Toon posts:

Instabiele pc na processor upgrade...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een celeron 600mhz op slocket adapter gekocht om mijn oude PII 266mhz te vervangen. Ik gebruik:
- een Intel Portland bordje met de natoma chipset (PD440FX),
- een 13.5 gig IBM schijf op 7200 toeren,
- een creative soundblaste AWE63, 1
- een 10 mbit NIC,
- een Voodoo3 2000
- en een tv kaart van het merk pinnacle.

Met de oude processor draait alles stabiel (ik heb al een paar keer heen en weer geswitched). Zodra ik met de celeron werk kan het heel lang goed gaan, soms reboot de pc na een paar minuten werken, soms ook pas na een half uur (of langer).
Hij reboot altijd als ik met digitale film aan de slag ga. Ik heb zelf het gevoel dat hij bij processor intensieve taken vooral snel crashed.

Misschien kan iemand mij een tip of in iedergeval een idee geven van waar ik een oplossing voor dit probleem kan vinden...

thx,

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag niet meer je naam (+ greetz oid) onderaan elke post zetten.
Zie hier waarom niet.</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe heb je de voltages ingesteld? De Celly 600 moet op 1,75V draaien. De PentiumII draait standaard op 2,0V. Misschien dat je vergeten bent de voltage terug te draaien (check BIOS of eventueel de Slocket voorzover deze het ondersteunt).

Verwijderd

een bios-update kan ook nooit kwaad..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem gedwongrade naar een ouder Bios omdat het laatste Intel bios de L2 cache uitschakelde omdat hij 128k telde ipv 512k (op de pentium II)...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem op 1.5 volt draaien volgens mij. Op Intel.com worden de specs van drie typen Celeron gegeven waarvan sommige op 1.7 en sommige op 1.5 volt draaien. Ik neem tenminste aan dat we het over de vCore spanning hebben?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Probeer de Vcore maar eens wat hoger te zetten.. 1.7V kan geen kwaad (ook niet als de processor origineel 1.5V is!)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 21 januari 2002 14:17 schreef erwik het volgende:
Ik heb hem op 1.5 volt draaien volgens mij. Op Intel.com worden de specs van drie typen Celeron gegeven waarvan sommige op 1.7 en sommige op 1.5 volt draaien. Ik neem tenminste aan dat we het over de vCore spanning hebben?
Volgens mij zijn het de FCPGA Coppermines die op 1,75V moeten draaien en horen de FCPGA2 Tualatins op 1,5V te lopen. Aangezien er maar één type 600MHz Cellie is, en dat is een Coppermine, dan moet de voltage ongetwijfeld op 1,75V staan. Een te lage voltage kan net als een te hoge voltage namelijk ook voor vastlopers zorgen..

Probeer anders je BIOS te upgraden naar de laatste versie, aangezien je nu toch geen Pentium II meer draait :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 14:50 schreef BalusC het volgende:

[..]

Volgens mij zijn het de FCPGA Coppermines die op 1,75V moeten draaien en horen de FCPGA2 Tualatins op 1,5V te lopen. Aangezien er maar één type 600MHz Cellie is, en dat is een Coppermine, dan moet de voltage ongetwijfeld op 1,75V staan. Een te lage voltage kan net als een te hoge voltage namelijk ook voor vastlopers zorgen..

Probeer anders je BIOS te upgraden naar de laatste versie, aangezien je nu toch geen Pentium II meer draait :)
Wat gebeurt er als ik de vCore te hoog zet? Het was misschien een goedkope upgrade maar om de boel nou in de fik te zetten ofzo.... *D

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 21 januari 2002 15:07 schreef erwik het volgende:

[..]

Wat gebeurt er als ik de vCore te hoog zet? Het was misschien een goedkope upgrade maar om de boel nou in de fik te zetten ofzo.... *D
Dan zou het te heet worden en gewoon vastlopen..

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Misschien moet je d'r een betere koeler op pleuren???

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:54
Ik heb hem gedwongrade naar een ouder Bios omdat het laatste Intel bios de L2 cache uitschakelde omdat hij 128k telde ipv 512k (op de pentium II)...
................

Die 128k L2 die de laatste bios telde is juist.
Het wil niet zeggen dat het bios 384K van de L2 heeft uitgeschakeld.
Als je dit dacht is het misschien beter om toch naar de laatste bios te flashen (weer).
Als ik je verhaal anders moet lezen (laatste bios schakelde inderdaad de 128K L2 uit) heb ik niks gezegd. hehe

De eerste copper celerons (533A, 566 en van de C600 deze versie:
(C600, SL3W8, SL46U, cB0, 0683, 128K) hadden 1.50V vcore. Maar al snel werd dat 1.65 en hoger voor de latere celerons. Het kan geen kwaad en zal de stabiliteit waarschijnlijk flink helpen om het op 1.65 te zetten.

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 20:07 schreef D2DM het volgende:

Als ik je verhaal anders moet lezen (laatste bios schakelde inderdaad de 128K L2 uit) heb ik niks gezegd. hehe
Hij schakelde de volledige L2 cache uit nadat het bios eerst Stopt met de foutmelding: "Cache error press ESC to go on...."
De eerste copper celerons (533A, 566 en van de C600 deze versie:
(C600, SL3W8, SL46U, cB0, 0683, 128K) hadden 1.50V vcore. Maar al snel werd dat 1.65 en hoger voor de latere celerons. Het kan geen kwaad en zal de stabiliteit waarschijnlijk flink helpen om het op 1.65 te zetten.
Ik heb de processor zelf nog eens goed bekeken, en er staat op: "Celeron, 600, 128k, 1.5 v" Ik neem aan dat 1.5 v voor de vCore spanning staat.

Als ik de Slocket op 1.75 zet dan boot de computer niet eens. Hij blijft hangen en het scherm blijft zwart. Ik heb ook even met een Celeron 566 getest (naam ook 1.5v stond op de verpakking) en die was ook instabiel...

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Als je het mij zou vragen zou ik zeggen dat deze CPU niet op dit bord past. Aan je chipset te zien (FX) zit er waarschijnlijk een oude VRM op die niet zo weet te schakelen dat je deze CPU stabiel op het bord kan krijgen. Probeer eens een CPU die op 1,7v of hoger loopt die zullen het waarschijnlijk beter doen. Wellicht dat je ook nog een ander moederbord nodig heb als je toch dat stukje extra erbij wil hebben.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 13:44 schreef Twarp het volgende:
Als je het mij zou vragen zou ik zeggen dat deze CPU niet op dit bord past. Aan je chipset te zien (FX) zit er waarschijnlijk een oude VRM op die niet zo weet te schakelen dat je deze CPU stabiel op het bord kan krijgen. Probeer eens een CPU die op 1,7v of hoger loopt die zullen het waarschijnlijk beter doen. Wellicht dat je ook nog een ander moederbord nodig heb als je toch dat stukje extra erbij wil hebben.
Als ik het goed begrepen heb converteerd (zeg/schrijf je dat zo?) slot1-socket370 adapter de 2.0v die mijn bord leverd naar 1.5v? Of is dat een te simpele voorstelling van zaken?
Pagina: 1