100mbit hub <- uplink -> 10/100 switch

Pagina: 1
Acties:

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:37
jaja hier weer een probleempje mbt tot netwerken.
allereerst mijn setup :

server/internet ->
10/100 switch unex -> 3 clients, waarvan 1 op 10mbit
-> via uplink naar 100 mbit hub

100 mbit hub target -> 2 clients

voorheen had ik de hub en switch omgedraaid en dat werkte perfect. maar nu heb ik het zoals hierboven het werkt niet meer. komt dat doordat de kabels niet goed zitten (mbt uplinks e.d) of werkt een 10/100 switch uplink gewoon niet lekker met die hub :?

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:28

Dreamer

Foutje

die 10 mbit kaart zal het niet doen waarschijnlijk om dat je een hub hebt die alleen maar 100mbit kan.

misschien is dat ook je probleem

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• wibblemoo
hmm die 10 mbit zit op die 10/100 switch en dat werkt dus wel.

ow ben ik vergeten, die clients die op switch zitten werken wel en die op hub niet (het probleem eigelijk)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op maandag 21 januari 2002 17:29 schreef wibblemoo het volgende:
[..] die clients [..] op de hub werken niet (het probleem eigelijk)
Heb je ze aangezet? Oftewel: leg nou effe precies uit wat het wel en wat het niet doet want "werkt niet" is nogal een ruim begrip

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• wibblemoo
zie boven, ja alles staat aan, maar de clients die op de hub zitten hebben geen netwerkverbinding. aan bekabeling van clients naar hub/switch kan het niet liggen, het werkte voorheen wel

Verwijderd

Begrijp ik het goed? Zit internet op je switch, en via de uplink van de switch ga je naar de 100Mb HUB?

Als je switch inderdaad "hoger" zit in de boom richting Internet (dichter bij de wortels eigenlijk ;) ), dan moet je niet via de uplink van je switch naar je 100Mb hub gaan, maar vanuit je switch op een reguliere poort naar de uplink van je hub!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Het zou wel aan je kabels kunnen liggen

Als je voorheen de uplin van je hub gebruikte om naar je switch te gaan en de uplink van je hub is toevallig een intern gecrosslinkte (sorry voor mijn NL-engels) uplink. Dan werkt het gewoon.

Pak je de uplink van je switch die toevallig niet intern gecrosslinkt is dan werkt het niet.

Probeer eens om de kabel tussen je switch & hub te vervangen voor een crosslink kabel

Kijk hier voor het schema.

http://www.luppie.net/crosscable.htm

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 10:14 schreef Cobra_Lup het volgende:
Het zou wel aan je kabels kunnen liggen

Als je voorheen de uplin van je hub gebruikte om naar je switch te gaan en de uplink van je hub is toevallig een intern gecrosslinkte (sorry voor mijn NL-engels) uplink. Dan werkt het gewoon.

Pak je de uplink van je switch die toevallig niet intern gecrosslinkt is dan werkt het niet.

Probeer eens om de kabel tussen je switch & hub te vervangen voor een crosslink kabel

Kijk hier voor het schema.

http://www.luppie.net/crosscable.htm
uplink is per definitie gecross....

uplink naar uplink >>> crosscable
uplink naar gewone port >>> straight
gewone naar gewone port >>> cross

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Op dinsdag 22 januari 2002 11:05 schreef betweter het volgende:

[..]

uplink is per definitie gecross....

uplink naar uplink >>> crosscable
uplink naar gewone port >>> straight
gewone naar gewone port >>> cross
Uplink is niet per definitie gecross...., de meeste hubs hebben een piepklein knopje op de achterkant om poort 4 of 8 of 16 of 24 te crosslinken, ook zijn goedkoper hubs niet voorzien van crosslink en duurdere switches (Heb zelf een Cisco Catalyst) niet voorzien van een crosslink poort en moet je dus zelf een crosslink kabel maken.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Als de hub en de switch zijn omgedraaid en eigenlijk zijn alleen de clients veranderde factor... Dan moet het toch nog steeds werken?? kijk eens naar de oude situatie van je kabels. Als daar het probleem niet ligt. En er wel verbinding is tussen de twee segmenten moet je toch echt meer info geven... ;)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 11:11 schreef Cobra_Lup het volgende:

[..]

Uplink is niet per definitie gecross...., de meeste hubs hebben een piepklein knopje op de achterkant om poort 4 of 8 of 16 of 24 te crosslinken, ook zijn goedkoper hubs niet voorzien van crosslink en duurdere switches (Heb zelf een Cisco Catalyst) niet voorzien van een crosslink poort en moet je dus zelf een crosslink kabel maken.
ja maar in de bovenstaande gevallen heb je dus geen uplink... uplink is altijd gecrossed!!! (en ja soms moet je een knopje omzetten om een bepaalde port een uplink port te laten zijn)

wat ook vaak voorkomt is dat naast port 8 (bijv) een uplink zit, maar als je de uplink gebruikt, mag je port 8 niet meer gebruiken (inwendig dezelfde aansluiting als de uplink) en andersom natuurlijk :)
Pagina: 1