[Debian Sid] base-passwd probleem - niet upgraden

Pagina: 1
Acties:

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Topicstarter
Voor de mensen die Debian Sid draaien een waarschuwing: base-passwd heeft een nieuwe versie in sid, maar deze doet vervelende dingen bij het inloggen: usernames en groups worden verwisseld, waardoor veel deamons niet meer kunnen inloggen (en dus niet meer starten). Met wat geluk kun je zelf nog wel inloggen. Mocht je nog niet geupgrade hebben dan kun je de package op hold zetten, als je de nieuwe versie al wel hebt draaien dan kun je (als je ingelogd bent natuurlijk :7 ) iets draaien als 'awk -F: '{print $1 ":" $2 ":" $4 ":" $3 ":" $5 ":" $6 ":" $7}' < /etc/passwd > passwd.fixed' om het probleem te verhelpen.

Meer informatie in debian-devel en op www.debianplanet.org.

* odysseus had zijn 'dselect update' al gedraaid, las het net op tijd voor ik de upgrade ging aanzetten :) .

[oh, en mogen dit soort topics eigenlijk? Het is voor een deel van de gebruikers hier misschien belangrijk, maar aan de andere kant neem je natuurlijk ook zelf dat risico als je Sid draait...]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nou... het bespaart iig een aantal mensen een hoop ellende. wmb prima hoor, als het niet met elke muggescheet gebeurt ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hmm, oud topic, ik weet het.

Maar ik zat er net over te denken om Woody te upgraden naar Sid. Kan dat nu wel vlekkeloos, is het opgelost?

Btw, hoe kom je dan aan nieuwe sources voor apt (mbt Sid)? Ik geloof dat daar een proggie voor was, maar ik weet niet meer hoe het heet :{

• _JGC_
  • Laatst online: 00:17
Ik draai op mn desktop machine nu een weekje Sid, werkt wel goed.
Het enige wat je hoeft te doen is je sources.list aan te passen door gewoon "testing" of "woody" te vervangen door "unstable".

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hmm.. ik heb er niet eens last van gehad.. zowel zondag avond als maandag avond een update/upgrade gedaan.. dus waarschijnlijk is het weer lekker snel gefixed.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 14 februari 2002 01:54 schreef saviour het volgende:
Maar ik zat er net over te denken om Woody te upgraden naar Sid. Kan dat nu wel vlekkeloos, is het opgelost?
Er zat meen ik een dag later een vraag in debconf of debconf de desbetreffende entries in /etc/passwd aan mocht passen om dit probleem te voorkomen (met het aanraden om 'yes' te kiezen). Problemen van deze aard worden meestal erg snel (binnen twee dagen) gefixt.
Het probleem met dit soort problemen, die in Debian Unstable nou eenmaal af en toe voorkomen, is dat je soms niet (althans niet zonder bootdisk oid) in staat bent up te daten, zoals bijvoorbeeld het geval is bij een kapotte libc of een kapotte libpam. Ik heb dat probleem overigens nog nooit gehad, maar dat kan geluk zijn.
Btw, hoe kom je dan aan nieuwe sources voor apt (mbt Sid)? Ik geloof dat daar een proggie voor was, maar ik weet niet meer hoe het heet :{
Elke officiele Debian mirror mirrort zowel sources als binaries van alle ondersteunde platforms van Stable, Testing en Unstable, dus in principe maakt het niet uit welke mirror je gebruikt (het is wel aan te raden om een mirror te gebruiken om zo de main mirror (us.debian.org) wat te ontlasten. www.debian.nl is bovendien erg snel).

• saviour
  • Niet online
Ik heb gewoon alles veranderd naar unstable (gebruikte al debian.nl) en daarna ging de upgrade ook goed :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 11:19 schreef Creepy het volgende:
Hmm.. ik heb er niet eens last van gehad.. zowel zondag avond als maandag avond een update/upgrade gedaan.. dus waarschijnlijk is het weer lekker snel gefixed.
De beginpost van mij bovenaan is van 20 januari, dus erg vreemd is het niet dat je er geen last van had :P .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Creepy
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op donderdag 14 februari 2002 17:39 schreef odysseus het volgende:

[..]

De beginpost van mij bovenaan is van 20 januari, dus erg vreemd is het niet dat je er geen last van had :P .
Whahaha.. * Creepy was nog niet echt wakker op dat moment geloof ik..

then again.. sid draai ik alweer ff een paar maanden.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1