*Het grote "ik wil overstappen naar linux" topic*

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Linux op een workstation:

- Voor vragen over wat er wel en niet in linux kan en wat het voordeel is. Stel ze hier.
- Post ook hier ook aanvullingen op het onderstaande en nadelen en voordelen van linux

Progz:
- Office (Staroffice bv.)
- Photoshop (The Gimp)
- Icq (Van alles)
- Msn (Van alles)
- Edonkey
- Email, sites browsen, ftp browsen
- Divxjes kijken/mp3z afspelen
- Cd's fikken

Spellen: (Enige spellen die ik speel)
- UT-Demo
- Quake3 Demo

(Voeg dingen toe! Misschien kunnen we de FAQ uitbreiden als dat mogelijk is)

Verwijderd

Kan je ook fullscreen TV kijken met een TV-kaart? En werkt de remote control van de TV kaart?

Verwijderd

- Wine

(voor als je toch second thoughts hebt ;))

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Lekker groot topic ja!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Groot voordeel van Linux ten opzichte van Windows vind ik de stabiliteit van Linux. Veel minder BSOD, want daar werd ik echt schijtziek van :( :(

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 13:51 schreef YT-Croc het volgende:
Progz:
- Office (Staroffice bv.)
- Photoshop (The Gimp)
- Icq (Van alles)
- Msn (Van alles)
- Edonkey
- Email, sites browsen, ftp browsen
- Divxjes kijken/mp3z afspelen
- Cd's fikken
zie ook FAQ!
Spellen: (Enige spellen die ik speel)
- UT-Demo
- Quake3 Demo
http://www.lokigames.com/

PSN: Houtvlot

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 13:59 schreef dinges het volgende:

[..]

zie ook FAQ!
[..]

http://www.lokigames.com/
FAQ heb ik al gezien! Maar wil het graag uitbreiden

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zondag 20 januari 2002 13:58 schreef JvH het volgende:
Groot voordeel van Linux ten opzichte van Windows vind ik de stabiliteit van Linux. Veel minder BSOD, want daar werd ik echt schijtziek van :( :(
hangt er maar net weer vanaf wat je er mee doet natuurlijk, er zijn ook genoeg proggie's onder linux die je systeem niet echt betrouwbaarder maken

mensen denken al vaak dat je onder linux helemaal geen vastlopers meer hebt, (komt alleen niet zo vaak voor)

A wise man's life is based around fuck you

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 14:00 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

FAQ heb ik al gezien! Maar wil het graag uitbreiden
blijkbaar niet goed genoeg :P
je vraagt 3 dingen die er al in staan ;)

PSN: Houtvlot

• hereweare67893
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 14:00 schreef zwelgje2 het volgende:

[..]

hangt er maar net weer vanaf wat je er mee doet natuurlijk, er zijn ook genoeg proggie's onder linux die je systeem niet echt betrouwbaarder maken

mensen denken al vaak dat je onder linux helemaal geen vastlopers meer hebt, (komt alleen niet zo vaak voor)
Oke, dan stel ik het wat anders. Over het algemeen is de stabiliteit van Linux hoger dan die van Windows.

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zondag 20 januari 2002 14:03 schreef JvH het volgende:

[..]

Oke, dan stel ik het wat anders. Over het algemeen is de stabiliteit van Linux hoger dan die van Windows.
daar kan ik me beter in vinden :)

A wise man's life is based around fuck you

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 14:02 schreef dinges het volgende:

[..]

blijkbaar niet goed genoeg :P
je vraagt 3 dingen die er al in staan ;)
Ik wil het graag uitbreiden voor de 2de keer...

• hereweare67893
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 14:04 schreef zwelgje2 het volgende:

[..]

daar kan ik me beter in vinden :)
Mooi zo, one big happy family :D

Ik ga ook binnenkort (lees volgende week) Linux op mijn server zetten. Lekker hobby'en, want ik ben een complete Linux n00b. Maar ja, gewoon proberen en goede documentatie dan lukt het wel.

Een nadeel voor mensen die niet erg technisch zijn, is misschien dat Linux over het algemeen :D moeilijker is dan Windows. Dit omdat ze ook moeten overschakelen. Nu zijn er natuurlijk wel dingen zoals RedHat, maar toch, het is toch moeilijker.

Verwijderd

Zie [topic=377574/1/25]

Binnenkort kun je hierover meer info vinden, we zijn momenteel met de invulling bezig van de "linux op de desktop" artikeltjes... [edit] en dat waren we dus al een tijdje ;)

• Pyrus
  • Laatst online: 02-08 13:15

Pyrus

Hardknock life

* Pyrus wil ook nog een xtra comp als server ofzo neerpleuren met linux.

Kan ik daar gelijk mee hobbien, want ik ben ook een Linux newbie.
Nu ouders nog zo ver krijgen dat ze het ook goed vinden dat ik een server in eenflans..... en n'tuurlijk sponsors vinden want met 80,- als budget kom je niet heel ver

LinkedIn

• hereweare67893
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 14:15 schreef Pyrus52 het volgende:
* hereweare67893 wil ook nog een xtra comp als server ofzo neerpleuren met linux.

Kan ik daar gelijk mee hobbien, want ik ben ook een Linux newbie.
Nu ouders nog zo ver krijgen dat ze het ook goed vinden dat ik een webserver in eenflans..... en n'tuurlijk sponsors vinden want met 80,- als budget kom je niet heel ver
Mandrake moet je gewoon downloaden. Schijnt redelijk begrijpbaar te zijn, en is natuurlijk ook handig dat het te downloaden is (legaal nog wel). Is 1 cd voor bestanden, 1 voor extra proggies en 1 voor documentatie.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 13:54 schreef Racetows het volgende:
Kan je ook fullscreen TV kijken met een TV-kaart? En werkt de remote control van de TV kaart?
Ja, tenminste met xawtv kun je in een venster van 576x4?? kijken, en dat ziet er best full screen uit met zwarte balken aan de zijkanten, evt eerst nog je resolutie op 640x480 zetten :+ .

Maar er zijn misschien andere progs die het echt kunnen?

Voor afstandsbediening: lirc

Verwijderd

Ik ben zelf ook groot linux fan. Alleen vind ik -persoonlijk- linux beter geschikt als server dan als workstation. Hoe je het ook wend of keert, windows draait vanaf versie windows 2000 best wel erg stabiel. Ik draai al 2000 (nu dan XP) vanaf het moment dat het werd uitgebracht en heb nog maar 1 keer een BSOD gehad. En dat kwam omdat ik een schijf loskoppelde waarme hij bezig was, dus logisch.
Ik heb meerdere malen geprobeerd om linux te draaien, maar moet toch steeds voor het een of ander weer terug naar windows. Verder denk ik dat linux gewoon 'te zwaar' is voor de desktop. Als je KDE of GNOME draait, draaien er zonder dat er applicaties draaien al 20 processen om KDE alleen al te regelen.

Als server (zonder X meuk) is linux erg geschikt. Vooral als je nog de laatste 2.x.x release van de kernel gebruikt. Dan is er (behalve BSD) geen o.s. op intel wat hieraan kan tippen.

Verwijderd

Ik heb op mijn werk een keer Redhat geinstalleerd met e WinX (ofzoiets)Gui en toen kreeg ik na de installatie alleen maar een boxje met een command line.

Ik krijg straks zelf een nieuwe comp en dan ga ik nog een keer proberen, alleen installeer ik het dan met KDE GUI erop. En ik moet ook nog eerst leren over de bootmanager van Redhat, want windows blijft er uiteraard ook nog even op.

Het enige waar ik me zorgen over maak zijn de simpelere programma's zoals gedownloade cracks die normaal in een dosbox openen. Hoe zit dit in Linux?

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 13:54 schreef Racetows het volgende:
[kan het niet laten]

stv, een project dat ooit in dit topic is begonnen *D

• kan TV kijken (ook fullscreen)
• LIRC/mouse/keyboard control support

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 14:20 schreef Vinnio het volgende:
Ik heb op mijn werk een keer Redhat geinstalleerd met e WinX (ofzoiets)Gui en toen kreeg ik na de installatie alleen maar een boxje met een command line.

Ik krijg straks zelf een nieuwe comp en dan ga ik nog een keer proberen, alleen installeer ik het dan met KDE GUI erop. En ik moet ook nog eerst leren over de bootmanager van Redhat, want windows blijft er uiteraard ook nog even op.

Het enige waar ik me zorgen over maak zijn de simpelere programma's zoals gedownloade cracks die normaal in een dosbox openen. Hoe zit dit in Linux?
Overgrote deel van de software is freeware en is dus gratis...

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stel ik wil de volgende situatie :

Ik ontwikkel in JBuilder samen met Toad, ook gebruik ik Ultra-Edit voor de nodige zware text bestanden werk, verder draai ik de Oracle 8i Client voor een database die ik op een andere server heb staan. Binnen dit huis gebruiken we een W2k Server voor het internet en daar maken we ook gebruik van Active Directory. Verder speel ik het spel Civilization III en soms wat actie games (UT, Quake) de printer staat op de server geinstalleerd en deze is geshared. Ik heb een hauppauge TV kaart hier kijk ik TV op mijn Computer m.b.v. de afstandsbediening die ik erbij krijg. Bij mijn moederbord krijg ik een monitoring tool deze heb ik nodig ivm de waterkoeling die ik gebruik, als het te heet word dan zet deze automatisch mijn computer uit. Verder gebruik ik voor het downloaded E-Donkey.
Verder maak ik ook Acrobat bestanden met de Acrobat Distiller tool.

Wie kan mij nou vertellen welke alternatieve programma's ik kan gebruiken op Linux, maar let op, dit moeten wel voolwaardige non-beta programma's zijn want ik wil erop kunnen vertrouwen, ook moet dit onder één en dezelfde grafische shell te draaien zijn, ik heb geen zin om Gnome en KDE tegelijk te gaan gebruiken want dat vind ik ronduit kut.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 14:20 schreef Vinnio het volgende:
startx toch :?
um cracks :?

denk dat je die niet meer veel zult nodighebben, meeste is freeware enzo :)

en anders heb je altijd nog de console :o

hoe het met wine en dos ofzo zit, weet ik niet :{

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een nutteloos draadje. Waarom? Ik vind het niet nodig om voor elke denkbare toepassing een kant en klare windowsvervanger in de FAQ te zetten, mensen mogen BEST zelf iets proberen. Bovendien zijn er zo ontieglijk veel mailclients, ftp clients, cdrecord frontends en noem het allemaal maar op, dat het me ondoenlijk lijkt om dit allemaal op te nemen. Besides, who needs it? Als er iemand een probleem heeft oid, kan ie altijd een draadje openen. Om nu op voorhand hele proglijsten te maken, nah. Bovendien zijn er de laatste tijd erg veel van dit soort windows-naar-linux-migratiedraadjes, dat is op zich handig, maar de mate waarin dit vermeerdert, ben ik niet echt over te spreken eigenlijk. De aandacht van NOS mag eigenlijk wel weer wat meer gefocused worden op de gesettelde gebruikers ipv de migranten. Sorry, maar deze gaat dus op slot.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.