Geluidssterkte verminderen mid-toner dmv weerstand

Pagina: 1
Acties:

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 13:22
Ik heb gezocht, maar kan onmogelijk een goede zoekterm vinden...

Ik heb hier twee hele mooie BeoVox'en 3702 staan. Echter, de middentonenunit van een van de twee is helaas kapot (opgeblazen). Ik wil nu een nieuwe unit er in zetten, maar de oude was 4 ohm en de nieuwe 8 ohm. Deze is bovendien niet van al te hoge kwaliteit maar dat terzijde. Er komt helaas nu te veel geluid uit, het midden overheerst en da's niet mooi. Kan ik dmv een weerstandje het geluid verzachten, en zo ja, hoe werkt dat, wat is daar de berekening voor? Je zet het serieel dus ik zou denken 8 ohm + x ohm (weerstand) levert 8+x ohm op. Dat schiet dus niet op. Hoe werk dit precies.

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 13:22
niemand?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
http://www.speakermania.com/crobox/offset.html

In het bovenste venstertje:
voor impedantie 8 ohm invullen. Voor desired attenuation even een beetje gokken (3dB is een goeie start)

Dan komen er twee waarden uit: een Rseries en een Rparallel. Dat zijn de weerstandswaarden die je in serie en parallel over de woofer moet zetten, om de gewenste demping te krijgen, bij een gelijkblijvende impedantie. (gewoon de meest dichstbijzijnde waardes halen, doe wel hoogvermogensweerstanden, minimaal 15Watt)

Als je graag de impedantie op 4 ohm wilt brengen, kan je ook een 8 ohm weerstand parallel zetten aan de nieuwe unit. Dat levert meteen een fikse afname van weergave door de middentoner op. Mischien dat dat ook een optie kan zijn. (ook hier geldt: Minstens 15watt weerstand, liefst 25 of 50)