Toon posts:

lcd, nog eens een probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ja, beste tweakers ik weet het dit probleem blijft terug komen, en ik heb nu toch een groot aantal topic gelezen, maar een echte op lossing vind ik niet ...

Heb dus een LCD 16x2 aangesloten, contrast geregelt en ja hoor ik krijg op 1 lijn zwart blokjes, anders niets.
ik moet hem waarschijnlijk resetten dacht ik

maar hoe doe ik dat concreet ?

iemand die het me juist kan uitleggen ?
of me de juist woorden kan geven om te zoeken ?

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

1 lijn zwarte blokjes lijkt me alles ok toch ? (bij 4x40 moeten dit 2 lijnen zijn) maar bij 2x16 1 lijn denk ik dan :)

nu gewoon stukkie software erover gooien...

Verwijderd

Topicstarter
probleem is dus dat het niet lukt met software erover te gooien

hmmm ... driver probleem dus misschien

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

Op zondag 20 januari 2002 01:16 schreef Mr.ChronoM het volgende:
probleem is dus dat het niet lukt met software erover te gooien

hmmm ... driver probleem dus misschien
goede poort? issie parrallel of serieel ? poorten enzo kun je in software meestal wel editen, als je ff een search runt op LCD kun je vast wel de goede poort vinden

Verwijderd

Die ene rij zwart betekent dat de controller(HD44780?) op het LCD goed initialiseerd. Het LCD zelf doet het dus blijkbaar. Heb je alles wel goed aangesloten? Check het voor de zekerheid, ook of de soldeerpunten goed contact maken. Gebuik als software iets waarvan je zeker weet dat het werkt met een 2x16 LCD. En check idd of je de juiste poort gebruikt. Standaard is dit 0x378, dus dat zal wel goed zijn, maar omdat het niet werkt, alles dubbel checken.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
oeps, beetje te laat gereplied, maar alles is dus in orde.

door één of andere reden werkte de DLportIO driver niet correct, heb ik gewoon moeten herinstalleren
Pagina: 1