RAID: software scsi of hardware ide

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 12:36
Ik zit te denken wat ik het beste kan doen.
Stel ik heb 4 schijven, 2x ide, 2x scsi. Ze zijn allebei 7200rpm en 20 gig (ook zelfde cache). Als ik deze nou apart in raid0 zet, wat is dan het snelste? Als ik die 2x scsi in softwarematig raid0 zet of die 2x ide in hardwarematig raid0?

Ik weet het zo namelijk niet :(
Help me out, plz

Verwijderd

als je geld heb, dan zou ik voor hardware scsi raid3/5 met een aantal ibm u2 harddiscies kiezen. da's pas vet!!
als je weinig geld heb of het intresseert je geen reet dan zou ik voor IDE raid kiezen en met zo'n jts of bagger schijf kopen.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13

Tubby

or not to be

Op zondag 20 januari 2002 17:41 schreef Milenco het volgende:
Ik zit te denken wat ik het beste kan doen.
Stel ik heb 4 schijven, 2x ide, 2x scsi. Ze zijn allebei 7200rpm en 20 gig (ook zelfde cache). Als ik deze nou apart in raid0 zet, wat is dan het snelste? Als ik die 2x scsi in softwarematig raid0 zet of die 2x ide in hardwarematig raid0?

Ik weet het zo namelijk niet :(
Help me out, plz
De hardwarematige ide raid is (volgens mij) even belastend voor de proc als de softwarematige scsi raid. Omdat de meeste (goedkope dan) ide raid controllers veel werk overlaten aan de processor. Nu is raid0 niet echt een belastende raid config maar toch.

Ik denk dat de softwarematige scsi sneller is, maar ik ben subjectief 8-)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

IDE achter Hardware-Raid.
Mits het echte Hardware-raid is en dus geen kaartje van zo'n €60

• Milenco
Op zondag 20 januari 2002 17:55 schreef RolfLobker het volgende:
IDE achter Hardware-Raid.
Mits het echte Hardware-raid is en dus geen kaartje van zo'n €60
Hmm, ik zat te denken aan onboard ide raid. Is dat nog wat?

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 18:08 schreef Milenco het volgende:

[..]

das het zelfde als een reet kaartje van 60 euro, maar dan op je moederbord geplakt. Zit vaak de zelfde chip op, meestal van highpoint of promise, voor een echte hardware raid kaart moet je gaan voor een 3ware of zo

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 18:08 schreef Milenco het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan beter kunt gaan voor SCSI- software Raid.
Onboard Raid-controllers zijn trouwens ook vaak Lite-Versies van de PCI kaarten. Tenzij je ze weet te hacken zoals wat ik gedaan heb met mijn A7V133 Mobo. Van oorsprong kun je daar 2 schijven in Raid op aansluiten en is hij beperkt met instellingen. FF andere Bios flashen en hij is nu volwaardig. ligt natuurlijk wel aan je mobo of dit kan

Verwijderd

Voor de snelheid hoef je het niet te doen, met mirroring wordt je harddisk niet sneller. Gewoon 80GB gebruiken :-)

• Milenco
Op zondag 20 januari 2002 19:56 schreef sictc het volgende:
Voor de snelheid hoef je het niet te doen, met mirroring wordt je harddisk niet sneller. Gewoon 80GB gebruiken :-)
mirroring = raid 1 (dus alles zeg maar gelijk backuppen)
striping = raid 0 (dat wil ik dus, gewoon alles over de 2 hd's verdelen)

Meningen verschillen nogal eigenlijk..
Zijn er geen tests? :9

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

wil je seektime SCSI wil je doorvoer 4 x ide in raid 0

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Ik heb zelf beiden in RAID ervaren. Nou moet ik wel zeggen dat ik SCSI (software RAID) met 10K schijven ervaar i.p.v. 7200 (als de IDE)

Ik heb die IDE rommel de deur uitgedaan. Dat zegt denk ik wel genoeg. Ik weet alleen nog steeds niet om wat voor schijven het gaat bij jou (Milenco). Het kan nl. zijn dat moderne IDE schijven toch interessanter zijn dan oude (wel heel oude) SCSI schijven. SCSI is een stuk intelligenter en daarom veelal sneller als IDE. Echter IDE zit wat seq. transfer betreft ongeveer op hetzelfde niveau.

De IDE RAID controllers zijn in feite ook software RAID, echter worden ze door een BIOS aangeleverd, zodat het systeem altijd in RAID kan werken, in tegenstelling to "echt' software RAID.

Make up your own mind.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 19:56 schreef sictc het volgende:
Jawel, de maximale transferrate kan 2x zijn.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op maandag 21 januari 2002 15:54 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Jawel, de maximale transferrate kan 2x zijn.
READ niet write !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1