• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Ik vraag mij het volgende af:
wat gebeurt er wanneer je als het ware een proton naast een gewoon H atoom neerzet.
Op zich zouden bijde protonen een evengrote kracht op het ene elektron moeten uitoefenen.
Vorm het proton dan een soort van covalente binding met het H atoom of iets dergelijks? Heeft iemand een theorie hierover?(of weet iemand gewoon simpelweg wat er gebeurt?)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Heb vandaag nog het H2 molecuulion zitten doorrekenen, ofwel: een systeem van 2 kernen en 1 elektron. Maar dat zegt weinig >:)

Ik denk niet dat het bestaat, 1 elektron is namelijk een beetje weinig om een binding te vormen.

Ik denk dat het H-radicaal zo gauw het een ander radicaal of atoom tegenkomt, er een binding mee aangaat (dwz: een elektron aan een vrij elektronenpaar of, indien niet beschikbaar, een bindingselektronenpaar onttrekt). Aan een proton vallen weinig elektronen te onttrekken... Het radicaal zal veel eerder reageren met het negatieve deeltje dat ook onvermijdelijk aanwezig is, en dat een elektronenoverschot heeft.

Verwijderd

Voor een binding heb je 2 elektronen nodig dus dat lijkt me sterk. :)

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Een proton is gewoon een H+ deeltje.

Iedereen heeft als het goed is bij scheikunde geleerd dat er in water van nature al H+'en voorkomen, en dat hoe zuurder iets is, hoe meer H+'en erin voorkomen.

H+ reageerd rustig met water, dan wordt het H30+, het kan ook rustig met een waterstofatoom reageren, dan wordt het H en wordt het waterstofatoom een H+.

Om dus je vraag te beantwoorden: Dan pakt ie hem gewoon af, of niet. Dat elektron zit nu zo heel stevig vast, en wil nog weleens makkelijk verwisselen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Aah wacht daar had ik niet aan gedacht. Dat regageren tot H30+ is niets anders dan dat de proton zo dicht in de buurt van de H2O molecuul blijft hangen dat je bijna kan spreken van een covalente binding (staat zo in mijn scheikunde beok.
Probleem opgelost :)

Verwijderd

Aah wacht daar had ik niet aan gedacht. Dat regageren tot H30+ is niets anders dan dat de proton zo dicht in de buurt van de H2O molecuul blijft hangen dat je bijna kan spreken van een covalente binding (staat zo in mijn scheikunde beok. Probleem opgelost
Toch niet >:)

"H3O+" is een sterk vereenvoudigde voorstelling van wat er werkelijk in het water gebeurt. Het proton zal complexen vormen met watermoleculen, waarbij het tegelijk meer of minder sterke bindingen aangaat met diverse watermoleculen, en waarbij bovendien die bindingen voortdurend veranderen. Om deze reden doet de gemiddelde chemicus ook helemaal niet moeilijk, en doet hij gewoon alsof protonen vrij in oplossing voorkomen.

Alleen bij zuur-base evenwichten wordt H+ vaak als H3O+ geschreven, omdat dat tot een mooie symmetrie tussen de evenwichten voor zure en basische oplossingen leidt. Het rekent wat gemakkelijker. Maar je moet niet denken dat H3O+ ook echt in een zure oplossing aanwezig is, of er zelfs uit te isoleren valt...

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op maandag 21 januari 2002 18:41 schreef NaOH het volgende:
Veel interessantere vraag is natuurlijk eigenlijk wat er gebeurd als ik een los proton naast jou neerzet >:)

(sorry, flauwe woordspeling op je nick)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Dit topic kan vol flauwe woordspelingen....

NaOH stelt een vraag over een los proton, wie antwoordt er? Captain Proton....

ach...
laat ook maar.

Het electron kan misschien de 2 protonen aan elkaar binden, maar ik denk dat de afstotende kracht tussen de 2 protonen ze snel weer uit elkaar duwt.

Maar goed, dit is meer voer voor chemici. Voor mij zijn het gewoon teveel deeltjes op een te grote schaal. Real macro.

Verandert z'n sig te weinig.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 22:00 schreef Diadem het volgende:

[..]

Veel interessantere vraag is natuurlijk eigenlijk wat er gebeurd als ik een los proton naast jou neerzet >:)

(sorry, flauwe woordspeling op je nick)
Dan voel ik nattigheid. :P

Verwijderd

[quote]Op maandag 21 januari 2002 18:41 schreef NaOH het volgende:
Op zich zouden bijde protonen een evengrote kracht op het ene elektron moeten uitoefenen.

Bijde?

Lijkt me verstandiger als je je eerst het ABN eigen maakt.
(voordat hier commentaar op komt; met ABN wil ik niet suggereren dat de mensen die dit niet volledig beheersen, niet beschaafd zouden zijn):7

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Je begrijpt tog wat er staat?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
wow info rush !! :)

dikzak

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-01 00:20
Op dinsdag 22 januari 2002 18:34 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Alleen bij zuur-base evenwichten wordt H+ vaak als H3O+ geschreven, omdat dat tot een mooie symmetrie tussen de evenwichten voor zure en basische oplossingen leidt. Het rekent wat gemakkelijker.
De reden hiervoor is eigenlijk nog veel simpeler. Het niet meenemen van het waterevenwicht in je berekening kan grote fouten in de uitkomst tot gevolg hebben.

Engineering

Pagina: 1