Een tijdje geleden zijn een hier een paar topics geweest over floppy the robot waarmee je dus een autotje kan maken van je oude diskdrive .. nou vraag ik me af of iemand hier ook echt serieus mee bezig is geweest ... het lijkt mij wel een leuk idee om nog eens aan te beginnen als ik me weer eens verveel
ik weet wel van een verhaal van een van de docenten bij mij op de uni, dat ze vroeger (in de tijd van de 8" floppy drives) wel eens met die dingen speelden.
Die drives waren zo groot en log, dat als je ze niet stabiel genoeg opstelden, ze konden gaan wankelen.
Nu was de wedstrijd om een dusdanig algoritme te schrijven voor het aansturen van de koppen, dat de drive ging "lopen".
Daarna werden er in de gangen wedstrijdjes gehouden.
Dit uiteraard met lange kabels, want de computers waren wat minder portable
Die drives waren zo groot en log, dat als je ze niet stabiel genoeg opstelden, ze konden gaan wankelen.
Nu was de wedstrijd om een dusdanig algoritme te schrijven voor het aansturen van de koppen, dat de drive ging "lopen".
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Ik ben ermee bezig geweest, en ik heb nu een draaiend motortje.
Het probleem is nu er wielen onder te krijgen
Het probleem is nu er wielen onder te krijgen
Verwijderd
Hadden zeker tijd te veel??? Of was dit ten behoeve van het onderzoek???Op zondag 20 januari 2002 12:46 schreef TD-er het volgende:
ik weet wel van een verhaal van een van de docenten bij mij op de uni, dat ze vroeger (in de tijd van de 8" floppy drives) wel eens met die dingen speelden.
hehe, ja ik ben er mee bezig geweest, maar ik kan de stappenmotor niet zo mooi via de fdd interface aansturen zodat ik kan sturen.
Wel jammer ja, maar ik vond het wel leuk om er een beetje mee te klooien. Misschien dat ik er ooit nog eens een formule 1 wagen van ga bouwen
, je weet maar nooit
Wel jammer ja, maar ik vond het wel leuk om er een beetje mee te klooien. Misschien dat ik er ooit nog eens een formule 1 wagen van ga bouwen
Bestuh!!
Verwijderd
Laten lopen door de gang???Op zondag 20 januari 2002 12:46 schreef TD-er het volgende:
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Trilde die door de gang ofzo? (Pics!)
Dan hadden ze aan een kant van de drive een stripje geschroefd, zodat de drive bij het wiebelen, telkens een klein stapje naar een richting deed.Op zondag 20 januari 2002 21:24 schreef muaddib het volgende:
[..]
Laten lopen door de gang???![]()
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Trilde die door de gang ofzo? (Pics!)
De drive begon dus echt te wankelen, wanneer je de kop met een bepaalde frequentie heen en weer bewoog.
Het was eind jaren '70 namelijk nogal log spul en zelfs beweegbare delen waren van gietijzer.
Een aantal hier hebben bijvoorbeeld wel eens meegemaakt dat en matrixprinter van de (schuine) standaards afgleed, bij bepaalde lengte van regels. (Printer-race heb ik nog niet van gehoord, maar is niet ondenkbaar
Uit diezelfde tijd komt ook het verhaal dat je grote harde schijven (+/- 5 MB, het woord "grote" slaat niet op de opslag
Als je dan bepaalde data een tijd niet meer geschreven had, was de kop zover verschoven, dat die data bijna niet meer te lezen was en mogelijk door nieuwe data in het ernaast gelegen spoor overschreven werd.
De drives hadden niet een magnetisch spoor op een andere platter staan om de positie van de koppen te bepalen, zoals later het geval was.
Helaas heb ik van de betreffende docent geen foto's hiervan gezien, dus moet hij maar op z'n woord geloofd worden (hij is er gek genoeg voor)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Men nonkel verzamelde oud gerief en daar stonden nog 3 harde schijven, hoe groot ze waren in MB weet ik niet maar ze waren per stuk groter dan een was machine. Dat was danwel de bak met alles erop en eraan he. Zo'n schijf zelf had ongeveer een diameter van 50 (cm).
Bovendien zag je de schijven gewoon zitte, met een plexi glas over.
Bovendien zag je de schijven gewoon zitte, met een plexi glas over.
Pagina: 1