Hoe boot ik *niet* van mijn SCSI-disk?

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
(jarig!)
Hey mensen.. zodra ik mijn SCSI-disk in mijn PC stop, kan ik alleen nog daarvandaan booten, en das niet de bedoeling.

Ik heb een Abit KT7-RAID moederboard, maar de on-board Highpoint RAID-controller is al een poosje naar z'n moer. Ik gebruik geen on-board IDE-bussen.
Er zit een Abit 2400A IDE RAID-controller in mijn PC met vier IDE-bussen. Er zijn twee identieke disken op aangesloten van 30GB elk. Mijn boot-partitie is de enige partitie op het systeem en is dus 60GB groot. Dit volume is snel, stil en bovenal: stabiel. Het werkt al een maand ongeveer acht uur per dag zonder problemen. Ook een weekendje door laten blazen geeft geen problemen.

Ik heb ook een SCSI-adapter van Adaptec, de 29160N Ultra160 (dual). Hier kan ik mijn Quantum Atlas IV-SCSI-harddisk van 36GB aanhangen, en dat wil ik ook doen, want ik heb de harddiskruimte nodig.

Goed. Om te kunnen booten van mijn RAID-partitie, moet ik deze optie in de BIOS van m'n moederboard enablen: "Boot Other". Dit houdt in dat je bv. van die Adaptec RAID-controller kan booten -- OF van die Adaptec SCSI-adapter! En *dat* gebeurt er als ik mijn SCSI-disk aansluit.

Als de SCSI-disk is aangesloten, probeert m'n PC daarvan te booten, en krijg ik de melding dat NTLDR niet gevonden wordt. Das logisch, want die staat op m'n RAID-partitie, en die is dan niet meer bootable.

Een bootmanager gebruik ik liever niet, want die Adaptec RAID-controller gebruikt LiLo als een soort verborgen bootmanager. Ik wil niet het risico lopen dat te verzieken (ervaring mee :().

Heeft iemand ervaring met deze opzet of zelfs met deze hardware? Iemand tips over dingen die ik nog kan proberen?

/Edit: het helpt niet om in de BIOS van de SCSI-adapter aan te geven dat er geen ondersteuning moet worden gegeven voor bootable disks.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

De kaarten in een andere volgorde plaatsen helpt soms,zodat de raid controller eerst aangesproken wordt.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
(jarig!)
De RAID-controller zit in het bovenste IDE-slot, zoals gespecificeerd in de handleiding. In andere slots wildie niet booten.

/Edit: heb m'n SCSI-adapter naar het onderste PCI-slot verhuisd en de RAID-controller in het bovenste PCI-slot laten zitten. Lijkt nu goed te werken. Dank voor de tip!

Bloed, zweet & koffie