Wat gaan we kopen < het antwoord?

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54
Ik heb wel gehoord dat er aardig wat topics over zijn, waarin voornamelijk een hoop AMD- en Intelgeblaat staat. Daarom post ik bij deze eens wat "profielen" voor als je een bepaalde processor wil kopen. Zoek waar je zelf het beste bij past...Dit is natuurlijk niet altijd van toepassing maar slechts voor een idee :)

Intel

-Relatief weinig kennis nodig van "het binnenste" van computers (zelfbouwers en mensen die hun cpu willen upgraden)
-Eventuele behoefte aan 24/7 machine
-Grote behoefte aan zekerheid voor latere upgrades (Intel heeft nu eenmaal een groot spaarpotje voor research, en jullie weten wat er vandaag de dag nog op een 440BX kan)
-Minder grote behoefte aan performance
-Vrij ruim budget beschikbaar, geld is iets minder belangrijk
-Behoefte aan vrij stille machine

AMD

-Behoefte aan absolute topperformance
-Laag budget
-Behoorlijke (theoretische) knowledge van "het binnenste" van computers nodig
-Geen behoefte aan 24/7 machine (dit heeft alles met de thermal diode (en geluid) te maken, je bent niet constant aanwezig bij een 24/7 machine, dus wellicht ook niet als er iets misgaat)
-Behoefte aan latere cpu upgrades wel aanwezig, maar mogelijk minder dan bij Intel (het zal zeker goed komen, maar feit is dat AMD atm verlies draait, en als dat zou doorzetten worden latere processors waarschijnlijk minder snel)
-Geen ergernis aan een beetje geluid (hoewel er uiteraard wel wat op te bedenken is moet er over het algemeen toch lawaaierige koeling op een AMD)

Via C3

-Behoefte aan een zo stil mogelijke pc (tegen een losse heatsink kan niks op)
-Weinig behoefte aan hoge performance
-Laag budget
-Behoefte aan latere upgrades (C3 kan op zelfde mobo's als Intel draaien, dus een latere upgrade naar P3 behoort tot de mogelijkheden)
-Relatief weinig kennis nodig van "het binnenste" van computers

Ik geloof dat ik het zo zo'n beetje heb...nu zou ik het leuk vinden als de mods hier er een slotje op gooien (voordat het gezeik met de AMD-blaters en Intel-flamers begint) en er een sticky van maken :Y)

En als jullie het erg slecht vinden gooi deze thread dan maar weg...ook geen probleem.

Ik hoop alleen hier misschien wat mensen mee te kunnen helpen :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Hmm, niet slecht. Alleen vraag ik me af waarom je met een AMD processor opeens meer kennis dient te hebben van het binnenste van een computer. Of doel je hiermee op de betere overklokbaarheid van AMD processoren? :P

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Mentalist
Op zondag 20 januari 2002 19:05 schreef Daacuso het volgende:
Hmm, niet slecht. Alleen vraag ik me af waarom je met een AMD processor opeens meer kennis dient te hebben van het binnenste van een computer. Of doel je hiermee op de betere overklokbaarheid van AMD processoren? :P
Hiermee doel ik er voornamelijk op dat je met een AMD echt goed zult moeten weten hoe je een koeler moet plaatsen. Je kunt wel zeggen dat je stom bent als je niet weet hoe het moet, maar ja...er gebeuren wel eens dingen...

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:33
Op zondag 20 januari 2002 19:10 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Hiermee doel ik er voornamelijk op dat je met een AMD echt goed zult moeten weten hoe je een koeler moet plaatsen. Je kunt wel zeggen dat je stom bent als je niet weet hoe het moet, maar ja...er gebeuren wel eens dingen...
Alsof dat een verschil is tussen Intel en Amd.
Laat me raden, jij heb een amd ? :P

• Mentalist
Op zondag 20 januari 2002 19:15 schreef The Fox het volgende:

[..]

Alsof dat een verschil is tussen Intel en Amd.
Laat me raden, jij heb een amd ? :P
Dat is wel degelijk een verschil, er zijn genoeg mensen met minder kennis van het binnenste van computers die graag even testen zonder die lastige heatsink. Je kunt eromheen draaien maar feit is dat je op zo'n moment waarschijnlijk liever een Intel hebt. Wie voorzien is van ruim voldoende kennis over dit soort zaken kan met een gerust hart aan AMD beginnen.

En als antwoord op je laatste vraag, ik zelf heb een Intel CPU.

• Hoyden
Op zondag 20 januari 2002 19:31 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Dat is wel degelijk een verschil, er zijn genoeg mensen met minder kennis van het binnenste van computers die graag even testen zonder die lastige heatsink. Je kunt eromheen draaien maar feit is dat je op zo'n moment waarschijnlijk liever een Intel hebt. Wie voorzien is van ruim voldoende kennis over dit soort zaken kan met een gerust hart aan AMD beginnen.

Als je al zo weinig verstand hebt van het binnenste, lijkt met het laatste wat je doet de cooler erafhalen oid. Laat staat dat ze weten wat dat is of waar de cpu zit.

Dat je liever een Intel hebt als je al zonder koeler werkt lijkt me niet relatief voor dit alles. (Kopen van een bepaalde cpu)

Je hebt niet in je hoofd zoiets van, laat ik maar een Intel kopen , want die kan beter zonder koeler draaien.

Bij het bouwen van een PC, merk ik geen verschil tussen de montage van een koeler op een intel of op een amd, met misschien het enige kleine verschil dat sommige amd koelers er wat moeilijker op gaan.

Maar de structuur is bijna hetzelfde en zeker voor de leek niet van elkaar te onderscheiden.

Verwijderd

net verhaaltje, maar er IS geen verschil in stabiliteit tussen intel en AMD :)

edit//
Geen behoefte aan 24/7 machine (dit heeft alles met de thermal diode (en geluid) te maken, je bent niet constant aanwezig bij een 24/7 machine, dus wellicht ook niet als er iets misgaat)
hier doelde ik op, maar misschien bedoel je het toch niet zo als ik eerst dacht :)

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 19:31 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Elk antwoord is goed, als het maar gemotiveerd wordt....
Dus als iemand stelt AMD is voor mij beter omdat de CPU goedkoper is ok...
Als iemand anders zegt voor mij is Intel beter omdat bij bepaalde toepassingen deze CPU beter presteerd... ok...
Een andere CPU heb ik liever om een monopoliepositie te voorkomen van de 1 of andere sjips-bakker... ok
Als er maar een goede redenatie achterzit (en dus niet van merk X suxs.....)

Dit is mijn bescheiden mening over het bovenstaande...
Laat een ieder met zijn persoonlijke mening in zijn waarde, en probeer de discussie zuiver te houden....

• Hoyden
Op zondag 20 januari 2002 19:36 schreef ByMeS_Dy het volgende:
Vind ik wel (ik praat dan ff over de chipsets), kijk alleen maar naar de Via drivers, bugs ed.

Maar ja, als jij dat niet vind, prima.

• Hoyden
Vind ik wel (ik praat dan ff over de chipsets), kijk alleen maar naar de Via drivers, bugs (soundcards,data corruptie,) ed.

Maar ja, als jij dat niet vind, prima.

(oeps, verkeerde knop :D )

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb zelf een AMD Duron 800@800 op een MSI K7pro 2A plankje, met VIA, win2k + via 4.37 drivers is echt heel stabiel, nooit vastlopers eigenlijk, win98se is ook zeer stabiel, ik zou m zo als 24/7 bak laten lopen. (Computer moet 's nachts uit van me moeke)

Verwijderd

De Via sjipsets hebben wel meer compatibiliteitsproblemen dan die van Intel (dat lijkt me een feit, heb bvb een Abit KT7, en de KT7's willen niet samen met de Asus V7700). Maar als je een beetje op de hoogte bent, is dat niet zo'n 'probleem'.

Ik had laatst ook gelezen dat de i850 een bug had, maar kan het niet zosnel vinden.

En een AMD kan ook 24/7 draaien (ken iemand die dat doet, die reboot alleen als nieuw geinstaleerde software dat wil of bij lange afwezigheid [2+ dagen]), dus ik vind dat niet juist.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mijn AMDtje is nog anders nog niet uitgeweest sinds ik hem heb (en dat is zo'n maandje of 3) :o

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 16:38
Thermal Diode? Waar is dat nu weer voor nodig? En geluid? Waar? Mijn AMD Duron 650 server draait passief :o

Oke oke als je iets snellers wilt zal je wel actief moeten koelen maar goed. Maar ik geloof dat de ASUS A7M266-D nu eindelijk COP heeft geimplemteerd, zodat de Thermal Diode wordt gebruikt en er op gereageerd kan worden zodra het beestje te heet wordt.
Verder vind ik bij beide systemen dat je toch wel iets aan kennis moet hebben voordat je een cpu gaat vervangen. Maar goed bij moederbord boekjes staat het wel altijd mooi beschreven hoe je een CPU moet (de)installeren. Ik denk dat het wel wat mee valt. Zolang je maar voorzichtig bent. Ik heb ook ooit een keer voor het eerst een CPU geïnstalleerd, ging gelijk goed...

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 19:39 schreef The Fox het volgende:
Vind ik wel (ik praat dan ff over de chipsets), kijk alleen maar naar de Via drivers, bugs (soundcards, data corruptie) ed.
Net alsof Intel nog nooit last van bugs heeft gehad zeker?
Zeer recentelijk nog... de buggy i850 en de i860 chipsets b.v. ;)

http://www.tweakers.net/nieuws/20133
http://www.tweakers.net/nieuws/11662
http://www.tweakers.net/nieuws/7902
http://www.tweakers.net/nieuws/7856
http://www.tweakers.net/nieuws/7536

• Cryonist
  • Laatst online: 05-05 11:04

Cryonist

- Something clever -

-Grote behoefte aan zekerheid voor latere upgrades
Dit kan je ook anders opvatten. Bij iedere nieuwe generatie intel is een nieuw moederbord nodig, AMD draait sinds de duron met socket A. Dus kwa dat opzicht is die zekerheid bij AMD een stuk meer. Bij intel moet je toch een heel nieuw setje kopen :).

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:52
ach kijk intel was ooit eens goed
en amd was ooit eens slecht
maar de rollen zijn duidelijk nu omgedraait
Intel produceert fouten en mensen klaagen hier ook over zoals recent over die intel chipset die weer eens slecht is
net zoals de I820 (waar ik me toch een gezeik heb mee gehad)

en sind is AMD heb dat is nu ruim een Jaar geloof ik Geen Gezeik meer met die chipsetjes die niet doen wat ze beloven

Dus dat intel een 24/7 zou zijn hmm denk dat AMD momenteel beter is om 24/7 te laten draaien.

• Mentalist
Op zondag 20 januari 2002 19:36 schreef ByMeS_Dy het volgende:

edit//
[...]
hier doelde ik op, maar misschien bedoel je het toch niet zo als ik eerst dacht :)
Met "als er iets misgaat" doel ik op een falende koeler. En socketclip die afbreekt, een fan die z'n laatste rondjes spint... Ik zeg hiermee echt niet dat dit per se moet gebeuren, zoals hierboven al te lezen iemand die z'n computer al 3 maanden aan heeft staan, maar het kan misgaan. En bij een 24/7 machine ben je niet constant ('s nachts?) aanwezig, als dan de koeler defect raakt krijg je bij Intel een langzamer systeem of een crash. Met een AMD cpu, afhankelijk van welk model (athlon/duron of xp) kan in het ergste geval je mobo+cpu kapot gaan. (ik weet niet of het mogelijk is dat na meerdere uren het geheel zo heet zou kunnen worden dat een socketclip smelt en je koeler op je videokaart valt, of coolpasta, maar goed, dat zal toch niet snel gebeuren.) Hiermee durf ik wel de uitspraak te doen dat een Intel meestal aantrekkelijker is voor een 24/7 machine dan een AMD.

En Dumb Ass Durruk : een duron valt (met moeite?) passief te koelen, maar de cpu wordt vrij warm en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van de cpu. (voor sommige mensen is dat niet zo belangrijk, maar veel mensen doen volgens mij wel graag flink wat jaren met een cpu)

• Mentalist
Op zondag 20 januari 2002 21:12 schreef Totally_Freeky het volgende:

[..]

Dit kan je ook anders opvatten. Bij iedere nieuwe generatie intel is een nieuw moederbord nodig, AMD draait sinds de duron met socket A. Dus kwa dat opzicht is die zekerheid bij AMD een stuk meer. Bij intel moet je toch een heel nieuw setje kopen :).
Sja, je kunt er ook zo over denken, dat is waar. Maar zie ook : wie 3 jaar terug een BX bord kocht en geluk had kan nog over de Ghz en Tualatin is ook nogal eens mogelijk. Wie rond diezelfde periode (alhoewel, ik denk iets later) een Slot A moederbord kocht zit met een 1 Ghz cpu aan de max. En die zijn nog relatief duur ook. Als je een Socket A mobo had dat geen 266 Mhz bus ondersteunde, kun je nu ook niet meer aan de XP (of met overclocken wel? dat heb ik nog niet gezien, maar misschien). En waar ik ook over sprak, AMD draait momenteel verlies, en mocht daar geen verandering in komen, dan wordt een upgrade voor je XP straks misschien lastig. Intel heeft nog zo'n grote spaarpot, daar weten we vrijwel zeker van dat ze door zullen gaan. Al zal Intel ook wel zorgen dat AMD niet over de kop gaat om te voorkomen dat ze als monopolist worden gezien ;)

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 21:24 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Met "als er iets misgaat" doel ik op een falende koeler. [..] En bij een 24/7 machine ben je niet constant ('s nachts?) aanwezig, als dan de koeler defect raakt krijg je bij Intel een langzamer systeem of een crash. Met een AMD cpu, afhankelijk van welk model (athlon/duron of xp) kan in het ergste geval je mobo+cpu kapot gaan. [..]
Hiermee durf ik wel de uitspraak te doen dat een Intel meestal aantrekkelijker is voor een 24/7 machine dan een AMD.
http://www.hardware.info/reviews.php?id=194&page=2
Belangrijk nieuwtje is verder de nieuwe Thermische Diode die ervoor moet zorgen dat de AMD-processor niet kan doorbranden zodra de CPU-koeler ermee stopt. Dit systeem lijkt vlekkeloos te werken: toen we tijdens de tests de stekker van de CPU-ventilator ineens lostrokken, stopte het systeem na een paar seconden gewoon compleet met werken, maar de processor bleef gewoon in leven. Bij een Athlon Thunderbird had de kans er in gezeten dat de processor als gevolg hiervan zou doorbranden. De Athlon XP is naar alle waarschijnlijkheid niet bestand tegen werken met totaal geen koeler, maar dat kan uiteraard ook niet 'per ongeluk' voorkomen.
Ok, de Athlon Thunderbird 1400MHz is niet 100% geschikt voor dit soort 'tests', maar de AthlonXP wel.

En wat betreft SoA: je moet wel 2 periodes onderscheiden: die van de 100MHz FSB (Via KT133(E)) zonder 133MHz FSB en dus zonder XP support en de 133MHz FSB (Via KT133A, KT266, KT266A, AMD760, SiS735) met XP support.
Ik heb zelf een Abit KT7, en de max. is 1200MHz (volgens Abit), dus mijn bord is niet "600 - 2000+", want SoA wel is.

• Mentalist
Op maandag 21 januari 2002 21:46 schreef Bizkit het volgende:

[..]

http://www.hardware.info/reviews.php?id=194&page=2
Inderdaad, op de XP zit een simpele thermal diode, die helaas nog niet bestand is tegen een stukje afgebroken socket. Dit maakt de XP desondanks inderdaad al een stuk aantrekkelijker voor 24/7, als de fan uitvalt gaat het toch goed. Hiermee heeft Amd jammer genoeg nog geen cpu voor de low-budget (XP kost toch nog een paar centen) 24/7 pc, maar dit is dan in principe opgelost zodra de XP op een lekker laag prijsniveau komt. Je hebt gelijk, met een XP kan het wel (veilig). De vraag is voorlopig nog of je een XP in een simpele webserver/router o.i.d. zet. Voor een goedkope 24/7 machine die eenvoudige taken (webserveren op een langzame upload verbinding met niet teveel ingewikkelde server-side scripts oid) moet uitvoeren blijft Intel/C3 voorlopig aantrekkelijker.

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 10:36
Ik zal wel dom zijn, maar wat bedoel je nou dat je een AMD niet 24/7 kan laten draaien ivm met die thermische diode?

Ik wil mijn PCtje (zie sig) weleens wat langer aan laten staan als ik afwezig ben (niet 's nachts) maar kan ik dan op problemen rekenen ofzo?

Ik heb hem nu al 8 uur aanstaan met SETI aan, constant aan het downloaden en surfen, en nog geen probleem tegengekomen....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 20 januari 2002 18:58 schreef W3ird_N3rd het volgende:

Intel

AMD
van computers nodig
-Geen behoefte aan 24/7 machine (dit heeft alles met de thermal diode (en geluid) te maken, je bent niet constant aanwezig bij een 24/7 machine, dus wellicht ook niet als er iets misgaat)
Dit snap ik even niet. Een intel kan wel 24/7 aanstaan maar een AMD niet.
Wat kan er dan misgaan?
Ik zelf heb een intel en AMD naast elkaar staan, maar die intel wordt wel flink wat warmer dan mijn AMD (Intel @ 45C, AMD @ 29C)
en mijn AMD draait ook 24/7 af en toe, nog nooit misgegaan.

• Mentalist
Op dinsdag 22 januari 2002 00:30 schreef terw_dan het volgende:

[..]

Dit snap ik even niet. Een intel kan wel 24/7 aanstaan maar een AMD niet.
Wat kan er dan misgaan?
Ik zelf heb een intel en AMD naast elkaar staan, maar die intel wordt wel flink wat warmer dan mijn AMD (Intel @ 45C, AMD @ 29C)
en mijn AMD draait ook 24/7 af en toe, nog nooit misgegaan.
Ik heb toch ook niet gezegd dat het per se mis moet gaan :). Maar omdat je lang niet altijd aanwezig bent bij een 24/7 machine, gaat het flink fout als je koeler eraan gaat. Staat hierboven in het topic volgens mij al. Volgens mij is een AMD niet geschikt voor 24/7, in ieder geval niet voor langere tijd, want als 's nachts je koeler kapot gaat heb je een probleem... Ok, als alleen je fan stukgaat en je hebt een XP, dat kan, maar een 24/7 machine betekend vaak een webserver oid, en daar zul je niet snel een XP voor pakken.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Als de heatsink er spontaan afdondert bedoel je? Anders gebeurt er weinig (BIOS kan hem uitzetten | crash en de PC wordt koeler)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

>:) >:)

• Mentalist
Op dinsdag 22 januari 2002 22:30 schreef tweakerbee het volgende:
Als de heatsink er spontaan afdondert bedoel je? Anders gebeurt er weinig (BIOS kan hem uitzetten | crash en de PC wordt koeler)
Als het bios dat ondersteund. Wat helaas niet altijd het geval is... En sja, je hebt altijd nog kans op een afbrekende socketclip, al is de kans daarop een stuk kleiner dan op een defecte fan. Ok, als je overal zo op let dan begint het mogelijk te worden een amd 24/7 in te zetten, maar dat blijft toch lastig. Bij een Intel zit dat gewoon standaard op de cpu, een naar mijn idee toch wat rustiger gevoel. Ik heb net met een P3 bezig geweest om mijn systeem, en ik heb meerdere keren kennis gemaakt met de thermal diode. Dan besef ik toch weer een beetje wat er was gebeurt als dat een amd was geweest... En nee ik weet best hoe het allemaal in elkaar moet, maarja...fanstekkertje vergeten b.v....koeler maakte geen goed contact met core...hop, hop. In een 24/7 is dat inderdaad al allemaal correct geplaatst, maar toch. Ik blijf erbij dat over het algemeen een Intel een betere keuze is voor de 24/7. Maar je hebt altijd uitzonderingen.

• alvv
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07-2025

alvv

niewe moederborden met kt333 chipsets en verder zullen thermal diode gaan ondersteunen, dus er is geen reden meer voor mensen die denken dat intel wel 24/7 kan, maar AMD niet. Dat reden van dat AMD niet geschikt is voor 24/7 vind ik al belachelijk, want wanneer maak je nou is een keer mee dat een heatsink van de socket afvalt??. Hooguit kan de fan een keer kapot gaan, als de fan het niet doet dan zal de cpu na een tijdje vastlopen, de cpu zal dan afkoelen.

vraag -> hebben jullie ooit meegemaakt dat een Heatink van de socket afvalt?? ik heb het anders nooit meegemaakt dus ik zie er ook geen probleem in om een AMD 24/7 te laten draaien.

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
AMD Niet 24/7 ? Echt grote onzin.

Toevallig staat mijn pc op dit moment
bijna een jaar al, 24/7 aan, (en niet als server).

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Intel
-Relatief weinig kennis nodig van "het binnenste" van computers (zelfbouwers en mensen die hun cpu willen upgraden)
-Grote behoefte aan zekerheid voor latere upgrades (Intel heeft nu eenmaal een groot spaarpotje voor research, en jullie weten wat er vandaag de dag nog op een 440BX kan)
-Minder grote behoefte aan performance
-Vrij ruim budget beschikbaar, geld is iets minder belangrijk
-Behoefte aan vrij stille machine
- Ik zie niet waarom je bij AMD een grotere kennis van het binnenste van een PC moet hebben. Ok je moet wat meer forums zoals deze afstruinen om te weten te komen dat je de nieuwste via 4in1 drivers moet installeren.

- Wat betreft die upgrades. Ik heb nu een p4 1,5 Ghz s423 en echt verder dan een p4 2 GHZ zal ik niet gaan komen. Dit was overigens een bewuste keuze. Op een bordje van een AMD 1,4 TB zal strax daarentegen weer wel een XP 2200+ kunnen dmv een bios upgrade.

- Qua performance. Ik vind mijn P4 in gebruik lekkerder aanvoelen dan de XP 1700+ van een vriend van mij. Hij wint dan wel het sysmark testje. Maar mijn PC start sneller op surft vloeiender en voelt lekkerder aan. Over performance absoluut nix te klagen dus. Misschien dat dit bij zwaardere taken wel aan het licht komt.

- Prijsverschil tussen mijn systeem en een systeem met een AMD proc en socket A moederbord: 300 guldens. Dit vind ik de stabiliteit wel waard enzo. Er vanuit gaande dat de stabiliteit minder is bij AMD.

- Wat een stille machine betreft. Dit maakt weinig tot nix uit bij normale systemen. Bouw een Silverado Noisecontrol op je AMD proc. en je hebt ook een stil systeem.

Wat ik eigenlijk zeggen wil. Het maakt allemaal zo weinig uit. Je kan met allebei de processoren een fijn systeem bouwen dat zonder problemen werkt voor allerlei soorten toepassingen. Het draait uiteindelijk gewoon om merken en de marketing daaromheen waardoor we onszelf stuk voor stuk laten beinvloeden. Dit hoeft niet directe reclame van de fabrikant te zijn maar dat kan net zo goed "mond op mond reclame" zijn zoals dat hier op het forum gebeurd. Uiteindelijk zijn de verschillen in prestaties relatief miniem in de toepassingen waarvoor de gemiddelde gebruiker en ook tweaker zijn PC gebruikt.

Systeem | Strava

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Ik gebruik nu 2 jaar AMD PC's, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat m'n PC vastliep door m'n processor, alleen dat de explorer vastliep ofzo, maar dat kan m'n proc toch moeilijk veroorzaakt hebben lijkt me, moet ik maar geen win98 draaien...

Specs

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 01:20 schreef brakkie het volgende:

[..]

- Ik zie niet waarom je bij AMD een grotere kennis van het binnenste van een PC moet hebben. Ok je moet wat meer forums zoals deze afstruinen om te weten te komen dat je de nieuwste via 4in1 drivers moet installeren.

- Wat betreft die upgrades. Ik heb nu een p4 1,5 Ghz s423 en echt verder dan een p4 2 GHZ zal ik niet gaan komen. Dit was overigens een bewuste keuze. Op een bordje van een AMD 1,4 TB zal strax daarentegen weer wel een XP 2200+ kunnen dmv een bios upgrade.

- Qua performance. Ik vind mijn P4 in gebruik lekkerder aanvoelen dan de XP 1700+ van een vriend van mij. Hij wint dan wel het sysmark testje. Maar mijn PC start sneller op surft vloeiender en voelt lekkerder aan. Over performance absoluut nix te klagen dus. Misschien dat dit bij zwaardere taken wel aan het licht komt.

- Prijsverschil tussen mijn systeem en een systeem met een AMD proc en socket A moederbord: 300 guldens. Dit vind ik de stabiliteit wel waard enzo. Er vanuit gaande dat de stabiliteit minder is bij AMD.

- Wat een stille machine betreft. Dit maakt weinig tot nix uit bij normale systemen. Bouw een Silverado Noisecontrol op je AMD proc. en je hebt ook een stil systeem.

Wat ik eigenlijk zeggen wil. Het maakt allemaal zo weinig uit. Je kan met allebei de processoren een fijn systeem bouwen dat zonder problemen werkt voor allerlei soorten toepassingen. Het draait uiteindelijk gewoon om merken en de marketing daaromheen waardoor we onszelf stuk voor stuk laten beinvloeden. Dit hoeft niet directe reclame van de fabrikant te zijn maar dat kan net zo goed "mond op mond reclame" zijn zoals dat hier op het forum gebeurd. Uiteindelijk zijn de verschillen in prestaties relatief miniem in de toepassingen waarvoor de gemiddelde gebruiker en ook tweaker zijn PC gebruikt.
Amen :)

Voor een server zou ik sowieso eerst kijken of de CPU uberhaupt wel de bottleneck is, zo ja, is dan een duaal systeem niet de betere optie (dual XP/MP of dual PIII). Zo niet, zou ik investeren in een goede RAID controller of een bak geheugen :P

• Mentalist
Op woensdag 23 januari 2002 01:06 schreef Winnetou het volgende:
AMD Niet 24/7 ? Echt grote onzin.

Toevallig staat mijn pc op dit moment
bijna een jaar al, 24/7 aan, (en niet als server).
**sigh**, like said above, het hoeft niet fout te gaan. Maar een 24/7 machine zal vaak een server zijn, en voor een server zul je vaak een "gewone" athlon kiezen. En als je fan stuk gaat is zowel je cpu als mobo gaar. Ik heb net een P3 geinstalleerd hier, en omdat de koeler niet goed contact maakte liep ie steeds binnen 10 sec vast. Toen ik erachter kwam wat het probleem was was ik eigenlijk wel blij dat ik een Intel had, een AMD was hier allang afgefikt. En sja, een AMD server moet je dan misschien een beetje vergelijken met roken, als je rookt kun je best 110 jaar oud worden, maar de kans dat je zo oud wordt wordt er niet echt groter op als je rookt (lees hier roken als een amd gebruiken).

Pagina: 1