Toon posts:

DMA wel in Win98, niet in W2K

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niks van.

Ik heb 2 harde schijven, een 30GB Maxtor DMX 45+ en een 30 GB DMX60+.. samen zitten ze op de eerste IDE controller.. In het BIOS worden ze gezien als UDMA100 schijven.

In Win98SE haal ik hierdoor ook hoge scores, maar in Win 2 K niet.. de eerste schijf wel (34 MB/S doorvoer) maar de tweede absoluut niet (2 MB/S doorvoer).

Op de een of andere manier werkt hij (de 2e schijf) op PIO mode ipv UDMA..

Ik heb alles geprobeerd :

- Via 4 in drivers geinstalleerd (laatste versie)
- BIOS instellingen hard instellen
- Patches geinstalleerd (latency patch o.a.)

Maar dit werkt allemaal niet ! De eerste schijf werkt prima, de tweede is rete langzaam...

Iemand enig idee ??

Verwijderd

ook al moet je niet al te erg blindstaren op "scores" wil ik toch weten: Waarmee heb je getest?

Zijn beide schijven FAT? of NTFS?

Verwijderd

Topicstarter
Beide schijven zijn FAT32,.. ik heb getest met Sandra 2002 en met Nero 5.5....

Verwijderd

Zo kun je het doen:

- Rechtsklikken op Deze computer
- Beheren
- Apparaatbeheer
- IDE ATA / ATAPI-controllers + openklikken
- Primair / Secundair IDE-kanaal==> Tab geavanceerde
instellingen: Hier kun je alles instellen.

Fat / NTFS staat hier los van.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik gedaan en alles gezet op DMA if available... maar dan pakt hij dus alleen schijf 1 met UDMA, de tweede wordt gewoon op PIO mode gezet wat ik dus helaas niet kan veranderen... :(

Ik snap er niks van,.. aan de schijven ligt het niet, want onder Win98 SE werkt het perfect, ook in UDMA modus...

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 19:56 schreef linus-1 het volgende:
Zo kun je het doen:

- Rechtsklikken op Deze computer
- Beheren
- Apparaatbeheer
- IDE ATA / ATAPI-controllers + openklikken
- Primair / Secundair IDE-kanaal==> Tab geavanceerde
instellingen: Hier kun je alles instellen.

Fat / NTFS staat hier los van.

Succes
Gelukt ??? *D

Verwijderd

Topicstarter
nee, zie boven...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oplossing gevonden.. Opnieuw installeren 4 in 1 drivers hielp ook niks maar die Windows XP (!!) VIA BUS Master Tool downloaden en installeren hielp wel !! Alles draait nu weer naar behoren... gelukkig...

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 20:11 schreef roelandstoter het volgende:
Dat heb ik gedaan en alles gezet op DMA if available... maar dan pakt hij dus alleen schijf 1 met UDMA, de tweede wordt gewoon op PIO mode gezet wat ik dus helaas niet kan veranderen... :(

Ik snap er niks van,.. aan de schijven ligt het niet, want onder Win98 SE werkt het perfect, ook in UDMA modus...
Ik heb hetzelfde gehad met VIA drivers. ALLES stand op PIO en kon ik niet meer veranderen. Pas vanaf VIA 4in130 was dit probleem opgelost.

• BadVibes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02-2016
't Is dat het gelukt is, anders had je misschien beter SP2 voor win2k kunnen installeren (en SP1 natuurlijk). Pas na SP2 ondersteunt Win2k ATA100 drives. Hier voor info.

p.s.
Groets aan Wouter.

Verwijderd

Topicstarter
He, he,... meneertje Hans B.. (beroep met brood toch ??) >:)

Puntje 1. Als hardcore ICT'er (5 jaar ICT'er op de universiteit van Amsterdam) had ik natuurlijk SP2 allang geinstalleerd... SP3 zelfs al :)

Puntje 2. Groeten zal ik zeker doorgeven... ook aan Ivanka B. ???

Puntje 3. Via 4 in 1 drivers zuigen flink...

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-04 05:01
Iemand een idee wat te doen als je dit met een Abit BH6 (BX chipset) hebt? Vriend van me heeft er een IBM 14 GB inzitten, die in Win2k SP2 gewoon niet op DMA wil..

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 22:09 schreef roelandstoter het volgende:
:
Puntje 1. Als hardcore ICT'er (5 jaar ICT'er op de universiteit van Amsterdam) had ik natuurlijk SP2 allang geinstalleerd... SP3 zelfs al :)
... SP3 zelfs al :)

Waar komt die vandaan ??? Beta ???

Verwijderd

Je moet in je Device Manager bij IDE ATA/ATAPI-controllers even het betreffende IDE channel weggooien, je zal zien dat Win2k hem na een reboot dan zelf weer aanmaakt en wel op de juiste manier. (mits je in je bios de settings hebt goed staan)
Het heeft overigens wel tot gevolg dat het booten wat langer duurt dan je gewend bent. :)

Verwijderd

Topicstarter
SP3 is inderdaad een Beta... niet echt heel tevreden over, dus als ik jou was nog effe wachten...

Verwijderd

Het kan ook helpen om in de BIOS DMA af te zetten, vooral in combinatie met Abit en Maxtor. Win2k zet hem dan soms wél aan. Heb het zo al enkele malen opgelost. Als je ook een Pioneer DVD speler hebt helpt het ook soms om die naar de laatste firmware te flashen, hij belemmerd soms de andere apparaten aan z'n kabel...
Pagina: 1