Op maandag 21 januari 2002 12:13 schreef thej het volgende:
hij is al iets sneller
het is zo'n bios waarbij ik none had ingesteld, maar als je dan verder klikte hij nog op auto stond. en dat heb ik nu veranderd. maar hij wacht nog steeds. moet ik user kiezen bij mijn hd of daar wel auto laten staan, want die identificeert hij nu niet meer in de POST nu stopt hij na de muis.
maar het is in ieder geval al 15 seconden minder ofzo

15 seconde winst begrijp ik! Een welligt onnodige toelichting: Als je voor de HDD auto laat staan, moet tijdens het opstarten steeds de goede settings worden gevonden. Een niet gebruikte IDE controller vertraagd het opstarten onnodig als steeds naar HDD's moet worden gezocht.
Als een IDE controller voor een cd-rom speler wordt gebruikt en op 'auto' staat geeft dat relatief veel vertraging. Deze kun je het beste op 'none' zetten. (opstarten van cd-rom werkt dan niet meer)
'User' geeft je de mogelijkheid om bij HDD's de settings op te geven (soms éénmalig d.m.v. autodetect), en zal dus wel het snelst zijn. Je moet alleen de goede settings zien te vinden.... (gewoon proberen)
Verder kan ik alleen de Boot-delay (zo klein mogelijk) nog bedenken en de memory test waar nog wat mee versneld kan worden en volgens mij zijn deze al voorbij gekomen.