Toon posts:

NVIDIA GeForce 2 VS. Creative Soundblaster PCI 128

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zijn dus zeg maar ECHT mijn laatste hoop... Mijn probleem is als volgt: Ik heb een nieuwe geluidskaart aangeschaft, te weten een Creative SoundBlaster PCI 128 bulk (2-spk)... Niks aan de hand, werkt prima.
Maandje later... sha-baz schaft een nieuwe grafische kaart aan: een Asus AGP-V7100 Magic Geforce2 32Mb SDRAM MX200 (Chipset van NVIDIA).
Vervolgens begint het gesodemieter... Het beeld is perfect hoor.. dat wel, maar op de momenten dat mijn grafische kaart aan het werk moet (bij Winamp-plugins en zelf bij het snel bladeren door mijn startmenu), laat mijn geluidskaart het afweten en laat ZEER irritante haperingen horen, een soort piepjes. Ook versneld het geluid lichtelijk.
WIE KAN MIJ HELPEN?

Ik draai Windows XP professional, en heb dus ook de standaard XP drivers, maar het lijkt mij GEEN softwarematig probleem.

Verdere gegevens van de beide kaarten:

NVIDIA GeForce 2
--------------------
IRQ -> 11
Location -> PCI bus 1, device 0, function 0

Creative Soundblaster
--------------------
IRQ -> 12
Location -> PCI Slot 1 (PCI bus 0, device 13, function 0)

Ik zie mezelf als een gemiddelde computergebruiker, ik ken aardig wat trucjes maar het moet niet te technisch worden. Ik heb al geprobeer in de BIOS een IRQ toe te laten wijzen aan mijn AGP maar dat ging niet helemaal, en ik weet ook niet of dat de oplossing is.

PLZ HELP!

Sha-Baz

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Tweakers Discord

Verwijderd

veel kaarten geven problemen als ze direct op het pci slot onder de agp poort geplaatst worden door het shared-irq van die 2. Toch is je irq verschillend bij beide kaarten. vreemd. Probeer je geluidskaart eens zo ver mogelijk van de agp poort te zetten als je nog pci slots vrij hebt.

In veel gevallen is dit de oplossing van je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reply.

Ik heb allebei de opties geprobeerd, maar het probleem is er niet mee opgelost. Heeft iemand misschien ooit een zelfde soort probleem gehad? :?

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Jaren geleden met een combunatie S3 Virge en een Opti-MAD geluidskaart. Toen ben ik op Creative overgestapt en nooit meer last. B-) Nu is het volgens mij wel zo dat de 128 vaker problemen geeft. Persoonlijk had ik een live genomen, die is maar ongeveer 15€ duurder, maar werkt wel goed).

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

volgens mij was t iets , met dat je de latency timer in de bios van de pci instellingen naar 64 moest zetten ofzo. tenminste dat had ik ergens anders gelezen bij een ander probleem, maar misschien werkt het bij jou ook wel. Het kan iig geen kwaad, ik heb het ook bij een simpelere kaart gedaan van creative en het geluid wordt er alleen maar beter van, dus.

succes dermee

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit probleem is echt ONWIJS vaak naar boven gekomen. PCI Latency timer veranderen was voor mij de oplossing, hij staat nu op het hoogste wat er is. Bij VIA is er hier zelfs een speciale patch voor.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
/offtopic

Nu wil ik nie lullig zijn hoor... Maar tis een beetje jammer dat je een Geforce MX200 hebt gekocht. Een normale MX of een MX400 is stukke sneller en even duur / heel ietsjes duurder.

Kweet niet of je er nog mee terug kan :?
//offtopic

Probeer eens de search op got. Kep al veel stotter problemen van de sb reeks gezien hier. Probeer ook de nieuwste drivers, ander pci slot.

Verwijderd

effe off topic hoor, heeft het eigenlijk zin om die latency timer van 32 naar nog lager te gooien? Wordt je pc daar sneller van?

BTW, TweakerNummerZoveel, jouw naam is eigenlijk best irritant,wil ik ook! >:)
Hij haalt de layout overhoop. Ik dacht dat Tweakers.net bij de registratie daar wel rekening mee zou houden

• madwoody
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 10:53

madwoody

Connection reset by ME

Ik heb hetzelfde probleem en het ligt gewoon aan die via chipset die niet harder kan en de bandbreedte van PCI wegslurpt bij AGP gebruik. Ik heb alles zoals het plaatsen van de geluidskaart in ander slot, andere VIA drivers, VIA patch om de bandbreedte hoger te krijgen, bios veranderingen en heb het nog steeds.

Specs: Game/LANBak FTP/Gameserver Unix Server Visit http://www.gamesfm.nl

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Op dinsdag 22 januari 2002 00:52 schreef madwoody het volgende:
Ik heb alles zoals het plaatsen van de geluidskaart in ander slot, andere VIA drivers, VIA patch om de bandbreedte hoger te krijgen, bios veranderingen en heb het nog steeds.
Same here :(

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:07
het zou niet de eerste keer zijn dat de PCI 128 problemos geeft.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Over het algemeen lost een andere geluidskaart (alles behalve een Creative) dit op, echter is dit niet altijd zo (sommige chipsets zijn gewoon te slecht).

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop maar dat het veranderen van die latency timer in m'n BIOS de oplossing geeft... Nu enkel nog het probleem: waar vind ik die precies? Ik ben nou niet bepaald een BIOS-wonder... Zelfs het bepalen van m'n IRQ toewijzingen lukte me niet, misschien kan iemand me dat ook uitleggen (als het een oplossing zou kunnen zijn voor mijn probleem tenminste...)

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens van een kennis gehoord dat het ook nog wel eens aan mijn voeding zou kunnen liggen, of is dat gewoon bullshit? }:O

Verder had iemand het over een patch van VIA.. wat is VIA, en hoe kom ik aan die patch?

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 20:31 schreef Sha-Baz het volgende:
Bedankt voor jullie snelle reply.

Ik heb allebei de opties geprobeerd, maar het probleem is er niet mee opgelost. Heeft iemand misschien ooit een zelfde soort probleem gehad? :?
Ja heb hetzelfde gehad. Bij mij was het opgelost met nieuwe drivers.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
Op dinsdag 22 januari 2002 09:55 schreef Sha-Baz het volgende:
Trouwens van een kennis gehoord dat het ook nog wel eens aan mijn voeding zou kunnen liggen, of is dat gewoon bullshit? }:O

Verder had iemand het over een patch van VIA.. wat is VIA, en hoe kom ik aan die patch?
via maakt moederbord sjipsets.
wat voor moederbord heb jij? als je er een met een via sjipset heb kan eens beginnen met de 4in1 drivers te installen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerlijk waar geen idee, ik zal eens kijken wat voor chipset ik heb... Ik heb in ieder geval een (vrij oud) Chaintech moederbord.

• madwoody
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 10:53

madwoody

Connection reset by ME

Op dinsdag 22 januari 2002 09:55 schreef Sha-Baz het volgende:
Bullshit
VIA is een chipset die de AGP en PCI poorten aanstuurd. Als een videokaart (bijvoorbeeld) veel bandbreedte nodig heeft dan krijgen de andere PCI sloten minder bandbreedte waardoor de soundblaster gaat kraken.

Specs: Game/LANBak FTP/Gameserver Unix Server Visit http://www.gamesfm.nl

Verwijderd

Zal denk ik wel aan die Pci 128 liggen.
Ken wel meer mensen die dat soort kuren met die kaart gehad hebben.
Oplossing gewoon ander merk kaartje erin doen lost het meestal wel op. :)

Verwijderd

grapzaam, ik heb echt hetzelfde als jij. Mijn SB zit in PCI 4 en mijn AGP in AGP 1 (logisch hebt er ook maar 1 :9~

ff zonder dollen, welke drivers heb je? welk mobo heb je eigenlijk?? kan idd wel de gewraakte VIA zijn. Heb zelf een ASUS A7V-E mobo: draaien als een trein!

• Richard_
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb ook de asus 7100 en de sb 128 onder XP zonder problemen sb in pci 3 mobo is een asus p3v4x
Pagina: 1