Toon posts:

Processor loshalen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een compaq presario.
486, 66mhz sx2
moederbord geen idee
maar ik heb een coprocessor nodig, en die bezit deze processor niet, nu wil ik een andere erop pleuren, maar ik krijg hem niet los.
hoe moet ik dat doen, er zitten geen hendeltjes ofzo aan.
iemand??
in de search heb ik niets gevonden

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als er geen hendeltje aan zit vraag ik mij af: zit ie wel in een socket of issie vastgesoldeerd aan het mobo? kijk ff naar de pinnetjes aan de zijkanten, zitten die niet dwars door het mobo heen vastgesoldeerd?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net in een boekje(gelukkig dat ik dat nog had) ontdekt dat je een compaq upgrade set hebt waar een instrument in zit om de processor te verwijderen.
heeft iemand kennis van zo'n instrument, en ja sorry dat ik dat nu pas zie.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 14:34

markvt

Peppi Cola

dat is dus een soort tang

je moet met een mesje aan alle 4 de kanten voorzichtig drukken en na ff aan alle kanten prutsen heb je hem er wel af.

Je kan hem er dus gewoon "uittrekken" alleen moet je wel met beleid te werk gaan.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 16:15
Gewoon een afdekplaatje van een ISA/PCI slot gebruiken en aan alle 4 de kanten loswrikken.

Verwijderd

Topicstarter
thnx, het is gelukt, koste wel enige moeite.
maar nu dacht ik dus nog een 100 te hebben uit een pc die het niet meer deed, maar dat was een 33 mhz :(
heeft iemand nog enig idee hoeveel erin die compaq zou moeten kunnen??
in ieder geval iets met een coprocessor.

• gcb
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Op zondag 20 januari 2002 19:12 schreef thej het volgende:
486, 66mhz sx2
moederbord geen idee
maar ik heb een coprocessor nodig, en die bezit deze processor niet, nu wil ik een andere erop pleuren, maar ik krijg hem niet los.
iemand??
Uh... 386's hadden coprocessors, 486's hebben die er altijd in zitten! Zit in de processor, dat was 1 van de vernieuwende dingen aan een 486.

Ik betwijfel of je moederbord hoger dan 66 Mhz ondersteund.

Verwijderd

ik heb hier nog een Cyrix cx 486 dx2 80MHz liggen, mail me of je de buurt woont, niet via het forum. Mag je hebben als je er wat aan hebt.

• vassago
Op zondag 20 januari 2002 20:04 schreef gcb het volgende:

[..]

Uh... 386's hadden coprocessors, 486's hebben die er altijd in zitten! Zit in de processor, dat was 1 van de vernieuwende dingen aan een 486.
Ja hoor, terug naar de geschiedenis boeken dus....

Hij heeft een SX en die heeft dus _geen_ co-processor.
(en ja, die zijn er ook in DX2/66 smaken)

• vassago
Op zondag 20 januari 2002 19:12 schreef thej het volgende:
486, 66mhz sx2
moederbord geen idee
iemand??
Ik weet niet waar je het voor nodig hebt, maar je zou een co-processor emulator kunnen proberen.
(Weet niet of het ook in Windows werkt, wel in DOS in ieder geval)

Verwijderd

Topicstarter
in het boekje staat dat hij pentium aan zou moeten kunnen ofzo, dat hij nog te upgrades is staat er sowieso.
dus misschien gaat 100 ook nog wel..
waar vind ik die emulator? en ik heb wel windows nodig.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Een echte Pentium I (classic) erop kun je vergeten, zowel de 5V P60/66 als de 3.3V P75 en hoger ... De upgrade die bedoeld wordt is een Pentium Overdrive voor 486 borden, bij mijn weten codenaam P24T ...

Co-processor emulatoren voor DOS zijn er genoeg, check maar eens Franke 387 of EM87 ofzo, maar echt goede voor Windows omgevingen ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen. Waar wil je die FPU voor gebruiken eigenlijk? Ik kan me nl. voorstellen dat het niet zoveel nut heeft om em te laten emuleren door de 486 CPU ... AutoCAD bijvoorbeeld gaat dan onwijsss traag draaien ;) Als ie al werkt op die emulator :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
nou ik wilde proberen om win 98 erop te krijgen voor word enzo.
maar dat pakt hij dus niet.
en anders om mp'3 tjes af te spelen ofzo
maar voor beide geeft hij aan: coprocessor needed.
misschien dan maar een linux server ervan maken? dat moet wel kunnen als ik het goed uite de andere topics heb begrepen, maar ik heb nog geen kennis van linux, want ik heb het 1 keer geprobeerd en dat is toen fout gegaan....

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 08:34

Vizorium-5

Framerate = Life

Je zou 2 dingen kunnen doen.

1. nieuw comp (2e hands P1-P2) kopen
2. Windows NT Terminal server installeren op een ander comp en dan kun je er nog iets mee:)

Suc6

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Windows 98 en Word draaien toch echt wel op een 486SX hoor ...

MP3 kan ik me idd. voorstellen dat dat niet goed gaat, daar heb je zoiezo een DX2/66 of DX4/100 nodig om een beetje redelijk te spelen onder Windows, geloof ik ...

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
Op zondag 20 januari 2002 20:15 schreef vassago het volgende:

[..]

Ja hoor, terug naar de geschiedenis boeken dus....

Hij heeft een SX en die heeft dus _geen_ co-processor.
(en ja, die zijn er ook in DX2/66 smaken)
Sorry hoor even miereneuken je bedoelt natuurlijk sx2/66 smaken ;). Anders zou hij namelijk al een coprocessor hebben.

Sommige bordjes hadden BTW nog een socket voor SX487, coprocessor speciaal bedoeld voor de SX van de 486. Ik heb ze alleen nog niet gezien of in mijn collectie zitten.

Verwijderd

kunt over 4 weken een p100 systeem komen ophalen hier als je wil > dan is er geen probleem met mp3's enzo

Verwijderd

Topicstarter
heey mensen, ja hij geeft aan bij het installeren van win 98 dat hij een coprocessor nodig heeft :(
en de processor die erop zit heeft niet alle gaatjes van dat ding waar hij opzit in gebruik, vraag me niet wat voor socket dat is of al die dingen, daar heb ik geen verstand van :(
het is de bedoeling om te proberen die pc gewoon als losse pc, dus neit aan een netwerk te laten draaien, voor me moeder ofzo. en als het neit werkt dan niet, maar anders is het dingetje vrij nutteloos geworden. en dat wil ik proberen te voorkomen, want er past vast iets op met coprocessor
kijk ik heb nog wel een oude pc, maar die heb ik nu onder me beheer, en die schuift dan door :( en dat heb ikliever niet, want met dat ding kan ik wel nog alles :)
en NT terminal is dus geen optie. hij moet standalone komen.
ik ga dus gewoon op zoek naar een processor.
maar wat denken jullie dat erop moet? pen of niet? en zo nee, sx d2 1 of 2? er is een opmerking gemaakt over upgrade processors, die opm stond ook in het boekje van de pc.
thnx voor de hulp!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ik gok dat er wel een 486DX of DX2 op kan. Een DX4 mogelijk niet, omdat je daar een hogere multiplier voor in moet stellen. De SX2/66 draait eigenlijk hetzelfde als een DX2/66 dus dat moet wel lukken. Staat niet op de Compaq site in de handleidingen van dat bakje, wat er allemaal beschikbaar is aan upgrades?

edit:

op diverse sites kom ik info tegen dat de DX2/66 de max. CPU is voor Compaq Presario SX2/66 bakken

Verwijderd

Even op een rij: (herhaling)

Een 486SX heeft GEEN co-processor
Een 486 cpu werkt heeft net als een pentium al een soort multiplier alleen kan je die niet instellen en wordt ie in de cpu geregeld. Een 486DX2/66 loopt gewoon op 33mhz een Dx2 50 op 25 enz. Ergens wordt de boel omgezet, maar das pas in de cpu. Voor zover ik weer kunnen in deze machines 486dx2/66 als maximum (misschien lukt een 486dx4/75 of dx4/100 van intel wel maar alleen in 5 volt uitvoering, meestal hebben deze snellere chips een lagere werkspanning b.v. 3 volt ofzo, en dat kan het board niet leveren)
Als ik me niet vergis zitten op het board nog jumpers waarmee je het processortype en de bus (25 of 33 Mhz) kan instellen.

Het feit dat windows 98 niet wil komt niet alleen door het ontbreken van de copro maar ook de te lage snelheid. Was er geen instructie bij de installatie waardoor win98 de snelheid van de cpu niet checkt ?????????

Ik heb hier nog ergens een 486dx2/66 en nog 2x een 486dx2/50 geloof ik, dat zal wel werken.

Gebruik lekker win 95 op zo'n machine, meestal zit er niet al teveel ram op, en is win98 niet vooruit te branden, bijna alles (wat uberhaupt op zo'n machine wil lopen) loopt ook onder 95.
Pagina: 1