Toon posts:

amd k6 mobo pikt maar fractie van dimm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakerts,

na lang searchen,googlen en denken zitten wij nog steeds met het volgende probleem:

mijn oude (noname weinig support)amd k6-200 bordje heeft SIMM en DIMM sloten,3 ISA en 4PCI sloten.
het beestje heeft altijd als desktop vrolijk met 32 mb Simm gedraaid.
nu willen we Žm op gaan zetten als win2k server(minimaal 64 mb) en prikten daarom een reepje 256 SDRAM erin.
tot onze grote verbazing las hij maar 32 MB DIMM geheugen met de DIMM stevig in het eerste slot.hetzelfde gebeurt met een 64 MB (geeft hij 16 mb) enkelzijdige DIMM.
een raadsel dus omdat hij niet consequent de helft leest(maar een kant dus) maar nog minder.hoe groter de dimm,hoe minder % hij leest.
iemand een briljant idee?

alvast bedankt ofcourse

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Er zijn verschillende soorten DIMM's (enkelzijdig, dubbelzijdig e.d.)

Misschien dat je mobo niet alle DIMM's support :?

Welk mobo heb je?

webOS all the way!

Verwijderd

tsja, dat heb je met die oude boardjes.. Welk board heb je precies ? Kijk eens op de website van de fabrikant of in je boekje

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

bekend probleem, heb het hier ook gehad met een 64mb dimm, werd maar 16 mb gezien.

oplossing: zoveel mogelijk 32mb dimms erin :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Post ff de chipset van die mobo- ik ruik hier i430VX :r

Die kan idd maar erg weinig banks addresseren. Als het een i430VX is, advies: nieuw mobo, liefst met i430HX & EDO (maar dat is DUUR), anders met ALi Aladdin5/VIA MVP3 (reden: de i430HX is de enige Intel So7 chipset die meer dan 64MB kan cachen. Prik je in een VX of TX 256MB, dan ben je je L2 cache kwijt :'( niet doen dus). Bovendien hebben de ALi en VIA chipsets geen moeite met 256MB DIMMs

Out-of-the-box is de ALi sneller, maar met een aantal tweaks (UTFS- ze zijn te vinden- deed ik nog toen ik een MVP3 had) is de MVP3 nipt sneller.

Typische mobo's:
i430HX: ASUS PI/P55T2P4 (let op: HX ondersteunt geen SDRAM)
ALi 5: ASUS P5A-B (de -B geeft de AT versie aan, zonder is ATX)
MVP3: DFI K6VP66+ (ofzo... was een prachtplank :) )- maar vergeet de 4-in-1 niet :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
updateje:
Na een hoop gerommel ben ik met een maat van me naar de pc dicount in rijswijk gegaan in de hoop een mobotje te kunnen scoren.
Dit met succes.
Een fic pa 2010+ (chipset vt82c585)was van mij voor €4,5 >:) (proberen waard dus).vol goede moed de servert omgebouwd en wat zien we tot onze verbazing.dit mobo doet exact hetzelfde als het andere :? EDO wordt primadonna gelezen maar dimm niet.
De chipset van het blabla-nosupport-elcheapo mobo is een vxpro pc82c437vx+ serie.
De hoop is er nu een beetje uit en eigenlijk hebben we nu besloten om dit idee helemaal te verlaten en een compleet andere servert in elkaar te schroeven.
Of er moet nog iemand een raytek vigor 2200(of andere router) of 64 mb EDO op le plank hebben natuurlijk....

In ieder geval thanx a lotski en ideeën zijn nog steeds welkom natuurlijk..
Pagina: 1