Toon posts:

[PHP/MySQL] webshop opbouw

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Y0,

Er is hier al vaker gediscusseerd over webshops, dus er is wel vraag naar. Maar aangezien standaard pakketten zo duur zijn willen tweakers het natuurlijk zelf maken, right? :)

Ik in ieder geval wel. Ik heb ook al een heel plan opgesteld, inclusief een database model. Dit database model kun je vinden op http://pride.gamepoint.net/~gamers7/webshop.xls (excel 2000 bestand). Dit mag iedereen wat mij betreft gebruiken, alleen wil ik graag nog wel suggesties hierop.

Is dit een beetje logisch, zou jij bepaalde dingen anders doen, zijn er essentiele opties die ik vergeten ben etc?

Het moet natuurlijk geen webshop van een kwart miljoen euro worden, maar er moet wel een beetje functionaliteit in zitten, ook achter de schermen. En ik denk dat dat met dit database model mogelijk is.

Dus kom maar op met het commentaar :).

PS, mocht je nog persoonlijke gegevens tegenkomen in het bestand (me naam mag je wel weten :P) meld het dan please ff :), maar volgens mij heb ik alles eruitgevist.

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 23:54
Op http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=11 wordt uitgebruikt een webshop uitgelegd lees dat eens.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link, maar dat is wel een hele erge basic shop.

Verwijderd

Heb je tabelletjes even bekeken, maar moet je niet een met de leveranciers maken?
Oh en van school mogen mogen wij geen comma of spatie gescheiden referenties maken :P moet dus officieel zeggen: koppeltabel gebruiken :P Oftwel ik zou zeggen ga je gang, who cares :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 16:22 schreef quistnet het volgende:
Heb je tabelletjes even bekeken, maar moet je niet een met de leveranciers maken?
Oh en van school mogen mogen wij geen comma of spatie gescheiden referenties maken :P moet dus officieel zeggen: koppeltabel gebruiken :P Oftwel ik zou zeggen ga je gang, who cares :P
whoops, verkeerde bestandje geupload :). Had 'm wel in een ander bestandje staan, de leveranciers tabel. Foutje. Zal zo gelijk de nieuwe er op gooien (zit verder geen verschil in overigens).

Het is trouwens al een koppeltabel eigenlijk, dus wordt zo onoverzichtelijk anders. Kan er ook gewoon een array van maken natuurlijk :P. Maar meestal vul je toch maar 1 leverancier in lijkt mij. En aangezien het geen user input is kan er ook geen verwarring in koppeltekens ontstaan.

edit: nieuwe xls bestandje is op dezelfde url nu te vinden :).

Verwijderd

k dan :)

btw, waarom heb je geen (autonumber)ID bij VERKOCHT ?

Edit:
Oh en, waarom bij VOORRAAD dan weer wel?

Verwijderd

Topicstarter
aha, gewoon vergeten dus. Ik zet er altijd ID bij, komt altijd van pas :). Thanx voor het melden.

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou een hierarchie in je categorieen bouwen. Dus met parent->children relaties.

Verder moet je alle gegevens voor elke order _apart_ opslaan. Stel je voor dat een klant iets bij jou bestelt, en direct daarna zijn naam/adres verandert ...
Ook is het gebruikelijk om een ander aflever adres op te kunnen geven dan enkel je eigen adres.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe sla ik dan 1 order op in de tabel?
Productnaam1 - aantal - klant - ordernummer - betaalmethode
productnaam2 - aantal - klant - ordernummer - betaalmethode

Dat moet ie nu opslaan. Aangezien je niet weet van te voren hoeveel producten een klant koopt, kan je niet een aantal kolommen reserveren voor deze producten. Moet ik dan weer met een koppelteken gaan werken? Dus '12x2 10x1 22x1' ofzo? (product id 12 maal 2, 10 maal 1 etc).

Verwijderd

Topicstarter
heb het ff verder uitgewerkt en opnieuw geupload. Ook de query's staan er nu bij om de tabellen te kunnen maken.

Verwijderd

Waar staat je ER (oid) diagram !?

Verwijderd

Topicstarter
die heb ik hier alleen op papier, kan hem strax wel ff inscannen, moet de scanner alleen nog installeren dus kan wel ff duren :).

Verwijderd

Topicstarter
das een goeie url, thanx!

Verwijderd

Geen dank, trouwens dit http://mymarket.sourceforge.net is daarop gebaseerd. *D

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 19:28 schreef Frank83 het volgende:
die heb ik hier alleen op papier, kan hem strax wel ff inscannen, moet de scanner alleen nog installeren dus kan wel ff duren :).
Heb je je ER al online !?
Anders kan ik niet zien of je tables deugelijk in lekaar zitten..

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Zou order table anders aanpakken:

Table order, met daarin ongeveer zelfde items al nu, maar de verkochte artikelen, zou ik in nieuwe table zetten met daarin een relatie naar de order.

Dit is trouwens schema van mijn shop, dit schema is ietsje verouderd, staan o.a. nederlande en engelse namen door elkaar :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mediafactory.nl/scheme.gif

• Prutser_IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06-2021

Prutser_IA

<*{{{><

Hmmz, lastig gedaan zo in die excel sheet, heb je niet ergens een diagram ofzo??

Maar goed.. zoals je zegt weet je niet welke klant wat gaat bestellen.. mijn idee van een oplossing..
code:
1
2
3
4
 Klant * ---|--- * bestelling
        |
        |
    bestel_product 1 ----- * product

In klant komen je klantgegevens..
in bestelling komen de vaste gegevens per bestelling, dus de datum, afleveradres dat soort dingen
in bestel_product komt dan het product_id en het aantal..
in product zet je product gegevens neer..

Op deze manier weet je precies wat een klant besteld heeft, en de prijs is ook af te lezen..

Misschien had je alzoiets gemaakt, maar met alleen dat excelsheet kan ik er weinig aanvast knopen.

42

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Raptorix; jouw suborders kunnen geen suborders bevatten :?
Pagina: 1