Toon posts:

Wie heeft er verstand van refresh rates?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe monitor (17" iiyama) gekocht. Maar ik heb nu effe een vraagje:
In het scherm-instellingen menu kan ik de de refresh rate van de monitor op 100Hz zetten.
Als ik hem daarop zet, doet de monitor het gewoon, niks aan de hand.
Maar wanneer ik het vinkje "Hide modes that this monitor cannot display" aanzet, gaat
het lijstje maar tot max 85Hz. Ook in het boekje van de monitor staat dat hij max 85Hz
aankan.

Maar als ik hem dus op 100Hz zet (vinkje uitzetten), doet hij het wel! Kan dit tot schade
aan mijn monitor leiden?

Even voor de duidelijkheid: als hij op 100Hz staat, is er niks vreemds te zien of horen
aan de monitor. (Geen gepiep of vlekken ofzo...)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11
ja dit kan toch schade leiden ja

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

max 85hz bij 1600x1200 resolutie zeker? Kijk nog 's in 't boekje.

Per resolutie is er een max refresh rate, en vaak: hoe lager de resolutie, hoe hoger de max. refresh rate.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Wordt je monitor wel juist gedetecteerd door je OS?
Want als je OS denk dat het bijvoorbeeld een 14" tulip monitor is, dan zal 100Hz inderdaad niet instelbaar zijn.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 09:26

E-Vix

Nu met sneeuw!

Moet voor zover ik weet geen kwaad kunnen. Komt wel vaker voor dat een monitor meer kan dan wat de specs zeggen. Zo zou mijn 19" monitor officieel op maximaal 1600x1200 kunnen, maar op 1920x1440 doet ie het nog perfect.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Mijn resolutie is: 1152 by 864 pixels
Maar hij kan tot iets van 1900 by 1200 ofzo...

En het OS (Win2000) zegt mooi dat het een Plug and Play 17" is.

Verwijderd

Als je de drivers binnen Windows goed installeert dan kun je (mits je het vinkje laat staan) geen instellingen aan die de monitor kunnen beschadigen. Het .inf bestand van de installatie bevat namelijk de refresh rates die windows bij bepaalde resoluties mag gebruiken.

Let wel: ook je videokaart heeft invloed op deze instellingen. Je kunt nog zo'n relaxe monitor hebben, met een slechte videokaart heb je er nog nix aan.

Nog iets, de meeste monitoren geven een OSD-like waarschuwing als een refresh rate wordt ingesteld die buiten het bereik van de monitor valt. Ik verwacht dat iiyama dit ook wel doet. Kan dus zijn dat de monitor de 100hz toch wel aankan, maar dat de drivers niet goed geinstalleerd zijn.

Conclusie: check the specs!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn video-kaart is een GeForce2 400X (ofzoiets) met 64MB.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als Windows het een Plug n Play monitor noemt, dan is de lijst met refreshrates in Windows dus niet de lijst met refreshrates die de monitor ondersteunt, omdat je niet de goede driver (.INF file) voor je monitor geinstalleerd hebt!

Wanneer je monitor correct geinstalleerd is en Windows dus weet heeft van alle ondersteunde resoluties en refreshrates, dan heet ie ook gewoon Iiyama xxxxx in Windows en niet Plug n Play monitor!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 11:58
Het is heel simpel... kijk effe in het boekje welke refreshrates bij welke resoluties de monitor ondersteunt.

Ik heb zelf een Samsung SyncMaster 900NF die volgens de specificaties 1280x1024 op 100Hz kan doen, alleen staat die ook niet in het lijstje (gaat maar tot 85Hz).
Forceer ik gewoon die 100Hz refreshrate is er niets aan de hand, de monitor kan het gewoon aan en gaat er echt niet van kapot, aangezien het volgens de specs gewoon zou moeten kunnen.

Verwijderd

ik heb ook een iiyama 17 inch,en kon ook alleen maar tot 85 .
maar ik heb van de iiyama site nwe drivers gedownload ,en nu gaat hij tot 100.
en hij werkt lekker.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de nieuwe drivers gedownload. Nu staat 'ie in 't lijstje. Opgelost!

Dank jullie wel allemaal! :)
Pagina: 1