Linux op desktop, nog wat n00b vragen

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Ik draai nu Debian Woody met Gnome op mn desktop, draait wel aardig :)

Nog ff de laatste stappen:

- Mn muiscursor is nogal raar, hij heeft zo'n homokleurtje :( hoe verander ik dat?

- In windows gebruikte ik Forte Agent voor mail en news, welk programma kan ik nu het beste gebruiken? Liefst eentje die met dezelfde files kan werken, is wel zo handig voor mn mail (alhoewel een goede import functie ook wel mag)

- Hoe ga ik mn geluid gebruiken? Ik heb alsadrivers gedownload en gecompileerd voor mn Terratecje, maar ik kan er nix mee in Gnome :(

Ooh ja: * _JGC_ is niet een echte n00b, servers zijn nml geen probleem :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 20 januari 2002 18:38 schreef _JGC_ het volgende:
- In windows gebruikte ik Forte Agent voor mail en news, welk programma kan ik nu het beste gebruiken? Liefst eentje die met dezelfde files kan werken, is wel zo handig voor mn mail (alhoewel een goede import functie ook wel mag)
KMail kan importeren vanuit Outlook Express 4 en 5, Pegasus Mail, MS Exchange, Netscape LDIF en Eudora. Als jij naar een van die formaten kunt exporteren dan moet je het dus in KMail kunnen openen. Ik weet niet precies wat andere mailreaders allemaal ondersteunen (kijk eens bij evolution, balsa en dergelijke), misschien dat daar nog iets goeds tussen zit. Als newsreader kan ik pan heel erg aanbevelen, schijnt ook nog redelijk te lijken op Forte Agent (al heb ik dat nooit gebruikt).
- Hoe ga ik mn geluid gebruiken? Ik heb alsadrivers gedownload en gecompileerd voor mn Terratecje, maar ik kan er nix mee in Gnome :(
Gnome maakt gebruik van esd, dus als je dat start zou het gewoon moeten werken, denk ik.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 20 januari 2002 18:38 schreef _JGC_ het volgende:
- Mn muiscursor is nogal raar, hij heeft zo'n homokleurtje :( hoe verander ik dat?
Homokleurtje :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Ghehe, /me hoopt vanavond de ruwe basis voor het lekkermakertje over Linux op de Desktop klaar te hebben. Daarin worden o.a. ook wat emailclients genoemd.
Ik weet alleen niet of ik het helemaal af ga krijgen :o
Ik ook met m'n beloftes |:(

• _JGC_
Op zondag 20 januari 2002 19:02 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Homokleurtje :?
Roze handje ja, evenals een zwarte pijl met een roze rand of een roze tekstcursor :(

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Evolution schijnt erg goed te zijn
persoonlijk gebruik ik gewoon pine 8-)

ehm, die cursor, geen idee
mischien ligt dat aan de settings van je X server mbt hardware cursors enzo

succes :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• _JGC_
Goeie mail/newsreader heb ik nu dus: tadaa: Forte Agent mbv Wine. Werkt 100% goed, helemaal nix slomer dan in Win2K :)

Rest dus nog die brakke muiscursor, die dus helemaal roze is in een wine-sessie :(

edit:

S3 Savage2000 :r met savage driver van XFree 4.10.
Misschien de drivers van S3 zelf eens proberen, die ProSavage :r dingen schijnen ook te werken op andere savages.

Verwijderd

wellke geluidskaart heb je precies?
lspci of cat /proc/pci zou de chipset moeten listen.
Dan een modprobe snd-card-csxxx en een modprobe snd-pcm-oss zou het geheel moeten laten werken.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Voor die muis: voeg eens het volgende toe in je /etc/X11/XF86Config(-4) bij je videokaart:
code:
1
Option      "sw_cursor"

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Op zondag 20 januari 2002 20:53 schreef _JGC_ het volgende:
Goeie mail/newsreader heb ik nu dus: tadaa: Forte Agent mbv Wine. Werkt 100% goed, helemaal nix slomer dan in Win2K :)

Rest dus nog die brakke muiscursor, die dus helemaal roze is in een wine-sessie :(

edit:

S3 Savage2000 :r met savage driver van XFree 4.10.
Misschien de drivers van S3 zelf eens proberen, die ProSavage :r dingen schijnen ook te werken op andere savages.
JGC > Ik ben nu Debian aan het downen, maar ik ben ook volledige n00b op dat gebied. Je moet dus Linux drivers hebben voor S3 Savage2000 die ik dus ook heb. :'( Heb je die ook nodig als je geen spellen etc doet?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 21 januari 2002 19:18 schreef ND het volgende:

[..]

JGC > Ik ben nu Debian aan het downen, maar ik ben ook volledige n00b op dat gebied. Je moet dus Linux drivers hebben voor S3 Savage2000 die ik dus ook heb. :'( Heb je die ook nodig als je geen spellen etc doet?
Als je geen spellen doet kun je ook gewoon de framebuffer driver van Linux gebruiken. Dan heb je zoiezo een mooie 1024x768 console en X kan ook gewoon die framebuffer gebruiken. Is misschien iets langzamer en je hebt geen OpenGL enzo, maar het werkt wel gewoon. Bij de kerneldocumentatie (/usr/src/linux/Documentation) staat in de directory fb/ of vesa/ (weet zo niet zeker) daar uitleg over.

• _JGC_
Savage2000 heeft wat kleine probleempjes met XFree86. Het is aan te raden strax direct maar een dist-upgrade naar Woody te doen, als je die nog niet draaide.

Vervolgens doe je
apt-get install xserver-common xserver-xfree86

Xfree 4.10 heeft een "Savage" driver, die wel redelijk werkt met de Savage2000. Werkt wel redelijk snel, maar twee problemen:
- OpenOffice en Staroffice crashen als je ze wilt installeren en nemen dan je hele systeem mee. Linux kan vastlopen dus :(
- Je krijgt een vrolijk kleurtje op je muiscursor :P

Misschien is het eerste probleem te verhelpen door gebruik te maken van de XFree 4.10 driver op https://archive:archive@ranger.s3graphics.com/380drv/Savage_4.1.0_binary.tgz

• ND863

ND863

Op maandag 21 januari 2002 20:21 schreef _JGC_ het volgende:
Savage2000 heeft wat kleine probleempjes met XFree86. Het is aan te raden strax direct maar een dist-upgrade naar Woody te doen, als je die nog niet draaide.

Vervolgens doe je
apt-get install xserver-common xserver-xfree86

Xfree 4.10 heeft een "Savage" driver, die wel redelijk werkt met de Savage2000. Werkt wel redelijk snel, maar twee problemen:
- OpenOffice en Staroffice crashen als je ze wilt installeren en nemen dan je hele systeem mee. Linux kan vastlopen dus :(
- Je krijgt een vrolijk kleurtje op je muiscursor :P

Misschien is het eerste probleem te verhelpen door gebruik te maken van de XFree 4.10 driver op https://archive:archive@ranger.s3graphics.com/380drv/Savage_4.1.0_binary.tgz
Who, who , who niet zo snel a.u.b :) Ik ben pas CD1 aan het downen (78% gaat mar traag) Ik snap echt helemaal niet waar je het over hebt. :)
Check :
"Vervolgens doe je
apt-get install xserver-common xserver-xfree86"

Vervolgens doe je, wat de fock moet je nou doen :? Ksnap echt de bagger er niet meer van. (ofzoiets :P) Wacht, ik ga eerst Linux installeren, dan ga ik een beetje vertrouwd mee raken, dan kom ik terug voor hulp. :) Oke? :)

(tjeeeeesus he! Ik denk dat ik een special super ultra high speed no low speed connection for internet ga aanschaffen. :) (en nee, ik ben niet een CD aan het downen met een telefoon modum :+) )

• ycode
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 23:23
Om je geluid te laten werken op de Debian manier, moet je modconf gebruiken. Hiermee kun je de juiste driver kiezen en dan wordt deze elke keer geladen.

• ND863

ND863

Voor de allerkleinste install, heb je toch alleen CD1 nodig? Andere progqz kun je toch ook later installeren?

• _JGC_
WTF doe jij met een ISO? Je kunt ook van FTP installeren, heb je maar 3 disks nodig :P

• _JGC_
http://www.probo.com/timr/savage40.html

Dus S3 doet toch nog aan drivers :o

Is sindskort dus een update tegen dat crashen in staroffice.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

n00b, neem geen Debian, maar pak SuSE, Mandrake of RedHat. Da's écht beter om mee te beginnen dan Debian.

• _JGC_
Voor Linux als Desktop systeem ben ik nogal n00b ja, maar ik kom er wel uit. Debian is mijn favo distro, ik gebruik het op twee servers naar volle tevredenheid.

Ik ga geen r00that, suse of Mandrake draaien, dan snap je uiteindelijk helemaal nix meer van de wirwar onder de motorkap. Met Debian snap ik tenminste wat ie uitvreet.

• ND863

ND863

Op maandag 21 januari 2002 22:00 schreef wzzrd het volgende:
n00b, neem geen Debian, maar pak SuSE, Mandrake of RedHat. Da's écht beter om mee te beginnen dan Debian.
Te laat :) Ik na 2 uur Debian :) Ik vind ISO downen makkelijker, maar de volgende keer ff via FTP proberen. :)Maarruh heb je CD2 nou wel nodig? Wat staat er dan op CD2 en CD3?

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 21 januari 2002 22:20 schreef ND het volgende:

[..]

Te laat :) Ik na 2 uur Debian :) Ik vind ISO downen makkelijker, maar de volgende keer ff via FTP proberen. :)Maarruh heb je CD2 nou wel nodig? Wat staat er dan op CD2 en CD3?
nee. Op CD2 en 3 staan wel dingen die handig zijn, maar te oud om nog serieus te gebruiken. Dus [wacht ff, zoek ff oude post op ;) ]

(...)

Je moet de ISO CD1 pakken van 2.2r4 (of de 12 bootdisks, maar dat is wel vrij k*t hoor...). Dan installeer je dit gewoon helemaal kaal. Wel de juiste modules loaden trouwens.
Met kaal bedoel ik dat je geen enkel pakket installeert wanneer de installatie je daarom vraagt.
Vervolgens heb je een 2.2r4 systeem, met verder nog niet zo veel :+ Vervolgens doe je het volgende:

apt-get install joe (dan heb je tenminste een tekstediter ;) )
joe /etc/apt/sources.list
(daar vervang je nu de stable CD's voor de unstable of testing ftp sites. Kijk maar even welke mirror je neemt: ftp.debian.nl is lekker snel bijv):
code:
1
2
3
4
# unstable via site
deb http://www.debian.nl/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free
deb ftp://ftp.debian.nl/debian unstable main contrib non-free
deb http://people.debian.org/~bunk/debian potato main

apt-get update (nu ga je de pakket-database bijwerken met de unstable/testing pakketten).
apt-get dist-upgrade (nu upgrade je je 2.2r4 naar testing of unstable).

Even rebooten (als je dat wilt ;) ) en er staat Welcome to Debian 3.0 :)
Je hebt nu wel een oude kernel (2.2.19), dus je doet ff: "apt-get install kernel-image-2.4.17-i586", en doet wat hij je vertelt! (ff een regel in /etc/lilo.conf zetten en lilo runnen) Nu MOET je wel rebooten ;)

Vervolgens wil je natuurlijk nog wat paketten, en die zoek je uit met "dselect".

Je wilde dus x (stel met KDE), dan doe je dus dselect (onder root). En je selecteert x-window-system-core (+-toets) vult de dependencies aan zoals hij voorstelt. Dan selecteer je KDE, met wat jij erbij wilt hebben.

Verwijderd

Idd, ben zelf nu net een week met SuSE 7.3 (hiervoor al even 2 weken met 7.1 gewerkt, maar dat vond ik klote, en heb ik eraf gedondert ;) ) bezig, en vind het zwaar relaxt, bijna alles lukt (mede dankzij cold) en snap nu ook die zinnetjes die iedereen schrijft een beetje :P :9 Gewoon SuSE installen, en klooien!

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 21 januari 2002 22:26 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Idd, ben zelf nu net een week met SuSE 7.3 (hiervoor al even 2 weken met 7.1 gewerkt, maar dat vond ik klote, en heb ik eraf gedondert ;) ) bezig, en vind het zwaar relaxt, bijna alles lukt (mede dankzij cold) en snap nu ook die zinnetjes die iedereen schrijft een beetje :P :9 Gewoon SuSE installen, en klooien!
Suse is idd vrij relaxt :) Alleen Debian is nog net wat sneller over het algemeen... Suse is wel standaard veel completer als desktop!
Pagina: 1