Toon posts:

gentoo linux installatie -> grub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Gentoo linux geinstalleerd op m'n PC.
Dit ging allemaal goed. totdat ik grub moest configureren.

Ik had altijd een dual boot redhat / winXP met grub op m'n MBR, Redhat stond op hde1 en z'n SWAP was hde2 (1e HD op een Promise UDMA 100 controller)

Ik had geen boot partitie aangemaakt.
Nu moest ik dus als laatste stap van gentoo linux install, grub installeren. (wilde ik in m'n MBR doen) hde1 is in grub taal (hd4,0) toch? maar hij zei dat ie die HD (hd4 dus) niet kon vinden.

Uiteindelijk kreeg ik wel grub bij booten. Dus hij had em wel mooi in m'n MBR gezet. ik kon alleen niks booten omdat ie die HD niet kon vinden.

Iemand die me kan vertellen waarom ie die niet vind?

Verwijderd

Zo te horen lijkt het of je alles goed hebt gedaan, maar post voor de duidelijkheid even de inhoud van het bestandje:
/boot/grub/menu.lst

Verwijderd

Topicstarter
Ik had em geinstalleerd volgens die install guide van de site.
kon em dus niet booten want om dit te posten moest ik weer naar windows.

heb nu Redhat weer ff geinstalleerd om te kijken hoe die m'n grub in elkaar zet.
Hij zegt dat root partitie (hd1,0) is. hoe ie daar bij komt weet ik niet. die root partitie is zoals gezegd hde. en (hd1,0) zou voor hdb1 moeten staan (toch :? )

Naja, Zal et vannacht nog een keer gaan proberen.

thnx anywayz...

Verwijderd

Je kunt ook met de install-cd van Gentoo een kernel booten die op de hd staat, hiervoor moet je alleen een opstartparameter aangeven.

zoiets als:
code:
1
boot: linux root=/dev/hda1

je kunt ook gewoon booten vanaf de cd en dan de Gentoo schijven opnieuw mounten, en vervolgens (al dan niet na chroot) je grub instellingen bekijken / aanpassen.

Zorg er wel voor dat in de kernel devfs is meegecompileerd, anders kun je ook problemen verwachten bij het booten van je systeem.

Verwijderd

Topicstarter
hm..niet bij naged8...

naja...zoals gezegd...vann8 weer ff proberen.

Thnx.