editor of IDE?

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Vraagje:

Ik ben redelijk veel bezig met HTML/JavaScript, Perl, en sinds kort ook Java, en ik zit een beetje te twijfelen of ik door ga met een editor (in mijn geval Vim) of dat ik met drie verschillende IDE's (Komodo, NetBeans/JCreator, HTML-kit/BlueFish) bezig ga.

Voordelen van Vim :

- Lekker snelle navigatie en edit mogelijkheden als je het ding eenmaal onder de knie hebt, en dat is op de lange termijn belangrijker dan code invoeren, want 80% van de tijd zit je code aan te passen en te navigeren.
- Een enkele editor voor alle talen en ook de systeem-scripts
- Uitbreidbaar
- Instelbaar

Voordelen van IDE's (nadelen van Vim):

- Veel code-templates : Scheelt veel typwerk
- Makkelijke compile/debug-mogelijkheden
- Source-tree controle (met tags in Vim kom je ook een eind trouwens)
- Vaak reference-guides van de programmeertaal in de help-functies

Het grote nadeel van IDE's vind ik dus dat je aan een editor vast zit die nooit zo goed bevalt als je favo editor. Ik weet alleen van MS Visual Studio .NET dat ik Vim er in kan embedden, maar ik ben toch echt naar iets op zoek wat ik onder Windows en onder Linux kan draaien, en wat freeware is (of 'free for non-commercial use').

Ik zit dus te twijfelen waarmee ik doorga. Wat gebruiken jullie om code te hacken en waarom? Zijn er meer voordelen/nadelen te bedenken voor/tegen editors en IDE's? En welke IDE/editor is het beste voor welke taal?

...And the world goes on racing, like the world always will...

Verwijderd

Ik gebruik voor java JBuilder (Borland) en Visual Age (IBM), bevallen beide goed. Alleen is Visual Age wel een beetje heavy voor mijn laptoppie.. :'(

Verwijderd

ik werk in HTML, JavaScript, PHP en een beetje ASP. Een paar maanden terug gebruikte ik steeds de code editor van Dreamweaver, maar dat bleek toch niet zo handig.

Dan heb ik PHPEd gevonden, een freeware PHP IDE. Syntax highlighting (uiteraard instelbaar), tooltips voor de methods enzo... Deze heeft trouwens ook HMTL highlighting.

http://www.phped.de/download.php3

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06

DizzyWeb

Ondertiteld

Op maandag 21 januari 2002 13:59 schreef webskipper het volgende:
Ik gebruik voor java JBuilder (Borland) en Visual Age (IBM), bevallen beide goed. Alleen is Visual Age wel een beetje heavy voor mijn laptoppie.. :'(
Sja, moet je maar eens een fatsoenlijke laptop kopen :D

j/k :P

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Als je met java aan de slag wilt gaan raad ik je toch echt een IDE aan. Als je verstandig bent dan neem je geen JBuilder. Dit is een typische sleur en pleur editor, en voor een beginner is dit een absolute afrader. Ik zou voor Codeguide gaan. Is uit voor linux/mac/windows en is een erg fijne editor. Hij kan je uitstekend helpen met coden en is erg geavanceerd (niet te erg :) ) Maar het werkt grandioos.

http://www.omnicore.com

Je zou ook eventueel kunnen kijken naar IntelliJ Idea: http://www.idea.com jext: http://www.jext.org of Kawa van allaire/macromedia http://www.allaire.com maar deze word niet verder meer ontwikkeld.

Voor Netbeans/VisualAge geld hetzelfde als voor JBuilder.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

heel verhaal :) over java editors :)
http://forum.javahova.net/topic.php?id=68

Verwijderd

Alarmnummer: Wat is er mis met JBuilder en Visual Age??... :?

DizzyWeb: Shut the *** up... ;)
Jou laptop is net zo snel(traag.. :'( )....

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:48
Voor de reference guide gebruik ik altijd een browser met de officiele docs. Of ik nu een editor gebruik of een IDE.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 21 januari 2002 14:10 schreef webskipper het volgende:
Alarmnummer: Wat is er mis met JBuilder en Visual Age??... :?

DizzyWeb: Shut the *** up... ;)
Jou laptop is net zo snel(traag.. :'( )....
Ik erger me mateloos als ik ermee werk. Ik vind het alleen geschikt als GUI builder (JBuilder) en verder zou ik er nog geen regel in willen typen. JBuilder 6 schijnt wat beter te zijn, maar geef mij mijn codeguide maar.

Hij is een VIM user, dus een klopper en dan wil je ZEKER geen irritante omgeving zoals JBuilder.

Verwijderd

misschien is het wel slim om over te stappen naar een klopper. al is het alleen maar omdat visual age zo gigantisch heavy is en mijn laptop het slecht trekt.

btw. heeft VIM ook codecompletion?
dat vindt ik namelijk wel handig soms... :)
waar ik VIM vimden?

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

webskipper:
btw. heeft VIM ook codecompletion?
dat vindt ik namelijk wel handig soms... :)
waar ik VIM vimden?
luilak :D

Parlor_Inventor >

waarom wil je perse een definitieve keuze maken? Als je in het ene geval het een makkelijker vind dan het andere gebruik je dat toch, en andersom :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

misschien lui, maar dat ben ik ook... :z
maar in sommige gevallen vindt ik codecompletion gewoon handig.. :)

• drm

drm

f0pc0dert

webskipper:
misschien lui, maar dat ben ik ook... :z
maar in sommige gevallen vindt ik codecompletion gewoon handig.. :)
i know what you mean :).
Maar ik vermijd het altijd zoveel mogelijk. (behalve met html natuurlijk :P)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 21 januari 2002 15:30 schreef drm het volgende:

[..]

i know what you mean :).
Maar ik vermijd het altijd zoveel mogelijk. (behalve met html natuurlijk :P)
Ik stel het zeer op prijs omdat mijn productiviteit behoorlijk vooruit is gegaan. Ik hoef niet elke keer door de documentatie te ploegen op zoek naar de naam van een methode. Bij CodeGuide krijg je ook meteen je eigen JavaDoc te zien en dit is dus enorm handig voor het proggen en nodigt ook uit om je code goed te documenteren omdat je er meteen iets aan hebt. Je werkt dus sneller (minder vaak compilen/zoeken en je krijgt documentatie) Hierdoor heb je ook meer tijd om betere code af te leveren.

Waarom heb jij liever geen code completion?

Verwijderd

Wat is ook *** vindt aan jbuilder enzo is dat ze allemaal hun eigen jdk mee installeren.
en dat ik dan op een gegeven moment 3 of 4 verschillende jdk's op m'n pc heb staan.

heeft CodeGuide ook standaard een 'eigen' jdk mee geinstalleerd? of kan ie gebruik maken van mijn reeds geinstalleerde jdk?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik vind het alleen geschikt als GUI builder (JBuilder)
Laten we het maar niet hebben over de ranzige GUI code die daar uitkomt :( . Het is natuurlijk ook onmogelijk een IDE met zo'n ranzige GUI beschaafde GUI code kan genereren :P .

Ik gebruik zelfs Jext ( forse editor, met voor zeer veel talen syntax kleuring en veel plugins ) in combinatie met Ant. Ant heeft mij productiever gemaakt dan ooit. Perfect programma :) . Zie: http://jakarta.apache.org/ant

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 21 januari 2002 15:44 schreef webskipper het volgende:
Wat is ook *** vindt aan jbuilder enzo is dat ze allemaal hun eigen jdk mee installeren.
en dat ik dan op een gegeven moment 3 of 4 verschillende jdk's op m'n pc heb staan.

heeft CodeGuide ook standaard een 'eigen' jdk mee geinstalleerd? of kan ie gebruik maken van mijn reeds geinstalleerde jdk?
Geen jdk automatisch bij codeguide :) Is onnodig. Maar ze leveren wel tomcat mee (die kan je gewoon deleten) en jikes (die kan je ook weggooien). Ik vind het beetje dom dat ze tomcat meeleveren omdat iemand die er mee wil werken ook wel weet waar het staat.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 21 januari 2002 15:48 schreef mbravenboer het volgende:
[code]Ik vind het alleen geschikt als GUI builder (JBuilder)

Laten we het maar niet hebben over de ranzige GUI code die daar uitkomt :( . Het is natuurlijk ook onmogelijk een IDE met zo'n ranzige GUI beschaafde GUI code kan genereren :P .

Ik gebruik zelfs Jext ( forse editor, met voor zeer veel talen syntax kleuring en veel plugins ) in combinatie met Ant. Ant heeft mij productiever gemaakt dan ooit. Perfect programma :) . Zie: http://jakarta.apache.org/ant
Je mag van alles zeggen over JBuilder maar de GUI code is zo slecht nog niet. Je krijgt alleen een zootje als je bv een scherm hebt met een hele lading panels. Dan kun je beter voor iedere panel een nieuw object maken en die allemaal plaatsen op de dialog/frame/andere panel. Dit werk erg goed en je kan behoorlijke complexe gui`s maken die er zeer mooi uitzien.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Op maandag 21 januari 2002 13:51 schreef Parlor_Inventor het volgende:
Voordelen van Vim :

- Lekker snelle navigatie en edit mogelijkheden als je het ding eenmaal onder de knie hebt, en dat is op de lange termijn belangrijker dan code invoeren, want 80% van de tijd zit je code aan te passen en te navigeren.
- Een enkele editor voor alle talen en ook de systeem-scripts
- Uitbreidbaar
- Instelbaar

Voordelen van IDE's (nadelen van Vim):

- Veel code-templates : Scheelt veel typwerk
- Makkelijke compile/debug-mogelijkheden
- Source-tree controle (met tags in Vim kom je ook een eind trouwens)
- Vaak reference-guides van de programmeertaal in de help-functies
ik ben helaas nog windhoos gebruiker maar ik vin vi gewoon geweldig
dan maar wat meer kloppen
ik gebruik iig nooit een IDE

discl: ik ga voor java als ik er aan ga beginnen codewarrior testen maar liefst ook gewoon bikkelen met vi

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• drm

drm

f0pc0dert

Alarmnummer:
Waarom heb jij liever geen code completion?
Er is een verschil tussen code-insight en code-completion.

Die CodeGuide die je nu noemt is volgens mij een code-insight tool. (laat zien welke public methodes en properties een bepaald object bezit, enzo?). Daar heb ik ook niets op tegen. Da's idd gewoon handig.

Code-completion is iets wat je als coder heel erg lui maakt, en als je lui wordt wordt je insecuur. En de kans rijst dat je op een gegeven moment zelf niet meer snapt wat je nou gedaan hebt. Da's puur eigen ervaring, en dat kan voor een ander natuurlijk heel anders gelden ;)

Daarnaast vind ik het een vervelend idee dat een tool voor mij uit gaat maken welke code ik bedoel als ik wat schrijf. Dat zal allemaal prima in te stellen zijn, maar dat kost me te veel inspanning en frustratie (over het algemeen :))

vandaar

~ Gottfried Leibniz

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik gebruik eigenlijk voor alles homesite, met name de handige search functies, resource tabs en colour coding maken het ideaal.

Gebruik het dus voor ASP,Perl en HTML

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Voelt hier IDE Flamewar aankomen :)

Visual Cafe 2.0 GoGoGo!!! ;)

Ik denk dat iedereen zijn eigen ide moet gebruiken. Maar wat mij opvalt is dat er voornamelijk 2 soorten gebruikers zijn.

1. grote omgeving mensen JBuilder/VisualAge/VisualStudio mensen met allerlei wizzards ed.
2. kloppers..

en aan de hand van wat voor iemand je bent moet je gewoon je ide gaan kiezen. Voordeel aan een IDE is dat het wat meer taal specifieke ondersteuning heeft. Nadeel is dat je meestal voor iedere taal een nieuwe ide nodig bent. Voordeel van texteditor is dat je met elke taal uit de voeten kan (mits te configureren syntax highlighting help etc) maar je mist weer taal specifieke dingen zoals codecompletion enzo..

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Er is nog een type mensen: mensen die voor elke taak het beste componenten gebruiken en die samenvoegen als hun 'IDE' :) .

IMHO zou dat ook de opzet van een IDE moeten zijn. IDE's moeten geen loge gevaartes zijn, maar opgebouwd zijn uit op zichzelf staande componenten die zich individueel kunnen verbeteren. Waarom voor elke IDE het wiel opnieuw uitvinden: vrijwel alle IDE's bieden nu bijvoorbeeld refactoring, maar allemaal in zeer beperkte vorm.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 21 januari 2002 15:57 schreef drm het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen code-insight en code-completion.
Hmmm.. je hebt code-insight nodig voor code completion. En codeCompletion bij codeguide kan ook het automatisch invullen van missende methodes bij het implementeren van een interface. Ipv dat je elke keer een interface loopt knippen en plakken doet hij het 'domme' werk voor je. Het vloeit dus allemaal een beetje in elkaar over.
Die CodeGuide die je nu noemt is volgens mij een code-insight tool. (laat zien welke public methodes en properties een bepaald object bezit, enzo?). Daar heb ik ook niets op tegen. Da's idd gewoon handig.
Hij heeft ook codecompletion, refacturing, syntax checking.

Je krijgt bv waarschuwingen als je een methode niet hebt geimplementeerd wat wel moet. Of je probeerd een final methode te overriden. Onder 99% van wat je fout doet krijg je een rode streep te zien (heel klein en niet opdringerig) en als je wilt zien wat er aan de hand is druk je even op F1
Code-completion is iets wat je als coder heel erg lui maakt, en als je lui wordt wordt je insecuur. En de kans rijst dat je op een gegeven moment zelf niet meer snapt wat je nou gedaan hebt. Da's puur eigen ervaring, en dat kan voor een ander natuurlijk heel anders gelden ;)

Daarnaast vind ik het een vervelend idee dat een tool voor mij uit gaat maken welke code ik bedoel als ik wat schrijf. Dat zal allemaal prima in te stellen zijn, maar dat kost me te veel inspanning en frustratie (over het algemeen :))

vandaar
Er zit een heel mooi knopje onder in het scherm codehelp on/off En een klein deel van de tijd staat hij uit omdat je helemaal gek word van die codecompletion. Vooral als je aan het rommelen bent in een routine.

Maar ik heb juist totaal niet het gevoel dat mijn code slecht wordt. De kwaliteit van mijn code is behoorlijk gestegen (kwaliteit is ook gestegen door GoT :) maar dat terzijde) Ik heb nu meer tijd om de problemen op te lossen dan doordat ik minder hoef te typen. En het werkt gewoon erg fijn. Zelfde geld voor syntax checking, je ziet meteen of je een typefout hebt gemaakt. ArraytList Het scheelt je compileren.

• D2k

D2k

Op maandag 21 januari 2002 16:04 schreef mbravenboer het volgende:
Er is nog een type mensen: mensen die voor elke taak het beste componenten gebruiken en die samenvoegen als hun 'IDE' :) .
jepz
vi + gcc +gdb is een IDE ;)
IMHO zou dat ook de opzet van een IDE moeten zijn. IDE's moeten geen loge gevaartes zijn, maar opgebouwd zijn uit op zichzelf staande componenten die zich individueel kunnen verbeteren. Waarom voor elke IDE het wiel opnieuw uitvinden: vrijwel alle IDE's bieden nu bijvoorbeeld refactoring, maar allemaal in zeer beperkte vorm.
probleem is bij een IDE dat je al die componenten erbij "krijgt" ook diegene die je niet gebruikt

Verwijderd

Ik gebruik altijd een editor met code highlighting, code highlighting vind ik heerlijk, maakt je code lekker overzichtelijk. Verder moet de editor kunnen inspringen na accolades (bij bepaalde talen). Dat is ook handig. Verder hoeft een editor niet bijzonder veel te kunnen. IDE's gebruik ik vrijwel niet (behalve als ik heel indicenteel wat met Delphi moet doen of een GUI moet maken in Java).

Verwijderd

Iedereen op Vim! want me oom hep et geschreven :P

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Topicstarter
Inmiddels zie ik dus absoluut de bomen door het bos niet meer in Java IDE gebied, maar ik heb er inmiddels een aantal gedownload en ik denk dat ik die maar eens rustig ga uitproberen en dan zie ik wel welke me het beste bevalt. Bedankt voor de tips in ieder geval.

Omdat ik toch wat meer naar freeware/opensource op zoek was heb ik op freshmeat.net gezocht naar een Java IDE en toen kwam ik uit op het free-for-non-commercial-use (maar met een popup na drie maanden) AnyJ http://www.netcomputing.de/ . Deze heb ik dus geinstalleerd en ziet er wel goed uit op het eerste gezicht. Heeft iemand ervaring met deze IDE????

En die download van Forte For Java kon ik mezelf dus ook wel besparen. Forte is voor NetBeans wat StarOffice voor OpenOffice is en wat Netscape voor Mozilla is. Niet erg veel meer dan een commercieel aftreksel van een opensource-project dus.....

• saryon2413
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2021
vim.......

had die niet diezelfde automatische wordwrapping zoals vi
ook heeft?

zoja:
nadeel: code is niet meer leesbaar in een andere editor dan
vim/vi. (heb jij wel eens een stukje code gelezen van 1
regel en 10000 letters lang? vi wrapt dit netjes, maar ZONDER
een enter in te voegen.....meteen niet meer bruikbaar voor
gdb ed. (error on line 12, ja..maar line 12 is 10000 tekens
lang..waar zit die fout !?!?!?!?!?)
voordeel: lekker kleine editor die op practisch alle systemen
werkt.
nadeel: als je op een verkl*te terminal zit die de escape verkeerd doet voel je je goed genaaid.
nadeel: die escape iedere keer inrammen als je iets wil
toevoegen/veranderen in een ander deel van de code.
ik blijf veel liever met m'n vingers boven de
veel-gebruikte en zichtbare letters en tekens. (maw: a-z, 1-0, en creatieve tekens.)

al met al, genoeg reden voor mij om bij m'n quanta te
blijven...lekkere highlighting voor practisch alle veel
gebruikte talen, nog geen completion (:(, wel aangevraagd ;)), en werkt ook nog leuk op remote sites mbv. ftp :)
ideaal als je online aan het coden bent op een remote server, ipv. lokaal op je eigen machine. (kan af en toe schelen met compileren: dual p3-800 vs. cel366)

* saryon2413 houdt nu op met tikken, heeft nog genoeg andere text
te doen en zo.

• saryon2413
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2021
Op dinsdag 22 januari 2002 08:59 schreef Parlor_Inventor het volgende:
Inmiddels zie ik dus absoluut de bomen door het bos niet
ja...ik ken het, heb ook een tijdje geprobeerd een goede
java ide te vinden.
...
Omdat ik toch wat meer naar freeware/opensource op zoek was heb ik op freshmeat.net gezocht naar een Java IDE en toen kwam ik uit op het free-for-non-commercial-use (maar met een popup na drie maanden) AnyJ http://www.netcomputing.de/ . Deze heb ik dus geinstalleerd en ziet er wel goed uit op het eerste gezicht. Heeft iemand ervaring met deze IDE????
ja, ik heb hem bekeken, en afgezien van de snelheid ('t
is en blijft een java-progje) is het een hele goede editor,
lekkere highlighting, goede completion, compileren vanuit
de ide, etc.
Prima ding :)
En die download van Forte For Java kon ik mezelf dus ook wel besparen. Forte is voor NetBeans wat StarOffice voor OpenOffice is en wat Netscape voor Mozilla is. Niet erg veel meer dan een commercieel aftreksel van een opensource-project dus.....
of het een aftreksel is weet ik niet, maar ik weet wel dat
ondanks dat het een stuk sneller en lichter is dan anyj
het ook een stuk minder prettig werkt.

owja, heb je die beta-ide die sun gemaakt heeft wel eens
bekeken?
doen, dan weet je meteen hoe je NIET een ide moet maken.
ding is compleet in java geschreven, EXTREEM traag,
extreem slechte toetsenbord ondersteuning, slechte
highlighting, etc.

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Topicstarter
saryon2413:

Vim != Vi. Het heeft alleen dezelfde navigatie, maar het is verder een compleet andere editor, met veel meer functies (waaronder autoindent, horizontale en verticale split, syntaxhighlighting voor >180 talen, ctags ondersteuning om door sourcetrees te jumpen, unlimited undo enzovoorts). Er zijn grofweg drie modi:

Vi-compatible (:set compatible) voor de vi-compatibiliteit. Het enige nut hiervan is dat Linux-distributies zo Vim als standaard-Vi kunnen gebruiken door het commando 'vi' te linken met /usr/bin/vim . Onder Vim-gebruikers is deze modus niet populair

en daarnaast is er de niet-Vi-compatible modus (:set nocompatible). Dit resulteert in een heel andere editor zonder de irritantheden van Vi die je hierboven zit te beschrijven.

En uiteraard de Ex-modus, maar dat is alleen voor commandline werk en voor de echte freax....

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Topicstarter
En mijn eerste indruk van AnyJ is dat deze absoluut veel sneller is dan NetBeans of Forte for Java!!

edit:

*zucht....*

• drm

drm

f0pc0dert

Parlor_Inventor:
En mijn eerste indruk van AnyJ is absoluut veel sneller dan NetBeans of Forte for Java!!
Ik heb ook wel eens een hele "snelle indruk".. :?
>:) ;)

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

is Vim ook freeware?
zo ja, wie van jullie weet waar ik 'm kan downloaden?

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 18:20 schreef webskipper het volgende:
is Vim ook freeware?
Maar natuurlijk >:) http://www.vim.org

Enne, Vim heeft BTW wel syntax coloring sinds versie 5 :)

• D2k

D2k

Op dinsdag 22 januari 2002 18:20 schreef webskipper het volgende:
is Vim ook freeware?
zit std onder linux/unix
of anders lemmy

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 18:21 schreef poepkind het volgende:

[..]

Maar natuurlijk >:) http://www.vim.org

Enne, Vim heeft BTW wel syntax coloring sinds versie 5 :)
thanks.. :)

Verwijderd

Krijgen we weer dat gezeur over dat VI zo geweldig is... Vi is echt zo'n editor die mensen gebruiken "om dat het zo hoort". Je maakt mij niet wijs dat het echt prettig werkt. >:)

• D2k

D2k

Op dinsdag 22 januari 2002 20:01 schreef Zef het volgende:
Krijgen we weer dat gezeur over dat VI zo geweldig is... Vi is echt zo'n editor die mensen gebruiken "om dat het zo hoort". Je maakt mij niet wijs dat het echt prettig werkt. >:)
vi is ook geweldig :)

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Op maandag 21 januari 2002 13:59 schreef webskipper het volgende:
Beter laptopje kopen dan... >:) ;)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 20:02 schreef D2k het volgende:

[..]

Helemaal mee eens maar Vim is nog beter >:)

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Op maandag 21 januari 2002 14:06 schreef Alarmnummer het volgende:
Dit is een typische sleur en pleur editor, en voor een beginner is dit een absolute afrader.Voor Netbeans/VisualAge geld hetzelfde als voor JBuilder. (The - DDD, edit, hij bedoelt sleur en pleur.)
Maar als je het eenmaal snapt dan ruleert sleur en pleur heftig. Je slert en pleurt eerst het een en ander op je scherm en dan sleutel je er hier en daar nog even aan en het is precies wat jij wil. (Of niet als je er geen zak van snapt.)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 20:02 schreef D2k het volgende:

[..]

Dan heb je zeker nog nooit van notepad of Editplus gehoord?

• D2k

D2k

Op dinsdag 22 januari 2002 20:08 schreef Zef het volgende:

[..]

Dan heb je zeker nog nooit van notepad of Editplus gehoord?
onder windhoos ja :)
maar onder linux gewoon vim :) (desnoods joe,ed)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 20:10 schreef D2k het volgende:

[..]

onder windhoos ja :)
maar onder linux gewoon vim :) (desnoods joe,ed)
Zeker nog nooit van emacs gehoord? ;)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 22 januari 2002 20:05 schreef The - DDD het volgende:

[..]

Maar als je het eenmaal snapt dan ruleert sleur en pleur heftig. Je slert en pleurt eerst het een en ander op je scherm en dan sleutel je er hier en daar nog even aan en het is precies wat jij wil. (Of niet als je er geen zak van snapt.)
Ik hou ook wel van wat help, ben blij dat codeguide automatisch getters en setters kan aanmaken en constructors op basis van geselecteerde variablen. Netzoals het automatisch invullen van missende methodes (als je bv een interface override). Het maken van JavaDoc op basis van je methode/constructor. Noem maar op.

Alles zelf in typen ben ik dus zeker geen voorstander van. Maar als je puur naar de editor functionaliteit kijkt van JBuilder dan is Codeguide stukken geavanceerder. JBuilder vind ik nu eenmaal een kut omgeving.

En aangezien hij nog een newbie is raad ik hem zeker niet dat logge jbuilder gebeuren aan wat ook nog een veel te langzaam is.

• ycode
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 13:15
Ik gebruik sinds een paar maanden IntelliJ's IDEA.

Deze is onder Java geschreven en verrassend snel vergeleken bij bijvoorbeeld JBuilder. Ik heb pas een demo gekregen van wat JBuilder allemaal kan, geweldig veel als ik het zo zie, maar echt code kloppen, daar gaat het om.

IDEA is alleen een editor, maar dan met CVS integratie, Ant integratie (!), JUnit testing, goede en veel Refactoring mogelijkheden. Refactoring is bijvoorbeeld, renamen van variabelen en zijn references in het project, code completion etc.
Ik heb al een aantal editors gebruikt, maar gebruik nu op m'n werk IDEA en thuis (onder linux) ook.
Aan te raden dus.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 22 januari 2002 20:57 schreef ycode het volgende:
Ik gebruik sinds een paar maanden IntelliJ's IDEA.

Deze is onder Java geschreven en verrassend snel vergeleken bij bijvoorbeeld JBuilder. Ik heb pas een demo gekregen van wat JBuilder allemaal kan, geweldig veel als ik het zo zie, maar echt code kloppen, daar gaat het om.

IDEA is alleen een editor, maar dan met CVS integratie, Ant integratie (!), JUnit testing, goede en veel Refactoring mogelijkheden. Refactoring is bijvoorbeeld, renamen van variabelen en zijn references in het project, code completion etc.
Ik heb al een aantal editors gebruikt, maar gebruik nu op m'n werk IDEA en thuis (onder linux) ook.
Aan te raden dus.
Zo heel nu en dan werk ik ook wel eens met IDEA en hij echt super intelligent. Vind er alleen 2 nadelen aanzitten. Ten 1e krijg je tabbladen en begint je scherm er behoorlijk rommelig uit te zien naarmate je meer files open hebt staan. En ten 2e heeft het een hele matige syntax checking, maar dit word binnenkort gefixed. Als dit gefixed is ga ik meteen over op IDEA want deze help je echt fantastisch. Vind die o/i tjes voor je methodes ook erg fijn, kan je ook zien of hij overriden is :) echt een super ide. En ANT itergratie mis ik ook bij CodeGuide.

Nieuwste versie heeft betere syntax checking:
http://www.intellij.com/eap/products/idea/ariadna.jsp

maar daar zijn ze nog mee bezig :) duurt dus nog wel een 1/2 jaar :)
Pagina: 1