Toon posts:

[MySQL] voorbeeld van reserveren kan dat??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3 tabellen, namelijk tabel klant, voorstellingen en reserveren.

zie voorbeeld

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~msoete/voorbeeld%20reserveren.JPG

op het plaatje is te zien dat tabel reserveren een ID_klant heeft en een ID_voorstellingen.
Zodat men kan zien dat bijvoorbeeld m.soeterbroek, aida heeft gereserveerd.

Ik weet alleen niet hoe ik dit moet doen, kan iemand mij hiermee op weg helpen.

iig bedankt

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat wil je? Een query om alle reserveringen te bekijken?
Of wil je deze database structuur in MySQL zetten?

In het laatste geval zou ik even gaan zoeken naar phpMyAdmin, dat is een erg makkelijk browser-based programma om je database te beheren.

Verwijderd

Het ontwerp is iedergeval goed
alleen zou ik ipv datum bij voorstellingen een timestamp doen.
Dan kan je later ook op datum sorteren enz.

En ja nu is de vraag wat wil je?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 21 januari 2002 18:51 schreef PHPDoC het volgende:
Sinds wanneer kunnen databases niet op een datum veld sorteren?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 18:48 schreef Orphix het volgende:
Wat wil je? Een query om alle reserveringen te bekijken?
Of wil je deze database structuur in MySQL zetten?

In het laatste geval zou ik even gaan zoeken naar phpMyAdmin, dat is een erg makkelijk browser-based programma om je database te beheren.
Voor ons project maken we gebruik van ASP, is er een aspMyadmin???

Verwijderd

Topicstarter
Ja de tabel reservering wordt dan query, maar even een vraagje nog, hoe moet je dan de gegevens opvragen als je wilt zien wat men heeft gereserveerd??

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 18:53 schreef ACM het volgende:

[..]

Als er streepjes in staan - lijkt het me niet zo handig :?
Maarja ben nog niet "volleerd" my mysql dus ik weet nog niet "elke" functie van mysql

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 13:38
Op maandag 21 januari 2002 18:53 schreef ACM het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat, maar als je datum in een tekstveld zet krijg je wel eens gezanik (maand staat eerst b.v., niet in uniform formaat (9/1/02 i.p.v. 09/01/2002) enz.)

Ga dan maar eens een sort-routine maken |:(

Whatever

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 19:32
Bedoel je zoiets:
code:
1
2
3
4
SELECT klant.naam,voorstellingen.naam as voorstelling 
FROM reserveren 
LEFT JOIN klant on klant.id=reserveren.klant 
LEFT JOIN voorstellingen on voorstellingen.id=reserveren.voorstellingen

?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 18:51 schreef PHPDoC het volgende:
Het ontwerp is iedergeval goed
alleen zou ik ipv datum bij voorstellingen een timestamp doen.

En ja nu is de vraag wat wil je?
Ik wil dat mensen zich als eerst zich inschrijven, hun gegevens komen dan in tabel klant (via een website (ASP)), als ze wat willen reserveren worden hun ID_klant nummer opgeslagen met de ID_voorstellingen.

Dus bijvoorbeeld M.Soeterbroek heeft als ID nummer 1 hij reserveert bijvoorbeeld titanic die heeft als ID nummer 2, dus worden die 2 nummer als het waren bij elkaar gezet, zodat je kan zien welke klant welk voorstelling heeft gereserveerd

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Het lijkt me logisch dat je eerst een query uitvoerd om het ID van de persoon te achterhalen, en een query om het ID van de voorstelling op te halen
En die voeg je vervolgens in de 3e tabel..

En als je ze er uit wilt halen doe je precies het omgekeerde

Of mis ik iets :?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 21 januari 2002 19:00 schreef PHPDoC het volgende:
Als er streepjes in staan - lijkt het me niet zo handig :?
Maarja ben nog niet "volleerd" my mysql dus ik weet nog niet "elke" functie van mysql
Wat maakt een streepje nou uit voor de interne representatie van een datum? :)
Op maandag 21 januari 2002 19:01 schreef sjis het volgende:
Natuurlijk kan dat, maar als je datum in een tekstveld zet krijg je wel eens gezanik (maand staat eerst b.v., niet in uniform formaat (9/1/02 i.p.v. 09/01/2002) enz.)

Ga dan maar eens een sort-routine maken |:(
Wie zet er nou weer een datum in een tekstveld??

Daar heb je bij alle (?) databases speciale datum-velden voor... :) (Met bijbehorende indices en sorteer algortimes)

Verwijderd

Ligt eraan, vertel eens iets meer, zoals: Degene die in het systeem de reserveringen aangeeft. Is dat de gebruiker zelf? bijv. Soeterbeek. Of doet iemand dat die de telefoontjes aanneemt?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 19:09 schreef Fatal_Error het volgende:
Ligt eraan, vertel eens iets meer, zoals: Degene die in het systeem de reserveringen aangeeft. Is dat de gebruiker zelf? bijv. Soeterbeek. Of doet iemand dat die de telefoontjes aanneemt?
Het is de bedoeling dat als de gebruiker een voorstelling heeft gereserveerd, dat hijzelf kan zien welke reservering hij heeft.
Dat gebeurt allemaal automatisch.
Maar als er om technische reden de gebruiker geen voorstellingen kan reserveren dat moet het ook mogelijk zijn dat een medewerker de reservering handmatig invoert.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 21 januari 2002 19:15 schreef msoete het volgende:
Maar als er om technische reden de gebruiker geen voorstellingen kan reserveren dat moet het ook mogelijk zijn dat een medewerker de reservering handmatig invoert.
Het grootste probleem waar je dan tegenaan loopt is dat de medewerker dan vaak ook niks kan.

De meeste technische problemen zijn OF te voorkomen (bijvoorbeeld stripslashes om de ' eruit te krijgen) OF niet te voorkomen, maar dan ook gelijk vrij ernstig (database server down).

Bij de laatste groep is de medewerker ook machteloos.

Verwijderd

Als ik het goed begrijp kan een geregistreerde gebruiker dus een voorstelling reserveren en dan een overzicht van de door hem gereserveerde voorstellingen bekijken.

Het handigst kun je dit doen door een sessie van php te gebruiken. In deze sessie kun je de gebruikers ID zetten die nodig is om te reserveren. Als de gebruiker dan ergens op reserveert zet je in de tabel reservering ofzo de gebruikers_id en de film_id.

Bij het overzicht van de voorstellingen gebruik je een lus die kijkt waar de gebruikers_id uit de sessie overeenkomt met de gebruikers_id in de tabel reservering.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 22:37 schreef Fatal_Error het volgende:
Als ik het goed begrijp kan een geregistreerde gebruiker dus een voorstelling reserveren en dan een overzicht van de door hem gereserveerde voorstellingen bekijken.

Het handigst kun je dit doen door een sessie van php te gebruiken. In deze sessie kun je de gebruikers ID zetten die nodig is om te reserveren. Als de gebruiker dan ergens op reserveert zet je in de tabel reservering ofzo de gebruikers_id en de film_id.

Bij het overzicht van de voorstellingen gebruik je een lus die kijkt waar de gebruikers_id uit de sessie overeenkomt met de gebruikers_id in de tabel reservering.
als je de ID_klant al achterhaald hebt met je sessies ofzo, dan kan je volgende query gebruiken:
code:
1
2
3
4
SELECT v.*
FROM voorstellingen v, reserveren r
WHERE r.ID_Klant = $klantid
  AND r.ID_Voorstellingen = v.ID_Voorstellingen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 22:37 schreef Fatal_Error het volgende:

Het handigst kun je dit doen door een sessie van php te gebruiken.
We maken gebruik van asp, niet van php. Dit is niet door ons gekozen (ik werk samen met nog iemand aan dit project) maar door onze coaches (leraren)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 09:36 schreef msoete het volgende:

[..]

We maken gebruik van asp, niet van php. Dit is niet door ons gekozen (ik werk samen met nog iemand aan dit project) maar door onze coaches (leraren)
Tsja, ik geloof dat je bij ASP ook wel zoiets hebt als een sessie manager. Maar hoe dat allemaal werkt weet ik niet
Pagina: 1