Airflow

Pagina: 1
Acties:

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023
Mijn case fans zitten als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011486942

Die 5de fan zit er nog niet in, maar ik wou ff weten of ik het zo perfect doe!
(BTW mijn proc. fan heb ik niet getekend!,De 4de fan gaat met een plastic kap tot op mijn processor!)
mijn kast koelt zo ook al goed, maar ik wou ff weten of ik wel genoeg outtake heb(misschien door die 5de fan helemaal perfect?!!)
Hoe is de perfecte airflow?!! circulatie?!!(net zoveel in als eruit?) :9~

Verwijderd

waarom draai je nummer 4 niet gewoon om?
beetje veel intake..

Verwijderd

Die 5e is niet zo tactisch geplaatst, je wilt de warme lucht uit je pc halen, warme lucht stijgt op, dus moet je hem sowieso hoger plaatsen (ik heb er 2 bovenop zitten)..

In verhouding heb je ook teveel intake, meer intake dan outtake veroorzaakt overdruk en daarmee een temperatuurstijging..

ik zou nr. 4 omdraaien zodat ie outtake wordt en nr. 5 bovenop plaatsen..

• Rebels
Op zondag 20 januari 2002 01:46 schreef Da_Freak het volgende:
Die 5e is niet zo tactisch geplaatst, je wilt de warme lucht uit je pc halen, warme lucht stijgt op, dus moet je hem sowieso hoger plaatsen (ik heb er 2 bovenop zitten)..

In verhouding heb je ook teveel intake, meer intake dan outtake veroorzaakt overdruk en daarmee een temperatuurstijging..

En dan niet (die 5de) "aan deze kant", maar aan de andere kant?,ofzo?!!

• Rebels
M'n 4de blaast zo mooi op mijn processor! :P

Verwijderd

nee gewoon hoger, of boven op de kast
in ieder geval helpt het al als je hem op de hoogte van je processor doet

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-02 14:05

Chakotay

Lick here to continue

In ieder geval die 5e bovenaan zetten, als ie onderaan zit is het enige wattie doet vers naar binnen geblaasde koude lucht weer naar buiten slurpen :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op zondag 20 januari 2002 01:51 schreef gjrebels het volgende:
M'n 4de blaast zo mooi op mijn processor! :P
ja... maar je blaast met 3 fans naar binnen en met 1 naar buiten.

Je kan beter je 4e fan omdraaien , anders word de warme lucht niet goed afgevoerd.

• Rebels
Mijn 4de fan blaast juist zo mooi op m'n proccesor :P
In de bovenkant van mijn kast is ook geen optie,ik heb nl deze kast:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011516869

Misschien is dit een oplossing
(ps die 5de zit nu aan de andere kant(mobo kant)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011488206

Verwijderd

2de fan omdraaien. Je haalt dan de warmte van je HD's uit je kast inplaats van deze toe te voegen.

Verder geloof ik niet zo in die hele warme lucht stijgt theorie. Want weet iedereen wel hoe zwak deze convectie stroming is. Als daar een miniscuul fannetje tegen in blaast heeft deze dus echt geen schijn van kans.

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

je kan er het best 3 naar buiten hebben blazen en 2 naar binnen anders krijg je OVERDRUK!

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

Je HD's zijn kacheltjes .. stuk voor stuk.. dus vandaar dat je beter fan 2 als out-take kan zetten!

• Rebels
en de 5de,nog niet geplaatste, weglaten?!!

Verwijderd

zoveel mogelijk de S-vorm aanhouden in de airflow.

d.w.z. voorkant-onderaan naar binnen (lekker koud vanaf de vloer) en achterkant-achteraan naar buiten (warmte stijgt immers altijd.

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tja, je wil het blijkbaar niet maar fan 4 zou je echt naar buiten moeten laten blazen, dan haal je de warme lucht van je processor onmiddelijk uit de kast.

En je proc is toch echt één van de warmste elementen in de pc.

Ik zou nummer 5 voor de proc en de agp kaart zetten om zo lucht binnen te blazen. Eventueel nog een ductje erop zodat de lucht goed bij de cpu en vga kaart komt.

jouw kast ken ik niet maar is die duct die je gebruikt bij je fan 4 standaard, of heb jij die toegevoegd ?

Zowiezo de fan onderin rechts nooit naar buiten laten blazen, help niet veel, daar zit niet veel warme lucht :)

Me, myself & I

• Rebels
Die duct is standaard ja, als ik die 4de fan uitzet, loopt de proc. temp op met±10°
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011521341

Verwijderd

Fan 4 moet je zeker omdraaien, ik dacht eerst hetzelfde als jij (blaast lekker koele lucht op de proc) maar ik heb em toch even omgedraaid om het te testen... toen ging mijn proc temp 3 graden omlaag :9

En kan je fan 5 niet tussen je voeding en fikker proppen?

• Rebels
Nou, ik heb die 4de fan omgedraaid, nou wordt ie 4° heter!!!
Bij mij werkt dat dus niet!,misschien doordat die 4de en mijn processor-fan dicht bij elkaar zitten en zodoende de "sterkste",die 4de dus, alle verse lucht wegzuigt

• Rebels
Zo, weer teruggezet,nu is ie weer 46° :)
Die 4de wordt dus iig niet omgedraaid!
(ps de 2de en de 3de zitten achter dat front,als ik die 2de omdraai,blaast ie het achter dat frontje en nummer 3 zuigt dat dan naar binnen!)

• SlinkingAnt
  • Niet online
Iets er tussen modden dat de lucht er niet langs kan?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
Verder alles goed mensen?
Ik heb tot nu toe alleen nog maar foute adviezen gezien.

Afgaand op je eerste plaatje. Die is helemaal goed, afgezien van fan nummer 4 en 5. Nummer 4 MOET naar buiten blazen, ander heb je geen air'flow'. Warme lucht stijgt op en aangezien die 4e fan aardig hoog zit kun je die beter naar buiten laten blazen. Fan nummer 5 kun je dan ook beter naar binnen laten blazen, want anders zou hij koudere lucht naar buiten blazen, wat dus niet de bedoeling is.

Om het kort te zeggen: draai fan 4 en 5 om.

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 13:40 schreef Phreak het volgende:
Verder alles goed mensen?
Ik heb tot nu toe alleen nog maar foute adviezen gezien.

Afgaand op je eerste plaatje. Die is helemaal goed, afgezien van fan nummer 4 en 5. Nummer 4 MOET naar buiten blazen, ander heb je geen air'flow'. Warme lucht stijgt op en aangezien die 4e fan aardig hoog zit kun je die beter naar buiten laten blazen. Fan nummer 5 kun je dan ook beter naar binnen laten blazen, want anders zou hij koudere lucht naar buiten blazen, wat dus niet de bedoeling is.

Om het kort te zeggen: draai fan 4 en 5 om.
mee eens enkel dit advies is ook niet compleet
te veel intake lucht moet ook weg warme lucht stijgt op wil je het na het draaien van fan 4 en 5 nog beter resultaat maak dan een gat in je dak van je pc en plaats daar een fan outake natuurlijk

• Rebels
Gat in het dak gaat moeilijk(zie pics)
En fan 4 heb ik toch net omgedraaid?!! en snel weer terug gezet ;)
ps. ik hoop dat de pics niet te groot zijn Voor jullie 56k'rs :Y)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011531816
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011531854
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011531877

• Bestiole
  • Niet online
Euh Phreak, je zou beter leren lezen ipv te concluderen dat iedereen fout advies geeft >:)

gjrebels, ik snap al waarom fan 4 omdraaien niet werkte.
Je cpu fan en fan 4 werkten elkaar tegen. Je cpufan zuigt lucht aan en fan 4 omgedraaid ook. Je merkte het zelf ook al.

Ik zou je dan toch aanraden om nog eens te proberen fan 4 om te draaien en je cpu fan ook om te draaien, misschien helpt het niet misschien wel :)

Ik zou dus zeggen fan 4 en fan 1 naar buiten laten blazen, en fan 2 en 3 naar binnen :)

Me, myself & I

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:09
Op zondag 20 januari 2002 14:07 schreef gjrebels het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
wat vor koelertje zit er op jou proc?

• Daan
Op zondag 20 januari 2002 14:48 schreef Bestiole het volgende:
Euh Phreak, je zou beter leren lezen ipv te concluderen dat iedereen fout advies geeft >:)
Van wat ik gelezen heb is het allemaal fout.
En ik ga uit van het eerste plaatje wat hij poste, daar heb ik mijn advies op gebaseerd.
Op zondag 20 januari 2002 13:51 schreef klikodog het volgende:

[..]

mee eens enkel dit advies is ook niet compleet
te veel intake lucht moet ook weg warme lucht stijgt op wil je het na het draaien van fan 4 en 5 nog beter resultaat maak dan een gat in je dak van je pc en plaats daar een fan outake natuurlijk
1 fannetje meer intake maakt geen verschil.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
kijk op amd site
daar moet de airflow vanuit de voorkant van je kast
er in
en dan er weer uit via achterkant en voeding
die nummer 4 moet je omdraaien
nu wordt de warme lucht niet afgevoerd en dus geen goeie airflow...

Tweakers Discord

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 15:31 schreef Phreak het volgende:

[..]

Van wat ik gelezen heb is het allemaal fout.
En ik ga uit van het eerste plaatje wat hij poste, daar heb ik mijn advies op gebaseerd.
[..]

1 fannetje meer intake maakt geen verschil.
je moest beter leren lezen toch outake staat er dus dan zijn er 2 outtake dat maakt wel verschil
en daarbij is meer outake beter als meer intake

en tussen de voeding en je brander is genoeg ruimte voor een 80 mm koeler enkel het plastic boven op maakt het wat lastig

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 01:46 schreef Da_Freak het volgende:

oja dit was trouwens een goed andwoord wie o wie zou een brilletje nodig hebben cq verrekijker

Verwijderd

phreak ga maar lekker tukken jongen je bent geloof ik nog niet helemaal wakker

• Rebels
Op zondag 20 januari 2002 15:13 schreef maartenb het volgende:

[..]

wat vor koelertje zit er op jou proc?
Gewoon een alpha koeler op een TB1,2ghz

• Rebels
Er zit nu onderin(front) een 120mm papst fan, dat blaast ! :9
oja en een ccfl achter de frontkap is ook wel grappig :)

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 21:16
Phreak, waarom deze geen slotje? Staat toch ook in de FAQ? |:(

• Rebels
Op zaterdag 26 januari 2002 22:49 schreef rAcEr het volgende:
Phreak, waarom deze geen slotje? Staat toch ook in de FAQ? |:(
Jongen!Waarom doe je zo zielig? laat mij gewoon ff blij zijn.
Plaats liever een antwoord op m'n vraag :*

• Daan
klikodog: Voor jou nog een keertje dan he, voor de duidelijkheid :)

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011486942

Fan 4 en fan 5 omdraaien:

Fan 4 zit hoog > warme lucht stijgt > outtake daar.
Fan 5 zit laag > koude lucht zit laag > intake daar.

Dan heb je die ideale airflow.
Gaan we het hebben over onderdruk en overdruk in de kast, dan wordt het een ander verhaal, en zou ik nog een outtake bovenop maken en/of bovenaan in de zijkant.

klikodog: Ik hoop echt dat het nu duidelijk voor je is.
En natuurlijk ook voor glrebels.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 00:30 schreef Phreak het volgende:
klikodog: Voor jou nog een keertje dan he, voor de duidelijkheid :)

[afbeelding]

Fan 4 en fan 5 omdraaien:

Fan 4 zit hoog > warme lucht stijgt > outtake daar.
Fan 5 zit laag > koude lucht zit laag > intake daar.

Dan heb je die ideale airflow.
Gaan we het hebben over onderdruk en overdruk in de kast, dan wordt het een ander verhaal, en zou ik nog een outtake bovenop maken en/of bovenaan in de zijkant.

klikodog: Ik hoop echt dat het nu duidelijk voor je is.
En natuurlijk ook voor glrebels.
voor mij hoeft het niet duidenlijk te zijn ik weet het al
met mijn airflow en me kast is niks mis mee ook al blijf ik experimenteren
maar het ging of jij goed kon lezen kennelijk nog steeds niet gezien je nu weer terug komt op je eerdere uit spraken meer intake was toch niet goed oja en onder druk werkt beter al over druk daar waren we het over eens enkel jij kenelijk niet meer mag ook hoor

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Niet om het één of ander, maar ik zou NOOIT fan 4 omdraaien, om de simpele reden dat deze infeite de proc fan is (haal die fan van je proc af, want die werkt echt alleen maar tegen). Fan 4 moet je om die reden ook niet zien als een kast-fan, en doet dus niet mee in het verhaaltje outtake - intake.

Draai wel fan 5 om, zodat ie naar binnen blaast (kan daar rustig blijven zitten, blaast ie mooi koele lucht op je pci kaarten).
De HDD fan kan je makkelijk naar buiten laten blazen (leverd wel wat meer lawaai op, maar je bent wel gelijk wat warmte van je HDD's kwijt).
En als je een effectieve outtake er bij wil hebben, plaats dan een fan boven in de zijkant, tussen voeding en fikker, die naar buiten blaast.

Maar nogmaals, draai niet koeler 4 om, een betere fan voor je proc is er eigenlijk niet (misschien een 15x15 cm 230 volt fan...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik zou een 2e blower aan de zij kant van je coolermaster monteeren.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012034224
dus 1 blaast op de proccesor en de ander zuigt alles weg(en in mijn geval blaast ie alles naar boven)
van 4 intake zetten, rare zwarte kap weglaten.

• InSPiRE
Op zondag 27 januari 2002 00:15 schreef gjrebels het volgende:

[..]

Jongen!Waarom doe je zo zielig? laat mij gewoon ff blij zijn.
Plaats liever een antwoord op m'n vraag :*
Ik ben niet zielig, ik denk dat Phreak zieliger is.

Verwijderd

kennelijk snap niemand het meer ik ook niet meer dus effe over nieuw

om de beste airflow te krijgen fan 4 omdraaien fan 5 ook enkel de plaatsing van fan 5 is wat laag terhoogte van de cpu komt ie beter tot zijn recht zonder zwarte kap dan
en of fan 5 als out take boven in je kast tussen de voeding en je brander in het dak daar past vast wel een 80 mm fan enkel de bolle boven kant maakt het lastigger en zou je hier iets op moeten bedenken om dit op te lossen ik denk dat je met een gaten boor of een decoupeer zaag een heel end komt

en ik had ook niet goed gekeken die zwarte kap die over je cpu heen gaat had ik nog niet gezien
met dat ding wat naar mijn mening wel erg afsluit kan de lucht er wel makkelijk in??? is het zuigen van fan 4 en het blazen van de cpu fan een vreemde airflow
dit is op te lossen door de cpu fan te laten zuigen
omdraaien dus is deze fan te zwak monteer een 80 mm fan er op en nog steeds fan 5 in het dak van je pc maken de outake fan je voeding moet je eigenlijk niet mee rekenen zo veel zou het niet zijn

je doet er verstandig aan om eerst nu te testen wat er gebeurd met je cpu temp als je de cpu enkel omdraait en in de gaten houden natuurlijk

en volgens mij heb je de roosters nog voor je fannetjes dat scheelt een hoop airflow en herrie

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 03:43 schreef larry_ellison het volgende:
Ik zou een 2e blower aan de zij kant van je coolermaster monteeren.
[afbeelding]
dus 1 blaast op de proccesor en de ander zuigt alles weg(en in mijn geval blaast ie alles naar boven)
van 4 intake zetten, rare zwarte kap weglaten.
]

zou ook kunnen enkel ik denk dat zijn koeler er minder voor geschikt is als bij jou
jij hebt het voeding probleem geplaatst voor de cpu had ik ook de fan heeft bijna geen ruimte om lucht aan te zuigen en die aan gezogen word is dan al op gewarmt door de voeding
bij een kennis van me ging ik kijken waarom de cpu zo warm werd 85 graden met enkel een beetje internetten athlon 1000 de koeler fan had ongeveer 3 mm ruimte om lucht aan te zuigen die op gewarmt werd door de voeding

Verwijderd

probeer zoiets te krijgen, zo is mijn airflow en dat is volgens mij, bijna, optimaal..

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/r.brolsma/roeland/kast.gif

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39

Epsilon

Op zondag 27 januari 2002 14:02 schreef roelandstoter het volgende:
probeer zoiets te krijgen, zo is mijn airflow en dat is volgens mij, bijna, optimaal..

[afbeelding]
juist, zo hoort het te zijn.

FAn 5 zou ik als intake zetten ter hoogte van je videocard zodat hij daar op blaast.
Fan 4 moet outtake zijn.

Verwijderd

Ik vind dat je je HDD's nogal dicht op elkaar hebt zitten, je ontkomt er in dit geveal praktisch niet aan, helaas. Zo dicht als jij ze op elkaar hebt zitten heb je gewoon een belabberde airflow tussen en om je HDD's, dus denk ik dat het niet eens zoveel uitmaakt hoe je die fan zet. Wat je ook kan doen is een extra onderrekje aan je HDD-bay fabrieken, zodat je er eentje kan verplaatsen naar onderen. Ik zou zelf in ieder geval heetwordertjes niet zo dicht op elkaar zetten, dan was ik allang naar een oplossing gaan kijken.

• Daan
klikodog: je zegt nou ongeveer hetzelfde als ik hoor.. maar goed.
Op zondag 27 januari 2002 09:20 schreef rAcEr het volgende:

[..]

Ik ben niet zielig, ik denk dat Phreak zieliger is.
Met je verkeerde been uit bed gestapt? :)

• InSPiRE
Op zondag 27 januari 2002 14:12 schreef Phreak het volgende:
[..]

Nee hoor, vindt het nog steeds vervelend van die actie van gisteren. Search leverde namelijk niets op en FAQ ook niet. En kabels zelf maken wil ik niet, daar was idd genoeg in de search over te vinden.

[topic=352378/1/50] Niets
[topic=337210/1/50] Niets
[topic=190432/1/50] Te weinig info mbt ervaringen van menen van gekochte kabels.
[topic=165259/1/50] Niets
[topic=110346/1/50] Meer info over zelf kabels rounden, ook niets dus

Ga zo nog maar ff door, de search leverde mij dus een niet voldaan gevoel op waardoor ik de keus heb gemaakt een topic te openen. Ik wil alleen weten of kabels van OC-shop bijvoorbeeld beter zijn dan van MyCom en dat kon ik niet uit de search opmaken. Thats all.

• Epsilon
  • Laatst online: 13:39

Epsilon

Op zondag 27 januari 2002 14:29 schreef rAcEr het volgende:
Ik wil alleen weten of kabels van OC-shop bijvoorbeeld beter zijn dan van MyCom en dat kon ik niet uit de search opmaken. Thats all.
dat zal je ook niet snel te weten komen omdat de meeste mensen alle kabels bij 1 winkel zullen kopen om een beetje egale kabels te hebben in zijn kast.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 14:12 schreef Phreak het volgende:
[..]

klopt dat ik ongeveer het zelfde zegt als jij we zeggen al een paar x eerder bijna het zelfde
enkel ik maak het af jij had vast dat zwarte ding ook niet gezien bij fan 4 en de cpu dat maakt dat het advies anders gebaseerd moet worden dat heb ik ook gedaan enkel nu jij nog maakt niet uit hoor
en als je goed had gekeken zou je hebben gezien dat voor fan 4 een rooster zit en wat doen tweakers met roosters die worden weg gehaald

en we stappen allemaal wel eens met het verkeerde been uit bed PHREAK jij nooit he maakt ook niet uit hoor daar zijn we mensen voor

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op zondag 20 januari 2002 14:07 schreef gjrebels het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
met name 2e plaatje
WTF?
kijk 's gast geen wonder dat je cpu warmer wordt als er zo'n kap overheen zit en dus geen airflow
haal die kap eraf en draai 4 om
je zult wonderen zien....

Tweakers Discord

• InSPiRE
Op zondag 27 januari 2002 15:21 schreef klikodog het volgende:

[..]

en we stappen allemaal wel eens met het verkeerde been uit bed PHREAK jij nooit he maakt ook niet uit hoor daar zijn we mensen voor
Die bedoelde Phreak voor mij :)

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 15:23 schreef rAcEr het volgende:

[..]

Die bedoelde Phreak voor mij :)
weet ik enkel wat ik er mee wou zeggen is verbeter de wereld begin bij je zelf

Verwijderd

Wat een gezeur over iets heel anders dan het topic zeg! Ik vind dit nou wel een beetje op het zielige af.

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Op zondag 27 januari 2002 15:21 schreef tweakduke het volgende:

[..]

met name 2e plaatje
WTF?
kijk 's gast geen wonder dat je cpu warmer wordt als er zo'n kap overheen zit en dus geen airflow
haal die kap eraf en draai 4 om
je zult wonderen zien....
Die kap moet je er gewoon ophouden en de casefan als outtake gebruiken. Plus wat hier eerder werd genoemd de procfan eraf halen omdat de casefan dan op zich al als procfan gebruikt wordt. Zodoende (ook door de vet grote fan) wordt alle hitte wel lekker extreem weggezogen, gelijk het kastje uit ;)

Out of order...

Verwijderd

Wat zit iedereen hier nou te huilen?? Je zus wat een stelletje jankertjes hiero zeg... |:( We moeten het over deze beste man z'n airflow hebben niet over wie er nu welk regeltje tekst heeft geplaatst... :(

Mijn advies... De meest optimale airflow schema's hebben we nu wel gezien... Voorkant-Onderin intakes en Achterkant-Bovenin outtakes... Eventueel een zijkantje er in die op het beeldplankje blaast is ook wel goed... En inderaad even zorgen dat er geen overdruk ontstaat...

Maar hoe jij het nu daadwerkelijk uitwerkt is een kwestie van expirimenteren... Ieders airflow is anders en zodoende heeft het geen zin om een mier te neuken over die paar centimeter omhoog of omlaag plaatsen van een fannetje...

Suc6 :)

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 03:25 schreef Da_Killah het volgende:

[..]

Die kap moet je er gewoon ophouden en de casefan als outtake gebruiken. Plus wat hier eerder werd genoemd de procfan eraf halen omdat de casefan dan op zich al als procfan gebruikt wordt. Zodoende (ook door de vet grote fan) wordt alle hitte wel lekker extreem weggezogen, gelijk het kastje uit ;)
oke mensen jullie hebben gelijk
ik vind dat phreak vaak op een verkeerde manier reageerd en geen volledige andwoorden geeft zeer kort af
zo als ik al tegen hem zei en ik eigenlijk ook tegen me zelf moet zeggen verbeter de wereld begin bij je zelf

als er lucht langs de koeler heen gaat koelt het zeker minder vandaar dat ik denk dat als de cpu fan om gedraait is ook de lucht meer door de koeler heen gaat en dus een beter resultaat

ik ben geitereseerd geraakt door het ontwerp van de cpu koeler met die kap en zo ik wil zo iets ook eens proberen
enkel wat voor spul het gemaakt moet worden ben ik nog niet uit en voor al hoe bevestiggen gezien er een 80 mm delta mp en af en toe ook de 120 mm delta hp er tegen aan brullen dat is iets van rond de 240 cfm ofte wel dat ding moet tornado bestand zijn
ideen graag

Verwijderd

Natuurlijk snappie wel dat het HEEL belangrijk is om j temps in de gaten te houden, als j besluit om die cpu fan zelf eraf te halen, en die fan in de kast als outtake te gebruiken....

Ik zou het zelf niet doen, maar ik ben ook maar en beginnende case-modder-meneer.
Maar leer een lesje uit it mooie topic. Ook tweakers zijn menen, tweakert A zweert dat het zo moet, en tweakers B is het er absoluut niet me eens. ;) ;)

(En die ruzie o.i.d. boeit me niet, maar doe het ergens anders.)

• Rebels
Op maandag 28 januari 2002 17:22 schreef 0krewl het volgende:
Natuurlijk snappie wel dat het HEEL belangrijk is om j temps in de gaten te houden, als j besluit om die cpu fan zelf eraf te halen, en die fan in de kast als outtake te gebruiken....

Ik zou het zelf niet doen, maar ik ben ook maar en beginnende case-modder-meneer.
Maar leer een lesje uit it mooie topic. Ook tweakers zijn menen, tweakert A zweert dat het zo moet, en tweakers B is het er absoluut niet me eens. ;) ;)

(En die ruzie o.i.d. boeit me niet, maar doe het ergens anders.)
En dan te bedenken dat het om mijn kastje gaat :9~
Ik kan het allemaal proberen.
Van die processorfan ben ik nog niet over uit,maarja proberen kan geen kwaad, teminste, goed de temp in de gaten houden idd.

Verwijderd

Inderdaad, als ik namelijk hoor dat mensen hun CPU (Weliswaar zonder Koelblok) in een paar seconden naar de eeuwige RC5 velden hebben gestuurd, denk ik dat het zonder fan ook niet je van het is.
En dan weet ik er niet genoeg van de hoeveelheid lucht die nog naar de cpu gaat, en de warmteuitwisseling tussen je blok en die iets verdere fan. Dan zit je meer op fysica dan case modden om dar echt gefundeerd iets over te kunnen zeggen, dus alles wat je aan kan nemen is Wees voorzichtig

Anyways, succes ermee, ik ga weer ens op mijn werkje verder. (Dit is pauze tussen stukjes server vervangen.)

(8> <--- oi ik heb ook een sik en bril, alleen met lang haar, is daar ook een smiley van te maken? ;)

• Rebels
Ik heb nu die 5Œ zwarte afdekplaat voor cd-rom, die tussen m'n brander en m'n fikker inzat, weggelaten, daar komt nu een wind uit!

• mr_fragle
  • Laatst online: 18-02 15:13

mr_fragle

Don't forget the guide

Ok, heel ff verder dan over de airflow :)
Ik zit zelf met een XP1700+ en die wordt vrij warm. 55 graden Idle (61 stressed) is me net te hoog. Trek ik de kast open wordt de zaak nog maar 45 Idle. Ik zit ook met een brakke cpu cooler (coolermaster), maar die laat ik er liever opzitten (ben niet van plan om te gaan klokken, en blijf er toch liever van af.
Ik heb nog een case-fan vooronder, maar die moet zijn lucht door de "gaatjes" in de kast trekken. Nou neem ik aan dat het wat zal schelen als ik er gewoon een gat in zaag met vervolgens een fingerguard ervoor.

Maar zou het veel helpen als ik in de zijkant, net onder me proc een intakefan plaats. Is lekker sim-pel. Maak wel een schakelaartje aan/uit zodat ik snachts lekker kan slapen, gaat dus vooraf om de temp tijdens middel tot zware belasting. (denk zelf dat dit de beste oplossing is omdat er denk ik te weinig koude lucht de kast in gaat)

Of kan ik beter boven met voeiding een outtake-fan plaatsen :?
Krijg ik wel onderdruk, maar anders overdruk.

Dus of extra wegzuigen warme lucht, of extra koude lucht erin.
BVD

And now the most interresting part of deze grot

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Correct me if i'm wrong, maar is overdruk niet beter dan onderdruk? Als je onderdruk hebt, komt er toch minder lucht langs de hete componenten waardoor die minder gekoeld worden, toch?
Dit is zeer interessant, aangezien ik ook koelproblemen heb met mijn compje. Klereding reset na een half uur als ik de kast dicht heb, als de kast open is, is er geen probleem. Airflow heb ik eigenlijk nog helemaal niet in dat ding, moet nog ff een paar gaten boren.
Zijn er trouwens programma's waarmee je de temperatuur van je cpu kunt meten onder windhoos? En zo ja, hoe heten die?

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 13:13

JF_

Op donderdag 31 januari 2002 22:27 schreef Thufir_Hawat het volgende:
Zijn er trouwens programma's waarmee je de temperatuur van je cpu kunt meten onder windhoos? En zo ja, hoe heten die?
Motherboard Monitor... te vinden op mbm.livewiredev.com

• Rebels
zucht

• Rebels
Het scheelt echt veel of ik m'n front eraf laat of erop doe!
(die gehele voorkap)
Hij zuigt niet genoeg aan!, tenminste hij zuigt wel aan, maar zonder kap wel ff heel wat meer!
Iemand een "nette" oplossing?!!
Of gewoon zo laten?!! :9~

ps. kast is best wel koel 24°C! :9

• Rebels
Op maandag 28 januari 2002 17:42 schreef 0krewl het volgende:

*

Anyways, succes ermee, ik ga weer ens op mijn werkje verder. (Dit is pauze tussen stukjes server vervangen.)

(8> <--- oi ik heb ook een sik en bril, alleen met lang haar, is daar ook een smiley van te maken? ;)
Zoiets---->Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012597827?!! :)

• mr_fragle
  • Laatst online: 18-02 15:13

mr_fragle

Don't forget the guide

Wat voor fan kan ik het beste in mijn zijpaneel doen. Geluid maakt niet veel uit (is alleen tijdens gamen, snachts fan uit). Ben echt airflow/fan noob :)
Weet wel waar ik alles plaats, maar neem ik 8 of 12 CM ect.

And now the most interresting part of deze grot

• Fauna
  • Laatst online: 24-02 22:41
Goed, nu mijn mening er nog eens bovenop...
Fan 4 naar buiten, daar was bijna iedereen het toch wel over eens... Haal dan meteen dat ijzer wat ervoor zit weg met een dremel of decoupeerzaag en zet er een fingerguard voor. Dit doet voor de airflow (jaja) wonderen. Dat zwarte kapje mag er dan ook af, en de fan die op de heatsink zit moet je ook van de processor af laten blazen.
Verder met fan 5...
2 opties: of onder bij agp en proc, of toch bovenin. Moet je wel ff wat knutselen, maar moet toch echt te doen zijn (sommige tweakerts hebben toch ook vooronder een blowhole, zelfs met een bolle voorkant zoals ik?)
Veel suc6...

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 01:46 schreef slipper het volgende:
waarom draai je nummer 4 niet gewoon om?
beetje veel intake..
IDD
ik zal de 4e ook omdraaien omdat je de warme lucht uit je kast wilt hebben en dan zal ik die 5e (volgens mij niet echt nodig) voor de 4e plaaatsen zodat de doorstroom meer effect heeft

Verwijderd

Zeg, hoeveel lawaai maakt die kast van jou eigenlijk?? Al die fan's wat een herrie... Of heb je ze niet op 12V gezet?

Ik ben pacifist: in de zin van koeling dan! :Y) Heb je dat al helemaal optimaal? ATAtjes geround? Dat helpt dus ontzagwekkend veel!

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 22:05 schreef mr_fragle het volgende:
Ok, heel ff verder dan over de airflow :)
Ik zit zelf met een XP1700+ en die wordt vrij warm. 55 graden Idle (61 stressed) is me net te hoog. Trek ik de kast open wordt de zaak nog maar 45 Idle. Ik zit ook met een brakke cpu cooler (coolermaster), maar die laat ik er liever opzitten (ben niet van plan om te gaan klokken, en blijf er toch liever van af.
Ik heb nog een case-fan vooronder, maar die moet zijn lucht door de "gaatjes" in de kast trekken. Nou neem ik aan dat het wat zal schelen als ik er gewoon een gat in zaag met vervolgens een fingerguard ervoor.

Maar zou het veel helpen als ik in de zijkant, net onder me proc een intakefan plaats. Is lekker sim-pel. Maak wel een schakelaartje aan/uit zodat ik snachts lekker kan slapen, gaat dus vooraf om de temp tijdens middel tot zware belasting. (denk zelf dat dit de beste oplossing is omdat er denk ik te weinig koude lucht de kast in gaat)

Of kan ik beter boven met voeiding een outtake-fan plaatsen :?
Krijg ik wel onderdruk, maar anders overdruk.

Dus of extra wegzuigen warme lucht, of extra koude lucht erin.
BVD
ik neem aan dan je nu niks hebt aan airflow
het beste is 1 fan aan de zijkant maken tehoogte van je cpu
de intake of onderin de voor kant maar wel het rooster dat er dan voor zal zitten weg dremelen en kijken vak kan er door de plastic voor kap weinig lucht heen
en de outtake kan het beste in het dak van je pc
en er is vrij makkelijk op die koeler masters een 80 mm fan te zetten ik heb 3 weken geleden er nog 1 vast gemaakt met ijzer draad wel goed vast zetten natuurlijk
deze opstelling op een xp1800+ systeem de cpu was 42 graden dat na 10 uur aanstaan en een dvd tje draaien ik had geen proggies op die pc om te stressen

• Bestiole
  • Niet online
gjrebels, als je dat front plaatje eraf laat komt er dus lucht uit.

Perfekt dus, ofwel laat je gewoon een gat zitten op die plek, of je maakt in je frontje mooie grote gaten of 1 groot gat, staat leuk.

Me, myself & I

Verwijderd

Ik ga met Phreak mee, maar dan zou ik een paar dingen nog anders doen, namelijk:

- het fanduct weglaten
- een fan (80mm) plaatsen in de zijkant van de kast ter hoogte van de cpu, dan heb je echt goeie koeling/airflow.

Dat zou ik doen. (heb nog wel meer ideeën voor je kast, maar dan moet je me het ff vragen, ga namelijk niet buiten het topic om)

• Rebels
Op zaterdag 02 februari 2002 09:58 schreef Coolcase het volgende:
Zeg, hoeveel lawaai maakt die kast van jou eigenlijk?? Al die fan's wat een herrie... Of heb je ze niet op 12V gezet?

Ik ben pacifist: in de zin van koeling dan! :Y) Heb je dat al helemaal optimaal? ATAtjes geround? Dat helpt dus ontzagwekkend veel!
Ze staan allemaal op 12v, alleen de achterste bij die duct maakt veel lawaai, die overheerst alles,er zit een schakelaar op als ik 'm uit zet is dat heerlijk stil!, maar wordt m'n processor zo'n 10°C heter!!
Zit er over te denken om 'm te vervangen door een Papst, is 120mm voor ook, die hoor je nauwelijks!
En alles is geround ja, zie pics pagina 1 :)

• Rebels
Op zaterdag 02 februari 2002 11:17 schreef McD_Rulz het volgende:

Dat zou ik doen. (heb nog wel meer ideeën voor je kast, maar dan moet je me het ff vragen, ga namelijk niet buiten het topic om)
Meer ideeen :9~ misschien kun je ze hier plaatsen? [topic=393623]
;) Of geef ff je email(via mijn icq)ofzo

:P btw ik persoonlijk vind dit een heel mooi topic, op een beetje "gebekvecht" na dan ;)
Maar, blijf doorgaan met die adviezen, ik wordt er steeds wijzer van!!!! :9

• visboer32
  • Laatst online: 03-02-2025

visboer32

Koen

file:///C|/Documents%20and%20Settings/r.Septer/Mijn%20documenten/Mijn%

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 21:21 schreef visboer32 het volgende:
file:///C|/Documents%20and%20Settings/r.Septer/Mijn%20documenten/Mijn%
HAHAHAHAHA nice try n00bje ;)

• Rebels
Dit is nu m'n outtake... (5Œ plaatje weggelaten, komt veel wind uit!)
Afbeeldingslocatie: http://gjrebels.dhs.org/bl%20mannetje/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gjrebels.dhs.org/bl%20mannetje/2.jpg

Zo....,blacklight ccfl-lutje erin..
Afbeeldingslocatie: http://gjrebels.dhs.org/bl%20mannetje/3.jpg

Mannetje heb ik ooit gekleid met fluoklei!
Afbeeldingslocatie: http://gjrebels.dhs.org/bl%20mannetje/4.jpg

• Rebels
Hallo zeg, geen reacties?!!

[kick/]

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 20:29

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

hahaha Lache popetje!
Nou ik denk dat alles zou opgelost is en het ziet er nog leuk uit ook.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 14:29 schreef rAcEr het volgende:

[..]

Nee hoor, vindt het nog steeds vervelend van die actie van gisteren. Search leverde namelijk niets op en FAQ ook niet. En kabels zelf maken wil ik niet, daar was idd genoeg in de search over te vinden.

[topic=352378/1/50] Niets
[topic=337210/1/50] Niets
[topic=190432/1/50] Te weinig info mbt ervaringen van menen van gekochte kabels.
[topic=165259/1/50] Niets
[topic=110346/1/50] Meer info over zelf kabels rounden, ook niets dus

Ga zo nog maar ff door, de search leverde mij dus een niet voldaan gevoel op waardoor ik de keus heb gemaakt een topic te openen. Ik wil alleen weten of kabels van OC-shop bijvoorbeeld beter zijn dan van MyCom en dat kon ik niet uit de search opmaken. Thats all.
Kijk anders ff op deze site http://www.colorcases.com/hard/hard.html

volgens mij hebben ze daar wat je bedoeld *D

Verwijderd

Een vraag voor wie me kan helpen...

Ik heb een AMD 1.3Gh en heb er een Molex (stille) copper core radial fin cpu fan opzitten. Verder een super stille psu van Q-technologies, en een kleine fan op mijn GeForce 2.

Heb ik nou genoeg airflow of niet??? Ik dacht er aan om een papst 8412 NG** te halen met of 1500 of 2600 rpm... voor ondervooraan in mijn kast. Gaat dit nou veel schelen voor de temp van mijn cpu en of mijn moederbord en zo ja hoeveel graden ongeveer?

De cpu is nu zonder stress volgens mijn hmonitor 55 C en mijn moederbord 30 C. Ik vind dat best wel hoog namelijk.

alle reacties en meningen zijn welkom THNX :)

• Rebels
Op woensdag 20 februari 2002 14:43 schreef Starfox9 het volgende:

Ik heb een AMD 1.3Gh en heb er een Molex (stille) copper core radial fin cpu fan opzitten. Verder een super stille psu van Q-technologies, en een kleine fan op mijn GeForce 2.

Heb ik nou genoeg airflow of niet??? Ik dacht er aan om een papst 8412 NG** te halen met of 1500 of 2600 rpm... voor ondervooraan in mijn kast. Gaat dit nou veel schelen voor de temp van mijn cpu en of mijn moederbord en zo ja hoeveel graden ongeveer?

De cpu is nu zonder stress volgens mijn hmonitor 55 C en mijn moederbord 30 C. Ik vind dat best wel hoog namelijk.

Toen ik m'n 12cm Papst voorin plaatste ging m'n case temp zo'n 3 graden naar beneden en van de cpu zo'n 2, niet zoveel resultaat voor die 30euro :'( ,maar ik ben dan ook nog aan klooien, toch een gat in de bovenkant?,in de zijkant en die achterste toch outake maken :P

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 14:43 schreef Starfox9 het volgende:

je temp is niet erg hoog ik zit hoger met meer airflow

het beste is een in take en een out take te hebben in je pc het beste is dan de in take voor onder in of ter hoogte van je cpu aan de zij kant en de out take achter te hoogte van je cpu of boven in het dak van je pc
wel is het erg handig om ook de roostertjes weg te dremelen of anders waar de case fans zitten lawaai en houd de air flow tegen

Verwijderd

Ik ben bang dat als ik bijvoorbeeld nog een intake dremel ter hoogte van mijn cpu in de zijkant dat ik weer veel meer lawaai krijg, ik heb hem net een beetje zachter gekregen.
Is het ook een optie om bijvoorbeeld een hele goede heatsink te hebben en dan geen fan op je cpu maar wel een stille papst 120 of 80 aan de zij- en bovenkant , achter ten hoogte van de cpu en vooronder natuurlijk.
Dan vooronder = intake
achter cpu = outtake
bovenop = outtake
zijkant (zijpaneel ter hoogte van cpu) = intake

Alleeeeeen maar papst en geen cpu fan :9
dan is het volgens mij stiller ondanks dat je meer fans hebt maar blijft de temp dan wel laag ? :?

Theorien ??????

• Rebels
Op donderdag 21 februari 2002 09:21 schreef Starfox9 het volgende:
Ik ben bang dat als ik bijvoorbeeld nog een intake dremel ter hoogte van mijn cpu in de zijkant dat ik weer veel meer lawaai krijg, ik heb hem net een beetje zachter gekregen.
Is het ook een optie om bijvoorbeeld een hele goede heatsink te hebben en dan geen fan op je cpu maar wel een stille papst 120 of 80 aan de zij- en bovenkant , achter ten hoogte van de cpu en vooronder natuurlijk.
Dan vooronder = intake
achter cpu = outtake
bovenop = outtake
zijkant (zijpaneel ter hoogte van cpu) = intake

Alleeeeeen maar papst en geen cpu fan :9
dan is het volgens mij stiller ondanks dat je meer fans hebt maar blijft de temp dan wel laag ? :?

Theorien ??????
Dat wil ik ook wel'ns weten :)
Pagina: 1