Toon posts:

lange wachttijd in de boot, is die te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als ik een oude pc van me opstart dan check hij het geheugen enzo, en dan de harde schijf, maar dan word het opeens een dikke halve minuut stil, en lijkt hij niets te doen voor hij verder gaat. ik heb in de bios gekeken, maar niet echt iets gevonden wat hierbij zou kunnen helpen. heeft iemand enig idee wat er aan de hand is, en liefst hoe ik het kan verbeteren, want zo duurt het echt errug lang.
ps, ik heb geen idee wat voor moederbord is. maar weet wel dat het een pen 200 is.

Verwijderd

Da's normaal

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 19:21 schreef Keescpk het volgende:
Da's normaal
Is dat normaal ??? Mijn server thuis = een P200@225 maar hij boot gewoon normaal, zonder eerst een halve minuut te w88.

Misschien dat je schijf eerst nog moet spinnen??

Verwijderd

Hoeft niet normaal te zijn. Misschien staat in de bios bij de IDE controllers alles op 'auto'. Zet er zoveel mogelijk uit (alles behalve degene waar de harddisk op zit).

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:54
Als je er een netwerkkaart in heb zitten kan dat het probleem zijn. Hij zoekt dan namelijk een verbinding. Je kan ergens instellen dat hij een "snelle aanmelding" doet zodat hij niet wacht op een verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij is dat NIET normaal :)
nee het duurt echt lang, en je hoort of ziet niets. dat vind ik vreemd
maar er staan geen dingen op auto in de bios :(
en het is voor hij de muis gaat initializeren.
verder, wel een netwerkkaart, maar hij deed het ook al voordat die erin zat.. dus dat lijkt mij het probleem niet

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Zit er een netwerkkaartje in? Zo ja: ffies statisch IP instellen. Hij staat nu waarschijnlijk op een DHCP te wachten :)

Verwijderd

Topicstarter
statisch ip is toch gewoon 192.168 enzvoort?
dat is er ook al lang

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26

Beaves

Usque ad Finem

ALs je een NIC hebt die een beetje uitgebreid is, kan die NIC zo worden ingesteld dat de pc van een server af gaat booten, dus dat het hele OS van de server wordt afgehaald waardoor de pc geen HDD meer nodig heeft.

Die optie wordt veel op scholen gebruikt, omdat de leerlingen dat niets kapot kunnen maken software matig.

Als je die optie hebt aangezet, maar je hebt geen server, dan kan het wel eens lang gaan duren...

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Brahman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-07 11:53
had ik ook op m'n computer, breek m'n diskettestation brak te zijn, toen ik die uitschakelde ging hij weer lekker snel. Probeer dat is

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Je hebt van de analytische kaartjes waarmee je kan kijken waarmee je systeem bezig is. Je stopt ze gewoon in een ISA (je hebt vast ook wel PCI) slot en de kaart geeft dan steeds de hexadecimale code van dat deel van de POST. Hiermee kan je gericht zoeken waar in de POST je systeem blijft hangen.
Kijk eens of je van een kennis een dergelijk kaartje kan lenen.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Op zondag 20 januari 2002 20:59 schreef bart1234 het volgende:
Zit er een netwerkkaartje in? Zo ja: ffies statisch IP instellen. Hij staat nu waarschijnlijk op een DHCP te wachten :)
Als je goed leest, weet je dat het systeem blijft hangen tijdens de POST, dus nog voor Windows (of een ander OS natuurlijk) wordt geladen en hij om ip-adressen zou willen gaan vragen. Althans, mijn bios weet echt niet hoe hij m'n netwerkkaart moet vertellen 'ga een ip-adres vragen'. Sowieso, wat zou m'n bios ermee moeten, internetten op zoek naar een nieuwe versie van zichzelf? ;)

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

Verwijderd

Topicstarter
hij is al iets sneller
het is zo'n bios waarbij ik none had ingesteld, maar als je dan verder klikte hij nog op auto stond. en dat heb ik nu veranderd. maar hij wacht nog steeds. moet ik user kiezen bij mijn hd of daar wel auto laten staan, want die identificeert hij nu niet meer in de POST nu stopt hij na de muis.
maar het is in ieder geval al 15 seconden minder ofzo :)

Verwijderd

ach, dat opstarten altijd, de mijne start ook traagjes op, dat komt door me ATA100 controller die houd het zaakje altijd ff op, maar wat maakt het uit?ik vind dat iedereen zich altijd druk maakt om nix

Verwijderd

Topicstarter
kijk ik heb hem nu al iets versneld.
maar als hij nou bezig was met iets dan maakt het niet uit. maar dit was gewoon nutteloos.
jij gaat toch ook niet voor een groen stoplicht wachten :D

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt volgens mij ook de memory test uitzetten daardoor duurde het bij mij een stuk korter (teste mem 3x, en dat duurt lang)

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:05

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

lange wachttijd in de boot, is die te voorkomen
Ik zou toch 's op een andere bootmaatschappij overstappen....of je reist te ver met de boot }:O

ff serieus nu:
Op zondag 20 januari 2002 19:18 schreef thej het volgende:
als ik een oude pc van me opstart dan check hij het geheugen enzo, en dan de harde schijf, maar dan word het opeens een dikke halve minuut stil, en lijkt hij niets te doen voor hij verder gaat. ik heb in de bios gekeken, maar niet echt iets gevonden wat hierbij zou kunnen helpen. heeft iemand enig idee wat er aan de hand is, en liefst hoe ik het kan verbeteren, want zo duurt het echt errug lang.
ps, ik heb geen idee wat voor moederbord is. maar weet wel dat het een pen 200 is.
Het zou kunnen zijn dattie naar een floppydrive zoekt. Zet: FLOPPY SEEK(oid) eens uit, staat ahgi in Standard CMOS settings.

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
ik heb net zoiets gehad, hij deed memtest en wachtte daarna heeeeeeeel lang, bleek dat mn geluidskaart brak was. als ik hem eruit haalde startie eeeeeel sneller op. het kan dus ook zijn dat een of ander hard waardje een beetje brak is (floppy drive ofzow ;))

Verwijderd

Topicstarter
ja hij draait ook een }:O :D
en ja kijk ik heb de diskette drive al eruit gegooid. dus niet mee laten doen, maar ik heb niet iets van een diskette drive seek ofzo gezien, zal nog eens kijken.
ook zal ik kijken of en hoe ik de mem test uit kan zetten.
en als laatste ga ik misschin toch maar op zoek naar dat kaartje waar eerder in deze topic naar verwezen werd.
want volgens mij is niets kapot, tenminste ik heb al ene heleboel dingen eruit gekoppeld gehad. en toen deed ie hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
de diskette uitschakel heeft geen zin
en heb nog ontdekt dat het voor het piepje is.
dus, mouse initialized> 30 sec wachten zonder geluid> piepje> vierkant scherm met eigenschappen pc, je kent het wel, en dan loopt ie door.
nog ideeen?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42

-ET-

Phone Home

Ik heb het gehad met mijn oude P120 van Escom :r (goedkoop bakkie om mee te kloten) Toen ik daar een nieuwe schijf in had gehangen bleef hij ruim dertig seconden wachten met dat energy star norm logo in beeld. Ging het logo weg dan starte hij razend snel door. Ik heb toen mijn bios defaults geladen en nu komt dat logo maar 2 seconden in beeld. Dus misschien ligt het wel aan je bootlogo van je mobo fabrikant??

Verwijderd

Topicstarter
ook de defaults heb ik gedaan, hoewel. misschien hem ik wel gelijk iets veranderd. ik zal strax nog eens een keer de defaults terug zetten, maar volgens mij deed ie dat ook niet, ach ja nog keertje proberen he.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 12:13 schreef thej het volgende:
hij is al iets sneller
het is zo'n bios waarbij ik none had ingesteld, maar als je dan verder klikte hij nog op auto stond. en dat heb ik nu veranderd. maar hij wacht nog steeds. moet ik user kiezen bij mijn hd of daar wel auto laten staan, want die identificeert hij nu niet meer in de POST nu stopt hij na de muis.
maar het is in ieder geval al 15 seconden minder ofzo :)
15 seconde winst begrijp ik! Een welligt onnodige toelichting: Als je voor de HDD auto laat staan, moet tijdens het opstarten steeds de goede settings worden gevonden. Een niet gebruikte IDE controller vertraagd het opstarten onnodig als steeds naar HDD's moet worden gezocht.

Als een IDE controller voor een cd-rom speler wordt gebruikt en op 'auto' staat geeft dat relatief veel vertraging. Deze kun je het beste op 'none' zetten. (opstarten van cd-rom werkt dan niet meer)

'User' geeft je de mogelijkheid om bij HDD's de settings op te geven (soms éénmalig d.m.v. autodetect), en zal dus wel het snelst zijn. Je moet alleen de goede settings zien te vinden.... (gewoon proberen)

Verder kan ik alleen de Boot-delay (zo klein mogelijk) nog bedenken en de memory test waar nog wat mee versneld kan worden en volgens mij zijn deze al voorbij gekomen.
Pagina: 1