Bij het opzetten van een router onder Linux (Mandrake) kreeg ik het niet voor elkaar om IP-masquerading te laten werken. Ook kreeg ik het niet voor elkaar om de kernel zo te compileren dat het wel werkt. Kan iemand mij vertellen of Slackware 8.0 standaard IP-masquerading in de kernel gecompileerd heeft?
vertel eens wat je allemaal al hebt gedaan dan 
en welke kernel draai je?
en gebruik je ipchains of iptables?
en welke kernel draai je?
en gebruik je ipchains of iptables?
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Ik wilde ipchains gebruiken maar ik kreeg een error dat de kernel dat niet ondersteunde. Ik heb dus gezocht en vond ergens dat de kernel iets anders gebruikte wat ipchains "overschreef" en waardoor ipchains niet te gebruiken was. Na een aantal keer geprobeerd te hebben een nieuwe kernel te compileren waarin gewoon ipchains gebruikt kon worden kreeg ik problemen met m'n netwerkkaarten die hij niet meer zag... (ik zag ook af een toe een error voorbij komen bij het compileren).
Kortom... ik wil een distro zonder veel poespas waarmee ik zo uit de "doos" m'n internet kan delen...
Kortom... ik wil een distro zonder veel poespas waarmee ik zo uit de "doos" m'n internet kan delen...
Als je die bak alleen wilt gebruiken om internet mee te delen, kijk dan eens naar van die speciale distro's die gemaakt zijn om (bijna) alleen dat te doen. Is erg eenvoudig, kan vaak al op een diskette en het scheelt nog een hoop tijd ook
.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Weet ik... ik gebruik hier al een hele tijd Freesco. Maar ik wil dat die bak wat meer doet dan alleen inet delen.
Mijn debian kon dat out of the box (uiteraard naipchains) maar hoefde kernel niet te compilen
Welke kernel heb je ginstalleerd?
2.2.x : ipchains moet werken
2.4.x : je zult iptables moeten gebruiken..
2.2.x : ipchains moet werken
2.4.x : je zult iptables moeten gebruiken..
Je zou Debian Potato kunnen installeren, daar zit nog een 2.2-kernel bij. Vervolgens update je de rest van de software zodat je een beetje recente dingen hebt. Je kunt dan nog gewoon ipchains gebruiken zonder je kernel opnieuw te compileren. Je kunt ook ipchains gebruiken met 2.4, maar dan zul je waarschijnlijk moeten hercompileren. Dat is op zich niet veel werk: een kleine instelling veranderen en dan een stuk of vijf commando's. Maar aangezien je dat al gedaan had en er problemen mee had lijkt me een Debian-installatie het best.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Hmm... dan is dat dus waarschijnlijk het probleem geweest...
www.linuxiso.org heeft ISO's. Je kunt ook met een paar diskettes de rest van internet halen: zie de installatiehandleiding op www.debian.org voor meer informatie.
Debian installeren is niet zo moeilijk:
ftp://ftp.nl.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/2.2.26-2001-06-14/images-1.44/compact/
die drie binfiles haal je op, vervolgens gebruik je Rawrite2 om de disks te maken als je nog met windows werkt, onder Linux natuurlijk met dd
Mooie van Debian vind ik de http/ftp install, is allemaal veel sneller dan een ISO downloaden.
ftp://ftp.nl.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/2.2.26-2001-06-14/images-1.44/compact/
die drie binfiles haal je op, vervolgens gebruik je Rawrite2 om de disks te maken als je nog met windows werkt, onder Linux natuurlijk met dd
Mooie van Debian vind ik de http/ftp install, is allemaal veel sneller dan een ISO downloaden.
Pagina: 1