Toon posts:

makkelijk waterblok maken....TIP!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een tip om zelf makkelijk een waterblok te maken...

benodigdheden:
1 koper blokje
2 plaatjes van koper
soldeertin
gasbrander en soldeerbout

Als je nou een waterblok uit 3 delen gaat maken.

Eerst maak je van het grote blokje een maze (dmv kolomboor of handboor). Dit blokje ga je helemaal doorboren (het wordt nog mooier als je 1 koper plaatje meeboort) en de maze op maat vijlen.

Dan doe je op de ene kant van het koper blokje een laagje soldeertin.
Nadat je het gesoldeerd hebt moet je 1 koperplaatje erop leggen en met de gasbrander eroverheen gaan. Zo worden de twee helften makkelijk aan elkaar gemaakt zonder te schroeven...

Dit doe je ook aan de andere kant en je hebt een perfect zelfgemaakt waterblokje >:)

Ik hoop wel dat dit goed werkt

ps. ik hoop dat ik het een btje goed uitgelegd heb.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
soldeertin zal ook lekker geleiden.

Verwijderd

Topicstarter
uh.. bedoel je dat positief of negatief :?

• jadjong
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 12:58 schreef d_v_pelt het volgende:
uh.. bedoel je dat positief of negatief :?
soldeertin geleid minder dan koper.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 13:00 schreef jadjong het volgende:

[..]

soldeertin geleid minder dan koper.
hmmm...dus kan het beter uit 2 delen gemaakt worden :? want dan moet je veel meer bewerken...

Verwijderd

Bij jouw 3 delen moet je juist meer doen. Meer solderen ect. Het is ook nog slechter kwa performance.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb er ff geen pic van klaarliggen...maar ik heb dit al een hele tijd geleden geprobeerd. En mijn bevinden zijn als volgt: probeer iets anders. Kijk: als je flinke kanalen in je blok wil (zeg 10mm doorsnee) dan moet je een behoorlijk dik blok koper nemen. Heb je enig idee hoeveel werk het is om een maze te boren/zagen/vijlen in een blok koper van 10mm? Als je dan toch een kolomboor hebt kun je beter een blok boren.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 13:15 schreef _sNaRs_ het volgende:
Ik heb er ff geen pic van klaarliggen...maar ik heb dit al een hele tijd geleden geprobeerd. En mijn bevinden zijn als volgt: probeer iets anders. Kijk: als je flinke kanalen in je blok wil (zeg 10mm doorsnee) dan moet je een behoorlijk dik blok koper nemen. Heb je enig idee hoeveel werk het is om een maze te boren/zagen/vijlen in een blok koper van 10mm? Als je dan toch een kolomboor hebt kun je beter een blok boren.
Ja ik heb een kolomboor, maar als je een blokje gaat boren, heb je toch geen effectieve waterstroom??

En vijlen in een blokje dat voor 1 kant open is is heel lastig niet??

• snars
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 13:21 schreef d_v_pelt het volgende:

[..]

Ja ik heb een kolomboor, maar als je een blokje gaat boren, heb je toch geen effectieve waterstroom??

En vijlen in een blokje dat voor 1 kant open is is heel lastig niet??
Zo: (blauw geeft de stroomrichting aan en rood de geboorde kanalen)

Danger Fruit Waterjacket 1.0 >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/h.huijbers/pics/waterkoeling/blokstroom.JPG

De ene kant (3 gaten) is afgedicht met een koperen plaatje, en de andere kant (2 gaten) met twee koperen centen. 20 minuutjes boren, beetje solderen en NIX vijlen. Prima flow.
NOFI, maar als je gaat denken over waterblokken kun je het beste even goed rondkijken met de search hier, of de verhaaltjes op www.overclockers.com . Je zult zien dat er al heeeel veel bedacht, geprobeerd, geslaagd en geflopt is.

Verwijderd

Topicstarter
maak jij gebruik van een peltier?

• snars
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 13:40 schreef d_v_pelt het volgende:
maak jij gebruik van een peltier?
Nope. Sterker nog: m'n waterkoeling is nog niet aangesloten. Ik heb het blok wel getest met een eheimpompje. Ik denk het hele zaakje volgende week werkend te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
welke spullen gebruik je en hoeveel heeft het je ongeveer gekost?

• snars
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 13:46 schreef d_v_pelt het volgende:
welke spullen gebruik je en hoeveel heeft het je ongeveer gekost?
Effe kijken. De kosten voor gereedschap niet meegerekend:
- blokje koper: 25 piek (OCM-inkoopactie bij staalmarkt.nl)
- radiator 30 piek (kachelradiator van de autosloop, volledig koper, Toyota Corrolla bouwjaar onbekend)
- Eheim 1250 als pomp 135 piek (bij www.aquariaveldhuis.nl, geen verzendkosten! Een Eheim 1048 van 115 piek voldoet ook...maar ik hoe wel van grote getallen..1200 l/u >:))
- fans heb ik nog niet, maar ik gok op iets van 80 piek voor twee goedkope 120mm-fans.
- slangen en klein grut (slangklemmetjes, materiaal voor blokklem) 25 piek

Totaal dus iets van 300 piek ( €136,13 voor de euroneukers).

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 13:55 schreef _sNaRs_ het volgende:

[..]

Effe kijken. De kosten voor gereedschap niet meegerekend:
- blokje koper: 25 piek (OCM-inkoopactie bij staalmarkt.nl)
- radiator 30 piek (kachelradiator van de autosloop, volledig koper, Toyota Corrolla bouwjaar onbekend)
- Eheim 1250 als pomp 135 piek (bij www.aquariaveldhuis.nl, geen verzendkosten! Een Eheim 1048 van 115 piek voldoet ook...maar ik hoe wel van grote getallen..1200 l/u >:))
- fans heb ik nog niet, maar ik gok op iets van 80 piek voor twee goedkope 120mm-fans.
- slangen en klein grut (slangklemmetjes, materiaal voor blokklem) 25 piek

Totaal dus iets van 300 piek ( €136,13 voor de euroneukers).
Thnx ik ga eerst beginnen met blokje en sparen :( voor de onderdelen..

• snars
  • Niet online
Op zondag 20 januari 2002 14:10 schreef d_v_pelt het volgende:

Thnx ik ga eerst beginnen met blokje en sparen :( voor de onderdelen..
Suc6...er is een hoop info te vinden hier, en op andere sites. En je kunt natuurlijk ff mailen als je vragen hebt :)

• PASware
  • Laatst online: 22:20
hmmz ik wil ook wel waterkoeling, maar ik zag tot nu toe altijd op om zelf zo'n waterblok te maken, maar dat valt nog wel mee, maar jah die prijs.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Pagina: 1