Toon posts:

Even een vraagje over mijn oude XT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis nog een 8086 pc'tje staan zo'n oude XT. Maar nu was mijn vraag of ik een atx mobo ook in die kast kan krijgen zonder dat ik aan de kast moet gaan slopen en breken. Die 8086 is namelijk mijn eerste pctje (na de MSX) en ik wil hem echt niet mollen.

Dus als ik dadelijk weer meer geld heb om een normale kast te kopen (ben maar een arme student). zal ik alles weer in elkaar gaan zetten zoals het moet zijn. Want om mijn mobo zo op mijn bureau te leggen of in een doos vind ik ook niet zo'n geweldig idee.

Een andere vraag is: kan ik die oude voeding van die XT gewoon gebruiken ????. als ik thuis was zou ik het even nakijken maar dat gaat dus even niet.

Dus als jullie al antwoorden hebben op mijn vragen dan hoef ik mijn kast nog niet eens te gaan slopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was trouwens even aan het twijfelen waar ik het topic neer zou moeten zetten, ik had hem ook in casemodding kunnen zetten.

Dus als hij volgens jullie verkeerd staat dan verplaats hem maar. !!!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Tja, het antwoord is 2x nee..

Je zult moeten verbouwen om een ATX bordje in een AT kast te krijgen.. (En de AT is al de opvolger van de XT!).

En de voeding is helaas ook anders, dus dat gaat niet werken!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54

Predator

Suffers from split brain

Neen, die Case van die XT is volledig anders en de voeding ook...
Je kunt een ATX mobo ook niet met een AT kast of voeding gebruiken ...

edit:

* Predator was weer es te laat :(

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29

Lordy79

Fundamentalist

Op maandag 21 januari 2002 11:52 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:
Ik heb thuis nog een 8086 pc'tje staan zo'n oude XT. Maar nu was mijn vraag of ik een atx mobo ook in die kast kan krijgen zonder dat ik aan de kast moet gaan slopen en breken. Die 8086 is namelijk mijn eerste pctje (na de MSX) en ik wil hem echt niet mollen.
Forget it. Het is al vrij lastig (zo niet onmogelijk) om een ATX mobo in een AT kast te krijgen dus in een XT kast zal het al helemaal moelijk zijn.
Een andere vraag is: kan ik die oude voeding van die XT gewoon gebruiken ????. als ik thuis was zou ik het even nakijken maar dat gaat dus even niet.
Misschien kun je een XT-voeding voor een AT-bord gebruiken maar XT-voeding voor ATX kun je iig wel vergeten. Als ik jou was zou ik voor weinig een 2e hands PC-tje opsnorren op een beurs ofzo en je XT zo laten zoals ie is.

Je kunt een 486 voor 50 piek scoren (zonder monitor) als je goed zoekt en op een beetje 486 met wat ram erin kun je prima een oud office pakketje draaien, mits je wat geduld hebt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Topicstarter
Ja die pc is alleen voor een linux distro op te gaan draaien. Aangezien ik nog nooit (bijna nooit) met linux gewerkt heb is het misschien wel eens een leuke uitdaging. EN mijn gewone PIII600 kan ik geen dag missen en om mijn server Amd 350 er aan op te geven is ook een beetje zonde. Die draait namelijk als Router.

Dus heb ik een P1 233MMX erbij met 32 intern die ik voor linux wil gaan gebruiken.

Maar bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Het kan wel...

Maar je zult toch wel een beetje moeten gaan breken, in igg de aansluiting die op je mobo zitten. Wat voor XT is het? gewoon een klone in een at kast, of A-merk. Voeding kun je ook gewoon gebruiken, even een AT --> ATX voeding connectertje op de kop tikken. Maar of het de moeite is? Wil je die kast gaan gebruiken vanwege nostalgie of maakt dat niet zoveel uit en heb je geen/ of wil je geen geld uitgeven aan een nieuwe kast. In dat geval koop dan maar een nieuwe, die zijn echt niet zo heel duur. voor 30 euro heb je er wel 1.

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is een echte Philips (bijna niet kapot te krijgen).

EN ik heb al een oplossing gevonden. heb al een 486 op de kop kunnen tikken en die kan ik wel gebruiken, zowel de kast als de voeding. !!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 21 januari 2002 14:23 schreef gilseboer het volgende:
Het kan wel...

Maar je zult toch wel een beetje moeten gaan breken, in igg de aansluiting die op je mobo zitten. Wat voor XT is het? gewoon een klone in een at kast, of A-merk. Voeding kun je ook gewoon gebruiken, even een AT --> ATX voeding connectertje op de kop tikken. Maar of het de moeite is?
Beetje CM en je hebt er idd een ATX mobo in (en nog wat gaten boren voor de bevestigingsschroeven die anders zitten). Maar goed, dat van de voeding klopt niet. Je kunt heel simpel met een convertortje een AT mobo met een ATX voeding voeden, maar een ATX voeding heeft een stuk meer lijnen dan een AT- dat gaat dus niet lukken (waar zou je bijv de +5VSB halen?). Dus sowieso nieuwe voeding, helaas.

Op zich zou het wel een strakke actie zijn, een nieuwe PC in een Philips XT kast, maar je zou de eerste niet zijn (OCM searchen naar hen die je voorgegaan zijn)

Oslik blyat! Oslik!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 21 januari 2002 15:12 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:

EN ik heb al een oplossing gevonden. heb al een 486 op de kop kunnen tikken en die kan ik wel gebruiken, zowel de kast als de voeding. !!!
en 486 is ook AT zowel kast als voeding
Dus daar zal je atx ook niet in passen ( zonder kast te modden ) en die voeding zal je er niet op krijgen ...

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

Het is natuurlijk wel de ultieme mod als het je lukt :)

Maarre... als je de kast niet wilt slopen... Danne idd FORGET IT!

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 15:12 schreef Cafe-het-Kelderke het volgende:

mmm, was zeker voor die tijd voordat ze "Lets meek things better" riepen

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 11:55 schreef Pr3d4t0r het volgende:
Neen, die Case van die XT is volledig anders en de voeding ook...
Je kunt een ATX mobo ook niet met een AT kast of voeding gebruiken ...

edit:
/me was weer es te laat :(
Pffff... zal ik jou ff niet vertellen dat dat wel gaat?
Je kunt een ATX-bord dus wel op een AT-voeding aansluiten... :+

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 22 januari 2002 14:01 schreef RCy2k het volgende:

[..]

Pffff... zal ik jou ff niet vertellen dat dat wel gaat?
Je kunt een ATX-bord dus wel op een AT-voeding aansluiten... :+
:?

ooit al het aantal lijnen vergeleken ?
Je mist namelijk paar dingen ...
+3,3V & +5V stand by
( power on ook maar dat kan je fixen )

aan het :+ te zien ben je aan het lollen maar ik zie er niet echt de grap van in :?

edit:

ff nagekeken en je kan wel een XT voeding op een AT bord gebruiken

Pagina: 1