[VB6] Compileren zonder .dll .ocx ( mogelijk :? )

Pagina: 1
Acties:

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een VB6 project te compileren naar een .exe zonder referenties naar .ocx controls en naar .dll's...

Als dat mogelijk is, maakt het je programma dan kleiner/groter langzamer/sneller :?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 19:11

Crazy D

I think we should take a look.

Je bedoelt, dat de exe geen runtime dll's nodig heeft?
Nope kan niet.

Exact expert nodig?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

Dat kan niet, maar je kunt Bitarts Fusion gebruiken om je runtime zooi static aan je .exe te linken (erin proppen).

Op die manier heb je dus geen runtime bestanden meer nodig. Alleen is Fusion nogal scherp geprijsd geloof ik. Ik heb het uitgeprobeerd (er is een trial) en het werkt uitstekend, hij gooit er ook nogeens compressie overheen. Alleen jammer dat je je .exe niet kan renamen met de trial (dan heet 'ie bitarts_fusion_trial.exe oid) dus voor echt gebruik is het niet geschikt.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
CrazyD_at_work: Je bedoelt, dat de exe geen runtime dll's nodig heeft?
Ja, dat bedoelde ik... Voor mijn project gebruik ik:

- Microsoft Common Controls
- Microsoft Scripting (.dll)
- etc. etc...

En vroeg mij af of het mogelijk is dat het gecompileerd kon worden zonder deze .ocx en .dll's.. Dit kan namelijk toch wel met behulp van C++ en Delphi geloof ik...
Gerco: Dat kan niet, maar je kunt Bitarts Fusion gebruiken om je runtime zooi static aan je .exe te linken (erin proppen).
Op die manier heb je dus geen runtime bestanden meer nodig. Alleen is Fusiopn nogal scherp geprijsd geloof ik.
Linkje :P En dat is het enige pakket welke zoiets ondersteunt :?

Verwijderd

> Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een VB6 project te
> compileren naar een .exe zonder referenties naar .ocx
> controls en naar .dll's...

Uit http://www.delphipages.com/news/detaildocs.cfm?ID=38:

SOLUTION: To keep your program simple and only have 1 file to distribute, I would suggest to create a resource file of the OCX and include in your .EXE. Extract the file if needed and register it. I have included some sample code on how to do this.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Op maandag 21 januari 2002 12:05 schreef rwoudsma het volgende:
Linkje :P En dat is het enige pakket welke zoiets ondersteunt :?
http://www.bit-arts.com/fusion.html

Voor zover ik weet het enige pakket, maar er zullen er vast wel meer zijn die ik niet ken.
Op maandag 21 januari 2002 12:05 schreef sanpaku het volgende:
SOLUTION: To keep your program simple and only have 1 file to distribute, I would suggest to create a resource file of the OCX and include in your .EXE. Extract the file if needed and register it. I have included some sample code on how to do this.
Laat dit nou precies zijn wat fusion voor je doet, alleen dan zit er nog compressie overheen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 12:05 schreef sanpaku het volgende:
Geldt dit niet alleen voor Delphi??? Want de informatie komt van Delphipages af??

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Op maandag 21 januari 2002 12:31 schreef rwoudsma het volgende:
Geldt dit niet alleen voor Delphi??? Want de informatie komt van Delphipages af??
Die code die erbij staat is uiteraard alleen Delphi code, maar de techniek kun je voor alle COM en ActiveX ondersteunende programmeertalen gebruiken. (behalve voor VB, want die heeft de runtime dll's nodig om te kunnen STARTEN, die moet je dus altijd meeleveren of je moet een "loader" hebben die dat weer regelt.

• Crazy D

Crazy D

Op maandag 21 januari 2002 11:41 schreef rwoudsma het volgende:
Als dat mogelijk is, maakt het je programma dan kleiner/groter langzamer/sneller :?
Bovengenoemde oplossing zijn aardig. Maar het voorkomt niet het meeleveren componenten. Je kan er ook een setup van maken die uit 1 bestand bestaat. Uiteindelijk blijf je de dll's meeleveren.

Exact expert nodig?

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 16:07

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

http://www.moonlight-software.com/vbpower.htm

Ook een proggie dat dat doet.
kosten: $49,50

Kheb zelf ooit een trail gedownload en het werkt op zich goed.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Op maandag 21 januari 2002 13:26 schreef CrazyD_at_work het volgende:
Bovengenoemde oplossing zijn aardig. Maar het voorkomt niet het meeleveren componenten. Je kan er ook een setup van maken die uit 1 bestand bestaat. Uiteindelijk blijf je de dll's meeleveren.
Volgens mij heb je me verkeerd begrepen. Bij Fusion lever je inderdaad alle dll's en componenten mee. Maar ze zitten IN je .exe gecompiled. Dus ook nadat je de exe gestart hebt, staan de dll's NIET op je systeem. Ze worden alleen tijdens het draaien tijdelijk uitgepakt en daarna weer verwijderd.

Je hoeft het prog dus NIET te installeren, gewoon downloaden/kopieren en runnen. Met jouw oplossing (hoewel die om een aantal redenen netter/beter/sneller is dan Fusion en dergelijke) moet je het prog installeren en je systeem "vervuilen" met allemaal runtime dll's en ocxjes.

• Crazy D

Crazy D

Op maandag 21 januari 2002 14:58 schreef Gerco het volgende:
Volgens mij heb je me verkeerd begrepen. Bij Fusion lever je inderdaad alle dll's en componenten mee. Maar ze zitten IN je .exe gecompiled. Dus ook nadat je de exe gestart hebt, staan de dll's NIET op je systeem. Ze worden alleen tijdens het draaien tijdelijk uitgepakt en daarna weer verwijderd.
Ik weet wat Fusion doet, alleen zie ik eigenlijk het nut niet echt. Je hebt nou eenmaal gewoon dll's nodig, klaar. Systeemvervuiling? Tjah that's VB. Leer een andere taal als je graag zonder dll's en ocxjes werkt. Ik heb iig nog nooit problemen ermee gehad.

Exact expert nodig?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Op maandag 21 januari 2002 15:20 schreef CrazyD_at_work het volgende:
Ik weet wat Fusion doet, alleen zie ik eigenlijk het nut niet echt. Je hebt nou eenmaal gewoon dll's nodig, klaar. Systeemvervuiling? Tjah that's VB. Leer een andere taal als je graag zonder dll's en ocxjes werkt. Ik heb iig nog nooit problemen ermee gehad.
Ik zei ook niet dat ik er problemen mee had, ik vind het juist GOED dat die er zijn. Als ze geen dynamic linken uitgevonden hadden, waren alle Win32 exe's een MB of 20 minimaal.

Al die componenten worden (netjes) door alle programma's gedeeld, het is alleen erg vervelend als je versieconflicten krijgt.

Als je niet al die dll's wilt hebben (als je een autorun maakt voor een CD, wil je niet eerst de runtime laten installeren) is fusion of iets dergelijks wel handig.

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Met ander woorden...

Toch maar gewoon een installatie met bijvoorbeeld innosetup maken waarbij de ocx controls en dll's gewoon zijn toegevoegd....

Wordt er door jullie trouwens ook nog de VB Runtime's meegestuurd of alleen de additionele controls?

• Crazy D

Crazy D

Op maandag 21 januari 2002 16:22 schreef rwoudsma het volgende:
Wordt er door jullie trouwens ook nog de VB Runtime's meegestuurd of alleen de additionele controls?
Nope ik stuur altijd zoveel mogelijk. Op cd zet ik ook nog weleens een support dir, met een losse setup van de VBruntime, ocxjes en dll's die nodig zijn, en de losse exe. Beter teveel dan te weinig :)

Exact expert nodig?

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 16:24 schreef CrazyD_at_work het volgende:

[..]

Nope ik stuur altijd zoveel mogelijk. Op cd zet ik ook nog weleens een support dir, met een losse setup van de VBruntime, ocxjes en dll's die nodig zijn, en de losse exe. Beter teveel dan te weinig :)
Ja, maar dan heb je het over het distribueren met een CD!? Wat zou je dan doen als je het gaat distribueren via een website, of bv downloads.com...

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 16:31 schreef rwoudsma het volgende:

[..]

Ja, maar dan heb je het over het distribueren met een CD!? Wat zou je dan doen als je het gaat distribueren via een website, of bv downloads.com...
Dan maak je een installer, kan VB zelf, of je kan NSIS of InnoSetup e.d. gebruiken.

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 17:32 schreef dev het volgende:

[..]

Dan maak je een installer, kan VB zelf, of je kan NSIS of InnoSetup e.d. gebruiken.
's Goed... Dan hou ik het gewoon bij InnoSetup of bij Wise for Windows

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gewoon NSIS http://www.nullsoft.com/free/nsis/
Gratis, erg klein. Enige nadeel is dat je zelf de OCX bestanden in het script moet zetten maar dan werkt het ook prima.

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 17:59 schreef PolarBear het volgende:
Gewoon NSIS http://www.nullsoft.com/free/nsis/
Gratis, erg klein. Enige nadeel is dat je zelf de OCX bestanden in het script moet zetten maar dan werkt het ook prima.
Ja, dat is wel een nadeel... Gelukkig heeft InnoSetup een add-in voor een Grafische interface en is Wise gewoon helemaal grafisch....
Pagina: 1