fan rpm monitoring werkt niet bij 7V?

Pagina: 1
Acties:

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 14:24
Ik heb nu m'n dragon orb 3 aan een 12V/7V fanbus gehangen om m'n oortjes rust te geven. De rode en de zwarte draad heb ik van het mobo stekkertje afgeknipt en via de fanbus op m'n voeding aan gesloten. De gele draad (rpm monitoring) heb ik in het mobo geprikt. Deze leest netjes een rpm van zo'n 7100 af bij 12V. Maar zet ik nou 7V over m'n dragon orb, dan springt de fan monitoring naar 0 rpm, terwijl de fan nog gewoon z'n rondjes draaid...
Is hier een logische verklaring voor??? :?

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:49

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Waarschijnlijk worden voor de rpm monitoring pulsen van 12V op je fan header verwacht en is 7V kennelijk te weinig om 'm te triggeren dus meet je een RPM van 0.
Ben 99% zeker dat dit het is...

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 22:02
Ik denk dat het het mobo is wat het niet ondersteunt, want m'n soyo mobo waar een celly opgeprikt is meet wel een 7 volt rpm maar bij m'n T-Bird doet m'n A7A266 het weer niet

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
5 en 12 volt geeft RPM meting volgens mij.....7 niet....vraag me niet waarom :?

HINT: gebruik de search :P

• moefit
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03-2022
Op zaterdag 19 januari 2002 23:36 schreef EmilneM het volgende:
5 en 12 volt geeft RPM meting volgens mij.....7 niet....vraag me niet waarom :?

HINT: gebruik de search :P
Zo ver ik weet schakelt het RPM signaal naar massa (NPN). Als je de Fan op 7V hangt (dus tussen 12 en 5V) heb je geen massa (massa=5V), dus geen RPM signaal.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 06 februari 2002 12:48 schreef moefit het volgende:
Zo ver ik weet schakelt het RPM signaal naar massa (NPN). Als je de Fan op 7V hangt (dus tussen 12 en 5V) heb je geen massa (massa=5V), dus geen RPM signaal.
Klopt.. Er worden massa-pulsen gegeven, en hij heeft inderdaad geen massa..

Oplossing is om in plaats van die 7V schakeling iets anders te maken.. (bijv. voltage regeling!)

• moefit
Krijg je met een PWM sturing nog een RPM signaal? Zie het volgende topic voor het schema: PWM Sturing

Edit
URL gefixed
/Edit

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Bij mijn weten schakelt een pwm voeding gewoon tussen 0 en 12V op de + aansluiting van de fan, en de - ligt gewoon aan massa.. Dus in dat geval zal de rpm-meting gewoon werken..

• moefit
Maar wat voor sensor wordt er gebruikt voor de toerenmeting? Als dat een Hall sensor o.i.d. is dan moet deze sensor ook een voeding hebben om te kunnen werken en zal er dus ook geen signaal zijn wanneer er geen +12V is.
Pagina: 1