Toon posts:

Bijna-dood-ervaring

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als je droomt :Z zijn je hersenen actief, dit valt te meten met een EEG-scan.
Wat ik mij afvroeg was het volgende: Zijn bij een bijna-dood-ervaring je hersenen actief en hebben ze dit al ooit eens gemeten?

Na enig speurwerk op het internet vond ik een aantal interresante artikelen over dit onderwerp. Het blijkt dus dat bijna-dood-ervaringen (NDE) voorkomen wanneer de hersenen niet actief zijn, er zijn ook geen reacties te zien op een EEG-scan.

Wat ik mij nu afvraag is zijn die NDE niet in een stadium dat je hersenen misschien nog wel actief zijn dus voor- of nadat je hersendood bent. Maar dat het weer bij bewustzijn komt het lijkt alsof je dit had toen je hersendood was. In hoeverre is dit onderzocht en weet iemand hier meer over...
Wat zijn jullie meningen, geloven jullie in NDE???

Verwijderd

het is ooit onderzocht in de koude oorlog.
maar ik weet alleen dat als je dood bent precies op het tijdstip dat dit gebeurt je lichaam 500 gram minder weegt.

Verwijderd

het is ooit onderzocht in de koude oorlog.
maar ik weet alleen dat als je dood bent precies op het tijdstip dat dit gebeurt je lichaam 500 gram minder weegt.
Geloof je het zelf???

Zou wel mooi zijn. Je kan dan, bij mensen die op het randje van de dood zijn, simpel een weegschaal onder de poten van hun bed zetten, en het moment dat die gewichtssprong optreedt vastleggen. Scheelt een hoop gedoe met hartslagmeters en EEC's, je kan op deze manier veel simpeler het moment van sterven vaststellen.

Helaas zal het niet werken, de bewering dat een mens x gram verliest op het exacte moment dat ie doodgaat, staat in de toptien van W&L broodjes aap. Ergens net onder de bewering dat we slechts 10% van onze hersenen gebruiken...

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:41

Wildfire

Joy to the world!

Op zaterdag 19 januari 2002 14:47 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Ergens net onder de bewering dat we slechts 10% van onze hersenen gebruiken...
Ieder willekeurig moment gebruiken we maar 10% van de totale capiciteit van de hersenen, maar je hersenen zijn voor de rest 'compleet bruikbaar' hoor... we gebruiken alleen nooit meer dan 10% tegelijkertijd...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

MaDLiVe

.-Observer-.

Op zaterdag 19 januari 2002 16:09 schreef Brian Dickens het volgende:

[..]

Ieder willekeurig moment gebruiken we maar 10% van de totale capiciteit van de hersenen, maar je hersenen zijn voor de rest 'compleet bruikbaar' hoor... we gebruiken alleen nooit meer dan 10% tegelijkertijd...
En zelfs dat durf ik in twijfel te trekken....

Wat versta je trouwens onder een BDE?
Een hartstilstand?
Een minimale hersenactiviteit?

Trouwens als je hersendood bent is de ECG/EGG? activiteit in je lichaam niet naar een ultiem meetpunt van 0 gegaan.
Ik vraag me trouwens ook af hersendood wat verstaan we daar precies onder?
-Minimale neurale activiteit in al het hersenweefsel of alleen in de grote hersenen?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 19 januari 2002 16:41 schreef MaDLiVe het volgende:

[..]

En zelfs dat durf ik in twijfel te trekken....

Wat versta je trouwens onder een BDE?
Een hartstilstand?
Een minimale hersenactiviteit?

Trouwens als je hersendood bent is de ECG/EGG? activiteit in je lichaam niet naar een ultiem meetpunt van 0 gegaan.
Ik vraag me trouwens ook af hersendood wat verstaan we daar precies onder?
-Minimale neurale activiteit in al het hersenweefsel of alleen in de grote hersenen?
Met bijna-dood-ervaring versta ik: uit het lichaam treden, het leven als een film voorbij zien komen, tunnel met licht.. dat soort dingen. Dit terwijl de hersenactiviteit 0,0 is. Dus een flatline op de EEG-scan (dit meet totale hersenactiviteit)
Ik heb het dus niet over activeiten in het lichaam.
Waar ik achter wil komen is dat wanneer je dus wetenschappelijk gezien niet meer kunt denken omdat je hersenen niet meer werken, of je dan toch een BDE kan hebben.

Verwijderd

Als je droomt zijn je hersenen actief, dit valt te meten met een EEG-scan.
Wat ik mij afvroeg was het volgende: Zijn bij een bijna-dood-ervaring je hersenen actief en hebben ze dit al ooit eens gemeten?
Hoe wou je dat gaan meten?

Verwijderd

wat versta je trouwens onder een bijna-dood-ervaring? Ik heb ook wel eens boven een waterval gehangen, werd meegesleurt door het water, is dat een bijna-dood-ervaring?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 19 januari 2002 21:12 schreef Dryade het volgende:
Als je droomt zijn je hersenen actief, dit valt te meten met een EEG-scan.
Hoe wou je dat gaan meten?
Bij patienten die in coma lagen en een BDE hebben gehad kijken wat de uitslagen waren op de eeg-scan.

Wat ik onder BDE versta heb ik al eerder uitgelegd...

Verwijderd

OK, sorry... :9~
Ik mag eigenlijk alleen internetten voor school (geen kabel)
dus ik moet heel snel lezen, voordat mijn ouders het door hebben... anders worden pappie en mammie pissed...

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

MaDLiVe

.-Observer-.

Op zondag 20 januari 2002 12:12 schreef Moa het volgende:

[..]

Bij patienten die in coma lagen en een BDE hebben gehad kijken wat de uitslagen waren op de eeg-scan.

Wat ik onder BDE versta heb ik al eerder uitgelegd...
Nou mensen die in een coma liggen vertonen nog hersenactiviteit, ik denk dat de context "coma" te groot is aangezien een coma met verschillende hersendelen te maken kan hebben.

De tunnel schijn je te kunnen verklaren. Weet alleen niet meer precies hoe dat zat.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 16:17 schreef MaDLiVe het volgende:

De tunnel schijn je te kunnen verklaren. Weet alleen niet meer precies hoe dat zat.
Ik weet er niet alles van maar het schijnt dat vlak voor je dood je neuronen (in je hersenen) in het wilde weg om zich heen gaan schieten. Het is dan net of je ziet met je ogen dicht en lijkt alsof je een tunnel ziet van licht. Het enige wat ik niet begrijp is dat dit waarschijnlijk wel te zien is op een EEG-scan, terwijl deze volgens Moa zero is. Iemand misschien een antwoord???

Verwijderd

maar als je bijna dood gaat, gewon omdat een vrachtwagen je bijna mist ofzo... Dan zegt men dat je leven als een film aan je voorbij zou gaan, noemt men oook een bijna-dood-ervaring... vandaar mijn verwarring dus

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 10:46 schreef nicoo het volgende:

[..]

Ik weet er niet alles van maar het schijnt dat vlak voor je dood je neuronen (in je hersenen) in het wilde weg om zich heen gaan schieten. Het is dan net of je ziet met je ogen dicht en lijkt alsof je een tunnel ziet van licht. Het enige wat ik niet begrijp is dat dit waarschijnlijk wel te zien is op een EEG-scan, terwijl deze volgens Moa zero is. Iemand misschien een antwoord???
Sorry ik was niet duidlijk genoeg. Er blijken dus BDE voor te komen wanneer er geen hersenactiviteit is, het kan dus wel.

• Whaletyr
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

Whaletyr

Spliff

Het rare is dat in alle gevallen BDE een heel spirituele kant krijgen....

Ook in mijn eigen geval.

Niet iedereen krijgt deze ervaring echter als hij of zij oog in oog met de dood staan.

Door mijn eigen BDE heb ik naar zowel spirituele als wetenschappelijke verklaringen gekeken, maar beide lijken niet alles te verklaren.

Uit het tibetaanse geschriften blijkt dat iemand met een BDE een delok met een speciale reden terug op de aarde is om mensen te begeleiden in hun leiden...

Maar lees hierover in het tibetaanse boek van leven en sterven
door sogyal rinpche

Met een aan WAANZIN grensend optimisme

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
offtopic:
lekker subforum is dit zeg
eerst - wat liever doof of blind
dan - buitenaards leven
en nu dit...
[edit] en ook nog iets over ufo's :o

oh ja en bijna dood ervaring is niet leuk...

kweet het

Verwijderd

Het is zo dat hersenen altijd geremd worden door GABA, 70% van de neurotransmitters in het brein. Bij epilepsie is er te weinig remming, vanwaar die rare stuipen.
Bij bijna dood ervaringen is het ook zo dat die remming er even afgaat, vanwaar je wit licht ziet, is de maximale prikkeling van de visuele cortex, en allerlei extatische ervaringen.
Dit zou misschien ook wel kunnen verklaren waarom je je leven dan voorbij ziet flitsen. Als je een beetje hash rookt trouwens kun je ook gaan associeren
Pagina: 1