Kopzorgen: Fat32, NTFS, WinXP, Linux Partitioneren

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Normaal kan ik dit goed, maar dit keer weet ik het niet, en dit geeft mij nogal kopzorgen...
Ik wil op mijn nieuwe computer winxp pro met linux rh 7.1 zetten. Nu lees ik alleen dat linux geen goede support heeft voor NTFS wat Wxp zou gebruiken, dus zal ik dat maar niet doen, omdat ik mijn gegevens graag wil houden. Dus dacht ik zelf aan het volgende voor schijfindeling:

1. Winxp : NTFS
2. Bestandsdeel: FAT32 *
3. Linux : Redhat(ext2 ofzoiets) **

* Bestandsdeel wordt nog ingedeeld in specifieke partities voor verschillende type bestanden.
** Vanzelfsprekend zit hier de swap enzo al bij.

Is het nu onzin om NTFS erop te zetten voor XP, kan ik dan niet gewoon net zo goed FAT32 daarbij zetten. Of heeft het nog voordelen? En hoe maak ik dan een NTFS partitie? Ik heb een windows98 opstartfloppy met fdisk die ik normaal altijd gebruik hiervoor. Ik heb namelijk geen idee hoe ik die NTFS moet maken.

Ik heb gewoon geen idee welke volgorde ik moet doen. Ik moet dus waarschijnlijk eerst partitioneren. Maar dan moet ik voor NTFS dus een primaire dos aanmaken, en dan niks ermee doen. Dan fdisk indelen voor zoveel ruimte als ik wil voor mijn bestanden. En dan de rest leeg laten voor linux.
En dan eerst XP installeren? Daarna linux????? :? ik kom er niet uit. Sorry. Ik heb al gezocht op het forum, maar dit gaat allemaal over het installeren, maar ik moet partitioneren!!!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:08
lukt denk ik wel hoor ;)
ik heb zelf ook pas linux op m'n harde schijf geinstalleerd, samen met WinXP en Win98SE .. gebruik gewoon de LiLo bootgeval, en als ik dan Windows selecteer, krijg ik daar weer 'n menu voor XP of 98se ..

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik heb bij een vriend de installatie van XP gezien en daar vroeg hij of de fat32-partitie waarop we wilden installeren omgezet moest worden naar NTFS, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Of het nuttig is is een tweede: NTFS heeft een aantal leuke dingen (vooral m.b.t. rechten op bestanden), maar of dat opweegt tegen het bezwaar dat je er vanuit Linux niet bij kunt zul je zelf moeten bepalen. Noodzakelijk is het in ieder geval niet voor XP om NTFS te gebruiken. Over het naast elkaar installeren: zorg dat je gewoon op een stuk van je schijf XP installeert, maak daar een bootdisk van, installeer op een vrij stuk HDD je Linux. Afhankelijk van wat je wilt doen moet je nog even opletten of/waar je lilo installeert, maar dat wordt tijdens de installatie wel aangegeven.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Je kunt met Linux wel op een NTFS paritie komen (lezen) maar schrijven is EXPERIMENTAL. Toch van veel mensen gehoord dat het allemaal goed gaat.

Meecompilen in de kernel (Filesystems).

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

Met lege HD booten van XP CD, de XP setup een NTFS (of fat :{) partitie laten maken. Eventueel na XP setup een FAT32 partitie erbij maken. Vervolgens RedHat setup, en aangeven dat 'ie rest van de HD mag gebruiken. LILO in de MBR en klaar.

MBR kan je altijd weer herstellen met XP cd of
LILO -u /dev/hda

Enneh... idd, NTFS support is experimental...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 20 januari 2002 20:38 schreef Timboke het volgende:
Toch van veel mensen gehoord dat het allemaal goed gaat.
Uit de kernel config help:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
If you say Y here, you will (maybe) be able to write to NTFS file
systems as well as read from them. The read-write support in NTFS
is far from being complete and is not well tested. If you say Y
here, back up your NTFS volume first, since it will probably get
damaged. Also, download the Linux-NTFS project distribution from
Sourceforge at <http://linux-ntfs.sf.net/> and always run the
included ntfsfix utility after writing to an NTFS partition from
Linux to fix some of the damage done by the driver. You should run
ntfsfix _after_ unmounting the partition in Linux but _before_
rebooting into Windows. When Windows next boots, chkdsk will be
run automatically to fix the remaining damage.                
Please note that write support is limited to Windows NT4 and        
earlier versions.

NTFS write support is (nog) niet echt een aanrader dus.
Pagina: 1