Toon posts:

2 koelervragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
LS,

Alweer een keolervraag of eigenlijk drie.

Morgen ga ik mijn nieuwe systeen in elkaar zetten,
Epox 8kta3+pro mobo
XP1700+ en Titan TTC-D5T koeler
256mb 133mhz sdram (als prijzen weer dalen wordt dit meer) Voorlopig seagate 20gb 54oorpm (wordt later vervangen met WD 100GB 8Mb cache.)
Matrox mill 550 DH 32MB DDR AGP
Dit alles moet zijn plek gaan vinden in een bihtower met 300Wat voeding.

Die Titan koeler is vrij groot en ik maak me een beetje zorgen over de bussen op het mobo. Een spacer lijkt me een goed idee om de koeler wat hoger te zeten (meer afstand tot de bussen)

VRAAG 1 Met een spacer komt er dan niet juist meer druk op de cpu omdat de clip van de koeler verder naar beneden moet om in te kunnen haken?

Daarnaast wordt de koeler geleverd met artic silver pasta, hoe gebruik ik dit, ik heb nl op een overkloksite gelezen dat ze dit gebruikten om de bruggen op de XP die met lasers gescheiden zijn weer te connecten met het zilver in de pasta, zodat er meer mee kan (iets met multipier oid)
Dit deden ze heel voorzichting en per brug gebruikmakend van plakband om de pasta per brug te smeren en alle overtollige pasta werd weggeschraapt.

VRAAG 2 Als ik nu dat spul op mn cpu smeer, verbind ik dan niet alle onderdelen die uit de cpu steken aan elkaar en kan er dan geen kortsluiting of zo ontstaan?

Alvast bedankt voor reacties.

Wimm

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 21:19

uVo494

................

een spacer is er om je core te beschermen en niet zozeer om je koeler hoger te zetten ofzo.. artic silver geleid niet maar wees er zuinig mee

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:33
http://www.articsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

:z :D

Een spacer is echt maar heel erg dun, helpt je alleen je core iets beter te beschermen.
Wat bedoel je met bussen ?? > Elco's ?

Verwijderd

Topicstarter
ehm ja wat bedoel ik met bussen, op mn mobo staan 7 bussen (3cm hoog 1.2cm doorsnede) een soort buizen (lijkt wat op een batterij) en 15 van 1.7cm hoog en 0.8cm doorsnede. ook staan er nog meer maar die zijn nog kleiner. In de zeven grote zit hem de kneep, die drie ervaan staan vlak naast de socket op plm 1 cm afstand.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Vraag 1 : Nee, je spacer is net zo hoog als je core, en dus moet je clip even ver naar beneden.

Vraag 2 : Gewoon een klein beetje op je core, ter opvulling van de oneffenheden in je heatsink. (zie ook die link naar artic silver)

en die bussen heten condensatoren. Die mag je gewoon raken met die cooler, de zijkant is van plastic, en er gebeurt dus niks. Pas wel op dat je ze niet af breekt.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Search
Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/topbar_uit.gif

Daar kun je al je antwoorden op je vragen vinden!

Whatever.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 15:20
Neem eerst een DDR bord.
DDR geheugen is iets duurder maar bied meer doorgroei mogelijkheden (net zoals een DDR bord).
Die bussen zijn condensatoren zodat er een stabieler voltages naar de onderdelen toegaat (waarschijnlijk naar cpu). Zolang ze niet afbreken is er niets aan de hand.
De spacer zorgt er (lees soms) voor dat je core net iets minder warm wordt. Je moet dan wel een XP proc spacer hebben.
je hebt zo leuke edit knop waarmee je fouten kunt verbeteren: keolervraag,.....bihtower

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Topicstarter
koelingknutsel
Hallo beste tweakers,
ik heb net mijn mieuwe pc in elkaar gezet,
XP1700, Titan koeler, Epox mobo. Matrox G550
Alles deed het in een keer (ben ik wel trots op want het is mijn eerste pc die ik zelf in elkaar zet) maar goed.
Na al dat schroeven kreeg ik de smaak te pakken.
Het liep lekker op 47 graden C, naast m'n cpu koeler heb had ik een Zalman fan liggen die ik met de weerstand op laag toerental laat lopen (onderin om koele lucht naar binnen te leiden zodat de warme lucht naar boven gaat).

Nu voelde de heatsink op de videokaart vrij warm en ik vond de algemene temp vrij hoog als ik de kast opende. Twee problemen die ik in een keer heb opgelost.

Ik had nog een pentium 1 cpukoelertje liggen (zonder heatsink en een beetje scheef past de fan op de Matroxsink. Uit een oude voeding (dezelfde comp als waar de p!koeler vandaan komt) een 8 X 8 cm fan gehaald. De tools tegen warmte, alleen ik had geen zin in meer geluid dus heb ik het volgende gedaan.

Met draadjes de twee fans in serie geschakeld, cpufan op de heatsink Matrox geschroefd (steekt aan twee kanten wel uit en de grote fan trekt nu langzaam lucht naar buiten boven in de kast (boven de voeding).
IK HOOR ER HELEMAAL NIETS VAN,
Gewoon wat oude onderdelen en een beetje plakband.

Nu is de cpu temp 42 dus het lijkt daadwerkelijk te schelen en ook mijn matroxheatsink is nauwelijks warm te noemen.
Een geslaagd experiment.

Heb btw in de bios wat waarden omhaag gegooid en nu gaf hij aan dat de CPU op 1810mHz loopt, nu is de temp 49.3, lijkt me niet teveel. (de 1700+draait toch op 1447mHz en de 200+ op 1.67gHz, waar is 1810 dan mee te vergelijken?)

Wimm

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[topic=309815/1/100]
Pagina: 1