Op zaterdag 19 januari 2002 14:00 schreef blaataaps het volgende:
Waarom zou freebsd beter zijn? En wat is er netter aan freebsd?
* blaataaps hoort wel vaker mensen dat roepen, maar heb nog nooit argumenten gehoord.
En "netter qua onderhoud", explain?
Op zaterdag 19 januari 2002 14:01 schreef eenprobleempje het volgende:
Ik hoor altijd mensen over freebsd is beter qua onderhoud. Maar dat vindt ik te vaag. Noem dan eens een voorbeeld. Van hoe Freebsd het better doet dan debian. qua onderhoud.
FreeBSD heeft een relatief simpele en robuuste manier van programma's installeren en een redelijk eenduidige installatie/configuratie.
Ik snap dan zeker dat als je FreeBSD vergelijkt met GNU/Linux als geheel (dus alle distro's) dat je FreeBSD dan netter vindt.
Maar je moet het niet met GNU/Linux als geheel vergelijken maar met één enkele distro. Anders moet je net zo goed GNU/Linux met *BSD vergelijken; {Free,Net,Open,Pico,i386}BSD zijn ook maar een soort distro's (en hop, daar kreeg ik alle *BSD zealots over me heen).
Op zaterdag 19 januari 2002 14:02 schreef HPC het volgende:
Maar ik wil dus echt argrumenten horen, want daar heb je wat aan :-)
Die zijn er niet.
Debian en FreeBSD zijn beide volwaardige mogelijkheden die elkaar qua 'kwaliteit' (erg subjectief, maarja) nauwelijks ontlopen.
Het programmabeheer van FreeBSD is iets simpeler van opzet; die van Debian is wat gecompliceerder maar biedt imho veel meer mogelijkheden; dit is puur een afweging die je zelf moet maken omdat beide methoden prima werken.
Ik heb er overigens nooit iets van mogen merken dat FreeBSD zoveel 'simpeler' zou zijn qua configuratie... Veel verschil is er in mijn ervaring niet.
Er is voor beiden overigens veel prima documentatie voorhanden.
Op zaterdag 19 januari 2002 14:06 schreef -Rob- het volgende:
Er zijn geen goeie argumenten. Het beste kan je ze allebei installeren en op die manier bekijken wat het lekkerst werkt.
Hmzz, dat bedoelde ik dus... Wrom typte ik het dan ook nog eens?

Op zaterdag 19 januari 2002 14:28 schreef CyCLoNe het volgende:
Persoonlijk zou ik voor FreeBSD of liever nog OpenBSD kiezen Zeker omdat je het een server van wilt maken is security een behoorlijke issue.
Mja, het security aspect van OpenBSD is op zich interessant maar doet weinig terzake.
De default install van OpenBSD is al 4 jaar hole-vrij en de hele base is ge-code-audit. Gaaf, maar het moet een webserver worden, dat betekent Apache, PHP en mysql. Deze horen niet tot de base en zijn dus niet geaudit. In het geval van een ernstige bug ben je dus weinig verder met OpenBSD.
Begrijp met niet verkeerd; OpenBSD is gaaf, maar het security aspect hangt maar voor een heel klein gedeelte van de OS/distro keuze af, en voor het grootste gedeelte van de admin.
Op zaterdag 19 januari 2002 14:29 schreef Schum1 het volgende:
Beetje dood os dus

FreeBSD is niet dood hoor, wees maar niet bang.
Een mooi functie die je in FreeBSD wel hebt is dat je jails kunt maken

Kan ook in GNU/Linux.
Op zaterdag 19 januari 2002 14:39 schreef wzzrd het volgende:
Precies! Niks dood OS! FreeBSD is minder dood dan Debian op dat gebied kan ik je vertellen!
Als je nieuwe software wilt, moet je Debian Unstable draaien, dan heb je meer bleeding edge spul dan Redhat, Mandrake, SuSE, Slackware, FreeBSD, OpenBSD en NetBSD. Met alle mogelijke bugs van dien, maar nieuwer krijg je je software niet.
Op zaterdag 19 januari 2002 14:44 schreef RG© het volgende:
maar Debian maakt van je harde schijf vaak een puinzooi en is dus niet zo overzichtelijk.
Ow? Ik kan weinig zooi aan mijn harde schijf ontdekken eigenlijk...