[zucht]Welke linux distro voor ikke?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het experimenteren geslagen met linux voor onze router en stuit steeds op vrij forse problemen.
Ik zoek nu een OS waar ik me GOED in ga verdiepen en me in vastbijten tot die kl*te compu doet wat ik wil.

Nu: ik zoek een OS wat voor mij het volgende betekent:
1) GRAFISCH/menugestuurd
2) Geschikt voor remote management (bijvoorbeeld mbv VNC)
3) Geschikt voor internet routeren
4) Zip drive moet hij ook delen over het netwerk
5) Ik moet met die compu ook kunnen branden
6) Moet werkbaar zijn op een pentium 166. De compu heeft nu 16MB, kan evt geupgrade naar 64/128MB. Maar liever iets dat werkt op 16.
7) Een beetje praktische installatie dinges zou ook wel handig zijn. Evt een bootflop erin prikken die alles mbv ftp/rsync binnen trekt alvorens het echte werk begint is geen punt. De compu heeft een CDROM, ZIP, floppy drive en 2.1GB harddisk.
8) update: ivm 3) is het ook wel handig als ik er goed mee kan firewallen :)
9) Als het even kan wil ik de printer er ook aan hangen

ieeeepppppp :P

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Omdat je wat specifieke eisen hebt, laat ik deze open, maar heb je het 'welke distro' topic al gezien? Staat best veel info in :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 00:49 schreef Jotti het volgende:
Omdat je wat specifieke eisen hebt, laat ik deze open, maar heb je het 'welke distro' topic al gezien? Staat best veel info in :)
Ik heb al VEEL gelezen, waaronder honderd readme's. Ben het nu effe kwijt, maar ga een blik werpen...

yep! heb hem al gehad...

Ik ben zie door de bomen het bos niet zo goed meer op dit moment, teveel verschillende distro info voor m'n neus gehad denk ik...

Verwijderd

Met deze eisen kun je elke distro nemen. Mits je WEL geheugen uitbreidt, want anders blijven Slackware en Debian over met een eenvoudige text based install. 16 Mb en grafisch is zelfs voor Linux wat krapjes.
Verder zie ik geen problemen met je eisen, dat kan allemaal. Verwacht alleen geen Pentium3/Athlon performance. Een wat oudere versie van Linux (Slackware 7.1, Debian Stable) kan een betere keuze zijn op dergelijke hardware.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Hoeveel RAM is aan te raden?
Let wel: het is een computer die in de meterkast komt te staan en niet heel veel lomps hoeft te doen (dat heet, als branden onder niet al te lomp valt)

Als de internet snelheid af en toe een dipje krijgt tijdens branden/printen is er niks aan de hand. Als hij crasht wel. Uptime is vrij heilig zullen we maar zeggen.

Verwijderd

64 Mb moet voldoende zijn :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Waarom wil je een GUI? Het is echt niet handig op zo'n machine IMHO :)

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 01:03 schreef j3p het volgende:
Als het alleen om remote admin gaat is webmin ook een goede optie.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 01:03 schreef j3p het volgende:
Omdat ik en mijn huisgenoten er van een afstandje mee moeten kunnen branden. Ik zie mijn huisgenoten ook geen text-based branden snappen, als daar al programma's mee zijn.

De plek waar hij staat is zachtjes gezegd niet erg ergonomisch verantwoord...

Ik wil gewoon een zip/CD erin kunnen knallen en dan vanachter mijn bureau verder alles regelen.
In de meterkast gaan staan muizen en typen is niet erg praktisch.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 01:05 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Als het alleen om remote admin gaat is webmin ook een goede optie.
Hoe steekt dat ongeveer in elkaar? En wat zijn binnen mijn eisen/huidige specs de voordelen van webmin tov remote admin?

Verwijderd

Daar kun je volgens mij dus niet mee branden, maar dat is een in perl geschreven webserver met admin modules voor diverse servers en services. Neem anders een kijkje op www.webmin.com .

• packman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Op zondag 20 januari 2002 01:01 schreef VROEM! het volgende:
Hoeveel RAM is aan te raden?
Let wel: het is een computer die in de meterkast komt te staan en niet heel veel lomps hoeft te doen (dat heet, als branden onder niet al te lomp valt)

Als de internet snelheid af en toe een dipje krijgt tijdens branden/printen is er niks aan de hand. Als hij crasht wel. Uptime is vrij heilig zullen we maar zeggen.
Crashen? Linux crasht nooit... :P Gewoon zien dat er geen brakke hardware inzit en je hebt geen enkel probleem. Om CDtjes te branden raadt ik toch minstens 64Mb aan, liefst 128 of meer...

En van een dom cdtje te schrijven gaat je inet niet opeens wat trager hoor... Als je weet dat een 386 25Mhz zonder brobz een 10Mbit can firewallen/routen (mits genoeg geheugen - 16 of 32mb)

Wat jij daar trouwens allemaal vraagt - dat kan je met alle distribs - maar je zal daar nog heel wat werk in moeten steken om het aan jouw eisen te laten voldoen...

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

Verwijderd

Ik stel debian voor

• makkelijke update (apt-get update; apt-get upgrade)
• met samba kun je zip sharen en printer sharen over netwerk
• CD branden enzo kan allemaal via remote X applicaties of VNC applicaties
• VNC kan met..... tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... VNC! :D
• Heeft net als elke andere linux distro met ipchains/iptables een pracht van een firewall
• kan daarmee perfect routeren

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 01:21 schreef beelzebubu het volgende:
Ik stel debian voor

Die had ik zelfs al gedownload! Eindelijk iets in een keer goed gedaan :7

Ik verw8 dat het debian gaat worden, maar ga nog maar even door met tips geven...

Heeft de nieuwste debian nog voordelen tov de vorige versie binnen mijn gebruik?

• Roel
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Ik ken een programmatje waarmee je over het netwerk kan branden, java/apache iets..

Moet nog ff naar de naam zoeken..

4) Via samba moet dat te doen zijn. Maar waarom wil je een zipdrive in de meterkast hebben :?

6) Zal wel werken maar snel branden zul je niet kunnen, 2 of 4 speed misschien :?

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 01:35 schreef Roel het volgende:
Ik ken een programmatje waarmee je over het netwerk kan branden, java/apache iets..

Moet nog ff naar de naam zoeken..

4) Via samba moet dat te doen zijn. Maar waarom wil je een zipdrive in de meterkast hebben :?

6) Zal wel werken maar snel branden zul je niet kunnen, 2 of 4 speed misschien :?
4) ik wil niet dat mijn compu steeds de lul is als er iemand in huis de zip drive wil gebruiken (komt nogal eens voor, de hele faculteit OCP heeft die dingen en we zijn met drie man in huis die daar studeren)
De zip is in de meterkast wel goed te bereiken.

6) geen probleem, hiervoor geldt hetzelfde, maar dan bij een huisgenoot ipv bij mij. Ik wil niet steeds iemand van de compu moeten sleuren voor ik een CD kan branden. Hij wil niet steeds van zijn werk getrokken worden als er iemand wil branden. Printen geldt hetzelfde voor.

• Roel

Roel

screen -x addict

ah :)

Heb ff op freshmeat gezocht, Webcdwrite of cgiburn was het, volgens mij de 1e.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dat ziet er goed uit... Werkt dat webadmin gedoe een beetje vlot?

Heb ik het goed als ik met die programma's het OS zelf kan afschermen terwijl de normale gebruikers gewoon hun zipje kunnen lezen, CD's branden en hun docjes printen? Daar ben ik wel heel erg voorstander van eigenlijk.

Hoeveel installeerwerk vergt dat trouwens op de computers die verder aan het netwerk zitten?

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Je zou een DHCP daemon kunnen configgen.. Dan is het voor de clients wel heel erg gemakkelijk. :P

:Y)

• Roel

Roel

screen -x addict

Webmin heb ik pas 1x geinstaleerd, werkte wel geinig..

En ja, je kunt het gewoon splitsen, om mensen toegang te geven tot je zipje/printer gebruik je samba, kun je ook nog eens instellen op users met paswoorden.

Xtra installeer werk heb je niet als je moet kiezen tussen ftp of cdrom install, ligt gewoon aan je internet snelheid.
Slackware & debian hebben daar gewoon een nette menu optie voor..

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 02:02 schreef VROEM! het volgende:
Dat ziet er goed uit... Werkt dat webadmin gedoe een beetje vlot?

Heb ik het goed als ik met die programma's het OS zelf kan afschermen terwijl de normale gebruikers gewoon hun zipje kunnen lezen, CD's branden en hun docjes printen? Daar ben ik wel heel erg voorstander van eigenlijk.

Hoeveel installeerwerk vergt dat trouwens op de computers die verder aan het netwerk zitten?
Webmin is http(s) based, dus wel redelijk snel :) Het OS kun je perfect afschermen voor de doelen die jij beschrijft en printen etc kan via een Samba server. Da's net Windows, dus dat moet wel zonder al te veel moeite lukken.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Owkey...stel ik heb zo'n samba server. Zien windows PC's de printer dan gewoon als een gedeelde printer op het netwerk?

Maw, ik installeer op de windows pc's gewoon de drivers voor die printer, vertel windows dat dat ding aan het netwerk hangt (is nu ook het geval) en mensen schuiven hun document naar die machine->klaar?

Een samba server is toch gewoon een programma dat ik onder Debian kan draaien?

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Met Samba kun je je Linux bakje simpelweg in "Netwerk Omgeving" laten verschijnen (dus, alsof er Windoos op draait).

En net als met Windoos, kun je directories en printers sharen. Ook Samba kun je met Webmin configgen, alhoewel het proggie Swat zijn werk iets beter zal doen (lijkt me). (Swat zit er geloof ik bij, anders: apt-get install swat :))

edit:

Ik heb zelf hier ook Samba op mijn (Debian) servertje draaien, maar er hangt alleen geen printer aan, dus met het delen van printers heb ik zelf nog geen ervaring.

Hier alvast een Samba tipje: (aanrader!)
http://samba.he.net/using_samba/

:Y)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Heeft het voor mij nog zin om even te wachten tot de nieuwste linux te koop is, of heeft die weinig noemenswaardige voordelen tov de oude?

Downloaden van complete CD's is met mijn huidige verbinding niet te doen :(
Maar gelukkig is er munnikes.nl :)

Verwijderd

Ik ben geen Debian kenner, integendeel :) Maar een debian stable zou op zo'n machine goed genoeg zijn. Niet de allerlaatste stand van zaken maar gewoon stabiel en eenvoudig up to date te houden. Slackware is ook een goed alternatief en daarvoor kun je of 7.1 of 8.0 overwegen. Bij Slackware heb je cd 1 nodig, java is ook te downloaden (op cd 2). Wat Debian betreft moet je maar even wachten tot een van de vele aanhangers van deze distro reageert :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik geloof dat iedereen op dit moment :Z :z doet...

Slackware is toch meer voor de ervaren gebruiker? Dat ben ik voorlopig nog even niet namelijk...

Ik kan wel veel leren, maar als het met een beetje minder (leer)werk ook goed lopend te krijgen is is me dat zeer dierbaar, ik heb ook een leven naast mijn server *D

Verwijderd

Slackware is iets eenvoudiger te installeren dan Debian, maar zijn beide niet echt bedoeld voor Linux-n00bs ;) . Maar aangezien je een redelijk beperkte pc hebt is een distro die wel vaak door n00bs wordt gebruikt (SuSE, RedHat, Mandrake) niet echt een optie, aangezien die veel zooi meeinstalleren en draaien. Om dat allemaal weer uit te kunnen zetten heb je ook weer kennis van Linux nodig. Vandaar een van beide distro's . Waarbij beide een install instructie online is te vinden, slackware = www.slackware.com/book/ en http://www.slackware.com/install/ :)

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Een printer delen is mbv Samba geen enkel probleem. Met WebMin kan je op een wel hele makkelijke wijze Samba, en nog veel meer, configureren.

My software never has bugs, it just develops random features...

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Wat zijn de concrete verschillen in slackware en debian?
(binnen mijn gebruik)

Verwijderd

Installatie, configuratie en package management. Slackware is meer up to date, debian heeft een prima package manager. installatie van slackware is eenvoudiger, configuratie lastiger maar met webmin goed te ondervangen :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

• Over het branden:
Op zondag 20 januari 2002 01:07 schreef VROEM! het volgende:
Omdat ik en mijn huisgenoten er van een afstandje mee moeten kunnen branden. Ik zie mijn huisgenoten ook geen text-based branden snappen, als daar al programma's mee zijn.
Het enige brandproggel voor GNU/Linux, cdrecord, is commandline :) (alle grafische 'brandprogs' zijn slechts frontends voor cdrecord, dwz die grafische progs doen de interface en laten cdrecord het eigenlijke werk doen).
Ik heb geen ervaring met html-based branden, maar als dit goed werkt lijkt me het een erg degelijke oplossing (geen grafisch spul nodig op de gateway en toch begrijpbaar voor je huisgenoten).

Je kunt op een p166 misschien (pin me nergens op vast) zelfs wel op 12 speed fikken (een gewone iso dan), alleen 16 MB ram is dan te krap ivm buffer underruns. Een lagere snelheid lijkt me overigens niet onverstandig, maar dat is een kwestie van experimenteren.

• Over het remote managen:
Ik raadt het aan dit gewoon over ssh te doen. Dat houdt in dat je met de commandline moet werken, maar dit is imho het krachtigst en flexibelst.
Als je dit niet wil schijnt webmin goed te werken, maar ik heb hier geen ervaring mee.
VNC oid heeft niet echt mijn voorkeur omdat je dan grafische progs moet installen op je server.

• Over hardware:
De HD is groot genoeg; als je niks grafisch installt maar alleen de dingen voor de taken die jij noemde ben je met Debian een MB of 300 (schatting) kwijt, voor Slack hetzelfde. Swap van 100 meg, logfiles 100 meg -> 1.5 gig vrij (voor /home en de te fikken ISOs).

CPU is zeker afdoende, behalve misschien voor high speed fikken.

RAM is voldoende, maar (wederom) voor het fikken wat krap. Meer RAM is altijd wenselijk; het zal de performance (zeker als je veel dingen op je server doet) ten goede komen.
64 MB zou heel mooi zijn, meer is niet heel erg nodig tenzij je je server tamelijk zwaar wilt belasten (voor thuisserver-normen).
Ik wil gewoon een zip/CD erin kunnen knallen en dan vanachter mijn bureau verder alles regelen.
Ik weet niet hoe het met de automount-mogelijkheden van zipdrives zit, maar als automounten mogelijk is zou je het relatief eenvoudig zo kunnen maken dat je gewoon een zip erin douwt en dan vanaf je windows compu naar een netwerkshare gaat waar de inhoud van de zip dan staat (evt met een passwd zodat hij alleen voor jou toegankelijk is).
In de meterkast gaan staan muizen en typen is niet erg praktisch.
Mijn gateway (vroeger in de meterkast, nu op mijn kamer onder mijn buro) heeft ook geen toetsenbord/monitor/muis. Ik doe alles remote met ssh.
Het is een 486DX4-100/16meg btw, en daar doet hij het fijn mee, maar ik fik er dan ook geen CDs mee.

• Over distro-keuze:
Zowel Debian (mijn favoriet) als Slackware zijn verstandige keuzes voor wat jij wilt.
Beiden zijn niet echt newbie-gericht (als in: als je een grafische point&click install verwacht die automagisch al je hardware detecteert, dan kom je zowel bij Debian als bij Slack van een koude kermis thuis), maar als je bereid bent veel te lezen en te leren kun je beiden installeren en gebruiken zonder voorkennis (maar dat vereist wel wat doorzettingsvermogen).

Andere newbievriendelijkere distro's zijn vaak newbievriendelijk vanwege hun grafische install enzo, maar dat is nogal krap aan op 16 meg (an sich wel mogelijk, behalve misschien voor de nieuwste versies). Alles text-based is met deze distro's ook mogelijk, maar dan kun je imho beter meteen Debian of Slack pakken.

Het verschil tussen Debian en Slack is voornamelijk de install en de installatie van software.
De install van Debian wordt door velen ervaren als pittig, die van Slack schijnt makkelijker te zijn.
Het installeren van software is nogal een groot verschil:

Debian heeft een package manager (dpkg). Een package manager beheert, installeert en verwijdert programma's. Programma's installeer je door een package (met daarin het programma, alle benodigde files en informatie over hoe te installeren) aan de package manager te voeren; Deze installeert het programma and all should be good.
Bovendien heeft Debian een handig helper-programma hierbij (apt) die de benodigde packages van cdrom of van een Debian mirror kan downloaden en uitzoekt welke andere packages nodig zijn en deze ook installeert.
Als dpkg en apt werkend zijn geinstalleerd en geconfigureerd is het installeren van een programma (dat 'in' Debian zit) vaak een kwestie van het commando 'apt-get install <packagenaam>' geven.

Slackware heeft een meer do-it-your-self aanpak. Sinds kort kent Slack ook een primitief soort packages, maar lang niet alles is gepackaged, Slack packages kennen geen dependancies en de het beheer van de geinstalleerde packages is minder nauwkeurig.
Een hoop programma's moet je in Slackware installen door ze zelf te compilen. Dit betekent doorgaans wat meer werk maar wat meer controle.

Dit verschil tussen Debian en Slackware is een design-keuze. Een way of life bijna: een uitgebreide packagemanager versus (tot voor kort) geen packagemanager.

Qua versies:
Slackware doet het de 'conventionele' manier: every so and then een release.
Debian doet het wat anders:
Er zijn 3 trees: Unstable, Testing en Stable.

Als er een nieuw programma of een nieuwe versie van een programma is, wordt dit gepackaged en komt in Unstable, (vrijwel) zonder getest te worden. Unstable is niet unstable in de zin dat het crasht, maar bugs zitten er zeker in, en dit kunnen af en toe vrij ernstige bugs zijn. 'Development' zeg maar.

Als het programma een tijdje (afhankelijk van zijn prioriteit) geen grote problemen geeft, schuift het package door naar Testing. Testing bevat (als het goed is) nooit critical bugs, maar wel bugs die de bruikbaarheid kunnen beperken (bijvoorbeeld een browser die crasht of een programma dat met een optie niet doet wat het moet doen). 'Current' zeg maar.

Eens in de zoveel tijd wordt Testing stopgezet en (zo goed mogelijk) bugvrij gemaakt. Dit wordt dan de nieuwe Stable. Stable valt in de categorie van 'het moet gewoon werken'. 'Production' zeg maar.

Merk op dat alleen van Stable officiele releases zijn. Testing en Unstable zijn snapshot ISOs van, maar de normale gang van zaken is om ze over ftp te installeren en regelmatig te updaten (Unstable heeft tot honderden MBs per dag aan updates).
De huidige Unstable heet Sid.
De huidige Testing heet Woody (wordt Debian 3.0).
De huidige Stable is versie 2.2 (rev5) en heet Potato.

Het nadeel van Debian op dit moment is dat de release cycles te lang zijn (Potato is nu een jaar of 2 oud). Dit is overigens niet echt een gevolg van het trees model hierboven.

Potato draait zeker op jouw machine, en Woody ook (Bij Debian is niet het idee dat elke release veel zwaarder wordt, zoals bij Mandrake en Windows het geval is).
Waarschijnlijk is Potato afdoende qua software, maar misschien is Woody wenselijk (de aanzienlijk nieuwere software erin is wel prettig).

Ik draai Potato op mijn servers (paar servers gaan binnekort over naar Woody), Woody op mijn gateway en Sid op mijn desktops overigens.

Hoe het met de 'zwaarheid' van Slack 8.0 zit weet ik niet precies, maar ik gok dat deze ook gewoon geschikt is voor jouw machine.

Een goede nederlandse handleiding voor Debian is te vinden op http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html .
Deze zou je alvast vantevoren kunnen doorkijken. Hoofdstukken 1, 2 en 4 zijn een goede inleiding en nauwelijks Debian-specifiek.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
De brander is burn-proof, dus een buffer-underrun zal niet zo snel problemen geven denk ik, tenzij linux burn-proof niet ondersteunt.

Automounten moet ik maar even naar gaan zoeken denk ik. Als het grote problemen geeft kan ik die zip altijd nog ergens anders in doen, ik heb nog een verzameling 486-ers staan die windows kunnen draaien :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Hoe zit het trouwens met RedHat?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 20 januari 2002 12:33 schreef VROEM! het volgende:
De brander is burn-proof, dus een buffer-underrun zal niet zo snel problemen geven denk ik, tenzij linux burn-proof niet ondersteunt.
Support voor burnproof zat een maandje of twee na het uitkomen van die technologie in cdrecord dacht ik, dus als je een redelijk recente versie daarvan hebt ondersteunt hij het (hier in Debian Sid werkt burnproof iig goed).
Automounten moet ik maar even naar gaan zoeken denk ik. Als het grote problemen geeft kan ik die zip altijd nog ergens anders in doen, ik heb nog een verzameling 486-ers staan die windows kunnen draaien :)
Mja, als automounten niet werkt moet je zelf expliciet aangeven wanneer er een zip ingedouwd is en wanneer hij eruit gehaald wordt... Werkt ook, maar het is niet zo mooi 'plug&play'.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Handmatig mounten gaan mijn huisgenoten niet snappen. Is het mogelijk om via webmin eject commando's te geven? Misschien is dat te combineren met een auto-unmount commando oid.
Het apparaat detecteert ook zelf als er een zip in gaat, dus er zal haast wel iemand een auto-mount functie bedacht hebben. Is dat er al voor floppen/CD's?

Op zich is het misschien ook wel mogelijk om die zip gewoon standaard te mounten en dan de foutmeldingen als iemand erbij probeert te komen terwijl er niks in zit maar voor lief te nemen. Is dat een idee?

Bij de weg: Bedankt voor de tips tot nu toe, ik zie het weer zitten :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Zomaar een ideetje:
Ik maak de zip schijf beschikbaar via een webprogsel, net als dat web-branden.
Vervolgens klus ik twee knoppen in die pagina met:
-ik wil bij mijn zip
-ik ben klaar met zip

De eerste hang ik een mount commando achter en de tweede het unmount commando, misschien met een eject commando erachteraan.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 21 januari 2002 01:16 schreef VROEM! het volgende:
Handmatig mounten gaan mijn huisgenoten niet snappen.
Ze hoeven dat niet via de commandline te doen; er is vast wel iets webmin-achtigs voor te maken.
Misschien is dat te combineren met een auto-unmount commando oid.
Er is het programma'tje 'eject' en dat doet voor cdroms wat je zou verwachten wat het doet. Dit programmatje unmount vantevoren de cdrom ook. Ik weet niet of hij ook zips kan ejecten...
Het apparaat detecteert ook zelf als er een zip in gaat, dus er zal haast wel iemand een auto-mount functie bedacht hebben. Is dat er al voor floppen/CD's?
Dat is er wel voor flops en CDs, maar ik heb het nooit gebruikt... Veel weet ik er niet van.
Op zich is het misschien ook wel mogelijk om die zip gewoon standaard te mounten en dan de foutmeldingen als iemand erbij probeert te komen terwijl er niks in zit maar voor lief te nemen. Is dat een idee?
Dat gaat niet (goed) werken.
Het idee van mounten is oa dat het OS niet alles direct wegschrijft naar de zip (of flop, of HD). Als je een flop of zip eruit haalt zonder eerst te unmounten, loop je het risico dat niet alles op de flop/zip staat.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 21 januari 2002 01:24 schreef VROEM! het volgende:
Zomaar een ideetje:
Ik maak de zip schijf beschikbaar via een webprogsel, net als dat web-branden.
Vervolgens klus ik twee knoppen in die pagina met:
-ik wil bij mijn zip
-ik ben klaar met zip

De eerste hang ik een mount commando achter en de tweede het unmount commando, misschien met een eject commando erachteraan.
Op maandag 21 januari 2002 01:34 schreef deadinspace het volgende:
Ze hoeven dat niet via de commandline te doen; er is vast wel iets webmin-achtigs voor te maken.
Dat bedoelde ik dus :)
Overigens zou automount bla prettiger zijn (lijkt me), maar dit is ook een mogelijkheid.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op zondag 20 januari 2002 13:08 schreef VROEM! het volgende:
Hoe zit het trouwens met RedHat?
Red Hat kan, evenals iedere willekeurige andere distro, ook alles wat je wil. Het nadeel is echter dat de install vrij veel RAM nodig heeft, maar 16 MB moet in principe voldoende zijn. Maar sta dus niet raar te kijken als de install met een of andere vage error aan komt zetten :)

Een andere punt waar je op moet letten met Red Hat, is dat je niet te veel rommel installeert. In tegenstelling tot een aantal andere distro's, installeert Red Hat standaard nogal over-compleet. Dit is niet echt een probleem, maar wel slecht voor je vrije disk space. Dus in de install even alles nalopen en bepalen of je het wel of niet nodig hebt
Op zondag 20 januari 2002 01:21 schreef beelzebubu het volgende:
Ik stel debian voor

• makkelijke update (apt-get update; apt-get upgrade)
• met samba kun je zip sharen en printer sharen over netwerk
• CD branden enzo kan allemaal via remote X applicaties of VNC applicaties
• Heeft net als elke andere linux distro met ipchains/iptables een pracht van een firewall<li> kan daarmee perfect routeren
</li>
Hmzz, het lijkt net of dat dit allemaal punten zijn in het voordeel van Debian, terwijl alleen het eerste punt distro specifiek is.
Pagina: 1