Toon posts:

Instabiel systeem, kan de fout niet vinden, help?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of het topic hier thuis hoort, maar vooruit.

Ik zit met het volgende probleem: na het overzetten van de hardware in een koolance kast heb ik mij systeem met geen mogelijkheid stabiel kunnen krijgen. Na talloze BSOD's en spontane reboots wordt ik een beetje radeloos aangezien ik het probleem niet kan vinden.

De hardware:
amd 1400@1400
corsair pc2400@133Mhz
epox 8k7a
sb live 1024
asus 7700 pure 32 mb
3com 10 mb netwerkkaart
adaptec 2940 u2w scsi
quantum fireball hdd 6 gig ide
maxtor hdd 20 gig ide
quantus atlas hdd 4 8 gig scsi
een papst fan op 7 v
enermax 431W voeding

De software
win2k pro
amd miniport drivers
via drivers
asus Win2KXP_2183 drivers (geen verschil met de nvidia 23.11 drivers)

Het systeem is niet overgeklokt omdat ik het eerst stabiel wilde krijgen, maar dat is tot op heden niet gelukt. Volgens MBM 5:
cpu temp 37-39 graden
Vcore 1,84
de 5V lijn 4,73 V
Dit alles onder full load (ECCp)

Na een warmteprobleem met de voeding (spontane resets) heb ik een gat gemaakt in de kast. Dit heeft ervoor gezorgt dat de lucht die achter uit de voeding komt met ongeveer 10 graden lager is geworden. Als ik kijk naar de snelheid van de enermax ventilators draaien die met 2200 RPM, zover ik dat begrijp heeft de voeding het nu lekker rustig in mijn systeem.

Ik heb gekeken of ik de 5V mod kon doen met de enermax voeding, maar aangezien de r82 weerstand een waarde had van 2,29K ben ik niet verder gegaan dan kijken. De enigste weerstand die in de buurt van de 7,25K zat was er een van 10,44K, vlak bij de hoek van de printplaat.

Na het boren van het gat voor de voeding zijn het aantal resets sterk afgenomen, maar elke keer na het aanzetten van mijn pc reset het systeem zicht binnen de 10 minuten. Daarna eigenlijk niet meer (uitzondering daargelaten). Het gekke is dat na de reset(s), na ongeveer 20 minuten er totaal geen probleem meer is. Na die 20 minuten is het systeem wel stabiel. Nu ben ik niet super op het gebied van hard- en software, maar ik kan niets meer bedenken wat er aan de hand kan zijn. Voor de mensen die een uitdaging willen, ik sta open voor suggesties.

/typo's

Verwijderd

de 5V lijn 4,73 V
dat is wel erg laag :{ moet minimaal 4.8 V zijn dacht ik

probeer eens of je pc stabiel is met dit programma'tje http://members.home.nl/rick2001/BURNK7.EXE
(credits gaan naar Rick2001 ofcourse)

Verwijderd

Topicstarter
Damn, wat voor programma is dit :)

Spanning zakt naar de 4.66-4.68V.

Ik denk dat het probleem dan gevonden is. Ik ben ondertussen even gaan zoeken naar de enermax 5V mod, maar kan niet echt duidelijkheid vinden. Volgens Rick2001 zou de r82 weerstand vervangen moeten worden door een podmeter die je in kunt stellen naar 7.25K. Alleen kan verteld hij er niet bij welke waarde die weerstand had voordat de podmeter erin zit. Ik heb namelijk bij mij geken en deze is 2,29K.

Zodra het programma uit staat springt ie terug naar de 4.81V.

[topic=331127/1/25]
[topic=278247/1/25]

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:42
ehm, ik hem hem ook ff geprobeerd. cpu gaat naar 55 graden, en voltage blijft maar zakken en temparatuur blijft stijgen.

Wat is dat ign voor programma zeg!

Verwijderd

Hoe heb je die weerstanden gemeten? Los of op de print?

Of heb je de waarden afgelezen?

Verwijderd

Topicstarter
Alle waardes zijn afgelezen met MBM5.

Update: pc wil na een reset niet meer aan. het lijkt erop dat de voeding een beetje dood is. Ik ga het vandaag eens met een andere voeding proberen, kijken of het probleem daarmee opgelost is, dan kan de voeding terug voor garantie.
Pagina: 1