Toon posts:

FIC 2010+ mobo wil geen extra geheugen :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis heeft een pc met daarin een FIC 2010+ moederbord en 32mb sdram en een cpu van 200mhz.

Om het zaakje nou net wat sneller te maken leek het ons verstandig wat extra geheugen te plaatsen.

64 of 128Mb.

Ik heb een geheugen modulle van 128mb Pc-133 geprobeerd maar die luste hij niet. Zodra ik de pc aanzette ging er een luide piep die elke seconde weer terug kwam. Ik kreeg ook geen beeld.

Als ik de 32mb modulle weer terug zette werkte alles weer prima. Paar dagen later 2 modulle van 64Mb pc-133 A-merk (nieuwe) geprobeerd. Precies hetzelfde verhaal. Zodra ik de pc aanzet gaat hij piepen. Geen korte of lange piepjes door elkaar heen, maar gewoon: pieep..........pieep.........pieep met altijd evenlange tussenpauzes.

Ik heb elke modulle in verschillende sloten geprobeerd en ook gecombineerd met de oude 32Mb modulle maar niks mocht baten.

Na lang zoeken hadden we het mobo boekje gevonden :)
Daar stond oa in dat het moederbord geen 128Mb modulle ondersteunde maar dus wel 2x 64Mb.

Onderaan deze bladzijde stond ook:

Only use 3,3V unbuffered EDO, SDRAM.

Is SDRAM standaard niet 3,3V? En unbuffered? Of geldt dat alleen voor EDO RAM?

Ik weet het in ieder geval niet meer en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groetjes en bedankt alvast

PS: ik heb diverse BIOS versies geprobeerd, maar niks bleek te helpen.

Verwijderd

Is het geen FIC PA 2010+ i.p.v FIC 2010+? zo'n ding heb ik thuis ook staan als server.

wat de ram betreft. Ram is volgens mij downwards compatible. dus 133 kan ook op 66 wat die pa-2010+ moet hebben.

Ik heb wel eens een 128mb dimmetje in dit MOBO gedouwd. Helaas zag ie hem maar als 32mb blijkbaar is dat de max. Zo het anders ook niet weten. in het boekje staat iig dat 64 (lees 2*32) nog getest is daarboven niet meer.

Misschien de bios updaten? Als je hem kan vinden, wannt dat is mij nog nooit gelukt.

Goed bordje btw. Toen ik er een rammetje half in had gedaan fikte hij niet eens door. En het rammetje leefde nog >:) Dat was met me eerste msi k7tpro wel anders.

Verwijderd

Ik moet duidelijk eens een bril kopen want lezen kan ik nog steeds niet.
Dan wil iik eigenlijk wel eens weten waar jij die biosjes vandaan hebt geript. Ik kon ze met google niet vinden??

Verwijderd

exact hetzelfde gebeurt mij met de fic pa2010+ die ik op de pc-discount(zie paar topics terug) heb gescoord.
32 mb slikt ie (weliswaar EDO) maar 64 of zelfs 256 SDram niet.
volgens de site van FIC moet het tot 512 kunnen,al moet dat wel in pairs(64=2*32)
bios flashes geven ook geen verbeteringen.
het vage is dat ik hetzelfde probleem heb met mŽn Žno-supportŽ mobo dat in me tobe-server zat.
ik heb dan ook veel interesse(nog steeds,ondanks dat Žt op een dood spoor zit)in een oplossing..

Verwijderd

kickje

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 20:11
Hebben ik en een vriend van me ook gehad, twee k6 borden en bij beiden met Dimms 16 ipv 64 en 32 ipv 256 MB, Simms no probs. Enige wat we konden vinden was dat de dimms in serie moesten staan. Leidde helaas tot 2x64=32 :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BIOS updates zullen niet helpen. Zoek eens uit wat voor een chipset je mobo hebt en koop dan geheugenreepjes die specifiek door deze chipset worden ondersteund.

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 09:09 schreef BalusC het volgende:
BIOS updates zullen niet helpen. Zoek eens uit wat voor een chipset je mobo hebt en koop dan geheugenreepjes die specifiek door deze chipset worden ondersteund.
De VIA 580VPX chipset. :)

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Verwijderd

Mijne heb de ...586A southbridge

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De southbridge doet hier niet toe, het stuurt alleen maar de PCI en ISA bus aan :o

Oke, hier is dus VIA's datasheet van de 580VPX. Daarin is duidelijk dat het chipsetje alleen 16Mbit en 64Mbit dimmetjes ondersteunt.. De 64Mbit exemplaren vind je vaak alleen opSODIMM's (laptopgeheugen) terug. Er is kans dat de probleemreepjes modernere 32Mbit exemplaren zijn :X

Post hier eens wat tekst dat op de geheugenchippies staat gegraveerd. Het is iets in deze zin: GM72V66841ET-7J, dan kunnen we kijken wat voor een reepje het precies is :)
Pagina: 1