[Capturen] Welke kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Voordat iedereen begint te mopperen over de search:
Ik heb de search gebruikt en wat topics doorgelezen.

Alleen kom ik er nog steeds niet uit.

Vanwege de grote verscheidenheid aan kaarten zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat heb ik:

Pentium 3 1 GHz
Geheugen is momenteel 64MB (ja... belachelijk weinig maar dat wordt meer)
HDD is 10 GB (ook weinig maar wordt ook meer)
Als besturingssysteem Windows 2000

Wat wil ik:

Videobanden (VHS) gaan digitaliseren.

Ik ben dus op zoek naar een kaart waarmee ik onder windows 2000 het signaal van een videorecorder kan capturen op een fatsoenlijke resolutie.

Nou zijn er wel wat kaarten die dat kunnen maar:
Pinnacle DV500+ (is belachelijk duur)
Pinnacle DC10+ (is alleen analoog, is geen probleem maar ondersteunt dus geen W2K :'()
ATI Radeon 8500 (is gelukkig een stuk goedkoper dan die DV500+ maar bevat ook veel functies die ik niet zal gebruiken: digitale video-gebeuren)

Ik heb beide sites afgezocht naar kaarten maar ik kan nou niet echt zeggen dat die pinnacle site zo geweldig goede info geeft over de kaarten. (of een tweaker hier op GoT weet niet waar hij/zij over praat)

Ik post dit topic in de hoop dat mensen met ERVARING met de door hun genoemde kaart mij antwoord gaan geven.
In een ander topic werd bijvoorbeeld de Stucio DV+ genoemd die mogelijk ook analoog had maar dat kan ik op de pinnacle site dus niet vinden.

Dus:
Welke kaart kan goed analoge signalen grabben (resolutie van minimaal VHS), is niet te duur (dus zo min mogelijk extra functies) en draait onder windows2000?
En welke software is erbij geleverd? (is ook niet altijd te vinden op internet omdat dat verschilt per werelddeel)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb zelf een Pinaccle PCTVPro. Niks bijzonders, en ook niet echt duur. Ik kan vanaf die kaart opnemen in allerlei resoluties, tot 720x576. Afhankelijk van de codec en de snelheid van je processor kan je natuurlijk direct gecomprimeerd opnemen, als je HDD snel genoeg is kan je ook uncompressed opnemen.

De laatste keer dat ik wat gecaptured heb, deed ik 'm als volgt: 720x288 (halve verticale resoluties dus, op aanraden van een artikel in Computer Techniek), 44.1kHz PCM geluid. Dit levert een stream op van een dikke 10MB/sec. Op volledige resolutie (20MB/sec) is m'n HDD te traag.

Achteraf zwarte randjes wegknippen, temporal-smoother filter erover, en resizen naar 640x480. Geluid encoderen naar MP3 natuurlijk.

(Dit alles onder win2k, met een P3-800, 640MB, 80GB@5400rpm)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Ik heb een pinnacle pctv rave, en met mijn pc (celeron 433/256 mb)kan ik niet op pal (7xx maal 5xx) resolutie grabben, maar slechts op de helft. Verder kan de studio DV+ geen analoge video grabben; DV staat voor de firewire in/uitgangen, de + staat voor een analoge uitgang. Of dat grabben aan mijn pc ligt of aan het kaartje kan ik je niet zeggen

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 10:25 schreef amb het volgende:
Ik heb een pinnacle pctv rave, en met mijn pc (celeron 433/256 mb)kan ik niet op pal (7xx maal 5xx) resolutie grabben, maar slechts op de helft. Verder kan de studio DV+ geen analoge video grabben; DV staat voor de firewire in/uitgangen, de + staat voor een analoge uitgang. Of dat grabben aan mijn pc ligt of aan het kaartje kan ik je niet zeggen
Kijk dat bedoel ik... thanx.
Aan deze kaart heb ik dus helaas niets.
Op maandag 21 januari 2002 10:25 schreef Varienaja het volgende:
Ik heb zelf een Pinaccle PCTVPro. Niks bijzonders, en ook niet echt duur. Ik kan vanaf die kaart opnemen in allerlei resoluties, tot 720x576. Afhankelijk van de codec en de snelheid van je processor kan je natuurlijk direct gecomprimeerd opnemen, als je HDD snel genoeg is kan je ook uncompressed opnemen.

De laatste keer dat ik wat gecaptured heb, deed ik 'm als volgt: 720x288 (halve verticale resoluties dus, op aanraden van een artikel in Computer Techniek), 44.1kHz PCM geluid. Dit levert een stream op van een dikke 10MB/sec. Op volledige resolutie (20MB/sec) is m'n HDD te traag.

Achteraf zwarte randjes wegknippen, temporal-smoother filter erover, en resizen naar 640x480. Geluid encoderen naar MP3 natuurlijk.

Promising :) alleen vraag ik me af... dat 'randjes wegknippen' waarom is dat nodig? Waarom maakt hij die randen er rondomheen?
Zit er goede capture software bij? Ik wil absoluut niet met warez aan de gang gaan omdat dit voor het werk is.
Zit er hardwarecompressie in? (kan ik op de pinnaclesite ook al niets over vinden :'( )

Ik begin zo langzamerhand (ik blijf zelf ook doorzoeken uiteraard ook al is dit draadje actief) de indruk te krijgen dat ik het best een Kaart als de All-in-Wonder 8500DV kan nemen.
(die Pinnacle DV500+ is wel mooi maar belachelijk duur)

Wat is de goedkoopste oplossing als ik dezelfde harde schijf van slechts 10 gig wil gebruiken (5 gig vrij) en wel wat geheugen erbij prik en dus een capturekaart aanschaf?

Het gaat in de meeste gevallen om stukken video van maximaal een half uur. Dus veel schijfruimte hoef ik dan niet echt te hebben als ik een kaart heb met goede compressie. De 8500 heeft een compressie waarmee ik 7 uur beeld kwijt kan op 5 GB schijfruimte voor zover ik het verhaal op de ATI-site mag geloven.

Wie raad mij een 8500 aan (de uitgebreide dus) of juist niet?

edit:

Ik zit effe in de pricewacht te snuffelen maar welke versie van die serie 8500's heeft nou analoge video-in :?
(ik ben namelijk op zoek naar de exacte kosten)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 21 januari 2002 11:56 schreef wfvn het volgende:
Promising :) alleen vraag ik me af... dat 'randjes wegknippen' waarom is dat nodig? Waarom maakt hij die randen er rondomheen?
Zit er goede capture software bij? Ik wil absoluut niet met warez aan de gang gaan omdat dit voor het werk is.
Zit er hardwarecompressie in? (kan ik op de pinnaclesite ook al niets over vinden :'( )
Randjes wegknippen moet, omdat 't beeld zelf nooit 720x576 is. (Ook niet op een DVDtje).

De software die bij het kaartje zit is niet erg veel soeps. Je kan ermee capturen in een eigen (hardware-compressed) formaat in 352x288 ofzoiets. Dat vind ik in ieder geval te laag.

Ik capture met Nandub. Dat is een freeware progje. Scenes editten is het niet echt geschikt voor. Maar bijvoorbeeld een aflevering A-Team opnemen, reclame knippen, naar DivX encoderen gaat primadeprima. Vanaf een videorecorder opnemen gaat trouwens ook.

Siditamentis astuentis pactum.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
[quote]
Op maandag 21 januari 2002 12:29 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Randjes wegknippen moet, omdat 't beeld zelf nooit 720x576 is. (Ook niet op een DVDtje).
[/edit]
Waarmee doe je dat? Hopelijk met freeware-proggie?
De software die bij het kaartje zit is niet erg veel soeps. Je kan ermee capturen in een eigen (hardware-compressed) formaat in 352x288 ofzoiets. Dat vind ik in ieder geval te laag.
is dat niet hetzelfde als VHS-resolutie?
Ik capture met Nandub. Dat is een freeware progje. Scenes editten is het niet echt geschikt voor. Maar bijvoorbeeld een aflevering A-Team opnemen, reclame knippen, naar DivX encoderen gaat primadeprima. Vanaf een videorecorder opnemen gaat trouwens ook.
Perfect :)

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 15:34 schreef wfvn het volgende:
is dat niet hetzelfde als VHS-resolutie?
het staat in kwaliteit ongeveer gelijk aan de kwaliteit van een VHS band. Maar in principe is een VHS een analoog signaal en heeft het dus geen resolutie ;)

Ik zou overigens voor de DC10+ gaan maarjah, als je win2k wilt gebruiken kun je 't net zo goed opgeven. Onder linux werkt ie gelukkig wel perfect *D

Verwijderd

Ik begin toch te mopperen!!!!!!

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 19:52

Stefano

Ondertitel Not Found

Is een Miro Studio DV plus niet wat? Draait iig onder W2K/XP

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 11:01 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

het staat in kwaliteit ongeveer gelijk aan de kwaliteit van een VHS band. Maar in principe is een VHS een analoog signaal en heeft het dus geen resolutie ;)
natuurlijk heb je gelijk maar je begrijpt wat ik bedoel :)
[/quote]
Ik zou overigens voor de DC10+ gaan maarjah, als je win2k wilt gebruiken kun je 't net zo goed opgeven. Onder linux werkt ie gelukkig wel perfect *D[/quote]
Tja... linux is geen optie... ben op dat gebied een echte n00b... ehm... zelfs dat nog niet....
Die DC10+ had ik dus ook eerst in gedachten want da's een goedkoop kaartje en kan exact wat ik wil alleen ondersteunt dus geen w2k.... da's dus het enige punt waarom ik die niet wil.
Op dinsdag 22 januari 2002 11:24 schreef kevenius het volgende:
Ik begin toch te mopperen!!!!!!
Want? :? Laat me raden... jij bent naarstig op zoek naar wk2-drivers voor een DC10+ ?
Op dinsdag 22 januari 2002 11:37 schreef Stefano het volgende:
Is een Miro Studio DV plus niet wat? Draait iig onder W2K/XP
Ook weer een fraaie kaart die niet al te duur is.... alleen.... voor zover ik kan vinden heeft hij wel analoog-uit maar geen analoog-in (en dat is juist waar het om gaat).

Een collega van me heeft een Studio PCTV. Hij draait zelf w98. Hij wil wel een stukje opnemen om te laten zien wat de kwaliteit is. Alleen kan ik ook van die kaart weer niet vinden of die onder w2k wil draaien. Hij draait in ieder geval onder NT4, maar onder w2k? Kan ik dus weer niet vinden ;(

Nja... ik puzzel verder en streep steeds dingen weg en verzin nieuwe mogelijkheden.... en waardeer nog steeds nieuwe input van mede-GoTters :)

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
wfvn schreef op 22 januari 2002 @ 11:58:
[...]

natuurlijk heb je gelijk maar je begrijpt wat ik bedoel :)
Ik zou overigens voor de DC10+ gaan maarjah, als je win2k wilt gebruiken kun je 't net zo goed opgeven. Onder linux werkt ie gelukkig wel perfect *D[/quote]
Tja... linux is geen optie... ben op dat gebied een echte n00b... ehm... zelfs dat nog niet....
Die DC10+ had ik dus ook eerst in gedachten want da's een goedkoop kaartje en kan exact wat ik wil alleen ondersteunt dus geen w2k.... da's dus het enige punt waarom ik die niet wil.
[...]

Want? :? Laat me raden... jij bent naarstig op zoek naar wk2-drivers voor een DC10+ ?
[...]

Ook weer een fraaie kaart die niet al te duur is.... alleen.... voor zover ik kan vinden heeft hij wel analoog-uit maar geen analoog-in (en dat is juist waar het om gaat).

Een collega van me heeft een Studio PCTV. Hij draait zelf w98. Hij wil wel een stukje opnemen om te laten zien wat de kwaliteit is. Alleen kan ik ook van die kaart weer niet vinden of die onder w2k wil draaien. Hij draait in ieder geval onder NT4, maar onder w2k? Kan ik dus weer niet vinden ;(

Nja... ik puzzel verder en streep steeds dingen weg en verzin nieuwe mogelijkheden.... en waardeer nog steeds nieuwe input van mede-GoTters :)[/quote]

Ik ben nou toch wel benieuwd of het nog gelukt is :D

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:16
Hij staat welliswaar niet in je rijtje, maar je kunt ook de Hauppuage pvr 250 kopen.
Werkt onder w2k, heeft hw encoder waarmee je tot 720*576 moeiteloos kan grabben.
Ik heb het ding zelf en hij werkt prima. Heb er een paar videobandjes mee gecaputerd en als svcd weggeschreven, prima kwaliteit, ongeveer gelijke prijs aan dc10
Software die er bij zit is als capture prog, wintv200, hun eigen programma, niet echt mooi maar ach het werkt. Nanompeg editer, snel knip plak progje dat prima werkt. Ulead Moviefactory, een wat uitgerbeider pakket om de mpegs verder te bewerken. Eventueel omzetten van de mpeg naar divx kan wel met tmpgenc

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
koelkast schreef op 20 augustus 2002 @ 11:07:
Ik ben nou toch wel benieuwd of het nog gelukt is :D
En jawel, het is gelukt, alleen is het totaal anders gelopen dan verwacht.

Op m'n werk is w2k van het netwerk getrapt (terwijl het nog maar een half jaar heeft gedraaid) en XP erop gezet (hoezo 'geld moet rollen')

Maar de uiteindelijke keus is gevallen op de WinTV PVR (Personal Video Recorder)

Deze is vlak voor de zomervakantie aangeschaft. Toen moest ivm totale verandering van het netwerk, de pc met de kaart op school blijven zodat er aan gesleuteld kon worden e.d. Dus ervaring met de kaart heb ik nog niet echt.

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
het zou leuk zijn als iedereen een klein fragmentje captured (5> mb) en dan te downloaden zet, dan kan de topic starter (en ik) zelf kijken hoe de kwaliteit is, maar ja ik kan en ga jullie niet dwingen hè ;)

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
koelkast schreef op 20 augustus 2002 @ 11:07:
[...]

Ik zou overigens voor de DC10+ gaan maarjah, als je win2k wilt gebruiken kun je 't net zo goed opgeven. Onder linux werkt ie gelukkig wel perfect *D
[...]

[...]

Nja... ik puzzel verder en streep steeds dingen weg en verzin nieuwe mogelijkheden.... en waardeer nog steeds nieuwe input van mede-GoTters :)[/quote]

Ik ben nou toch wel benieuwd of het nog gelukt is :D[/quote]

Huh? Deze reply heb ik zelf nooit gemaakt :? Bugje?

Verwijderd

Zeker de DC10 nemen, Doet het erg goed met res. 768 by 576. die tv kaarten gaan maar tot 353 by 288 _/-\o_

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk eens naar de Pinnacle Studio Deluxe 7. Zowel analoog als DV, en werkt prima onder W2K en XP. Heb het hier tot alle tevredenheid draaien.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 18:37

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Op een "capture"-site heb ik een kaart van Vidac gevonden.
Het schijnt een echte topper te zijn door hardware matige encoding op de kaart.
http://www.vidac.de/deutsch/produkt2.htm
Er is een variant met TV en een variant met s-video-in
Door die hardwarematie encoding kan hij in bijna elk systeem draaien.

Verwijderd

Goodielover schreef op 23 september 2002 @ 15:51:
Op een "capture"-site heb ik een kaart van Vidac gevonden.
Het schijnt een echte topper te zijn door hardware matige encoding op de kaart.
http://www.vidac.de/deutsch/produkt2.htm
Er is een variant met TV en een variant met s-video-in
Door die hardwarematie encoding kan hij in bijna elk systeem draaien.
PCTV pro CAPTURED prima,

Analog in TV in en ook nog Svideo in

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Varienaja schreef op 21 januari 2002 @ 10:25:

Dan toch maar naar een Studio deLuxe kijken? Die captured altijd in full screen formaat (720x576), maar neemt op met DV25 compressie (hardwarematig) en heeft daardoor slechts een stream van 3.6MB/sec. Daar kunnen onze schijven beter mee overweg dan 20MB/sec... ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

onze video camera heeft een video out net zoals op mn gfrce 4 maar hoe neem ik die dan op?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 13:50
Videobanden op cd-rom

Dat Pollewob je aanraadt te zoeken, betekend niet dat je met een loze post een ouder topic kan gaan kicken. Wat Pollewob bedoelde was, dat er met de search genoeg info is te vinden om je vraag beantwoord te krijgen. En ik ben het met hem eens.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.