Toon posts:

386 sx maar 40mhz lege houder voor chip??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik verdiep me nu ook al een beetje in oudere computers :)
zo had ik dus een 386 sx of zoiets. maar ik zie de cpu niet een zitten!of hebben ze die er vast opgebakken.Ik zie op het mobo(dat echt heel klein is)een houder voor chip die leeg is wat kan dat zijn?? :? er staat verders niks op.
mischien een stomme vraag maar wil het gewoon ff weten waar dat voor is.
o het systeem loopt op ms-dos-shell 5.0 + win 3.11 *D
172mb hdd (wow!) >:)

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij een 386 die ik kreeg was dat ook het geval.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

co-processor.

edit:

lekkker eerst :P

• dion_b
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

387 coprocessor socket-

Pas met de i486DX werd een FPU in de CPU geintegreerd; daarvoor moest het ofwel met de ALU geemuleerd worden, of je moest er een externe FPU, de x87 bijpoten.

En nee, die krengen zijn bijna nergens meer te krijgen- wat oude mobo's in dumpbakken afstruinen is de beste tip die ik kan geven.

edit:
ja, je CPU zit hoogstwaarschijnlijk op de mobo gebakken

Oslik blyat! Oslik!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:29
Chip zit op je mobotje gebakken en die lege socket is voor een co-processor.

Verwijderd

Topicstarter
wat doet zo'n co-processor.
die geeft de 386 sx cpu een steuntje in de rug??
krijg ik dan meer mhz??
extra koeling??

• Zwelgje
  • Laatst online: 09:02
Op zondag 20 januari 2002 22:08 schreef Smooth_criminal het volgende:
krijg ik dan meer mhz??
extra koeling??
die zorgt ervoor dat de processor ook 'floating point' berekeningen kan doen, dit is bijzonder handig voor bv Autocad programma's (welke veel 3d dingen doen)

A wise man's life is based around fuck you

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
386 DX had ook al een co processor onboard.
Sx is een uitgeklede goedkopere broertje.
Een coprocessor is verantwoordelijk voor de floitingpoint getallen. (FPU)

Dus maakt je pc sneller bij bepaalde berekeningen. Waren vroeger los te koop maar vaak erg duur. Kep er hier toevallig nog een paar liggen. Wat ik erg vreemd vind is dat het merk daarvan Cyrix is terwijl die juist met zijn processoren van tegenwoordig een lage fpu performance heeft :P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zondag 20 januari 2002 22:08 schreef Smooth_criminal het volgende:
krijg ik dan meer mhz??
extra koeling??
Die coprocessor deed meestal de floating point operaties. Je comp werd er dus wel sneller van, maar alleen bij programma's die veel berekeningen met floating points deden. Er waren ook emulators die een coproc emuleerden (Ik had vroeger een 486 sx, en alleen met zo'n emulator kreeg ik 3ds4 aan de praat :) )

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
cyrix zei je.in de bios kan ik dat wel enabelen
dusss

• Zwelgje
  • Laatst online: 09:02
Op zondag 20 januari 2002 22:11 schreef jhead22 het volgende:
386 DX had ook al een co processor onboard.
Sx is een uitgeklede goedkopere broertje.
Een coprocessor is verantwoordelijk voor de floitingpoint getallen. (FPU)

Dus maakt je pc sneller bij bepaalde berekeningen. Waren vroeger los te koop maar vaak erg duur. Kep er hier toevallig nog een paar liggen. Wat ik erg vreemd vind is dat het merk daarvan Cyrix is terwijl die juist met zijn processoren van tegenwoordig een lage fpu performance heeft :P
mmm het verschil tussen SX en DX is niet de co-processor, de SX was intern 32bit maar extern 16bit (de DX is volledig 32bit) en dus ook duurder, das dus het verschil.

later toen de 486 kwam is SX de aanduiding geworden voor een cpu ZONDER co-processor (allebei waren het 32bit cpu's)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
bedankt jongens!!!

end of topic.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 22:12 schreef Janoz het volgende:

[..]

Die coprocessor deed meestal de floating point operaties. Je comp werd er dus wel sneller van, maar alleen bij programma's die veel berekeningen met floating points deden. Er waren ook emulators die een coproc emuleerden (Ik had vroeger een 486 sx, en alleen met zo'n emulator kreeg ik 3ds4 aan de praat :) )
3ds4 op een 486 sx?? Cool! Ik heb nog Red Alert gespeeld op een 386 DX van 40 mHz. Da's ook cool maar ik moest wel veel geduld hebben als er veel ging ontploffen op het scherm..

Expanding the inexpandable

Verwijderd

ik heb nog een ouwe 386 dx 33mhz staan en die heeft idd iets wat op een processor lijkt in dat co-slot zitten..

het koetje herkent em bij het benchmarken als een 486 processor en het oude beestje haalt er nog maar liefst 9,665.64 keys/sec doorheen :) (over zinloos gesproken) :Z

• dion_b
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 21 januari 2002 22:07 schreef _DaWamZ_ het volgende:
ik heb nog een ouwe 386 dx 33mhz staan en die heeft idd iets wat op een processor lijkt in dat co-slot zitten..

het koetje herkent em bij het benchmarken als een 486 processor en het oude beestje haalt er nog maar liefst 9,665.64 keys/sec doorheen :) (over zinloos gesproken) :Z
486SLC upgrade chip? Er waren destijds een soort overdrives om van je 386 een 486 te maken mbv de co-pro socket.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1