Toon posts:

[SQL] INSERT INTO 2 tabelle tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo hallemaal,

Is het mogelijk om met SQL (PHP) in 2 tabellen tegelijk iets te insert-en bijvoorbeeld:

$sql = "INSERT INTO users, sites (users.naam, enz, enz) VALUES ($naam, $enz, $enz)";

Kan dit of moet dit anders

Verwijderd

Mysql (denk dat je het daarover hebt) kan dat niet

• Dryw.Filtiarn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 12:10
Moet je toch even twee INSERTS uitvoeren, op dit moment kan het niet. Ze zijn wel druk bezig om meerdere queries tegelijk te kunnen uitvoeren in een aanroep.

=( Protected by witchcraft )=

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op zaterdag 19 januari 2002 20:14 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:
Moet je toch even twee INSERTS uitvoeren, op dit moment kan het niet. Ze zijn wel druk bezig om meerdere queries tegelijk te kunnen uitvoeren in een aanroep.
Nog steeds? Volgens mij riepen ze dat 2 jaar terug al.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 19 januari 2002 20:14 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:
Ze zijn wel druk bezig om meerdere queries tegelijk te kunnen uitvoeren in een aanroep.
Dan nog zal dat wel geen "multitable insert" worden, ik kan me niet zo goed indenken waar je dat nou weer voor nodig hebt...

In een professionele database kan je dat oplossen dmv een function of procedure.

• picablaat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 08:07
Wat je bovenstaand wil kan helaas niet.

Wat je wel evt. kan doen is een View aanmaken met darin die twee tabellen. Op dat moment roep je de view gewoon aan als een tabel.

Kweetniet of dat ook in mysql zit, maar in ieder professioneel (dus dokken) pakket zit het iig..

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 20 januari 2002 13:01 schreef picablaat het volgende:
Wat je wel evt. kan doen is een View aanmaken met darin die twee tabellen. Op dat moment roep je de view gewoon aan als een tabel.
Multitable inserts via een view lukt vaak ook niet zo lekker, meende ik ;)

Maar mysql kent dat al helemaal niet :)

Verwijderd

Ik lees hier VIEW en dan een Insert op een View???

Nog nooit van gehoord... SP lijkt me in dit geval beter.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 21 januari 2002 10:48 schreef hvdberg het volgende:
Ik lees hier VIEW en dan een Insert op een View???

Nog nooit van gehoord... SP lijkt me in dit geval beter.
Het kan wel hoor :)

Geleerd van dusty, alhoewel het meer herinneren aan dingend ie ik ooit es wat langer geleden geleerd had.
Je kan namelijk, voor rechten inperking, bijvoorbeeld een VIEW maken en die kan dmv een update/insert WEL geupdate worden.

Echter een van de vereisten is, meende ik, dat de VIEW maar van 1 tabel mag komen. (Dus een beperking op de inhoud, ipv een expansie ervan).

Oracle kan het iig ;)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op zondag 20 januari 2002 01:30 schreef ACM het volgende:
[..]
In een professionele database kan je dat oplossen dmv een function of procedure.
En die functie of procedure doet dan stiekum de twee inserts voor je :+ dus dan doe je stiekum 3 queries op de database :+

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 21 januari 2002 10:57 schreef dusty het volgende:
En die functie of procedure doet dan stiekum de twee inserts voor je :+ dus dan doe je stiekum 3 queries op de database :+
Dat hangt ervanaf hoe die procedure/function gecompileerd wordt door de database ;)

Bovendien is het allemaal wel gegarandeerd 1 transactie, met als gevolg dat het allemaal wat minder zwaar is. En daarnaast hoeven er niet 3 maar 1 queries geparsed te worden :P

(niet dat dat laatste zoveel in de load/tijd zal schelen)
Pagina: 1