CPU fan op 7 volt laten draaien....verstandig ??

Pagina: 1
Acties:

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Mijn Papst 8412NGM zit op een 80--->60mm fanadapter op mijn CPU.
Hij maakt een zoemend vervelend geluid als hij gewoon op 12 volt draait.
De temperaturen die ik bereik : 47 idle en 54 stressed op een Athlon XP1700.

Op 7 volt loopt de Papst-fan wel heerlijk stil, maar ik durf hem niet op de CPU te plaatsen met 7 volt.

Is het verstandig, als ik nu al zulke temperaturen haal, of kan een minuut of 15 proberen geen kwaad ??

Wat kan ik verwachten van de temperatuur oploop ??

Verwijderd

Je CPU zal niet in 1x doorbranden (ook niet na een half uur)als je die fan op 7v zou zetten. Hmmz.. Zo'n Alpha heatsink is toch best goed? Weet je zeker dat je hem er goed op hebt zitten enzo?

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
onstaat het gezoem niet gewoon doordat de fan door het blok blaast? (is bij mij zo, los van elkaar fluisterstil)
en 7V betekent meestal veel minder luchtverplaatsing, dus lijkt mij riskant als ie nu al 54° wordt (mijne draait vlot 68° stressed stabiel, maar ik vrees dat ik gewoon geluk heb)

indien hij te warm wordt -> crash of doorbranden, maar met 7V zal ie wel crashen voor ie doorbrandt (denk ik)

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 13:34
47idle en 54stressed is best een hoop voor zo'n XP1700+ dacht ik zelf.
Misschien ff wat koelprut ertussen doen..
En nog een keer goed bevestigen ?

Want mijn CPU continue stessed wordt met een Silverado op 8V net zo warm als jou CPU op 12V.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• MuTTLeYs
Ja denk dat hij er wel goed op zit.
Heb een klein streepje koelpasta Silver gebruikt.
En dat vervolgens met een oud pasje plat gestreken, niet te dun en niet te dik. Is 1mm voldoende ?

Op de tube staat :
Silver Grease. Stars-700.

Zou een te dikke laag zoveel invloed kunnen hebben ??

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 13:34
Volgens mij is 1mm al een beetje teveel..
Het is alleen maar om geheel contact te maken met je CPU..
Zogoed geleid het natuurlijk ook weer niet, dat het door 1mm of 1cm geheel de warmte goed doorlaat..

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
zeg maar, 1 mm is VEEL te veel, moet doorschijnend zijn, het dient gewoon om krasjes en dergelijke te vullen, hoe meer materiaal ertussen, hoe slechter

• MuTTLeYs
Op zondag 20 januari 2002 00:06 schreef catfish het volgende:
zeg maar, 1 mm is VEEL te veel, moet doorschijnend zijn, het dient gewoon om krasjes en dergelijke te vullen, hoe meer materiaal ertussen, hoe slechter
Dan haal ik morgen eerst het ouwe eraf en doe er splinterdun nieuwe silverpasta op.
Wist niet dat het zoveel invloed zou hebben op de hoge temperatuur. En ik maar denken dat die Alpha een miskoop was....

Ik heb 2 80mm fans geprobeerd op mijn CPU.
Een Coolermaster, 33CFM en 29 dB.
En Papst 8412NGM, 34CFM en 26 dB.
De Coolermaster haalt stressed 55 graden, en de Papst 54.

Qua geluid is de Coolermaster nog stiller ook.
De Papst los in mijn handen op 12 volt maakt ook een zoemend geluidje, zou er iets mis mee zijn ??

• MuTTLeYs
Damn, met nieuwere dunnere silver-grease wordt hij idle 52 graden.
Stressed niet eens geprobeerd.

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
koop wat artic silver 2 (als 3 er al is, dan 3 natuurlijk :))

-dan maak je alles zeer schoon

-pak een lap schuurpapier en leg het op een vlakke ondergrond.

-shuur het wat, maar zorg dat de onderkant vlak blijft en dus niet schuin gaat lopen

-artic silver prut er op, met pasje er over gaan totdat je de letters van de core een beetje kan zien

-je koelblok er op gooien (niet letterlijk nemen :D)

-en kijken voor de idle als het niets verbetert is, probeer dan de koelpasta nog meer te verdunnen, als het daardoor erger word, meer van die prut er op gooien

oja, dat schuren zou ik als laatste optie nemen, aangezien er dan krasjes op komen, dus als je het schuurt, alle richtingen ej!

Check mijn knowledge base!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Jongens kom op, dit moet toch gewoon kunnen. Alleen maar om te proberen. Misschien is het wel verstandig als je ff in je BIOS CPU Protecting aanzet. Zodat als ie bijv. 75 graden word direct uitschakelt.

Waneer ie toch echt boven de 55 graden idle komt, zou ik het toch maar niet doen.

Als ik rond de 50 graden komt zou ik voorop (misschien bij je Baybus in, als je die hebt) een schakelaar maken om hem 7/12V te laten draaien.

Gewoon internetten enzow op 7V maar games weer op 12V. Oh ja, en instaleer Motherboard Monitor!
Pagina: 1