Toon posts:

car mp3 project

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus van plan om een mp3 speler te maken voor in de auto (gewoon een p100@133 en een bigass hdd).

Het eerste probleem waar je tegenaan loopt is de voeding, dit doordat er in de auto maar 12 v hen en voor de pc 24 volt nodig heb.

Nu kan je natuurlijk een 12 =>230 converter gebruiken maar dat wil ik niet omdat ik alles achter het dashboard van een 205 wil plakken en dus niet veel ruimte heb. Ik ben dus verder gaan zoekken.

Toen dacht ik er ineens aan dat er hier een topic had gestaan over grafische displays die ook een neg. voeding nodig had, ik zoekken (search werkte weer es niet |:( ) en vone dat er een maxim IC werd gebruikt.

In de datasheet van dit ic staat echter dt dit ic maar enkele miliamps kan leveren. kijk ik op de (230) voeding staat daar dat ie 500mA voor zowel de -5 als de -12V spanning levert. Had geen ID wat ie met zoveel stroom moet doen (neg. spanning word hoofdzakelijk voor (analoge) opamps gebruikt)

Dus wat ging ik doen, pcies meten wat ie nou echt nodig heb. Ik dus pc uit elkaar en multimeter er tussen. meet ik 3 !!! m amps dut ik haal multimeter los en de pc blijft draaien zonder -5v. Rebooten doet ie ook nog steeds en alles werkt. :7

En dan dus de -12v nameten, dit was 32 mamps en ik wist dat dat vooral voor seriele poorten werd gebruikt...

Ik dus knippen ;)

En wat denk je... alles werkt!!!

Dus alles wat ik nodig heb is gnd, 5V en 12V....

Hiermee is het voedingsprobleem dus opgelost. (ik zal zo ff een mbm 5 screenshotje posten for proof :+

Maar nu het volgende probleem... programma schrijven. Aangezien ik een echte noob ben op dat gebied zou ik graag willen weten of er een winamp (ja ik ga er windhoos op draaien) plugin is die direct toegang geeft tot alle knoppen. En of het dan niet al te moeilijk is om daar een programma bij te scrijven.

Anders pak ik gewoon een typbord en hang daar een microcontroller aan voor de input, outpu is lcd overigens op par poort (seriele kan ik nl niet meer gebruiken :) )

ik hou jullie op de hoogte :9~

PS. elke link naar een soortgelijk project is welkom

edit:
waar kan ik mbm downloaden? |:(

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:59
Ik kan me herinneren dat computer idee }:O ooit zo'n project heeft gehad... www.computeridee.nl

• chevy78
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2004
he hallo, ik ben zelf ook bezig met een car/mp3 pc.

ik ben alleen een beetje gek op wat ik in de C'T van 2001 nummer 12 zag staan , op BLZ.108

daar staat ook zo iets maar dan voor in de woonkamer.
maar waar het mij om gaat is het beeld scherm dat ze gebruikt hebben.

zou dat ook kunnen voor in een auto ?

k

• nickv
  • Laatst online: 18-05 16:10
Op maandag 21 januari 2002 11:36 schreef Praetorian2k het volgende:
Ik kan me herinneren dat computer idee }:O ooit zo'n project heeft gehad... www.computeridee.nl
Zoek idd even op de website van Cid daar hebben ze er echt een heel verhaal over met monitor als ik me niet vergis

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

je hebt hoe dan ook een voltage converter nodig (ben met een vriend samen ook aan het brainstormen).
Als je de accu spanning namelijk naar 24 volt brengt, is het een koud kunstje om daarvan -12, +12 en alles wat er tussen zit te creëren. Deze converters zijn bij de betere electroboeren te koop (zoals Radio Centrum in Utrecht)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 21:40

Edd

Kijk anders even op http://www.mp3car.nl/ daar hebben tappen ze de geloof ik de 12v direct af en hebben ze een spoel gewikkelt voor de 5v.

-

Verwijderd

Topicstarter
sorry, ik ben niet lid van ct dus ik weet niet wat er op blz 108 staat van de C'T van 2001 nummer 12 :Y)

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 lees eerst ff plz, er staat dat het mainb. van mij de -5 niet gebruikt en de -12 alleen voor com poorten. daarom is er dus geen converter nodig (behalve een 3poot voor de 5V dan)

edit typo

• chevy78
zal een kijken of ik het kan inscannen :)
zodat ik het op een site kan gooien , is echt een mooi stuk tekst over doe het zelf-en.

staat dus bescheven over een lcd scherm(kleur) voor de weergave. is erg mooi :)

Verwijderd

Topicstarter
hier de plaatjes. Er is geen mbm screenshot omdat dit niet werkt met een 16 kleuren gr. kaart.

1234

als je goed kijkt zie je dat de blauwe en witte draad zijn doorgeknipt, en toch win95 op de achtergrond :7

• chevy78
even gezocht naar het goede scherm : http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0205044201011612779&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=19546&TK_PAR[MEDIUM]=

deze is het bestel nummer : 751936

zou dit ook gaan werken ????

voor in de auto ?

Verwijderd

Topicstarter
ja dat kan werken, heel simpel zelfs, gewoon op de tv-out va je gr. kaart aansluiten.
:9 :9~ :9
(dan kan je ook het scherm van een playstation one gebruiken, veeel goedkoper) :7

Verwijderd

Topicstarter
mp3car.nl valt trouwens af, dit omdat hun niet een (normale) pc gebruiken.... dat draaien onder dos lijkt me trouwens wel wat....

chevy78 kan jij een beetje programmeren ??? (in een msdos taal), dan zouden we samen wel iets kunnen bouwen.....

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 00:27
Ikzelf heb een standalone MP3 player gemaakt met een oude P133. Als soft gebruik ik good old DOS 6.2, en MPXplay.

MPXplay ondersteunt character-based LCD's, én je kan knoppen aansluiten op je gamepoort.

Alle soft (DOS 6.2 en MPXplay) past hier perfect op één diskette. MPXplay vind je op http://mpxplay.tripod.com/ .

Wat de voeding betreft: mijn P133 trekt ruim 3A op de 5V lijn, dus als je de accuspanning met pakweg een stel 7805's gaat terugregelen, zit je al gauw met 30W verlieswarmte. Niet doen dus, neem een schakelende regelaar. Voor de 12V heb ik eens iemand gezien die met een 7810 de accuspanning naar 10V terugregelde. Op de 12V lijn is meestal toch niet zoveel stroom nodig, en zijn speler bleek het ook prima te doen met 10V op de 12V lijn.

• chevy78
hmm kan best wel programmeren ja :)

maar uuh kan je die psx scherm dan ook aansluiten op de pc ?
wat zijn de resoluties dan ? en wat kost die ?

er is ook een touch screen lcd bij conrad...
kan dat ook werken met een windows systeem ?
want anders heb ik wel leuk een lcd scherm maar dan moet ik weer met een muis gaan werken ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
neeej voor de input gebruik je gewoon een klein zelfgebakken toetsenbordje voor op 1 van de IO poorten

lpt/com/game/ps2

:+

• chevy78
ja ok dat kan ook, maar ik wil het er super geil uit laten zien.

en dat zou met touch screen ook mooi kunnen,
maar met de kleuren lcd kan je ook weer divx afspellen :)
niet dat ik het wil maar kan wel, is leuk om te showen :)

heb toch een extra accu in mijn amerikaan zitten dus dat gaat wel goed komen.

maar als ik iemand kna helpen met iets zeg het maar hoor :)

Verwijderd

Mijn MP3-OTM is ook pc-tje AMD-K6 incl toets-panel en LCD schermpje hier http://mp3.barracuda-central.org
staat details & pictures

Verwijderd

www.mp3car.nl had als richtlijn dat de er niet teveel stroom van de accu gesnoept mocht worden en dat er geen voltage-dip onstaat als de startmoter bezig gaat. Dat is met de voeding die daar staat gelukt.

Alleen de grote 3.5 harddisks hebben nog 12 volt nodig (en zijn dus niet geschikt om te kunnen gebruiken met die voeding). Maar die wil je in de auto toch niet gebruiken omdat die dingen niet echt goed tegen schokken kunnen. De 2.5 inch schijven hebben maar 5 volt en zijn ook niet gevoelig voor schokken.

Groet,
ShuReD!
(ja, die van mp3car.nl)

Verwijderd

Topicstarter
hey ShuReD! !!!

ik heb ook nog een vraagie over die site, in het software gedeelte over "snelle dos"ofzow ( http://www.mp3car.nl/soft_dos.htm ) staat elke keer deze zipfile...

waar is die zipfile ??? :?

verder wel kewl gemaakt :9~

edit: linkje

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 08:58
ik ga binnenkort ook ff zoiets in mekaar knutsellen,
ik zat eerst hier ook aan te denken maar wou dus wel aansturing via een lcd (en evt tft) maar ga morgen ff kijken wat een convertor kost...
moet toch makkelijker zijn..
en dan later misschien deze erin... :9~
Afbeeldingslocatie: http://store5.yimg.com/I/a-sonic_1672_6671739

• Menblack
  • Laatst online: 28-06 20:10
topicstarter,voor info of tips kan je me altijd ff mailen

• chevy78
he dexx.

als je de tft scherm neemt van www.conrad.com
die kan je gewoon aansluiten op je tv out :)

dus hoef j eniet veel te pielen met converters en zo.

• Matroxcool
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 22:41
Op dinsdag 22 januari 2002 13:07 schreef chevy78 het volgende:
he dexx.

als je de tft scherm neemt van www.conrad.com
die kan je gewoon aansluiten op je tv out :)

dus hoef j eniet veel te pielen met converters en zo.
Uhh dat schermpje van de ps-one kan toch ook gewoon aangesloten worden zonder converters :? Zit gewoon een av ingang op!

Verwijderd

Topicstarter
ok, hier dus de plannen:

voeding,
5V geschakelt (6Amp)
12V lineair 1A
nagemeten...

OS Dos

player Mpxplay http://mpxplay.tripod.com/

input keypadje op gamepoort (ben aan het testen, als alles werkt zal ik schema + pics posten.)

output LCD [topic=361692/1/100]

op/of aanmerkingen, tips en flames zijn altijd welkom...

/edit ipv 2 hdd's maar 1 hdd... (vast) upload alleen via netwerk mogelijk.
Pagina: 1