Toon posts:

lpt vraagje ...

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
nog maar eens een vraagje over de par poort voor een LCD

in de datasheet van mijn LCD vind ik dat ik onderstaande code moet zenden, maar wat ik nu echt niet begrijp is hoe ik het getal uitreken da ik werkelijk moet zenden
code:
1
2
rs  rw  DB7 DB6 DB5 DB4 DB3 DB2 DB1 DB0
 0   0   0   0   1   1   0   0   0   0

binaire waarden optellen dacht ik en dan naar hex zetten ?
16 + 32 = 48 (decimaal)
maar dan had ik nog de "e" nodig ?

het is simpel te verklarendat weet ik, maar vind het dus niet zelf ...
maar tot nu toe was er nie echt iemand die wilde helpen en datverwacht ik nu eigenlijk ok weer niet

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:37

glashio

C64 > AMIGA > PC

Hoi, ik snap (na 3 keer lezen) ongeveer wat je bedoelt. Ik ken die LCDschermpjes... maaruh...

DEC HEX BIN
10 $0A 1010

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/glashio/calc.jpg

Oplossing...

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:37

glashio

C64 > AMIGA > PC

http://www.repairfaq.org/filipg/LINK/F_Tech_LCD.html

Kijk hier maar eens naar....

Succes :7

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Verwijderd

Topicstarter
lijkt me een handige site, maar kan me niet voorstellen dat ik eruit zal kunnen opmaken wat ik nu werkelijk via DLportIO zal moeten zenden van "value" ...

maar ik zal de site wel lezen natuurlijk

[edit]
4.1) Initialization for 8-bit Operation
op bovenvermelde site beschrijft dus exact wat ik zoek, maar vertelt me dus niet wat ik werkelijk moet sturen.

rs rw DB7 DB6 DB5 DB4 DB3 DB2 DB1 DB0
0 0 0 0 1 1 0 0 0 0
is dit gewoon een binaire getal ? 16 + 32 = 48 dec = 30 hex ?

hier komt dus weer de vraag, wat met de "e" waarde ?

Verwijderd

http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/doc/regpins.html

Schematje er en kijken welke io je op welke pin van je lpt hebt aangesloten en je moet een aardig eind komen.

Verwijderd

Topicstarter
laatste site leer ik dus uit

data gaat via 378(hex)
control (BS,...) via 378 + 2 = 37A(hex)

Verwijderd

misschien begrijp i de vraag verkeerd maar hex tallen stelsel is het 16 tallen stelsel. maar ik zal wel een open deur intrappen ;)

dec 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
hex 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 a b c d e f

de waarde van e is dus 15
Ik hoop dat deze post ergens opslaat

Verwijderd

Nog een keer goed gelezen slaat idd nergens op ;)

Verwijderd

Topicstarter
je trapte grotendeels een open deur in, maar nu ben ik daar dus ook zeker van ;)
(btw : had vorige week examen van ale soorten talstelsels dus die ken ik wel!)

maar ik kom toch nog steeds niet uit de initialisatie (in VB)

moet ik de waarde van 'e' gewoon bij mijn andere waarden tellen ?
of moet ik die appart sturen over 37A

Verwijderd

Een io port is slechts 8 bits, DS0-7 is ook 8 bits.. toeval?

Verwijderd

Topicstarter
nee niet toevallig
dus data en control stuur je afzonderlijk (378 en 37A)

nu er zien achter te komen in welke volgorde, ik welke getallen (hexadecimaal) moet sturen, wat dus eignelijk de vraag was

Verwijderd

wat bedoel jij dan precies met de e waarde?

Verwijderd

je stuurt geen hexadecimale getallen, je notatie wijze is hexadecimaal maar of je nou hex of decimaal naar die ioport schrijft maakt geen ruk uit natuurlijk.

Zetje de goede kant op

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 23:24 schreef Active1977 het volgende:
wat bedoel jij dan precies met de e waarde?
De Enable io van z'n lcd controller.

Verwijderd

Kun je gewoon eens zeggen op welke pins van de parpoort die 10 signalen van de LCD zijn aangesloten ?

Waarschijnlijk ga je gewoon op BASE+2 (BASE=278 of 378 hex) eerst je write_to_LCD pin moeten activeren, daarna de DB0-7 naar BASE+0 sturen, en dan nogmaals een pin op BASE+2 triggeren zodat de LCD de datapins leest...

Iets zoals:
outb($27A,5)
outb($278,$AB) met AB=10101011
outb($27A,4)
sleep paar msec
outb($27A,5)

Als DB0 tot 7 van de LCD respectievelijk zijn aangesloten op pin 2 tem pin 9 van de par.port dan moet je gewoon de 8 bits omzetten naar 1 byte en doorsturen naar BASE.

Verwijderd

ok, ik ben n00b, maar ik heb ook een lcd schermpje en ben beetje vb aan het leren, heb nog nooit nix gedaan met io-port etc.. kan iemand me daar wat uitleg over geven of een goede site?

(dus hoe ik commands naar de paralelle poort moet sturen en watvoor commands dat zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 15:04 schreef LAuWe het volgende:
ok, ik ben n00b, maar ik heb ook een lcd schermpje en ben beetje vb aan het leren, heb nog nooit nix gedaan met io-port etc.. kan iemand me daar wat uitleg over geven of een goede site?

(dus hoe ik commands naar de paralelle poort moet sturen en watvoor commands dat zijn)
ik ben ook voor een groot stuk nOOb in deze dingen, gewoon serieel dingen sturen heb ik onder de knie, maar par-poorten sturen is mijn eerst keer
een goede site voor nOOb's is er niet en als het enig sinds mogelijk is dan zou ik die wel proberen in elkaar te zetten, het probleem is dat het nog nie voor binnen de kortste keren is, want echt op weg raak ik niet

een parallelle poort sturen lijkt het beste te gebeuren via DLportIO(driver) onder WinNT/2000/XP (wat in mijn geval dus nodig is)

heb wel al veel informatie uit die topic gehaald, maar ik krijg het nog niet samen tot 1 deeltje

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:59

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ach ja..

zie ook [topic=374117/3/25] dus. Staat de initialisatie code van LCDInf.

En ik heb dit al zovaak gezegd, en doe het dus nog maar eens. Als je de HD44780 specs erbij pakt, tesamen met het "soldeer" schema (zodat je weet welke lpt pin op welke aansluiting van het LCD zit) EN je hebt kennis van binaire/decimale/hexadecimale tallenstelsel, is het vrij makkelijk te maken.

Mijn allereerste poging om simpel text op het LCD te zetten was nog geen 10 minuten in C.

Maaruh.. als het nog niet lukt.. wat gaat er mis? Wat lukt al wel?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Enable die zet je toch hardwarematig aan en uit... of ben ik nou gek?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 15:23 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

ik ben ook voor een groot stuk nOOb in deze dingen, gewoon serieel dingen sturen heb ik onder de knie, maar par-poorten sturen is mijn eerst keer
een goede site voor nOOb's is er niet en als het enig sinds mogelijk is dan zou ik die wel proberen in elkaar te zetten, het probleem is dat het nog nie voor binnen de kortste keren is, want echt op weg raak ik niet

een parallelle poort sturen lijkt het beste te gebeuren via DLportIO(driver) onder WinNT/2000/XP (wat in mijn geval dus nodig is)

heb wel al veel informatie uit die topic gehaald, maar ik krijg het nog niet samen tot 1 deeltje
jah, ik heb nog niet eens serieel poort geprogged, maar zover ik het begrijp (uit dit topic en fftjes zoeken ed.)
je hebt: RS R/W DB7 DB6 DB5 DB4 DB3 DB2 DB1 DB0 (op de lcd)
die heb je verbonden met je parpoort (zie schema dat je hebt gebruikt) en dan moet je dus kijken welke pin van je parpoort met een van die verbonden is en dan moet je die proberen aan te sturen.( 1 of 0, hoog of laag) en door "bepaalde combinaties" te gebruiken tover je dus letters/getallen op je lcd of geef je commands om te clearen oid..

nou dat was mijn (8> achtig verhaaltje :)
please tell me of het klopt, want dan begrijp ik het een beetje :)

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 15:34 schreef Creepy het volgende:
....EN je hebt kennis van binaire/decimale/hexadecimale tallenstelsel,.....
jah, dat is dus bij mij het probleem >:)

• Creepy

Creepy

Op maandag 21 januari 2002 15:42 schreef Skinkie het volgende:
Enable die zet je toch hardwarematig aan en uit... of ben ik nou gek?
Jij bent gek ja :)

De E wordt op het LCD gebruikt om aan te geven dat er op de overige pinnen data staat.
Dus als je het LCD iets wilt laten doen, zet je alle pinnen "goed". Wat goed is, hangt natuurlijk af wat je het LCD wilt laten doen. Dan zet je de E hoog, en daarna weer laag. Nu pas zal het LCD wat gaan doen.
Oftewel: De software zal de E moeten hoog/laag maken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

heb hier nog wat gevonden:

http://www.myke.com/lcd.htm

Verwijderd

heb ff gekeken naar datasheet + schema

rs rw DB7 DB6 DB5 DB4 DB3 DB2 DB1 DB0
0 0 0 0 1 1 0 0 0 0

dat is de init als het goed is....

dus op de parpoort is dat

pin 12 : 0
pin 14 : 0
pin 8 : 0
pin 9 : 0
pin 7 : 1
pin 6 : 1
pin 5 : 0
pin 4 : 0
pin 3 : 0
pin 2 : 0

ok, ik ben een ongeloofelijke noob, ok, maar vertel me aub of dit klopt. en dan hoe ik via (dlportio) bijvoorbeeld
pin 7 : 1 moet doen

Verwijderd

Topicstarter
ziet er goed uit je schema

en je vraag om een bepaalde pin hoog te zetten, weet uk ook niet

• Creepy

Creepy

Op maandag 21 januari 2002 17:26 schreef Mr.ChronoM het volgende:
ziet er goed uit je schema

en je vraag om een bepaalde pin hoog te zetten, weet uk ook niet
Ah.. die vraag is al een paar keer beantwoord (zowel in P&W als in OC&CM).. dussuh :)

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 21 januari 2002 16:14 schreef Creepy het volgende:

[..]

Jij bent gek ja :)

De E wordt op het LCD gebruikt om aan te geven dat er op de overige pinnen data staat.
Dus als je het LCD iets wilt laten doen, zet je alle pinnen "goed". Wat goed is, hangt natuurlijk af wat je het LCD wilt laten doen. Dan zet je de E hoog, en daarna weer laag. Nu pas zal het LCD wat gaan doen.
Oftewel: De software zal de E moeten hoog/laag maken.
Afbeeldingslocatie: http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/images/lcd/lcd.gif

doet u mij dan ff een verklaring voor het bovenstaande circuitje wat ik wilde maken...

• Creepy

Creepy

Dit hiero gaat over de LPT poort.. jou schema gaat zo te zien aangestuurd worden met een PLC o.i.d.? Als je het met de LPT poort gaat doen moet je eens op de site in mijn sig. kijken.. staat ook een schema op.

Als ie aan de LPT poort zit, zul je met je eigen programma ZELF de Enable omhoog en omlaag moeten zetten (kijk de schema's LPT poort <-> LCD er maar eens op na!). In jou schema gaat de E omhoog zodra de READ/WRITE hoog is. Op het moment dat je daarna de READ/WRITE laag gooit, zal ook de E weer laag gaan, waarna het LCD wat zal gaan doen.
Hoe de read/write pinnen worden aangestuurd, zal aan de PLC liggen. Er zullen er vast wel zijn die READ/WRITE voor je omhoog/omlaag gooien (signal), er zullen er ook zijn waarbij je dat zelf moet doen. (ja, ik heb ook met PLC's gewerkt)

Maar als jij denkt dat de "hardware" dat doet, laat mij dan ff een schema zien zodat ik de E niet meer hoef aan te sturen en het LCD toch aan mijn LPT poort van mijn PC kan hangen..

disclaimer: Nee ik lul niet op m'n nek, LCDInf werkt ook zo.. als je met de E niks doet zal je LCD ook niks tonen

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

jij weet er vast en zeker veeeeeeeel meer van af en neem zowiezo betreffende dit onderwerp van iedereen alles aan... ik heb het van deze site en als je zegt dat het niet gaat werken.. OK i trust you completely...

http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd.shtml

ik was eigenlijk van plan met een ictje een lpt geval aan te sturen via de compoort... maar dat doe ik wel met de volgende LCD uit fax mod.

ik heb ff naar jou schema gekeken...
http://www.bosselaar.net/lcd/images/wiring.gif

is een game port extra gebruiken niet wat overkill kan niet alles in 1 snoertje?

Verwijderd

Topicstarter
ik begin beetje bij beetje te snappen wat ik allemaal mis deed

enkel het hoog (0) zetten van E raak ik niet direct door
(E = inverted)

DlPortWritePortUshort Val("&h37A"), 0

zet ik hier mee E hoog ?
of sla ik er nu echt weer compleet naast ?

Verwijderd

ik denk dat ik het een beetje snap, nu het volgende vraagje..

als ik iets naar pin1 van mijn lpt1 wil sturen.(als deze code klopt)

DlPortWritePortUshort Val("&h37A"), 0

dit zet dus &h37a laag
dit is als ik het goed heb een hexidecimaal getal...
decimaal getal is dit 890

is het nu zo dat elke pin een andere hexidecimale (of decimale) waarde heeft?

en als dat zo is, welke adressen horen dan bij welke pinnen

(sorry voor de vraag als ie onlogisch of stom is)

Verwijderd

Topicstarter
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/doc/regpins.html

je hebt 3 "poorten" ofzo
378 => BASE : data
379 => BASE + 1 : nog iets ...
37A => BASE + 2 : control

• Creepy

Creepy

Op maandag 21 januari 2002 20:15 schreef Skinkie het volgende:
jij weet er vast en zeker veeeeeeeel meer van af en neem zowiezo betreffende dit onderwerp van iedereen alles aan... ik heb het van deze site en als je zegt dat het niet gaat werken.. OK i trust you completely...

http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd.shtml

ik was eigenlijk van plan met een ictje een lpt geval aan te sturen via de compoort... maar dat doe ik wel met de volgende LCD uit fax mod.

ik heb ff naar jou schema gekeken...
http://www.bosselaar.net/lcd/images/wiring.gif

is een game port extra gebruiken niet wat overkill kan niet alles in 1 snoertje?
Gamepoort is alleen voor de 5V. De site van Peer Ouwehand ken ik ja, en hij stuurt alles m.b.v. een PLC/PIC aan (dus NIET via de LPT poort). Via de LPT poort zul je toch echt in de software de E hoog/laag moeten zetten.

Sorry als ik lichtelijk geirriteerd over kwam, maar als er iemand gaat vragen "leg mij dat maar ff uit hoe dit en dit zit" (nou ja.. tis meer commanderen dan) wordt ik niet zo vrolijk. Aangezien ik in dit geval toch wel enige kennis van zaken heb.

Er zijn ook nog schema's te vinden die de 5V van een molex connector pakken. VOor de rest is dat schema hetzelfde als diegene die op mijn site staat. Het maakt ook niet uit waar die 5V vandaan komt, al komt ie van een losse trafo.

En hier nog een opmerking voor de mensen die nog steeds source willen: De Linux versie van LCDInf is al vanaf het begin opensource. Happy downloading. :P

Pagina: 1