Toon posts:

Goeie verdeelsleutel aanmaken partities?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor newbies een hekel punt, zeker als je het goed wilt doen.
Voor experts :? Laat de discusie maar losbarsten....
Os'en: 'Bsd/Linux/unix'

Wat is een goeie verdeelsleutel met het aanmaken van partities in procenten?
En tuurlijk, is er sprake van minimale mb's en als wat moet deze partitie gemount worden?

Om het ietswat in goeie banen te leiden, hieronder een kapstok:
1. voor desktop systemen; 'voor elk wat wils'
2. voor fileservers/gameservers; mixed services setup.
3 . voor firewalls/gateways/routers; dedicated/bulletproof.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Is niet zo 1,2,3 aan te geven. Hangt o.a. af van je distributie.
Zelf heb ik een P-133 router/firewall met 2*540MB en Debian.
Debian users met ADSL/kabel moeten een /var aanmaken van minimaal 1GB, ivm apt-get/dselect.

Op mijn 'grote' bak heb ik fagezien van de /var ca. 100MB aan /home per user!(5 users = 500MB). Verder een /boot van 15 a 20MB, met de laatste 2 a 3 kernels, een Gig of twee aan root en dan nog 850MB op /image (voor het branden van CD's).
Eventueel kun je ook een aparte partitie maken voor /usr c.q. /usr/bin. Een aparte voor /usr/src is ook geen verkeerd idee. Deze hoeven niet zo gek groot te zijn. Met een paar honderd MB kom je een heel eind.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
Ik waag een gokje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/dev/hda1  10Mb  /boot
/dev/hda2 200Mb  /
/dev/hda3 100Mb  /home *
/dev/hda4 extended
/dev/hda5  50MB  /etc
/dev/hda6  50MB  /var
/dev/hda7  2 GB  /usr **
/dev/hda8  rest  /mnt/store

*: 100Mb per user die toegang krijgt tot deze pc
**: beetje afhankelijk wat het systeem voor vereisten heeft
een apparte home, var en etc dir kan erg makkelijk zijn als de pc regelmatig opnieuw geinstalleerd word. Scheeld een hoop configwerk. Kweet niet zeker of 50 MB genoeg zal zijn. Verder is het handig om in de dir mnt het volgende aan te leggen:
code:
1
2
/dev/cdrom  /mnt/cdrom
/dev/floppy /mnt/floppy

[/code]

Zelf leg ik meestal 1 of 2 grote partities aan, waar linux compleet op gaat

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

Topicstarter
Maar met een 2*200 mb schijf red je het niet.
Ga uit van een fw/gw intallatie.
Dus heren aub wat is een goeie verdeel sleutel in procenten?
D'r moet toch wel een universele standaard zijn!?
Het enige wat verschilt per persoon is hoeveel troep je (kunt) installeren, (onder /var ofzo) en hoe groot je schijf wat enkel bepaalt hoeveel troep je installeert.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als er een universele standaard was dan stond die al lang en breed op alle helppagina's en zat hij in de installatie van allerlei distro's. Helaas is die standaard verdeelsleutel er niet. Het verschilt heel erg per distributie: SuSE zet vanalles in /opt, Debian plaatst dat juist in /usr. De ene distributie zal meer gebruik maken van /tmp, de andere meer van /var/tmp. Debian downloadt packages in /var/cache/apt/archives, dus dan wordt je /var weer groter dan normaal. En dan zijn er nog homedirs, die bij een desktopgebruiker veel groter zijn dan bij een gewone CLI-gebruiker: mijn /root is rond de 30MB en kan makkelijk kleiner, mijn /home/odysseus is meer dan 1GB. Ik ben van mening dat je voor een gewoon desktopsysteem een aparte partitie voor /home moet hebben (of iets als /home/odysseus, als je eigenlijk maar een enkele echte gebruiker hebt) en dan nog een voor de rest van je systeem. Dan kun je daarna altijd nog naar smaak partities toevoegen. Over de percentages van die twee partities is ook weinig zinnigs te zeggen: ik compileer nogal eens wat in /usr/src/, dus die is al snel >1GB. Een gemiddelde startende gebruiker zal dat misschien niet doen en dus minder ruimte voor / en meer voor /home willen hebben.

* odysseus denkt dat gebruikers het zullen moeten doen met een korte uitleg, waarna ze zelf moeten verzinnen hoe ze willen indelen...het systeem kan daar niet goed naar raden zonder een complete ondervraging te gaan houden tijdens de installatie :7 ...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

zijn er nog mensen die van mening zijn dat swap op /dev/hda1 moet en grote trage dingen op langzamere delen van de schijf?

en op mijn laptop heb ik /dev/hda1 swap (32MB)
/dev/hda2 / (32MB)
/dev/hda3 /usr (64MB)

Verwijderd

Het is altijd aan te raden om de swap op het snelste deel van de harde schijf te hebben staan. Uiteraard is het nog mooier om de swap op een aparte harde-schijf te hebben staan.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Voor desktops vind ik 1 partitie waar alles opstaat eigenlijk toch het handigst. (swap uitgezonderd) Waarom? Nooit geklooi met partities die te groot of te klein zijn en het dan moeten resizen enzo.
Als je meerdere HDs heb is dit natuurlijk anders.

Voor een server/gateway kun je ook voor de 1-partitie aanpak kiezen. Dit heeft mijn gateway, omdat 1. ik de enige user ben en het geen mission-critical systeem is en 2. ik zo het maximale aan ruimte over houdt om dingen in te downloaden.

Voor een server (zeker eentje die robuust moet zijn) kan het heel aantrekkelijk zijn meerdere partities te gebruiken.
Ik zou (als je het goed wilt doen) de volgende dingen op aparte partities zetten: /, /home, /tmp, /var, /var/spool, /var/log, /usr, /usr/local. (evt /opt of /system ook, if existent)

Bijvoorbeeld /var/spool wil je graag apart, zodat veel mail daar niet je hele /var voldrukt.
/var/log is iets wat je heel graag apart wilt, want als je /var/log vol is, kunnen logfiles niet meer geschreven worden -> dag systeem. Door /var/log op een aparte partitie te zetten kunnen andere dirs geen ruimte van /var/log wegsnoepen.

De groottes voor deze filesystems valt eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen. Het hangt heel erg van je OS/distro af, en nog veel meer van wat je zelf van plan bent met je bak.

Weten wat de bedoeling van het systeem is en ervaring met het OS in kwestie is ongeveer het enige waardoor je een goede schatting kunt maken.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 21 januari 2002 19:11 schreef ferengee het volgende:
zijn er nog mensen die van mening zijn dat swap op /dev/hda1 moet en grote trage dingen op langzamere delen van de schijf?
Mja, is het de vraag wat het snelste gedeelte is en wat het langzaamste gedeelte.

[edit] Ohja: alternatief voor swap op snel gedeelte van de schijf: veeeeeel ram :P [/edit]

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 19:27 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Mja, is het de vraag wat het snelste gedeelte is en wat het langzaamste gedeelte.

[edit] Ohja: alternatief voor swap op snel gedeelte van de schijf: veeeeeel ram :P [/edit]
Het buitenste deel van je harde schijf is sneller dan het binnenste deel. Vergelijk het maar met een LP ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 21 januari 2002 19:32 schreef nelske het volgende:
Het buitenste deel van je harde schijf is sneller dan het binnenste deel. Vergelijk het maar met een LP ;)
Lijkt mij ook ja, maar is er vastgelegd of HDs informatie van binnen naar buiten opslaan of van buiten naar binnen? Of is dit aan de manufacturer van de schijf om te beslissen?
En hoe wordt het verdeeld over de meerdere platters?

Ik denk dat het nog knap lastig is om zo even aan te wijzen welk gedeelte (vanuit software gezien) het snelst is.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 19:05 schreef odysseus het volgende:
...Het verschilt heel erg per distributie: SuSE zet vanalles in /opt, Debian plaatst dat juist in /usr. De ene distributie zal meer gebruik maken van /tmp, de andere meer van /var/tmp. Debian downloadt packages in /var/cache/apt/archives, dus dan wordt je /var weer groter dan normaal. En dan zijn er nog homedirs, die bij een desktopgebruiker veel groter zijn dan bij een gewone CLI-gebruiker: mijn /root is rond de 30MB en kan makkelijk kleiner, mijn /home/odysseus is meer dan 1GB...
btw:
Wat is het dan als een zooitje geregeld zeg in de linux wereld. :D Nu begrijp is waarom er mensen zijn die door de 'differsiteit/verwaring' naar xBSD toe neigen...
Is er hoop dat binnen de distro's een afspraak komt? :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 19:26 schreef deadinspace het volgende:
...Voor een server/gateway kun je ook voor de 1-partitie aanpak kiezen. Dit heeft mijn gateway, omdat 1. ik de enige user ben en het geen mission-critical systeem is en 2. ik zo het maximale aan ruimte over houdt om dingen in te downloaden....
Huh, sorry maare; Een gatway is toch een kritische toepassing? :? Zeker als je een mail/web server staat te zoemen?
Ik zou (als je het goed wilt doen) de volgende dingen op aparte partities zetten: /, /home, /tmp, /var, /var/spool, /var/log, /usr, /usr/local. (evt /opt of /system ook, if existent)
Dank voor je advies maare volgens welke verdeelsleutel. Sorry dat ik er over door ga maar dit punt vind ik juist zo giga wazig.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nou, als de server nu sterft, is alleen hij zelf eventjes de lul. En zijn er geen 100 klanten die kwaad opbellen (vermoed ik). En, als je een beetje ervaring hebt, heb je <30 mins een nieuwe gateway up and running. Waar jij op doelt is een productie-omgeving.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 22 januari 2002 00:41 schreef Snailer het volgende:
Wat is het dan als een zooitje geregeld zeg in de linux wereld. :D Nu begrijp is waarom er mensen zijn die door de 'differsiteit/verwaring' naar xBSD toe neigen...
En jij denkt dat er tussen FreeBSD, OpenBSD, NetBSD, PicoBSD, i386BSD en BSDi geen verschillen zitten?
Of tussen Solaris, HPUX, AIX, IRIX, Xenix, enz?
Of tussen Windows 3.11, Windows 95, Windows NT4, Windows XP?
Is er hoop dat binnen de distro's een afspraak komt? :?
Er is al een standaard. The Linux Standard Base (LSB). Deze schrijft oa voor welke files waar zouden horen. Ik weet niet hoe het zit met de naleving van deze standaard, maar hij heeft in ieder geval als doel de hinderlijke verschillen tussen distro's weg te werken.
Op dinsdag 22 januari 2002 00:44 schreef Snailer het volgende:
Huh, sorry maare; Een gatway is toch een kritische toepassing? :? Zeker als je een mail/web server staat te zoemen?
Op dinsdag 22 januari 2002 00:49 schreef blaataaps het volgende:
Nou, als de server nu sterft, is alleen hij zelf eventjes de lul.
Precies.
En zijn er geen 100 klanten die kwaad opbellen (vermoed ik).
Hoogstens mijn zusje... Nou is het de vraag wat erger is :D

Wat ik ermee bedoelde is dat dat ding niet zo veel doet (beetje routen, DHCP en DNS en ik download ermee). Deze bak loopt niet het risico dat zijn schijf (-ven) volloopt vanwege een onverwachte hoeveelheid mail van zijn 100en users.

De enige user die het kan mollen op die bak ben ik, dus ik ben er zelf bij. Bovendien is het maar een eenvoudig ding met een 4 gig HD, dus door 1 grote partitie te nemen houd ik 3.8 gig (oder so) over als download-ruimte. Meerdere partities kost altijd ruimte, en als je je dat kunt permiteren is dat ok.
Dank voor je advies maare volgens welke verdeelsleutel. Sorry dat ik er over door ga maar dit punt vind ik juist zo giga wazig.
Dat is omdat er gewoon geen standaard antwoord voor is. Als je bak voornamelijk een mailserver is, zal hij niet veel software nodig hebben en zullen er nauwelijks mensen op inloggen. Gevolg: /usr en /home mogen klein, maar /var/spool moet erg groot zijn.

Een applicatieserver (waarvan programma's gedraaid worden) zal een erg grote /usr nodig hebben en waarschijnlijk ook een aardige /home.

Om maar wat voorbeelden te noemen.

Verwijderd

Topicstarter
En jij denkt dat er tussen FreeBSD, OpenBSD, NetBSD, PicoBSD, i386BSD en BSDi geen verschillen zitten?
Of tussen Solaris, HPUX, AIX, IRIX, Xenix, enz?
Of tussen Windows 3.11, Windows 95, Windows NT4, Windows XP?
O, Da wist ik niet.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 22 januari 2002 09:57 schreef Snailer het volgende:
O, Da wist ik niet.
Het was niet vervelend bedoeld ofzo, maar de verschillen bestaan nou eenmaal overal.
Tussen sommigen zijn de verschillen klein, tussen anderen groter...

Maar waarvoor wil je eigenlijk meerdere partities? Wat ben je van plan met je bak?
Misschien is het het verstandigst om 1 partitie voor / te nemen en 1 voor /home. Dit is ook een vrij vaak voorkomende situatie.
Het gedoe met echt veel partities is meestal pas aantrekkelijk als je het maximum aan performance en robuustheid wilt halen, maar daar heb je wel ervaring voor nodig en je betaalt altijd een prijs in de vorm van ongebruikte diskspace.

Maar als je eens vertelde wat je van plan bent en met welk OS, dan kunnen wij misschien een schatting maken.

Verwijderd

op hda1 zou ik je /boot zetten met 100 of 50 mb ligt eraan hoeveel kernels je comp.
swap lieft op een aparte hd op een andere ide dus hc of hdd
of scsi ofhorse
qua waar je swap staat maakt niet zoveel uit want als je een goed systeem hebt gebruik je geen swap (bijna niet)
uitgaande van kernel 2.4 heb je minimaal 32mb mem nodig maar als je X gaat draaien zou ik 64 liefst iets hoger nemen.
ook qua indeling van je partities zoals /usr en /var hangt af wat je draait en hoe lang je logs wilt bewaren ook je var/spool waar je mail en printer meuk instaat moet je rekeing houden zoals mijn server hier heeft iets van 100 printers geconfigureerd zodat mijn /var/spool wel veel ruimte nodig heeft en niet mag vol lopen
ook voor mail geld dit hetzelfde.
dus een standaard NEE die is er niet want er is geen standaard server config
aan de hand van de functie van de server zou er wel een standaard te bedenken zijn maar dat is gelukkig geheel aan de sysop.
maar gezien je het over hda hebt zal het een home linux box zijn en dan maakt het eigenlijk geen flikker uit want de homeboys installen 40x perjaar linux opnieuw omdat X niet draait dus flikker alles op 1 partitie en je swap 100 mb is zat want wat ga je en nou op draaien een game server ????

cya
Pagina: 1