PIII...Coppermine...Tualatin

Pagina: 1
Acties:

• EasyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07 13:15
Goeiemiddag,

Ik heb hier tot nog toe al uren gelezen, maar nu heb ik toch ook es een vraagje voor jullie.

Ik heb een "hoofdcomputer", AMD 1800+... Nu had ik nog willen zelf een tweede computer in elkaar steken. De hoofdbedoeling van deze computer zou opslag worden, wat kantoorwerk en misschien wat serven. Nu had ik zo op het eerste gedacht een Pentium 3 op het oog. Het is niet de bedoeling om hier zwaar mee te gamen enzo. Ik zou de onderdelen wel (toch een aantal) tweedehands kopen. Het moet niet duur zijn, maar vooral stabiel.

Eerst, en vooral, voor deze taken, is deze processor een goede keus? En dan zijn er nog 2 mogelijkheden: Tualatin of Coppermine. Is er een wezenlijk verschil in performantie (de Coppermine kun je nu toch al voor een deftige prijs op de kop tikken, de Tualatin daarentegen...) tussen de twee?

Dan vraag nummer 2. Wat is een goed en stabiel moederbord voor zo'n processor? Welk kunnen jullie me aanraden?

Nu zou ik met deze computer ook eens wat willen experimenteren op het gebied van overclocking enzo? Ik heb hier nog geen ervaring mee. Kan ik met zo'n processor wat bijleren op het vlak hiervan? En zou ik dan direct moeten beginnen solderen enzo (mijn handigheid is legendarisch...dus daarmee zou ik nog even willen wachten ;-) ). Of zou ik om te overclocken toch beter uitkijken voor een AMD-processortje?

Alle raad en advies is welkom....alvast bedankt

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:55

silitek

Tubes Only

tusl2-c.. is een goed en STABIEL moederboord..chipset 815i..kan je ook nog die tualatin op kwijt..maar zal ( als je systeem dient al server )....een piii 1000eb kopen...prijs is ok dacht ik!!!...tualatin daartegen is behoorlijk duur ( nog )...prik de 1.4 512cache hier ook nog eens op...eerst wachten dat de prijs een heel stuk gedaald is.....

Tubes....It's what make music music!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Ok, geen games, stabiel, wil overclocken leren. Dan zit er maar 1 ding op.

440BX + Celeron 300A >:)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• EasyB
Hoeveel zouden jullie geven voor dit mobootje (die Asus, want dat is het he dacht ik) + een PIII 1Ghz (Coppermine of Tualatin)? Tweedehands dan bedoel ik...

En ik heb ergens gezien dat iemand een mobo + PIII + Rambus geheugen verkocht. Ik wist niet dat dit mogelijk was?

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35
Op zondag 20 januari 2002 18:11 schreef silitek het volgende:
tusl2-c.. is een goed en STABIEL moederboord..chipset 815i..kan je ook nog die tualatin op kwijt..maar zal ( als je systeem dient al server )....een piii 1000eb kopen...prijs is ok dacht ik!!!...tualatin daartegen is behoorlijk duur ( nog )...prik de 1.4 512cache hier ook nog eens op...eerst wachten dat de prijs een heel stuk gedaald is.....
Je post is erg irritant om te lezen. Hoofdletters en normale zinnen ooit van gehoord??

Powered by KPN

Verwijderd

Het is wel mogelijk met een Intel 820 chipset, maar als ik me niet vergis is dat ding vrij onstabiel, en bovendien heb je dan niks aan je duurbetaalde Rdram .. dus neeh niet doen liever gewoon sd-ram ook veel goedkoper.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Een P3 met RDRAM (Rambus) is wel degelijk mogelijk, de i820 en de i840 zijn namelijk allebei RDRAM chipsets, die alleen niet echt veel verkocht zijn door het toen nog dure geheugen en tegen vallende performance (440BX is zelfs sneller dan de i820). De bug in de MTH van de i820 heeft ook niet echt geholpen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

P3 gaat eruit, gewoon cel tualatin of toch een AMD ( prijs/kwaliteit )

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:55

silitek

Tubes Only

ja,.wel van gehoord maar zit niet op school!!!!...

ben je een leraar Nederlands of van de taalpolitie of zoiets
stel je niet aan....en LEEF
Op zondag 20 januari 2002 18:40 schreef Packardhell het volgende:

[..]

Je post is erg irritant om te lezen. Hoofdletters en normale zinnen ooit van gehoord??

Tubes....It's what make music music!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35
Op zondag 20 januari 2002 18:45 schreef silitek het volgende:

[..]
Beetje kritiek word je teveel?? Je kan toch wel een beetje normaal Nederlandse zinnen maken.

Powered by KPN

• EasyB
Dit moederbordje: MSI VIA 694X (dual PIII), is dit wat deftigs? Thnx.

• Abbadon
  • Laatst online: 17:07
Op zondag 20 januari 2002 18:45 schreef silitek het volgende:

[..]
Interpunctie, grammatica e.d. verliezen hun geldigheid niet zodra jij het schoolplein afstapt. Anakoloeten ontwarren is geen pretje.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
Op zondag 20 januari 2002 18:49 schreef EasyB het volgende:
Dit moederbordje: MSI VIA 694X (dual PIII), is dit wat deftigs? Thnx.
Zou ik niet doen, daar passen de Tualatin Celeron's en P!!!'s niet op.

• EasyB
Op zondag 20 januari 2002 18:56 schreef abbadon het volgende:

[..]

Zou ik niet doen, daar passen de Tualatin Celeron's en P!!!'s niet op.
Ow ow ow....hold your horses ;-) Tualatin Celeron? Is dit ook nog een apart type? Was daar dan speciaal aan? Tualatin met minder cache? En geen PIII? Die mens verkoopt dat mobo met twee PIII's op...hmmz. Ofwel klopt hier iets niet, ofwel ben ik gewoon niet mee.

• Abbadon
Op zondag 20 januari 2002 19:04 schreef EasyB het volgende:

[..]

Ow ow ow....hold your horses ;-) Tualatin Celeron? Is dit ook nog een apart type? Was daar dan speciaal aan? Tualatin met minder cache? En geen PIII? Die mens verkoopt dat mobo met twee PIII's op...hmmz. Ofwel klopt hier iets niet, ofwel ben ik gewoon niet mee.
Zowel de Celeron als de P!!! zijn verkrijgbaar in Tualatin variant (dat bedoelde ik). Deze twee wijken af van de Coppermine Celeron en P!!!; ze hebben een 0.13micron core en werken door de AGTL bus niet op de wat oudere borden zoals dat MSI bord (AGTL+ bus). De Tualatin Celeron's zijn overigens een stuk sneller dan de Coppermine Celeron's (ze hebben o.a. méér cache :) ), in feite zijn het gewoon P!!!E's zonder SMP functionaliteit.

• EasyB
Op zondag 20 januari 2002 19:24 schreef abbadon het volgende:

[..]

Coppermine Celeron's (ze hebben o.a. méér cache :) ), in feite zijn het gewoon P!!!
Ah das al duidelijker.....ik bedoelde wel dat een Celeron minder cache had dan een gewone PIII...Toch? Of is dit dan niet meer het geval voor die Tualatin Celerons? Op welke snelheden heb je die Tualatin Celerons?

Thnx

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 12:42
Als je een opslag computer/server gaat maken zou ik gewoon wat 2ehands meuk op de kop tikken. celeron 500 ofzow. Daar heb je echt geen 1GHZ+ computers voor nodig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Abbadon
De eerste was een 1200, maar nu zijn er ook een 1000A, 1100A en een 1300 (de A staat voor de Tualatin core, omdat zowel de 1000 als 1100 ook in Coppermine variant verkrijgbaar is). De Celeron's hadden idd altijd minder cache dan de P!!! (128kB t.o.v. 256kB) en het cache was daarnaast minder geavanceerd (4-way associative tegen 8-way). Nu is dat verschil er niet meer; ze hebben exact dezelfde feature's als de Tualatin P!!! (incl. verbeterde prefetch) alleen lopen ze met een 100MHz FSB i.p.v. 133. Overigens is er ook nog een P!!!-S, dit is een prijzige server variant met 512kB cache en de enige Tualatin die kan SMP'en (ja, ze hebben de SMP functie ook uit de Tualatin P!!! gesloopt). Het leuke van de Tualatin Celeron's is dat je ze behoorlijk snel kunt laten lopen dankzij de kleinere 0.13 core, 1,5GHz is zeker haalbaar :) en ze zijn erg betaalbaar.

• EasyB
Fantastisch.... Een Celeron zag ik altijd als een ietwat minderwaardige processor. Dankzij deze uitleg is dit toch wel veranderd en zal ik de aankoop daarvan zeker overwegen. Dat overklokken waar je van spreekt. Kan dit ook door een beginneling als mezelf...of moet hiervoor al gesoldeerd/gelast/geboord ;-) worden?

• EasyB
Nog een vraagje, bij welk soort programma's zal je vooral een verschil merken met dit cache-gedoe? Grafische? Games?

Thnx

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 19:53 schreef EasyB het volgende:
Fantastisch.... Een Celeron zag ik altijd als een ietwat minderwaardige processor. Dankzij deze uitleg is dit toch wel veranderd en zal ik de aankoop daarvan zeker overwegen. Dat overklokken waar je van spreekt. Kan dit ook door een beginneling als mezelf...of moet hiervoor al gesoldeerd/gelast/geboord ;-) worden?
Niets lassen, boren of solderen, je koopt geen AMD ;) . Zorg voor een goed mammaplankje ( Asus / Abit met tualatin ondersteuning ) en 133 mHz intern geheugen, en via Bios settingen proberen! Tualatins ( op 0.13 micron ) zijn prima te OC!!

of wacht op de Northwood P IV en de Cel op deze setting!!

• EasyB
Maareuh..ik heb net eens een vergelijkende test bekeken tussen de Celeron en de Duron...Het is nog maar de enige die ik las (TH). Maar daar wordt die Celeron toch serieus de grond in geboord. Die 100 mhz FSB blijkt toch een serieuze bottleneck te zijn. Wanneer mogen we die P4 Celeron verwachten? Anders...voor de beperkte meerprijs stop ik er dan nog liever een beter presterende PIII in ofzo.
Pagina: 1