Toon posts:

fried cpu vraag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs eindelijk men nieuwe systeem compleet gekregen.

Ik dus mijn epox 8kha+ en enermax 431 in de lian li bouwen. Hercules ti500 erin. Swiftech MCX-370A koeler met pasta op de XP1600.

Ik doe em aan en poof, het hele huis stinkt gelijk. Haal de koeler eraf en ja hoor... burn out.

Ik ben me nu serieus aan het afvragen waardoor dit gebeurt is en of het weer kan gebeuren, let wel dat dit mijn eerste AMD systeem is, of ooit wordt.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Lijkt mij dat deze koeler toch wel voldoende moet zijn of niet? en wat zijn de risico's dat het weer gebeurt?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Kan eigenlijk alleen maar betekenen dat je cooler niet goed op de processor heeft gezeten. Een processor brandt namelijk niet zomaar door.
Volgende keer goed controleren of de cooler ook wel goed contact maakt met de core van de processor.
Je cooler kan er ook verkeerd om op gezeten hebben.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Felix08
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:32
Zwaar F*CK voor je man!!

Ik denk dat het komt doordat de koeler er niet goed op heeft gezeten, waardoor deze geen / geen goed contact heeft gemaakt.

Het zou ook kunnen komen doordat er kortsluiting is ontstaan. Heb je misschien te veel koelpasta gebruikt, of is er koelpasta over verschillende L-bruggen komen?

Als je het zekere voor het onzekere wil nemen, moet je met je systeem naar een comp.shop gaan, waar zij dan de CPU en koeler installeren en dan ff het systeem testen. Ik weet trouwens niet of ze dit doen!! IIG hoop ik voor je dat het niet nogmaals gebeurt!!.

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 10:33
Misschien heb je wel wat te veel van die pasta er tussen gesmeerd. Dat spul is nl goed in warmte geleiden, maar ook in stroom, zo kan het misschien voorkomen dat de pasta sluitinkjes heeft gemaakt op contactpuntjes, en dat daardoor je processor verfikt is.

Voor een korrekte installatie:
http://www.hgcomputers.nl/amd_cooler.htm

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
Deze swiftech cooler kan er maar op 1 manier op...

Dit is er zo een met van die veren die dus ten alle tijden de zelfde spanning op de socket zet. Schroef indraaien om te bevestigen, losdraaien om op spanning te zetten. Kan je niet veel fout aan doen imo.

En het ging ook ZO snel... binnen een seconde was het gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een druppel op de core gedaan zoals in die guide, gelijkmatig verdeeld over de core tot er een dun laagje op zat en toen de koeler er bovenop.

Die gast gebruikt trouwens exact dezelfde koel pasta als ik heb.

Mijn vraag is nog eigenlijk of er absoluut geen andere reden kan zijn? Ik heb plus minus 50 intel systemen zelf gebouwd voor vrienden,familie,collega's etc.etc. dus ik wil altijd wel denken dat ik weet wat ik doe.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Mjah, als de koeler echt geen contact heeft gemaakt met de core, dan is het ook wel binnen een seconde gebeurt..

Maar het kan natuurlijk ook een defect aan je moederbord zijn geweest.. Als de spanningsregulator kapot is, en je krijgt gewoon 5V op je core ofzo, dan helpt geen enkele koeler natuurlijk..

Verwijderd

Ik zou laten nakijken of het door je bord komt. Proc die kapot is door oververhitting (zichtbaar) valt namelijk niet onder garantie.

edit:
te laat

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

nou in ieder geval bedankt.

Ik zal kijken of ik mycom of computerland zo gek kan krijgen om m'n bord te testen (hoe dat dan ook in z'n werk gaat zonder er nog een op te blazen).

Ik hoop maar dat het aan het bord ligt, lag het tenminste niet aan mij ;p

• Bec80
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Ik hoop maar dat het aan het bord ligt, lag het tenminste niet aan mij ;p
Leg dat maar eens uit......
Het lijkt me sterk dat de koeler verkeert erop zat. Als hij al bij het aanzetten een plof geeft dat zit er sluiting op je Mobo. Suc6

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 12:00 schreef Bec80 het volgende:

[..]

Leg dat maar eens uit......
Het lijkt me sterk dat de koeler verkeert erop zat. Als hij al bij het aanzetten een plof geeft dat zit er sluiting op je Mobo. Suc6
Precies. Een CPU blijft op zijn minst wel eventjes draaien voordat ie doorfikt.
Ik weet verder niet hoe het met de nieuwste Intel CPU's is (ik ben tegenwoordig appelaar) maar vroeger had ik wel es met een P200MMX op 250Mhz zitten kloten met overklokken en was ik een keer de fan vergeten er weer op te zetten.
De machine liep gewoon vast na een seconde of 20 en er ging niks kapot.

Verwijderd

warom heb ik dit nou nooit met een intel :-)
ik lees er ook zelden over, waarom stook je zo'n amd zo makkelijk op eigenlijk

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Op maandag 21 januari 2002 12:11 schreef kwaaaK het volgende:
gaap omdat een amd veel sneller is (meer power dus fikt sneller) nou goed

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
Op maandag 21 januari 2002 12:11 schreef kwaaaK het volgende:
heb jij dat nooit met een intel... wedden van wel.

als ik een intel zonder koelert op een bord monteer en em aanzet dan kan ik je garanderen dattie ook poef doet, er is geen mechanisme wat daartegen bestand is.

Sinlath | Opinions may contain latency

• Rollerjooster
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

Op maandag 21 januari 2002 12:20 schreef Sinlath het volgende:

[..]

als ik een intel zonder koelert op een bord monteer en em aanzet dan kan ik je garanderen dattie ook poef doet, er is geen mechanisme wat daartegen bestand is.
Dat klopt niet helemaal... Is het filmpje van ome Tom nu al uit het gedeeld bewustzijn verdwenen?

Forza Mucca!

• Predator
  • Laatst online: 22:54

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 21 januari 2002 12:20 schreef Sinlath het volgende:

[..]

Neen,
Is eens getest geweest :) en is te verkrijgen op film

PIII -> OS & Appz crashen maar cpu was nog in orde
PIV -> OS & Appz lopen gewoon tragen ( throttle down ), systeem bleef werken.

De athlon & duron waren er direct aan.
1 van de 2 had ook het mobo in zijn graf meegenomen.

edit:

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Dat is nu al de 2de keer vandaag dat ik te laat ben :(
Rollerjooster, i hate you ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

hey hey nu niet allemaal gaan flamen, ik bedoel er alleen mee dat hoe ik me koeler er ook opzet, scheef enzo :)
ding draait lekker door, ik lees alleen veel vaker dat amd cpu's doorfikken dan intel cpu's, ik vind amd best wel ok hoor, maar ja iedereen heeft zijn mond altijd vol over snel, k verkies stabiliteit boven snel, en trouwen mijn dual p3 trekt de meeste zogenaamd supersnelle andere bakken er makkelijk uit. dus maak je allemaal niet zo druk :+

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 16:38

mvds

Totally awesome!

Wat ik mis in je info is wat voor CPU je erop had gezet...

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Probeer over een aantal dagen nog eens om em aan te slingeren...

* SchizoDuckie heeft ooit de TB 1.2 ghz waar hij nu mee werkt opgeblazen/afgefikt. HELEMAAL zwart. (moederbord smd's waren weggesmolten door de hitte)

Schoongemaakt met water, zeep en schuursponsje ( * SchizoDuckie zou er al een sleutelhanger van maken :P )., en toen ik een nieuw mobo gekregen had, tóch nogmaals geprobeerd, ondanks de diagnose processor kaduuk

Hij loopt tot op de dag van vandaag NOG!!! 8-)

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat je mij bedoelt?

Ik heb toch echt XP 1600 staan in men eerste post?

Hmmm,

zal ik proberen ja ;p vanavond!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op maandag 21 januari 2002 13:00 schreef Silence het volgende:
Ik geloof dat je mij bedoelt?

Ik heb toch echt XP 1600 staan in men eerste post?

Hmmm,

zal ik proberen ja ;p vanavond!
Mmm, lens zat ws scheef. Sorry... :) Maar die swiftech kan je er dus wel verkeerd om opzetten, en wat je dan krijgt is dat je koeler aan de ene kant er losjes opzit, en aan de andere kant de core fijndrukt. Daarom heb je ook nog het opstaand randje op je koeler zitten. (of eigenlijk is het een opstaand randje op je socket en een uitsparing in je koeler maar ja)

Maar als je CPU echt binnen een sec al de geest gaf dan was er al iets mis en heeft het weinig te maken met de plaatsing van de koeler, misschien idd teveel pasta.

• weertenaar
  • Laatst online: 21-08 23:50
Op maandag 21 januari 2002 12:55 schreef obsidian het volgende:
Wat ik mis in je info is wat voor CPU je erop had gezet...
AMD XP 1600??

Verwijderd

Topicstarter
Ok Obsidian,

het zou in principe mogelijk zijn om de koeler er verkeerd om op te zetten.

Maar daar zou ik niemand van durven te beschuldigen gezien het gehalte "ligt voor de hand dat het zo moet" wel absurd hoog is door die uitsparing.

Ga er maar van uit dat het in ieder geval niet de plaatsing van de koeler was. Contact zou kunnen maar niet waarschijnlijk imo, de gesmolten core protection zat mooi op de koeler met een leeg vierkantje in het midden. Met slecht contact zou hier dan toch ook spul moeten zitten?

Het was helemaal "uitgeschoten", oftewel het was erg wijd en ver verspreidt naar de zijkanten toe.

edit:

Te veel pasta? Volgens mij ook niet. Op de XP zitten die bruggen niet zo gek dicht bij de core dus ook al had ik er IETSJES te veel op gedaan wat ik betwijfel had dat nog niet veel moeten uitmaken.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ehhh, er zat toch geen standaard koelprut op de koeler toen je hem plaatste he? Zo'n thermal pad bedoel ik dus. (just checking)

En wat bedoel je met core protection? Een shim/spacer?

Verwijderd

Topicstarter
Nee... beide waren empty en schoongemaakt.

met protection bedoel ik de doorzichtige protectie laag over de core heen.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Tja, dan denk ik dat het gaat om een brakke CPU... Probeer gewoon terug te gaan... Ze kunnen vast wel (een beetje) zien of het gaat om een user fout of gewoon een brakke CPU

Verwijderd

Topicstarter
Wat is eigenlijk de kans op een brakke CPU? Worden deze niet getest voordat ze geshipped worden?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op dinsdag 22 januari 2002 09:36 schreef Silence het volgende:
Wat is eigenlijk de kans op een brakke CPU? Worden deze niet getest voordat ze geshipped worden?
Ik denk dat ze gewoon steekproefgewijs testen. En tijdens het verschepen kan er natuurlijk ook wat misgaan.

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Als je pech hebt(zoals ik ik destijds) dan claimt de winkel waar je die pco hebt gekocht gewoon "user abuse"

En dan?

Dan kun je naar je geld fluiten!
Pagina: 1