Toon posts:

Bios Flashen fout gegaan... En nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeerde het bios te flashen van m'n vriendin d'r compu.
BCM SQ599 mobo, Award bios.
Van de site van BCM nieuw bios gedownload (ik weet zeker dat dit het juiste bios was!) maar toch is er iets fout gegaan, na het flashen kreeg ik de melding: "Checksum Error: Defaults loaded, press F1 to continue or Del to enter setup."
Ik druk op F1, krijg dan het boot schermpje met de configuratie instellingen te zien en dat was het. Geen doorstart van IDE-0, geen mogelijkheid om m'n floppy aan te spreken, niets.
Compu overnieuw opgestart, bios ingegaan, daar nog een keer aangegeven: 'load setup defaults', maar helaas nog steeds no-go. Wat nu?

oei-oei, m'n vriendin zal hier niet blij mee zijn...Helluuuuuuuuuuup !

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
heb je alles al geinsteld in de bios?
del dus
mischien moet je wel je ata100 controller ofzo als primaty zetten

Verwijderd

Heb je al een cmos clear gedaan ik denk dat het daaraan ligt..

• Tonnes746
  • Laatst online: 06-01-2022
Of het wordt hotflashen..

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Al een auto detect gedaan in de bios van de ATA/IDE channels ?

CMOS clear al gedaan?

Backup van je oude bios al terug gezet?

Bootup sequence al op A:/CDROM/C: gezet ?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, maar helaas nog steeds een vette No-Go.
Op zondag 20 januari 2002 03:53 schreef happy3736 het volgende:
heb je alles al geinsteld in de bios?
del dus
mischien moet je wel je ata100 controller ofzo als primaty zetten
Geen enkele referentie naar ata100 controller te vinden in het bios
Op zondag 20 januari 2002 03:54 schreef Iverson het volgende:
Heb je al een cmos clear gedaan ik denk dat het daaraan ligt..
Yep, CMOS clear gedaan dmv jumpersetting. Hierna weer CMOS Checksum Error, defaults geladen. Werkt helaas niet.
Op zondag 20 januari 2002 04:08 schreef Tonnes het volgende:
Of het wordt hotflashen..
Wat is hotflashen??
Op zondag 20 januari 2002 04:29 schreef euss het volgende:
Al een auto detect gedaan in de bios van de ATA/IDE channels ?

CMOS clear al gedaan?

Backup van je oude bios al terug gezet?

Bootup sequence al op A:/CDROM/C: gezet ?
Auto detect: zowat alles wat maar te detecteren valt staat in bios op AUTO

CMOS clear: gedaan

Backup: Gaat niet! Staat op flop, maar ik kan niet eens m'n floppydrive aanspreken.
Bij booten wordt memorycheck gedaan, de HDD gevonden als primary master, en dan krijg ik het volgende scherm, de award bios system configuration, en dan stopt het zaakje ermee. Geen 'searching for bootrecord on..'. Dus geen IDE-0, geen a:\

Bootsequence staat A,C. CD-rom geen optie voor. Maarja, maakt niet uit, zie hierboven.

Wat zou ik nog meer kunnen doen??

Verwijderd

Hotflash is je laatste redmiddel als verder nix werkt
Dan ga je je BIOS flashen op een ander mobo.

Sorry voor de summiere uitleg, thnx voor de toelichting.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Maar dan moet je dit wel uitvoeren op hetzelfde type/model MoBo.

And The Only One

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

ik heb m'n dooie Asus P2B-D ook ge-'hotflasht'.

als je dat gaat doen, kan ik het flashprogramma van Ali aanraden. Die flasht werkelik alles.

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werkt dat dan, dat hotflashen?
Hoe kan je op een ander mobo dit bios wel aan de praat krijgen? Ik bedoel, zou je op een ander mobo dan wel de mogelijkheid krijgen om de flop aan te spreken?

Verwijderd

had ik ook...... gelukkig wel met een flop-bootlock.
Maar het bleek toch te kunnen met "del".
Met "del" erin ipv F1-en dan gewoon handmatig de instellingen doen en dan terug naar het beginscherm, dan save-exit of F10. Eventueel zet je even wat powersafe zaken op een andere stand, irq op manual ipv auto, etc als je maar het nodige (veilig) verandert en opslaat!!!!!
PC herstarten.
Deed ik alleen F1 was ik het vers geflashte bios telkens meteen weer kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
andre-at-home, kan je wat nadere toelichting geven over welke instellingen ik zou kunnen veranderen?

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Hotflashen werkt als volgt:

1) Zoek een pc met dezelfde BIOSCHIP. Moet niet dezelfde bios zijn, maar wel dezelfde BIOSCHIP.

1) Clean boot van die werkende pc (dus niet die pc die niet meer opstart, een andere.). Cleanbooten is booten van een flop zonder ook maar een driver te laden, vb van een bootflop gemaakt met sys c: a:

2) Haal zeer voorzichtig de BIOSCHIP van die pc eruit, als die nog aanstaat. Zeer voorzichtig! Je moet die chip er 'recht' naar boven uittrekken, dus niet langs een kant, want dan buigen die pinntjes.
Schrijf ook op hoe dat die chip er in stak. Want als je die er verkeerd (omgekeerd dus) insteekt riskeer je de boel kapot te maken.

3) Haal de bioschip van die pc die niet meer werkt er ook uit. Hier ook weer letten op dezelfde punten.

4) Steek de BIOSCHIP van de kapotte pc in de werkende PC, die dus nog altijd aanstaat. Neem je flop met AliFlash op, en je flop met de laatste nieuwe bios van de kapotte pc.

5) AliFlash wijst zichzelf wel uit denk ik .. standaard Flashprogram, maar hij kan _alles_ flashen. (Ik ben nu nog aan't zoeken naar de juiste link. Maar als je zelf wilt zoeken: het is het flashprogramma van chipsettenbakker Ali.)

6) Als die flash gedaan is, steek je de BIOSCHIP'pen terug in de pc waar ze thuishoren.

voila. Zo heb ik het gedaan met m'n Asus P2B-D, en die draait 'gelijk een tiet' (of hoe zeggen jullie dat? :) )

Btw: ik vertel alleen maar hoe dat ik dat gedaan heb, ik ben dus niet verantwoordelijk als dat bij jou niet werkt, en alles kapot gaat, ehh !!

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Verwijderd

probeer eens de gegevens van je hard disk op te zoeken: cylinder, heads sectors en zo en vul dat handmatig in.
Zet de masters en slaves die je niet gebruikt op "none".
Irq's effe op auto als ze manual staan of omgekeerd. En powersafe alles effe uitzetten.
En/of: Schakel irq voor printer effe uit.
Dan opslaan em opnieuw starten.
Je hebt toch nog geluk dat je met del erin kunt. Daarom denk ik dat er gewoon een instelling verkeerd staat of je hebt storende hardware.
Dat laatste kun je ook nog doen (zag het niet zo snel staat, so forgive me if I double...). Haal alle hardware behalve de video kaart (en floppy) los of eruit. Kijk eens hoe het systeem reageert. Evt nog floppy ook nog los (effe uitschakelen in bios). Nog steeds probleem, dan blijft alleen CPU, RAM en mobo over. Haal RAM eruit en plaats er eentje terug, NOK andere erin. Totdat je het werkt.
Ik had vorige week een netwerkkaart die stuk was, PC wilde ook iet meer opstarten, ook zo gedaan, bingo!
Begin eerst met de veilige bios aanpassingen en dan pas met de hardware. Houd het overzicht erin en vooral weer voorzichtig weer terugzetten. Het is toch balen zo en je zou alleen nog meer stuk kunnen maken door de frustatratie, terwijl het misschien een kleinigheidje is.

Verwijderd

Topicstarter
shaidar, bedankt voor de uitleg. Ik ken echter niemand met dezelfde bios chipset, dus ik hoop dat het ook anders kan.

andre_at_home, ik ga het 'ns proberen. iig bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem Opgelost !!!!
Dankjewel andre_at_home, het bleek een hardware probleem. Nadat ik de geluidskaart eruit had getrokken werkte het hele zooitje weer!
Nu heb ik het oude bios weer teruggezet, geluidskaart er weer in en hoppa! Alles werkt.

Iedereen die ge-replyed heeft bedankt, andre_at_home in't bijzonder!

Verwijderd

tweakers hoef je niet te bedanken: dat is al ingecalculeerd..... (zie FAQ)
Maar fijn dat het gelukt is!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Waarom heb je de BIOS geflasht...wat is daar het nut van??

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

ja waarom, als het zonder reden is is het dom ja |:(

Verwijderd

en jullie doen nooit iets........ anders is het nog een kwestie van wachten....... :9 :9 :9 .... ;)

Verwijderd

Tja, je bent nooit te oud om te leren...

Verwijderd

Topicstarter
Precies! Overal kan je van leren. Zo ook hiervan. Doordat dit nu fout is gegaan weet ik nu dat je door je bios te flashen ineens hardwareconflicten kan hebben.
Tja, ik ben gewoon een nieuwsgierig ventje. :9

• Skaah
  • Niet online
Je probleem is gelukkig niet zo ernstig, maar ik durf te wedden dat er heel wat mensen zitten te grijnzen nadat ze je topic-titel gelezen hebben :D
Pagina: 1