voedingstemperatuur varieert sterk met fan op 7v

Pagina: 1
Acties:

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
heb vanmiddag mijn voedingsfan op 7 volt gezet.......temp. idle geen verschil (4-6 graden), maar toen ik na 30 minuten 3dmark2001 gedraaid te hebben ff de temp. gegevens bekeek, bleek dat mijn voeding min. 0 graden was, en max. 23 graden.........

de casetemp en cpu-temp zijn vrijwel niet anders dan met voedingsfan op 12v.

hoe kunnen die vreemde voedingstemps? is 23 graden hoog voor een voeding?

• EmilneM
van mijn fan gaat er één snoertje naar de heatsink van de voeding........is dit de voedings-temp. sensor........? volgens mij is de snelheid van mijn fan niet afhankelijk van temperatuur? waarom zit die sensor dan op fan??

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:30

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op zondag 20 januari 2002 19:58 schreef EmilneM het volgende:
heb vanmiddag mijn voedingsfan op 7 volt gezet.......temp. idle geen verschil (4-6 graden), maar toen ik na 30 minuten 3dmark2001 gedraaid te hebben ff de temp. gegevens bekeek, bleek dat mijn voeding min. 0 graden was, en max. 23 graden.........

de casetemp en cpu-temp zijn vrijwel niet anders dan met voedingsfan op 12v.

hoe kunnen die vreemde voedingstemps? is 23 graden hoog voor een voeding?
23°C is toch maar ietsje boven kamertemperatuur?! .. dat is prima hoor!
Op zondag 20 januari 2002 21:31 schreef EmilneM het volgende:
van mijn fan gaat er één snoertje naar de heatsink van de voeding........is dit de voedings-temp. sensor........? volgens mij is de snelheid van mijn fan niet afhankelijk van temperatuur? waarom zit die sensor dan op fan??
Het lijkt me idd een draadje voor de sensor te zijn ... op het uiteinde zit gewoon een PTC of NTC weerstandje.
(Postive/ Negative Temperature Coëfficïent)

De fan is volgens mij bij de meeste standaardvoedingen gewoon constant op 12V en die sensor dient als oververhittingsbeveiliging die in de eletronica van de print verwerkt zit.

No probs m8! :Z :z

(hou gewoon de temp. van je processor in de gaten ...)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• EmilneM
en de sterke temperatuurswisselingen? 0 tot 23 graden tijdens 3dmark2001-sessie van half uur, rond de 5 graden idle.

• EmilneM
Op zondag 20 januari 2002 21:42 schreef ing._Buttje het volgende:
Het lijkt me idd een draadje voor de sensor te zijn ... op het uiteinde zit gewoon een PTC of NTC weerstandje.
(Postive/ Negative Temperature Coëfficïent)

De fan is volgens mij bij de meeste standaardvoedingen gewoon constant op 12V en die sensor dient als oververhittingsbeveiliging die in de eletronica van de print verwerkt zit.

No probs m8! :Z :z

(hou gewoon de temp. van je processor in de gaten ...)
ik heb de snoeren losgeknipt van de printplaat en in molex gestopt voor 5 V.........toch blijft mbm de temp weergeven..... waarom zat die sensor aan de fan?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op zondag 20 januari 2002 22:00 schreef EmilneM het volgende:
en de sterke temperatuurswisselingen? 0 tot 23 graden tijdens 3dmark2001-sessie van half uur, rond de 5 graden idle.
Vriest het bij jou op je kamer ?!?! :?

(zal wel aan mij liggen .. maar ik vattum niet helemaal)
Op zondag 20 januari 2002 22:22 schreef EmilneM het volgende:

[..]

ik heb de snoeren losgeknipt van de printplaat en in molex gestopt voor 5 V.........toch blijft mbm de temp weergeven..... waarom zat die sensor aan de fan?
Er liep een draadje van jouw fan naar de heatsink!?
Dan zou die fan imho wel degelijk temperatuurgestuurd zijn ... als die voeding dan altijd een constante temnperatuur heeft, dan kan het wel kloppen als je zegt dat je hem nooit in toerental hoort veranderen ...

Wat MBM aangeeft weet ik zo niet .. dat kan ik hier niet zien (een screenshot is misschien wel handig) maar wat ik weet van MBM is dat je iedere sensor handmatig kunt/moet instellen ... géén idee of datgene hij daar zegt ook dáádwerkelijk jouw voeding is?! :?

Ik denk het niet namelijk ... maar als je 0 - 23°C zegt lijkt het wel of je een peltier-element met waterkoeling op je processor hebt waarvan hij de temperatuur aan geeft ...

* Alfa Novanta gets a bit confused ... :'(

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• EmilneM
Op zondag 20 januari 2002 22:54 schreef ing._Buttje het volgende:

[..]

Vriest het bij jou op je kamer ?!?! :?

(zal wel aan mij liggen .. maar ik vattum niet helemaal)
dat is m nou juist |:( k snap t niet....en daarom post ik t.......daar is GOT toch voor........temp. varieert van 0 tot 23 graden tijdens 3dmark2001 en nee.......... t vriest niet op me kamer

p.s. het is een linkworld voeding

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 15:14

IvoB

Prutst er rustig op los

nee, ik vindt het ook maar vaag, als je 7 volt draait, kan je toch niet rpm uitlezen omdat de ground niet op de fan zit? Je sluit toch gewoon 5v als - en 12 volt als + aan?

• EmilneM
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/e.kwaaitaal/mbm.jpg

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Sensor1 is verrot .. that's 1 thing that's sure!! Kijk, ik denk dat dat contact op je moederbord óf open óf niet aanwezig is (check je mobo-boekje even).

Als hij idd open is (dus niet aangesloten) dan kan het best zo zijn, dat er een zogenaamde "zwevende spanning" op de open contacten hangt. Dit is een volledig willekeurige "spook"-spanning welke je in de electronica veel vaker tegenkomt. Door de verschillende beslasting van je PC kan deze zwevendespanning wel degelijk in waarde gaan stijgen of dalen.

Wat er tegen te doen!?

Mits de aansluiting aanwezig is .. kun je in je bios deze meting waarschijnlijk wel uitschakelen .. waarna MBM hem ook niet meer ziet.

Anders kun je met een multimeter checken welke spanning op de contacten staat. Diegene welke voor de toerenmeting is zou je dan kunnen door verbinden met de aarde, de min-pool. Nu zal de waarde op een constante waarde blijven staan .. vermoedelijk 0.

Sensor2 is je mobo temp.

Sensor3 is je processor temp.

• EmilneM
kvraag me af of sensor 1 kappot is.......denk t niet.....met voedingsfan op 12 v geeft ie temps aan tussen 1 en 10 graden.

op 12 v gaat er van me fan een rood snoertje naar de heatsink (waarschijnlijk sensor) en van de heatsink naar printplaat, de zwarte gaat direct naar printplaat

om de fan op 7v te zetten heb ik de rode en zwarte bij printplaat losgeknipt en naar buiten de voeding in een molex geleid

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

En jij dacht zeker dat jouw voeding onder de 20 graden was ? Dacht het dus echt van niet, of je moet 's nachts buiten zitten. >:)
Sensor 1 is helemaal geen sensor en je voedingstemperatuur wordt ook helemaal niet gemeten bij geen enkel board.
Hiervoor moet je of een losse diode hebben die in de voeding geplaatst moet worden en aangesloten dient te worden op je mainboard, als deze daar ondersteuning toe bied, en anders met een digidoc.
Het draadje wat soms van een voeding afkomt is alleen maar voor het toerental te meten van de fan van je voeding en niets anders. Kijk ook eens naar je fan in mainboard monitor. Daar klopt natuurlijk ook totaal niets van.
Overigens mag je eens achter aan je outtake fan van je voeding voelen hoe warm de lucht is die eruit komt. Die is dus echt niet koud. Aan je voltages te zien MOET de lucht gewoon warm zijn, anders zou je 5volt alleen al niet zover naar beneden inzakken.
Gewoon sensor 1 dus uitschakelen. ;)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

ff over die fan meting, dat komt omdat ie een enermax fan heb, met variabel toerental. als je die niet op vol laat lopen verandert die waarde van de rpm van Fan continu, af en toe komt die goeie tussendoor.

wat betreft de voeding, dat zal wel gewoon niet kloppen. Ik heb hetzelfde mb en een enermax voeding, en die temp klopt wel. dan is ie normaal 17 graden, en als het warmer wordt, of de pc ff flink laat werken, dan gaat ie richting 20-21. dus het kan volgens mij wel, voedingstemp., maar denk dat het bij standaard voeding niet zit.

• EmilneM
Op maandag 21 januari 2002 00:06 schreef Rick2001 het volgende:
En jij dacht zeker dat jouw voeding onder de 20 graden was ? Dacht het dus echt van niet, of je moet 's nachts buiten zitten. >:)
Sensor 1 is helemaal geen sensor en je voedingstemperatuur wordt ook helemaal niet gemeten bij geen enkel board.
Hiervoor moet je of een losse diode hebben die in de voeding geplaatst moet worden en aangesloten dient te worden op je mainboard, als deze daar ondersteuning toe bied, en anders met een digidoc.
Het draadje wat soms van een voeding afkomt is alleen maar voor het toerental te meten van de fan van je voeding en niets anders. Kijk ook eens naar je fan in mainboard monitor. Daar klopt natuurlijk ook totaal niets van.
Overigens mag je eens achter aan je outtake fan van je voeding voelen hoe warm de lucht is die eruit komt. Die is dus echt niet koud. Aan je voltages te zien MOET de lucht gewoon warm zijn, anders zou je 5volt alleen al niet zover naar beneden inzakken.
Gewoon sensor 1 dus uitschakelen. ;)
als mijn systeem idle is komt er met voedingsfan op 7v licht warme lucht uit voeding.........full load is die lucht iets warmer.......kan dit kwaad?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op maandag 21 januari 2002 23:28 schreef EmilneM het volgende:

[..]

als mijn systeem idle is komt er met voedingsfan op 7v licht warme lucht uit voeding.........full load is die lucht iets warmer.......kan dit kwaad?
Dat ie dan warmer wordt lijkt me logisch .. en als je het niet vertrouwd moet je'm gewoon niet op 7V zetten, zo is hij tenslotte niet geleverd. Hij kán idd kaduuk gaan natuurlijk, maar net hoe krap men die specifieke voeding ontworpen heeft

* Alfa Novanta you can't do the time, don't do the crime! :Z :z

Pagina: 1