Toon posts:

Linux Backup 1:1

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in de volgende Situatie

Server Linux 7.2 pro + Removable Harddisk.

Ik wil een 1:1 kopie van mij hd hebben.
Als de harddisk crashed gewoon oude harddisk eruit nieuwe harddisk erin en draaien maar.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

suc6

Systeem | Strava

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 18:53 schreef Buckens het volgende:
Ik zit in de volgende Situatie

Server Linux 7.2 pro + Removable Harddisk.

Ik wil een 1:1 kopie van mij hd hebben.
Als de harddisk crashed gewoon oude harddisk eruit nieuwe harddisk erin en draaien maar.
cp -r mountpoint_HD_to_copy mountpoint_for_backup
das 1:1 nixz geen compressie :)

tar czvf backup.tgz mountpoint_to_backup

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:18

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 20 januari 2002 18:58 schreef brakkie het volgende:
suc6
Wat voor zin heeft did nu weer :?

Buckens: Je kan met tar een een ganse partitie backup'n hoor en later er weer over gooien.
Een alternatief is cpio maar onder linux gebruik je beter tar.

Doe maar eens "man tar" voor info...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Op zondag 20 januari 2002 19:03 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

Wat voor zin heeft did nu weer :?
Hij stelt geen vraag... Dus ik wens hem succes bij wat ie gaat doen. Ok beetje flauw.... :z

Systeem | Strava

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Is gewoon met ghost een kopie maken (disk to disk) niet de eenvoudigste oplossing?

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

Verwijderd

Topicstarter
ik nie begrijp

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 20 januari 2002 19:06 schreef Remy het volgende:
Is gewoon met ghost een kopie maken (disk to disk) niet de eenvoudigste oplossing?
Nee, eenvoudigste is dd (man dd), en anders RAID 0 of RAID 1 ( * moto-moi haalt altijd die nummers doorelkaar)..
En daarvoor hebben we een HOWTO :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
ghost werkt toch alleen onder windows of heb ik het verkeerd

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
Op zondag 20 januari 2002 19:02 schreef Reflex het volgende:

[..]

neemt ie dan ook alle rechten mee (chmod/chgrp/chown) ? :)
(ik geloof 't wel maar wil 't alleen maar checken voor de zekerheid..) maar uh.

als je dan een nieuwe lege HD in je server stopt.. en je zet die backup erop.. dan gaat ie daar ws mooi niet gelijk van opstarten :) .. ws wil ie een Ghost hebben (voor Linux dus).. ikzelf ben daar ook wel geïnteresseerd in voor 't geval mijn server ooit zou crashen (want ik heb geen backup :o )

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Bu588
Met Ghost (Symantec/Norton) kun je images maken van je harde schijf, of evt. direkt een kopie maken van de inhoud van een schijf naar een andere. Wordt veel gebruikt bij PC bouwers om niet iedere keer opnieuw Windows te hoeven installeren (het eerste deel van de installatie is toch voor alle PC's hetzelfde).

Er zijn nog meer van dit soort programma's, DriveImage van PowerQuest (?) kan het ook. Of er ook freeware programma's zijn weet ik niet, voor deze moet je in ieder geval betalen (of zoeken >:))

edit:

Ghost werkt gewoon vanaf een DOS floppy, maar je hebt ook een Windows versie inderdaad.

• ScuL
Op zondag 20 januari 2002 19:10 schreef Remy het volgende:
Met Ghost (Symantec/Norton) kun je images maken van je harde schijf, of evt. direkt een kopie maken van de inhoud van een schijf naar een andere. Wordt veel gebruikt bij PC bouwers om niet iedere keer opnieuw Windows te hoeven installeren (het eerste deel van de installatie is toch voor alle PC's hetzelfde).

Er zijn nog meer van dit soort programma's, DriveImage van PowerQuest (?) kan het ook. Of er ook freeware programma's zijn weet ik niet, voor deze moet je in ieder geval betalen (of zoeken >:))
jah da's heel leuk :)
maar kunnen die ook ext2fs of beter nog, reiserFS imagen?

• Bu588
Ghost doet gewoon 1:1, als hij niet weet wat voor partitie het is staat er 'Unknown partition type' maar hij kopieert het wel.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
je kan het ook gewoon met dd doen.

Verwijderd

Topicstarter
gewoon met
man dd
is dus het best?

• ScuL
Op zondag 20 januari 2002 19:13 schreef Remy het volgende:
Ghost doet gewoon 1:1, als hij niet weet wat voor partitie het is staat er 'Unknown partition type' maar hij kopieert het wel.
dan weet ik dat ook weer :P

• luc
  • Niet online

luc

Op zondag 20 januari 2002 19:02 schreef Reflex het volgende:

[..]

Doe cp -RPx /mnt/hd1 /mnt/hd2

-R : recursive met object zut
-P : rechten behouden
-x : one file file system, alleen nodig als je vanaf / alles naar /bepaalde/dir wil kopieeren, zorgt er voor dat je geen loop krijgt :)

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 18:58 schreef brakkie het volgende:
suc6
Gelieve dit soort nutteloze antwoorden in het vervolg achterwege te laten. We zitten hier niet in de HK!

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
Op zondag 20 januari 2002 19:25 schreef luc het volgende:

[..]

Doe cp -RPx /mnt/hd1 /mnt/hd2

-R : recursive met object zut
-P : rechten behouden
-x : one file file system, alleen nodig als je vanaf / alles naar /bepaalde/dir wil kopieeren, zorgt er voor dat je geen loop krijgt :)
cp -ax /mnt/hd1 /mnt/hd2

-a is er speciaal voor geloof ik zo :P

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Inderdaad kun je -a daarvoor gebruiken. Helaas kopieert dat niet alles. Ik quote uit de debian-guide (die ik gisteren las als research voor het artikel over de debian-installatie >:) ):
Sometimes you may want to copy one directory to another location. Maybe you're adding a new hard disk and you want to copy /usr/local to it. There are several ways you can do this.

The first is to use cp. The command cp -a will tell cp to do a copy preserving all the information it can. So, you might use
code:
1
cp -a /usr/local /destination

However, there are some things that cp -a won't catch. So, the best way to do a large copy job is to chain two tar commands together, like so:
code:
1
tar -cSpf - /usr/local | tar -xvSpf - -C /destination

The first tar command will archive the existing directory and pipe it to the second. The second command will unpack the archive into the location you specify with -C.
Een voorbeeld van dingen die cp -a niet meeneemt zijn hard links. Niet dat je er heel veel zult hebben staan, maar je wilt ze toch maar liever houden neem ik aan.

Overigens is dd voor dit soort dingen ideaal: 'dd if=/dev/hda of=/dev/hdb' kopieert gewoon alles van de ene schijf naar de andere, block voor block.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
hmm idd, -ax is niet genoeg...

die -b in cp zou ook 'n leuke optie zijn als je cp --help leest :P

Verwijderd

Wat ik doe is een linux opstart flop maken (mbv zdisk), die automatisch een schijf partitioneert, formateert (reiserfs, ext2 en swap) en dan een tar bestand uitpakt (tar -xjpvf) en vervolgens lilo draait zodat de boel bootable is. Ideaal om systemen te klonen.

Als je een tar maakt met tar -cjpvf dan wordt *alles* meegenomen, inclusief (soft)links en permissies

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 20 januari 2002 21:16 schreef ceravore het volgende:
Wat ik doe is een linux opstart flop maken (mbv zdisk), die automatisch een schijf partitioneert, formateerd (reiserfs, ext2 en swap) en dan een tar bestand uitpakt (tar -xjpvf) en vervolgens lilo draait zodat de boel bootable is. Ideaal om systemen te klonen.

Als je een tar maakt met tar -cjpvf dan wordt *alles* meegenomen, inclusief (soft)links en permissies
Dat is een interessante manier, maar je hebt er helaas niets aan als je het wilt gebruiken voor een backup-disk. Je hebt door die .tar namelijk altijd een tweede schijf nodig om naar uit te pakken, anders gaat het niet werken. En je gebruikt dit nu net omdat die andere schijf niet beschikbaar was...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 21:20 schreef odysseus het volgende:

[..]

Dat is een interessante manier, maar je hebt er helaas niets aan als je het wilt gebruiken voor een backup-disk. Je hebt door die .tar namelijk altijd een tweede schijf nodig om naar uit te pakken, anders gaat het niet werken. En je gebruikt dit nu net omdat die andere schijf niet beschikbaar was...
Je hebt min of meer gelijk, ik heb wel twee schijven (of een NFS) nodig om te backuppen. Het restoren gaat echter van cdrom/dvd/nfs en dan heb je maar een schijf nodig.
Pagina: 1