Toon posts:

[drukwerk] Kleuren verschil pshop en ....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een poster + een flyer te maken. Deze ontwerp ik op CMYK op 300 dpi. Nu ziet het er in Photoshop allemaal goed uit. Maar wanneer ik het opgeslagen TIFF bestand open in een standaard viewer van windows ziet het er een stuk anders uit. Wanneer ik het TIFF bestand open in photoshop ziet het er gewoon goed uit.

Gaat het uiteindelijk goed wanneer ik het drukwerk door stuur naar de drukkerij?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Altijd belangrijk om een kleurproef te maken voor het gedrukt wordt, maar kan wel kloppen. Windows gaat klote om met CMYK tifjes. Met alles wat CMYk is trouwens. Wat dat betreft zou ik Photoshop eerder vertrouwen, maar nogmaals, als je gaat drukken zonder even een (al dan niet digitale) drukproef te maken ben je niet echt handig bezig. Dus gewoon ff drukproefje maken, meeste drukkers hebben wel een digitaal proefsysteempje als Matchprint, Iris ofzo staan.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Ik durf eigenlijk ook wel te wedden dat Photoshop dat beter doet dan Windows. Ik neem tenminste aan dat je je kleurprofielen goed hebt ingesteld, en dat je Adobe Gamma Loader hebt ingesteld. Dat laatste is erg belangrijk. Dat is niet het verschil waar jij het over hebt, tussen Photoshop en Windows, maar meer het verschil tussen je monitor en de werkelijkheid.

Via je windows control panel kun je dat instellen. Erg belangrijk, aangezien bij mij bijvoorbeeld alle grijstijten een beetje een viesbruine gloed hebben. Met die Gamma Loader wordt het écht grijs.

Maar jouw probleem ligt denk ik niet aan Photoshop. Adobe zou nooit zulke fouten maken denk ik, ze hebben een goede reputatie hoog te houden :)

Ik ben het wat betreft die kleurproef met OzBoz eens. Meten is weten :)

• seef
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

Lijkt erop waar ik mee zat in dit topic: Drukwerk: grote bestanden geaccepteerd?

Even over Adobe Gamma, dat heb ik laatst geinstalleerd. Aan het begin vraagt hij om het contrast op max. te zetten, echter wordt er daarna niet meer over contrast gesproken! Ben ik de enige die daar last van heeft? Of moet je het contrast zelf maar een beetje inschatten?

Een heel groot en stoer systeem.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op woensdag 23 januari 2002 14:19 schreef seef het volgende:
Ben ik de enige die daar last van heeft? Of moet je het contrast zelf maar een beetje inschatten?
Als wit wit is en zwart zwart is zit je al aardig goed :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn