Zou niet-atomaire materie kunnen bestaan

Pagina: 1
Acties:

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Ik heb wel een 'stoere' topictitel neergezet maar ik weet niet eens of je het wel op die manier kan zeggen eigenlijk :) Wat mijn eigenlijke vraag is, zou het kunnen dat buiten ons zonnestelsel materie bestaat, die NIET is opgebouwd uit atomen maar uit een heel andere vorm van bouwsteen ?

Mother, will they like this song?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Materie is een speciale vorm van energie.
Als je naar de quantummechanica kijkt dan zie je dat er een heleboel kleine deeltjes zijn. Protonen en neutronen zijn opgebouwd uit die deeltjes (quarks). Maar deze deeltjes hoeven niet perse en de vorm van een neutron of proton 'rond te vliegen'. Dus er is een heel hoop materie die niet in de vorm van een atoom of molecuul ronvliegd.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 21:22 schreef NaOH het volgende:
Dus er is een heel hoop materie die niet in de vorm van een atoom of molecuul ronvliegd.
Maar het is dan nog wel interessant of die andere soorten deeltjes ook kunnen samenklonteren tot een wat groter en tastbaar object, in welke zin dan ook.

Een hoop "niet-atomaire" deeltjes zijn niet echt bouwstuffen, maar meer een soort eenlingen.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Je bent wel lekker diep bezig vanavond :P

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Heel veel materie is niet atomair, zoals bijvoorbeeld alle mesonen en de plasma's in het binnenste van sterren.

Alles wat geen electron, proton of neutron is komt niet in atomen voor. (Uitzonderingen daargelaten, zoals muonium: waterstof met een muon ipv een elektron.) En bij erg hoge temperaturen vallen atomen uiteen en krijg je plasma's: daar is dus ook geen sprake meer van atomaire materie.

Last but not least heb je dan nog 'dark matter', maar daarvan weet niemand wat het is. :) Wellicht zijn het de briljant naamgegeven WIMP's: Weakly Interacting Massive Particles. (Vooral leuk omdat je ook MACHO's hebt: huppeldepup Compact Halo Objects. Astrofysici zijn gek ;) )

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Neutronium, het spul waar een neutronenster van gemaakt is (neutronen ofcourse).

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Je hebt:
Quark-gluon plasma's
Neutronensterren
Dark matter (in welke vorm dan ook)
Zwarte gaten
Materie in gravastars (onlangs berekend, ben ik zelf erg sceptisch over)
Plasma (volgens mij valt het dan uiteen in losse elektronen en kernen, dus geen atomen meer)
losse neutronen, protonen, electronen

massa's voorbeelden te verzinnen dus.

Verandert z'n sig te weinig.

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Op zondag 20 januari 2002 22:19 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

(Vooral leuk omdat je ook MACHO's hebt: Massive Compact Halo Objects.)

[..]
;)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zondag 20 januari 2002 23:37 schreef Nephilin het volgende:

[..]

;)
Als jij 't zegt ;)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-01 15:38

Lordy79

Vastberaden

Op zondag 20 januari 2002 23:21 schreef FCA het volgende:

schitterend... maak je die woordspeling nou expres of niet? :)

*verder gaat Lordy zich niet bemoeien met dit topic*

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 23:21 schreef FCA het volgende:
Je hebt:
Quark-gluon plasma's
Neutronensterren
Dark matter (in welke vorm dan ook)
Zwarte gaten
Materie in gravastars (onlangs berekend, ben ik zelf erg sceptisch over)
Plasma (volgens mij valt het dan uiteen in losse elektronen en kernen, dus geen atomen meer)
losse neutronen, protonen, electronen

de term "dark matter"
is niet een type-aanduiding. het is een verzamel-naam die dient om aan te geven dat volgens de berekeningen het over grote deel vd massa in het heelal tot op heden niet voor ons observeerbaar is. omdat we het kennelijk niet kunnen zien wordt het "dark" genoemd.

er kunnen vele redenen zijn waarom bepaalde materie niet waargenomen kan worden. vrijwel zeker is er materie die onvoldoende signaal (bvb EM straling) afgeeft om door onze meetapparatuur ((radio) telescopen e.d.) te worden gedetecteerd. dat zou dan dus wel 'gewone' materie zijn in de vorm van bvb brown dwarfs en intergalactische wolken waterstof. van beide is de laatse tijd meer gevonden, en daarmee is ook een deel vd 'dark matter' gevonden.

een andere verklaring is dat het ongewone materie is die niet zozeer onder de waarnemingsdrempel ligt, maar met de huidige methoden principieel niet detecteerbaar is. het zou dan zgn niet-barionische materie zijn (die niet bestaat uit protonen, neutronen etc); de materie van alle andere in de quote genoemde voorbeelden is wel barionisch (incl zwarte gaten).

vaak wordt ten onrechte gedacht dat met dark matter alleen niet-barionische materie bedoeld wordt.

Verwijderd

atomen zijn opgebouwd uit elektronen, protonen, neutronen, eventueel nog positronen, anionen, kationen, enz
die dingen zijn opgebouwd uit quarks, als je die nou anders samen zou kunnen voegen... heb je geen elektronen, protonen, enz... dus ook geen atomen...

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Mhh lijkt me wel duidelijk dat atomen dus puur een questie van toeval zijn geweest....

Mother, will they like this song?

Pagina: 1