• Over het branden:
Op zondag 20 januari 2002 01:07 schreef VROEM! het volgende:
Omdat ik en mijn huisgenoten er van een afstandje mee moeten kunnen branden. Ik zie mijn huisgenoten ook geen text-based branden snappen, als daar al programma's mee zijn.
Het enige brandproggel voor GNU/Linux, cdrecord, is commandline

(alle grafische 'brandprogs' zijn slechts frontends voor cdrecord, dwz die grafische progs doen de interface en laten cdrecord het eigenlijke werk doen).
Ik heb geen ervaring met html-based branden, maar als dit goed werkt lijkt me het een erg degelijke oplossing (geen grafisch spul nodig op de gateway en toch begrijpbaar voor je huisgenoten).
Je kunt op een p166
misschien (pin me nergens op vast) zelfs wel op 12 speed fikken (een gewone iso dan), alleen 16 MB ram is dan te krap ivm buffer underruns. Een lagere snelheid lijkt me overigens niet onverstandig, maar dat is een kwestie van experimenteren.
• Over het remote managen:
Ik raadt het aan dit gewoon over ssh te doen. Dat houdt in dat je met de commandline moet werken, maar dit is imho het krachtigst en flexibelst.
Als je dit niet wil schijnt webmin goed te werken, maar ik heb hier geen ervaring mee.
VNC oid heeft niet echt mijn voorkeur omdat je dan grafische progs moet installen op je server.
• Over hardware:
De HD is groot genoeg; als je niks grafisch installt maar alleen de dingen voor de taken die jij noemde ben je met Debian een MB of 300 (schatting) kwijt, voor Slack hetzelfde. Swap van 100 meg, logfiles 100 meg -> 1.5 gig vrij (voor /home en de te fikken ISOs).
CPU is zeker afdoende, behalve misschien voor high speed fikken.
RAM is voldoende, maar (wederom) voor het fikken wat krap. Meer RAM is altijd wenselijk; het zal de performance (zeker als je veel dingen op je server doet) ten goede komen.
64 MB zou heel mooi zijn, meer is niet heel erg nodig tenzij je je server tamelijk zwaar wilt belasten (voor thuisserver-normen).
Ik wil gewoon een zip/CD erin kunnen knallen en dan vanachter mijn bureau verder alles regelen.
Ik weet niet hoe het met de automount-mogelijkheden van zipdrives zit, maar als automounten mogelijk is zou je het relatief eenvoudig zo kunnen maken dat je gewoon een zip erin douwt en dan vanaf je windows compu naar een netwerkshare gaat waar de inhoud van de zip dan staat (evt met een passwd zodat hij alleen voor jou toegankelijk is).
In de meterkast gaan staan muizen en typen is niet erg praktisch.
Mijn gateway (vroeger in de meterkast, nu op mijn kamer onder mijn buro) heeft ook geen toetsenbord/monitor/muis. Ik doe alles remote met ssh.
Het is een 486DX4-100/16meg btw, en daar doet hij het fijn mee, maar ik fik er dan ook geen CDs mee.
• Over distro-keuze:
Zowel Debian (mijn favoriet) als Slackware zijn verstandige keuzes voor wat jij wilt.
Beiden zijn niet echt newbie-gericht (als in: als je een grafische point&click install verwacht die automagisch al je hardware detecteert, dan kom je zowel bij Debian als bij Slack van een koude kermis thuis), maar als je bereid bent veel te lezen en te leren kun je beiden installeren en gebruiken zonder voorkennis (maar dat vereist wel wat doorzettingsvermogen).
Andere newbievriendelijkere distro's zijn vaak newbievriendelijk vanwege hun grafische install enzo, maar dat is nogal krap aan op 16 meg (an sich wel mogelijk, behalve misschien voor de nieuwste versies). Alles text-based is met deze distro's ook mogelijk, maar dan kun je imho beter meteen Debian of Slack pakken.
Het verschil tussen Debian en Slack is voornamelijk de install en de installatie van software.
De install van Debian wordt door velen ervaren als pittig, die van Slack schijnt makkelijker te zijn.
Het installeren van software is nogal een groot verschil:
Debian heeft een package manager (dpkg). Een package manager beheert, installeert en verwijdert programma's. Programma's installeer je door een package (met daarin het programma, alle benodigde files en informatie over hoe te installeren) aan de package manager te voeren; Deze installeert het programma and all should be good.
Bovendien heeft Debian een handig helper-programma hierbij (apt) die de benodigde packages van cdrom of van een Debian mirror kan downloaden en uitzoekt welke andere packages nodig zijn en deze ook installeert.
Als dpkg en apt werkend zijn geinstalleerd en geconfigureerd is het installeren van een programma (dat 'in' Debian zit) vaak een kwestie van het commando 'apt-get install <packagenaam>' geven.
Slackware heeft een meer do-it-your-self aanpak. Sinds kort kent Slack ook een primitief soort packages, maar lang niet alles is gepackaged, Slack packages kennen geen dependancies en de het beheer van de geinstalleerde packages is minder nauwkeurig.
Een hoop programma's moet je in Slackware installen door ze zelf te compilen. Dit betekent doorgaans wat meer werk maar wat meer controle.
Dit verschil tussen Debian en Slackware is een design-keuze. Een way of life bijna: een uitgebreide packagemanager versus (tot voor kort) geen packagemanager.
Qua versies:
Slackware doet het de 'conventionele' manier: every so and then een release.
Debian doet het wat anders:
Er zijn 3 trees: Unstable, Testing en Stable.
Als er een nieuw programma of een nieuwe versie van een programma is, wordt dit gepackaged en komt in Unstable, (vrijwel) zonder getest te worden. Unstable is niet unstable in de zin dat het crasht, maar bugs zitten er zeker in, en dit kunnen af en toe vrij ernstige bugs zijn. 'Development' zeg maar.
Als het programma een tijdje (afhankelijk van zijn prioriteit) geen grote problemen geeft, schuift het package door naar Testing. Testing bevat (als het goed is) nooit critical bugs, maar wel bugs die de bruikbaarheid kunnen beperken (bijvoorbeeld een browser die crasht of een programma dat met een optie niet doet wat het moet doen). 'Current' zeg maar.
Eens in de zoveel tijd wordt Testing stopgezet en (zo goed mogelijk) bugvrij gemaakt. Dit wordt dan de nieuwe Stable. Stable valt in de categorie van 'het moet gewoon werken'. 'Production' zeg maar.
Merk op dat alleen van Stable officiele releases zijn. Testing en Unstable zijn snapshot ISOs van, maar de normale gang van zaken is om ze over ftp te installeren en regelmatig te updaten (Unstable heeft tot honderden MBs per dag aan updates).
De huidige Unstable heet Sid.
De huidige Testing heet Woody (wordt Debian 3.0).
De huidige Stable is versie 2.2 (rev5) en heet Potato.
Het nadeel van Debian op dit moment is dat de release cycles te lang zijn (Potato is nu een jaar of 2 oud). Dit is overigens niet echt een gevolg van het trees model hierboven.
Potato draait zeker op jouw machine, en Woody ook (Bij Debian is niet het idee dat elke release veel zwaarder wordt, zoals bij Mandrake en Windows het geval is).
Waarschijnlijk is Potato afdoende qua software, maar misschien is Woody wenselijk (de aanzienlijk nieuwere software erin is wel prettig).
Ik draai Potato op mijn servers (paar servers gaan binnekort over naar Woody), Woody op mijn gateway en Sid op mijn desktops overigens.
Hoe het met de 'zwaarheid' van Slack 8.0 zit weet ik niet precies, maar ik gok dat deze ook gewoon geschikt is voor jouw machine.
Een goede nederlandse handleiding voor Debian is te vinden op
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html .
Deze zou je alvast vantevoren kunnen doorkijken. Hoofdstukken 1, 2 en 4 zijn een goede inleiding en nauwelijks Debian-specifiek.