[Debian] apt-get upgrade komt met een error

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Ik heb net Debian geinstalleerd en heb dit gedaan:
• sources.list editten, alles commenten en dit toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
deb http://ftp.debian.nl/debian woody main contrib non-free
deb http://ftp.debian.nl/debian-non-US woody/non-US main contrib non-free
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free
deb-src http://ftp.debian.nl/debian woody main contrib non-free
deb-src http://ftp.debian.nl/debian-non-US woody/non-US main contrib non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US woody/non-US main contrib non-free

• Daarna apt-get update, dit ging prima
• Vervolgens apt-get dist-upgraden, nu komt ie met een error:
Error were encountererd while procesing:
/var/cache/apt/archives/bind9-host_1%3a9.2.0-4_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
En vervolgens een prompt, gaat dus niet verder (moet dit?)

Wat is er mis gegaan, en hoe te fixen. Ik heb verder weinig gedaan met die bak, alleen 3 users toevoegen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Draai eens 'dpkg -i /var/cache/apt/archives/bindnogwat.deb' en kijk welke foutmelding hij geeft. Als het goed is heeft apt die ook al een keer gegeven, maar dat kun je vrij snel missen als je veel programma's aan het updaten bent. Ik gok zelf op een bestand dat ook in een andere package zit, maar ik draai geen woody dus zal eerst de foutmelding even moeten zien.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Maar is het systeem nu verder wel goed ge-upgrade?

Als error:
dpkg: dependency problems prevens configuration of bind9-host:
bind9-host depends on libdns5; however:
Package libdns5 is not configured yet
bind9-host depends on libuisc4; however:
Package libisc4 is not configured yet
bind9-host depends on libssl0.9.6; however:
Package libssl0.9.6 is not configured yet
dpkg: error processing bind9-host (--install):
dependency problems - leaving unconfigured
Errors were encountered while processing:
bind9-host

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sorry voor de vervuiling, maar ik heb een korte vraag die hier een beetje op aansluit.

Met uname -a kan je zien welke kernel je gebruikt, maar hoe kan je zien welke distro je draait?

Dus als je bijv. net apt-get dist-upgrade hebt gedaan..

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 20 januari 2002 15:44 schreef jelmervos het volgende:
Maar is het systeem nu verder wel goed ge-upgrade?

Als error:
[..]
Nee, het systeem is nog niet geupgrade...niet volledig in ieder geval. Een eerste oplossing:
'dpkg -i bind9xxx.deb libdns5xxx.deb nog_zo'n_package.deb'. Die packages waar bind van af hangt dus tegelijk installeren, want dat doet dpkg niet zelf (apt wel, maar die doet nu dus moeilijk...).

Je zou nog twee dingen kunnen doen als dit niet werkt:
• Met dpkg handmatig die dependencies gaan uitvogelen net zolang tot je merkt waarom hij niet wil installeren. Dus dan doe je eerst 'dpkg -i libdns5nogwat.deb', dan kijk je waar het aan ligt dat die niet wil installeren, je probeert daar weer een package van, enz. Ik denk dat je met een package of drie wel moet kunnen vinden wat er fout zit.
• Je kunt ook bind even verwijderen of op hold zetten en dan de upgrade uitvoeren. Dat zou dan goed moeten gaan, tenzij er weer een andere package is die niet goed is. Dan zet je die ook op hold, enz.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 20 januari 2002 15:51 schreef saviour het volgende:
Sorry voor de vervuiling, maar ik heb een korte vraag die hier een beetje op aansluit.

Met uname -a kan je zien welke kernel je gebruikt, maar hoe kan je zien welke distro je draait?

Dus als je bijv. net apt-get dist-upgrade hebt gedaan..
Als je apt-get dist-upgrade kunt draaien dan kun je er vrij zeker van zijn dat je Debian draait :P . Maar als je bedoelt welke versie van debian, dan kun je dat zien met 'cat /etc/debian_version'. 3.0 = woody of sid. Overigens is dit niet helemaal betrouwbaar, omdat je ook bijvoorbeeld potato en woody kunt mixen, of zelfs stable, testing en unstable door elkaar...de versie die je dan te zien krijgt hangt af van de package 'base-files'. Een base-files uit woody zal 3.0 opleveren.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 15:54 schreef odysseus het volgende:

[..]
Ik denk dat optie 2 het makkelijkst/snelst is, toch? Maar hoe doe ik dat precies. Ik ben niet zo thuis met Debian, newbie ook wel genoemd. :)

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
En kan ik gewoon weer apt-get dist-upgrade doen om verder/overnieuw te beginnen?

• saviour
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 16:16 schreef jelmervos het volgende:
En kan ik gewoon weer apt-get dist-upgrade doen om verder/overnieuw te beginnen?
Volgens mij gaat hij verder waar hij is gebleven als je dat weer doet. Maar krijg je dan niet weer deelfde fout als je niet eerst die pakketjes op hold zet? (ik weet niet hoe). misschien 'man apt-get' ofzo..

Tnx odysseus, ik bedoelde idd welke versie :P

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het makkelijkst is denk ik om naar /var/cache/apt/archives te gaan. In die directory draai je dan 'dpkg -i *.deb'. Als dat het nog niet doet is er iets mis met een van de packages en kun je dat verder uitzoeken. Zou je dan de foutmelding daarvan eens kunnen posten? Debian is helemaal niet lastig, maar je moet even de logica en opbouw van het geheel inzien.

Overigens: heb je bind eigenlijk wel nodig?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 16:53 schreef odysseus het volgende:
[..]

Overigens: heb je bind eigenlijk wel nodig?
Nouja, ik kan op elke client ook de DNS IP's van mijn ISP gebruiken, maar wil dat eigenlijk via een forwarding DNS gebruiken, kan dat niet dan?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Hij is nu bezig met 'dpkg -i *.deb'. Dit lijkt nog wel even te duren. Wat moet ik doen als hij daarmee klaar is en er geen error's zijn. Bind9 heeft ie namelijk al gehad, ik weet niet of dat iets zegt.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als hij gewoon alles goed doet, dan kun je daarna bind gaan configureren. Overigens komt bind twee keer voorbij (eerst bij het unpacken, daarna bij het installeren). Als hij dus een keer langs is geweest is dat nog geen garantie voor succes, al is het natuurlijk wel positief.
Voor meer informatie over het configureren van bind kun je in de eigen documentatie van bind kijken ('apt-get install bind9-doc') of hier.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Moet ik zo nog es 'apt-get dist-upgrade' doen?

Heb hiervoor RedHat gedraait, dus weet wel ongeveer hoe ik bind moet configureren. Het is eigenlijk alleen een forwarding DNS server (caching?).

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Gewoon nog eens dist-upgrade draaien kan geen kwaad, je weet dan zeker dat alles geinstalleerd is. In principe is het echter genoeg als je dpkg -i *.deb in die dir hebt gedraaid (ervanuit gegaan dat je alle bestanden al compleet gedownload had).

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Oke, prima. Bedankt tot zover voor de hulp.

Hij is momenteel nog steeds bezig, een aantal keer kwam er een vreeg over een config file welke hij moest gebruiken. Aangezien ik met een vers geinstalleerd Debian werk heb ik gewoon gekozen voor de versie van de package (keuze Y).

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 17:13 schreef jelmervos het volgende:
Moet ik zo nog es 'apt-get dist-upgrade' doen?

Heb hiervoor RedHat gedraait, dus weet wel ongeveer hoe ik bind moet configureren. Het is eigenlijk alleen een forwarding DNS server (caching?).
Kan nooit kwaad! Misschien had je trouwens beter even dat bind pakket uit de cache-dir kunnen verwijderen, misschien is ie corrupt ofzo.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Na 'dpkg -i *.deb' in de /var/cache/apt/archives dir:
mc-common_4.5.55-1_i386.deb
mc
Daarna prompt.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 20 januari 2002 17:35 schreef jelmervos het volgende:
Na 'dpkg -i *.deb' in de /var/cache/apt/archives dir:
code:
1
2
3
 mc-common_4.5.55-1_i386.deb
 mc

Daarna prompt.
Wat geeft 'dpkg -i mc-common_4.5.55-1_i386.deb mc_4.5.55-1_i386.deb' (aangenomen dat die laatste package zo heet) voor output? Daar moet een foutmelding bij staan die vertelt waarom hij niet geinstalleerd kon worden.
Betekent dit overigens dat bind geen problemen meer gaf?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Bind leek idd goed te gaan, heb er geen errors over gezien.

'dpkg -i mc-common_4.5.55-1_i386.deb mc_4.5.55-1_i386.deb'
(packages heten idd zo)

Dat gaf geen error:
Uitpakken
Preparing
Setting up
Installing

Klaar, lijkt dus goed te gaan, moet ik nu gewoon weer 'apt-get dist-upgraden' doen, of 'dpkg -i *.deb' ???

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zou voor de zekerheid nog eens 'apt-get dist-upgrade' draaien, als dat gewoon goed gaat dan draai je een volledig werkende woody :) .

• _JGC_
  • Laatst online: 14:56
Heb net ook ff een nieuwe install gedaan, en idd ook een upgrade naar woody. Precies dezelfde foutmelding als jij gaf, ik heb em opgelost door het volgende in te kloppen:

apt-get install bind9-host

toen ging ie vrolijk verder met de upgrade.

Kan het zijn dat die fout uit de proposed updates kwam? Had er nml pas last van toen ik dat toevoegde aan mn sources.list

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 20 januari 2002 18:16 schreef _JGC_ het volgende:
Kan het zijn dat die fout uit de proposed updates kwam? Had er nml pas last van toen ik dat toevoegde aan mn sources.list
Dat zou me verbazen, want jelmervos heeft die proposed-updates helemaal niet in zijn sources.list staan.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Oke, het lijkt nu allemaal oke, hoe kan ik dat goed controleren?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Draai 'dselect select'. Als je bovenaan packages ziet staan die bij de drie tekens links een 'C' of een 'U' hebben (ze staan ook onder een speciale kop) dan is er nog iets mis. Als je 'obsolete' of 'up-to-date' packages ziet staan dan is alles in orde. Als er 'updated' packages staan dan zijn er packages die nog niet geupdate zijn. Je kunt het best uit dselect gaan met ctrl-c als je niets wilt wijzigen, enter slaat namelijk de wijzigingen op (als je die per ongeluk gemaakt hebt).

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Volgens mij wel goed:
code:
1
2
3
4
    - All packages -
    --- Newly available packages ---
    ----- New Standard packages -----
    ------- New Standard packages in section admin -------
en dan een lijst met packages.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ziet er goed uit. Overigens is dselect natuurlijk eigenlijk niet daarvoor bedoeld, het is gewoon een heel handige package manager :) .

* odysseus hoopt alleen dat dselect nog een keer deb-src's gaat ondersteunen...

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Oke, dan heb ik als het goed een goed draaiende machine. Bedankt.

Nu de rest. :)

Pagina: 1